سقوط قیمت نفت وکسری بودجه رژیم هم چنان ادامه دارد-۲۰ دقیقه-۸دی

-سقوط قیمت نفت وکسری بودجه رژیم هم چنان ادامه دارد-۲۰ دقیقه-۸دی


 

روزها ، هفته ها و ماههای سال ۹۷ برای رژیم یک پیام مشترک داشت. ناقوس های سقوط از هر طرف به صدا در آمده . از یک طرف قیام مردم که سر باز ایستادن ندارد و از طرف دیگر افلاس اقتصادی و کسری بودجه بخاطر تحریم های نفتی و تجاری و بانکی و علاوه بر آن کاهش ادامه دار قیمت نفت . در این گزارش به پرونده نفت رژیم نگاه کنیم

گزارش

سقوط قیمت نفت وکسری بودجه رژیم همچنان ادامه دارد

در جریان داد و ستدهای روز جمعه اخیر در بازار نفت قیمت هر بشکه نفت خام پایه برنت بیش از ۱ دلار کاهش یافت و به ۵۳ دلار و ۵۵ سنت رسید.

این پایین‌ترین سطح قیمت نفت در ۱۵ ماه گذشته است .

در همین حال قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران روز جمعه به کمتر از ۵۰ دلار رسید.

در بیستم ژوئن سال ۲۰۱۴ هر بشکه نفت سنگین ایران رکورد ۱۱۱ دلار و ۵۶ سنت را ثبت کرده بود . و پس از افت و خیز های مختلف در خرید و فروش های ۸ اکتبر ۲۰۱۸ یعنی بیشتر از دو ماه پیش از مرز ۷۹ دلار هم گذشت.

طی ۷۴روز گذشته بار دیگر سیر نزولی قیمت نفت آغاز شد و با وجود تلاش‌های وزرای نفت کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید نفت ولی این روند ادامه داشت  به طوری که در جریان معاملات روز جمعه بهای هر بشکه نفت سنگین ایران به ۴۹ دلار نزدیک شد.

 این در شرایطی است که عایدی پیش‌بینی شده برای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران در قانون بودجه سال جاری ۵۵ دلار و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ رژیم نزدیک به ۵۴ دلار در نظر گرفته شده .

بانک مرکزی رژیم در گزارشی می گوید ، عملکرد هفت ماهه سال ۱۳۹۷ نشان دهنده کسری بودجه بی‌سابقه ۳۹ هزارمیلیارد تومانی است.

اقتصاد رژیم ایران از اردیبهشت گذشته و در پی خروج آمریکا از توافق اتمی با رژیم ایران با معضلی بنام تحریم های بین المللی روبرو شده و دامنه این تحریم‌ها از ۱۳ آبان ماه گذشته یعنی مرحله دوم تحریم ها که هدف اصلی اش بخش نفت و تبادلات بانکی رژیم بوده به تمامی بخش های دیگر هم گسترش یافته است.

 کارشناسان می گویند در ماه‌های پایانی سال ۹۷ و با ادامه افت قیمت جهانی نفت، کسری بودجه رژیم ابعاد بزرگ‌تری را هم تجربه خواهد کرد

 منبع :

 آرشیو فیلم های نفت و نفت کشها و بانک جهانی

 

https://fa.euronews.com/2018/12/21/oil-price-falling-increase-iran-government-deficit
لطفا به اشتراک بگذارید: