کمک‌های اتحادیه اروپا برای آموزش کودکان سوری در اردن-۲۰دقیقه-۵دی

 کمک‌های اتحادیه اروپا برای آموزش کودکان سوری در اردن-۲۰دقیقه-۵دی




سیستم آموزش و پروش اردن کودکان پناهنده سوری را در مدارس ثبت‌نام می‌کند اما همچنان نزدیک به ۴۰ درصد از آنان به خصوص کودکان دارای معلولیت به دلایلی از تحصیل محروم مانده‌اند. اروپا گامهایی برای کمک به این پناهجویان برداشته است:

گزارش

کمکهای اتحادیه اروپا برای آموزش کودکان سوری در اردن

بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار سوری در پی جنگ و درگیری از کشور خود فرار کرده و به لبنان، ترکیه، اردن و دیگر کشورها پناه آوردند. نیمی از جمعیت این آوارگان سوری را کودکان تشکیل می‌دهند.





نزدیک به ۷۰۰ هزار پناهنده سوری در اردن زندگی می کنند. اردن سومین کشور میزبان این پناهجویان پس از ترکیه و لبنان است. نزدیک به ۷۰۰ هزار کودک سوری در این کشورها هنوز وارد سیستم آموزشی نشده‌اند.

اکثریت پناهندگان سوری در اردن در مناطق شهری ساکن هستند و «المفرق» یکی از سه استان این کشور است که بیشترین تعداد این پناهندگان را در خود جای داده است. مدارس این منطقه با وجود کمبود ظرفیت تعداد زیادی از کودکان پناهنده از جمله کودکان دارای معلولیت را ثبت نام کرده‌اند.

عبدالرحمن دارای اختلال حرکتی «فلج مغزی» است که راه رفتن او را دچار اختلال کرده است. این کودک هشت ساله که دو سال به دلیل مجهز نبودن مدارس به امکانات مخصوص از تحصیل عقب مانده است می‌گوید: «من درس علوم را از همه بیشتر دوست دارم. علوم خیلی خوب است و من هر چیزی به آن مربوط باشد را دوست دارم

 

عبدالرحمن در مدرسه الحمرا مانند دیگر کودکان آموزش می‌بیند اما او نیازهای خاصی نیز دارد که آنها هم مورد توجه قرار می‌گیرند. این مدرسه بخشی از برنامه آموزشی فراگیر سازمان غیردولتی «سپاه رحمت»است که تامین مالی آن را اتحادیه اروپا بر عهده دارد.

آمار و ارقام دقیق پناهندگان سوری دارای معلولیت در اردن مشخص نیسترقم کودکان پناهنده سوری حدودا ۱۵ هزار نفر برآورد می‌شود که سه درصد آنان از تحصیل محروم هستند. دلیل این موضوع نه تنها گنجایش و ظرفیت سیستم آموزش کشورها که شرای

اتحادیه اروپا از زمان آغاز بحران در سوریه نزدیک به ۱۱ میلیارد یورو هزینه کرده و بودجه آموزشی خود را نیز افزایش داده است.

اردن اخیرا قانون جدیدی را درباره افراد دارای کم توانی و معلولیت تصویب کرده و یک برنامه راهبردی ۱۰ ساله را برای ارتقای امکانات در دست دارد.

 

https://fa.euronews.com/2018/12/20/eu-assistance-for-the-education-of-syrian-children-with-disabilities-in-jordan
لطفا به اشتراک بگذارید: