بازتاب بودجه سرهم بندی شده دررسانه های حکومتی

گزارش خبری:بازتاب بودجه سرهم بندی شده دررسانه های حکومتی-۱۱دی


لایحة بودجة 98 و اظهارات روحانی در مجلس هنگام ارائة‌این لایحه، حرف و حدیثهای زیادی رو در خود رژیم برانگیخته و اقتصاد دانها از هر دو باند این بودجه را زیر سؤال برده‌اند، نگاهی می‌کنیم به انعکاس بودجه و اظهارات روحانی پیرامون آن در رسانه‌های حکومتی.

 

یکی از مسائلی که اعتراض کارشناسان اقتصادی را برانگیخته تصمیم دولت روحانی برای استفاده از صندوق توسعة ملی برای تأمین هزینه‌های اجرایی یا پرداخت حقوق بازنشستگان است.

ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی طی گفتگویی با روزنامة رسالت 5 دی گفت: نباید غیر از مسائلی که برای کشور حیاتی ا‌ست یا استقلال اقتصادی ایجاد می‌کند از این صندوق استفاده کرد‌.

وی با بیان این که دولت خودش را در اداره اقتصاد کشور مسئول نمی‌داند، افزود: مسئولان ما از پایان جنگ تحمیلی سیاست های سرمایه داری پیاده کردند.

این اقتصاد دان ادامه داد: نوعی از سرمایه داری را هم انتخاب کرده‌اند که این اصلا به تولید ارتباطی ندارد و به تنها چیزی که مربوط است فروش نفت خام و مواد معدنی و اولیه است».

 

روحانی در سخنرانی خود هنگام ارائة لایحة بودجه به مجلس ارتجاع گفت: « ما در بودجه خیلی حرکت های مخفی داریم که این‌ها باید آشکار بشود بودجه ما باید شفاف باشد».

اما روشن نکرد که منظورش چیست. روزنامة مردم‌سالاری در شماره 4دی خود به قسمتی از یک سخنرانی اسحاق جهانگیری که چند روز پیش از روحانی گفته بود، اشاره کرده که می‌تواند به فهم منظور روحانی کمک کند.

به نوشته این روزنامه معاون اول روحانی گفت: ««برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری؛ سازمان برنامه و بودجه یا مجلس در گذشته داشتند؛ امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده‌اند و بودجه آنان اگر در ابتدا یک میلیارد بود؛ امروز 20 میلیارد شد.»

مردم سالاری پس از این نقل قول می‌افزاید: «تامل در این سخنان از یک طرف و نگاهی به وضعیت معیشتی بسیاری از مردم که هزاران خانوار آنان در نوبت قرار گرفتن در زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند، بسیار دردناک و صدالبته هشدار دهنده و تعجب و تاسف بر انگیز است».

جهانگیری در همان سخنرانی (27آذر) تعبیر گویایی به کار برده و بودجه دولت را گوشت قربانی خوانده و از مراکزی نام برده بود که ده‌ها میلیارد بودجه دریافت می‌کنند.

روزنامة‌آرمان 4دی هم به قسمت دیگری از همان سخنرانی جهانگیری اشاره کرده مبنی بر این که ««برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس داشته‌اند امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده‌اند. بودجه آنها اگر در ابتدا یک میلیارد تومان بود، بعد به پنج میلیارد و در حال حاضر تا ۲۰ میلیارد رسیده است.»

آرمان درهمین مقاله به چپاول افسارگسیختة بودجه توسط باندهای مافیایی اشاره کرده و می‌نویسد:

«باید گفت که دخلِ بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور از همین حالا به سبب گشاده دستی دولت درآمده است.

از یکسو مانند همیشه نوید شوم داده می‌شود که درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه محقق نمی‌شود و از یکسو معاون اول رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که "بودجه‌خوارها" پدر درآورده‌اند...

دولت هم نای مخالفت کردن با آنها را ندارد؛ چراکه پر زور هستند. در واقع این بودجه‌خوارها یک دست در زمین و یک دست در آسمان دارند و آنها را رام خود کرده‌اند».

این روزنامه سپس با نقل از یک اقتصاد دان به نام وحید شقاقی به برخی از بودجه خوارها بدون ذکر نام آنها اشاره کرده و می‌نویسد: «بسیاری از دستگاه‌های بودجه‌خوار به صورت موازی کار می کنند و پاسخگو هم نیستند.

از این بدتر بودجه را به کسانی می‌دهیم که ماموریت‌هایشان با رسالت‌شان در تناقض است. برای نمونه در حوزه مبارزه با فساد ۱۷ دستگاه داریم و نمی‌دانیم از کدامشان انتظار پاسخگویی داشته باشیم».
لطفا به اشتراک بگذارید: