زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟-۲۰دقیقه-۷دی

 زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟-۲۰دقیقه-۷دی




لهستان امسال میزبان بیست و چهارمین کنفرانس سالانه تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد بود. کشوری که بزرگترین تولید کننده زغال سنگ در سراسر اروپا است. ۶۰ درصد کل انرژی و ۸۰ درصد برق در لهستان از زغال سنگ تامین می‌شود. از سوی دیگر آلودگی هوا سالانه جان ۵۰هزار نفر را در کشوری که ۳۸ میلیون نفر جمعیت دارد،‌ می‌گیرد.

گزارش

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟





روستای زیبای «ویکتوف» در مرز جمهوری چک و لهستان قرار دارد. به نظر می‌رسد یکصد ساکن این روستا زندگی آرامی دارند. اما مدتی است که اضطراب بر این روستا سایه افکنده است.

یکی از ساکنان این روستا می‌گوید:‌ «عمق آب قبلا در اینجا به یک متر می‌رسید، اما از سال گذشته عمق این نهر بسیار کم شده و نهر تقریباً خشک شده است.»

گرمایش جهانی و معادن زغال سنگ موسوم به «تورو» TOUROV که در آن سوی تپه در لهستان قرار دارد، علت خشکی رودخانه است.

ساکنان ویکتوف نگرانند. زیرا مصرف سنگین آب در این معدن، آب‌های زیرزمینی تمام این ناحیه را در معرض تهدید قرار داده است.

بوگاتینیا درغرب لهستان شهرتش را مدیون معادن زغال سنگ است.

اما این شهرت بهایی هم دارد:‌ نیروگاه توروو از نظر آلوده کردن محیط زیست یکی از پنج نیروگاه اول در اروپاست که در آنها با زغال‌سنگ برق تولید می‌شود.

یکی از ساکنان بوگاتینا می‌گوید:‌ «سوزاندن و استخراج زغال سنگ برای سلامتی ضرر دارد. گرد و غبار ناشی از زغال سنگ و ذرات ریز آن باعث خفگی می‌شود. به طور مرتب استانداردها نقض می‌شود. ذرات را در دهان و بینی و چشمهایمان حس می‌کنیم. گرد و غبار روی همه چیزهایی که در اطرافمان هست، دیده می‌شود.»

دیوان دادگستری اروپا می‌گوید لهستان قوانین جلوگیری از آلودگی هوا را نقص و استاندارهای مربوط به کیفیت آب و هوا را رعایت نمی‌کند. اما ۴۰ درصد خانوارها در این کشور برای گرمایش و پخت‌وپز از زغال سنگ استفاده می‌کنند.

پاتریک یکی از فعالان محیط زیست در کاتویتس می‌گوید: «از ۵۰ شهری که جزء آلوده ترین شهرهای اروپا به شمار می روند، ۳۳ شهر در لهستان قرار دارند. زغال سنگ یکی از دلایل گرمایش جهانی است به همین دلیل هم باید استفاده از این سوخت را متوقف کنیم.»

اما ایده توقف استفاده از زغال‌سنگ چالشی واقعی برای منطقه سیلزی به شمار می رود. ۸۵ هزار شغل در این منطقه به طور مستقیم و چهار برابر این میزان هم به طور غیر مستقیم به صنعت زغال سنگ وابسته هستند.

https://fa.euronews.com/2018/12/21/charbon-est-black-gold-in-poland-or-nightmare-for-pollution
لطفا به اشتراک بگذارید: