تحولات ایران وجهان در۲۰ دقیقه

تحولات ایران وجهان در۲۰ دقیقه-۱۱ دی


1-دونالد ترامپ: ما توافق اتمی وحشتناک و یک جانبه با رژیم ایران را لغو کردیم(زیرنویس: ترامپ:‌از توافق وحشتناک اتمی بارژیم ایران بیرون کشیدیم

https://twitter.com/realDonaldTrump

2-نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد: در سال ۲۰۱۹ جهت‌گیری جهانی نسبت به رژیم ایران قاطع خواهد بود. دولت امریکا چشم بر «فعالیت‌های خبیث» رژیم ایران در خاورمیانه نبست. (نیکی هیلی: چشم خود را بر فعالیتهای خبیث رژیم ایران نخواهیم بست

https://persian.aawsat.com

3-آخوند لاریجانی رئیس قضاییه خامنه ای:‌ اقشار مختلف مردم از جمله کارگران و دانشجویان باید هوشیار باشند که خدای ناکرده غافلانه نردبان دشمن نشوند. نباید اجازه داد جریان فتنه 88 در لباس دیگری عرض اندام کند. (زیرنویس:‌ نگرانی آخوند لاریجانی از قیام کارگران ودانشجویان

https://bit.ly/2EYzXGl

ضرورت مقابله با رژیم ایران


سناتور لیندزی گراهام از اعضای ارشد سنای آمریکا سیاستهای دولت ترامپ در قبال رژیم ایران را مورد حمایت قرار داد. بخشهایی از مصاحبه وی با سی ان ان را می بینیم:

گزارش

 ضرورت مقابله با رژیم ایران

سی ان ان:‌ سناتور لیندزی گراهام با ماست سناتورجمهوریخواه از کارولینای جنوبی که رئیس آینده کمیته قضایی سنای آمریکا خواهد بود.....

سناتور اجاره بدهید در مورد سیاست خارجی صحبت کنیم و تصمیم پرزیدنت برای آنکه نیروهای آمریکایی را از سوریه و نیمی از نیروها را از افغانستان بیرون بکشد، جایی که شما همین اخیراً ازآن بازگشتید.

سناتور لیندزی گراهام: اول این که آنچه ما امروز با آن مقابله می کنیم چیزی است که در دوران اوباما روی داده بود او بود که از عراق در سال ۲۰۱۱ بیرون کشید.

سی ان ان :‌ولی او این کار را کرد زیرا با عراق توافقنامه نیروها را داشت به نام صوفا را داشت.

لیندزی گراهام : نخیر این کاملاً حرف مزخرفی است!! از صراحت لهجه ام عذر می خواهم ولی این یک دروغ محض است این کاملاً دروغ است. من آنجا بودم و با نخست وزیر عراق صحبت می کردم او گفت شما درمورد چه تعداد نیرو صحبت می کنید؟ اوباما می خواست تعداد را به صفر برساند و او به عدد صفر هم دست پیدا کرد

اوباما کارت های بدی را در اختیار ترامپ ( برای بازی) گذاشت ولی این اوست که باید بازی بهتری انجام دهد. نگه داشتن نیروها در عراق عالیست اکنون که من از افغانستان بازگشتم می توانم به شما بگویم که داعش در افغانستان در حال ظهور است اگر پاکستان به ما کمک کند می توانیم طالبان را به میز مذاکره بازگردانیم و به جنگ در افغانستان خاتمه دهیم تا که ترامپ بتواند روی ضد تروریسم و داعش و سوریه متمرکز شود.

 برای این کشور سه چیز مهم است اول این است که اطمینان پیدا کینم که داعش به سوریه باز نمی گردد برای همین است که نیاز داریم برخی از نیروهایمان را در آنجا نگه داریم تا داعش را شکست دهیم که هنوز در آن نقطه نیستیم.

من از پرزیدنت می خواهم که مطمئن شود ما نیرو در آنجا داشته باشیم تا که از ما حفاظت کنند،

اگر ما اکنون آنجا را ترک کنیم یک پل ازتهران تا بیروت تشکیل می شود که سلاح و تجهیزات ارسال خواهند کرد.

می از رئیس جمهور ترامپ می خواهم با ژنرالهایش بنشیند و نحوه انجام این کار را بررسی کند.

سرعت آنرا کاهش دهد و مطمئن شود که ما این کار را درست انجام می دهیم و مطمئن شود که داعش هرگز بازنگردد و سوریه را به رژیم ایران تحویل ندهد زیرا این یک کابوس خواهد بود

 

دانشجویان ایران در یک حرکت نادر اعتراضی


اعتراضات دانشجویان در ایران ادامه دارد. آنها خواستار برکناری مقامهای حکومتی شدند. اعتراض دانشجویان چندین روز است ادامه دارد . گزارشی از دیلی استار لبنان:

گزارش

دانشجویان ایران در یک حرکت نادر اعتراضی

صدها دانشجوی ایرانی در روز یکشنبه اعتراضاتی را برگزار کرده و از مقامات دانشگاه خواستند در رابطه با تصادف اتوبوس حامل دانشجویان که 10کشته برجای گذاشت، استعفا بدهند.

در یک نمایش نادر از حرکات اعتراضی، این دانشجویان در میدانی که به دانشگاه آزاد منتهی می شد عکسهای قربانیان تصادف سه شنبه را در دست داشتند.

آنها از علی اکبر ولایتی مدیر این دانشگاه و از هیات معتمدین این دانشگاه خواستند استعفا بدهند. این دانشگاه دلیل تصادف را سکته راننده اعلام کرد اما بعدا پزشکی قانونی این را تکذیب کرد.

رسانه های اجتماعی دلیل تصادف را فرسودگی اتوبوس و پایین بودن سطح رسیدگی به تعمیرونگهداری اعلام کردند

دانشجویان، خواستار تشکیل یک مرکز رسیدگی به سوانح در دانشگاه شده تا نرده های آهنی در امتداد مسیر کوهستانی که اتوبوس از آنجا دچار حادثه شده نصب شوند ...

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی؛ ایران بنا به آمار 2013هفتمین کشور مرگبار جهان در زمینه تصادفات جاده بر اساس جمعیت می باشد...

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2018/Dec-30/472946-iran-students-in-rare-protest-over-deadly-campus-bus-crash.ashx

 

عملیات پرتلفات کربلای ۴ و ۵ در جنگ ایران و عراق


دهها سال از جنگ ایران و عراق می گذرد ولی پرونده های جنایت رژیم این بار توسط خود دست اندرکارانی که خون صدها هزار تن از مردم ایران را به زمین ریختند باز می شود . این جنگ در نهایت پس از حدود ۸ سال در مرداد ۱۳۶۷ پس از به جا گذاشتن یک میلیون کشته و ۱۱۹۰ میلیارد دلار خسارات به دو کشور خاتمه یافت.

گزارش

عملیات پرتلفات کربلای ۴ و ۵ در جنگ ایران و عراق

 

پس از انتشار توئیت جنجالی فرمانده اسبق سپاه پاسداران در خصوص عملیات پرتلفات کربلای ۴ و ۵ در جنگ ایران و عراق،محسن رضایی در برنامه زنده تلویزیون رژیم حاضر شد تا از خود دفاع کند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران با تاکید بر این که در تمام جنگ‌های دنیا عملیات فریب از جمله بزرگ‌ترین عملیات تعیین کننده است گفت که عملیات کربلای چهار، عملیات فریب نبود ولی تبدیل به فریب شد.

وی همچنین توضیح داد که بحث لو رفتن اتفاقا از افتخارات جنگ است و ما جنگ را در حالت لو رفتگی به پایان رساندیم.

 

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران هم که به عنوان فرمانده در دو عملیات کربلای ۴ و ۵ حضور داشته از طریق تلفن به برنامه تلویزیونی رژیم ملحق شد و ضمن دفاع از محسن رضایی تصریح کرد که اگر می‌خواستیم بر مبنای لو رفتن عملیات، تصمیم‌گیری کنیم هیچ عملیاتی قابل اجرا نبود.

با این حال او یادآور شد که انجام عملیات کربلای ۵ مخالفان زیادی در میان فرماندهان وقت سپاه از جمله خود او داشته ولی به اصرار فرمانده عالی جنگ یعنی هاشمی رفسنجانی انجام شده است


 محسن رضایی در ادامه گفت اگر کربلای چهار نبود کربلای پنج انجام نمی‌شد و اگر کربلای پنج نبود جنگ تا امروز ادامه داشت و صدام تا امروز باقی می ماند و اختلاف کویت و عراق شکل نمی‌گرفت.

 او ادامه داد که هر سال و همزمان با سالگرد انجام عملیات کربلای ۴ یک داستان تکراری مطرح می‌شود که این عملیات لو رفته بود و هزاران نفر کشته شدند و فرماندهان هیچ توجهی برای جان بچه‌های مردم نداشتند.

 

این عملیات رژیم که در دی ماه ۱۳۶۵ با هدف تصرف بصره انجام شد به دلیل لو رفتن به اهداف خود نرسید و هزار کشته، سه‌هزار و ۹۰۰ مفقود الاثر، و ۱۱ هزار مجروح بر جا گذاشت.

 

https://www.youtube.com/watch?v=3EsTmzpu6yU

 

https://www.youtube.com/watch?v=7BmZTmBcw1k

جزئیات اخراج سفیر ایران از آلبانی


رژیم ایران سالها روی صدور تروریسم و بنیاد گرایی به خارج مرزهایش سرمایه گذاری کرد و بقول بعضی رسانه ها، کشورهای حوزه بالکان را به ایستگاه عبور مزدورانش به اروپا تبدیل کرده بود ولی در سال ۲۰۱۸ میلادی که روزهای پایانی آنرا داریم می گذرانیم ضربات کمر شکنی دریافت کرد . گزارشی از العرب الیوم

 گزارش

جزئیات اخراج سفیر ایران از آلبانی

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا اقدام آلبانی برای اخراج سیاستمداران ایرانی بدلیل دست داشتن در طراحی تروریستی را ستود...

وزارت خارجه آلبانی اعلام کرده بود که تیرانا سفیررژیم ایران و یک دیپلومات دیگر را به علت آسیب زدن به امنیت ملی این کشور اخراج کرده است...

مهدی عقبایی عضو شورای ملی مقاومت گفت اخراج سفیر رژیم ایران به این خاطر است که وی از سال 2016تا 2018 در منصب سفیر در عملیات تروریستی دست داشته است.

عقبایی در گفتگو با ”تلویزیون الحره“ افزود:” سفارت رژیم ایران در آلبانی چه در زمان شاه و چه در زمان رژیم آخوندی سفارتی بسیار کوچک وبی اهمیت بود. اما بعد از حضور اعضای مجاهدین در این کشور، رژیم غلامحسین محمد نیا را بعنوان سفیر خود درآلبانی معرفی کرد تا مسئولیت سفیر ایران در تیرانا را بعهده بگیرد.“

بنظر عقبایی، محمد نیا یکی از اعضای اطلاعات ایران و مامور انجام طرحهای تروریستی علیه مجاهدین خلق بود و مسئولیتهای ویژه ای در جنگ روانی و تبلیغاتی داشته است .

محمدنیا درسال 2015 درجلسات مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران شرکت داشت ولی نقش او فقط کار جاسوسی در آنجا بود و در دوره ای که وی مسئول سفارت ایران در آلبانی بود. اقدامات جاسوسی در بالکان و بویژه آلبانی افزایش پیدا کرد . او گروهی را برای انجام اقدامات تروریستی هدایت میکرد و این گروه از طرف ایران حمایت و تامین مالی می شد.

 عقبایی توضیح داد که بدلیل انتقال گروهی از مجاهدین به آلبانی در سپتامبر 2016 این سازمان تحت فشار و آزار و اذیت قرار گرفت .مثلا سفارت ایران از قلم برخی خبرنگاران آلبانیایی برای مخدوش کردن چهره مجاهدین خلق استفاده کرد.

عقبایی خاطر نشان ساخت که فشار علیه مجاهدین خلق به آلبانی محدود نمی‌شود . در ژوئیه گذشته دولتهای اروپایی رژیم ایران را متهم کردند که در طراحی انفجار همایش مخالفین که ایرانی ها و منجمله مجاهدین خلق در پاریس ترتیب داده بودند دست داشته است.

 

https://bit.ly/2EAZvZg

 

صادرات نفت ایران به آسیا باز هم کاهش پیدا می کند


به گزارش خبرگزاری رویترز، کل صادرات نفت ایران به چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ماه نوامبر به ۶۶۴ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز سقوط کرده و به کمترین میزان طی پنج سال گذشته رسیده . این در حالی است که متوسط صادرات نفت خام به این کشورها در سال ۹۶ تقریبا ۱.۷ میلیون بشکه در روز بود.

گزارش

 صادرات نفت رژیم به آسیا باز هم کاهش پیدا می کند

رویترز طی گزارشی که جمعه ۷ دی ماه بر اساس آمارهای گمرکی و ردیابی نفتکش‌ها منتشر کرد نوشت : خرید نفت ایران توسط خریداران آسیایی نسبت به ماه اکتبر نزدیک ۱۳ درصد کاهش را نشان می دهد.

رسانه های حکومتی نوشتند:‌

خبرگزاری رویترز از کاهش صادرات نفت خام ایران به آسیا به کمترین سطح در پنج سال گذشته خبر داده است که اگر صحت داشته باشد، به این معنا است که افت صادرات نفت خام ایران به این منطقه، نسبت به دور قبلی تحریم‌ها نیز بیشتر بوده است. این خبرگزاری تحریم‌های نفتی آمریکا را دلیل اصلی این اتفاق عنوان کرده است. با این حال انتشار این آمار نمی‌تواند نشانگر تمام واقعیت صادرات نفت خام ایران به آسیا باشد، زیرا در کنار معافیت‌ خریداران اصلی نفت خام ایران در این قاره، شرکت ملی نفت ایران روش‌های مختلفی برای رساندن نفت خود به بازار جهانی در دوران تحریم دارد .

کل صادرات نفت ایران در سال گذشته روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات بود و بنا بر پیش بینی برخی نهادهای بین المللی مانند بانک جهانی و آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود در سال ۲۰۱۹ به حدود یک میلیون بشکه سقوط کند.

hit oil record as Iran feels squeeze Reuters.com

 

مراکش؛ ارجاع ۱۵ متهم در پرونده قتل گردشگران به قاضی پرونده‌های تروریستی


چندی پیش دو گردشگر زن دانمارکی و نروژی در "کوه‌های اطلس" واقع در مرکز مراکش ناپدید شدند از همان ابتدا انگشت اتهام به سوی گروههای بنیاد گرا در این کشور نشانه رفت و خیلی زود جنایتکاران دستگیر شدند

 گزارش

 مراکش؛ ارجاع ۱۵ متهم در پرونده قتل گردشگران به قاضی پرونده‌های تروریستی

دادستانی کل رباط اعلام کرد: «۱۵ مظنون در قتل دو گردشگر در حومه مراکش به قاضی پرونده‌های تروریستی ارجاع داده شدند

 دادستان کل مراکش در دادگاه تجدید نظر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دادستانی کل از قاضی پرونده خواست با مظنونین در خصوص اتهامات وارده یعنی «تشکیل باند برای آماده‌سازی و انجام اقدامات تروریستی، تعرض عمدی به جان افراد، مشارکت در قتل عمد و ارتکاب اعمال وحشیانه در حین انجام جنایت» تحقیق کند.

در این بیانیه آمده‌است: «به نظر می‌رسد سه نفر از متهمیمن، دیگران را برای انجام اقدامات تروریستی تشویق و ترغیب کرده بودند».

ا «دادستانی کل از قاضی پرونده خواست دستور موقت بازداشت این افراد را صادر کند .

لویزا وستر (۲۴ ساله) دانمارکی و مارین اولاند (۲۸ ساله) نروژی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸ که تعطیلات خود را در جنوب مراکش سپری می‌کردند به دست تروریست ها به قتل رسیدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی جسد قربانیان در منطقه‌ای در مراکش که مخصوص پیاده‌روی و کوهنوردی است کشف شده است .

مقامات مراکش تاکنون ۲۰ متهم به مشارکت در این جنایت تروریستی را دستگیر کرده‌اند.

مقامات همچنین روز شنبه از دستگیری یک شخص سویسی ساکن مراکش با «ایدئولوژی افراطی و خشونت‌آمیز» خبر دادند. احتمال می‌رود این فرد نیز در این جنایت مشارکت داشته‌است.

 

https://www.youtube.com/watch?v=2oj_cXfQiis

 

https://www.independent.co.uk/news/world/africa/women-murder-morocco-atlas-mountains-norway-denmark-toubkal-female-tourists-a8688266.html

 

https://persian.aawsat.com/2018/12/31/article39163

 

پیشرفت بزرگ در گفتگوهای تجاری چین و آمریکا


جنگی تجاری که در تابستان سال ۲۰۱۸ میان آمریکا و چین شروع شد دارد بارهایش را به زمین می گذارد . شروع این جنگ از طرف دولت جدید آمریکا بود که می خواست با زیاد کردن تعرفه های گمرکی بر روی کالاهای خارجی، در داخل آمریکا فرصت های شغلی بیشتری را ایجاد کند. حالا به رویدادهای جدید میان دو کشور توجه کنیم

گزارش

 پیشرفت بزرگ در گفتگوهای تجاری چین و آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می گوید ممکن است روابط تجاری میان آمریکا و چین به «یک پیشرفت بزرگ» دست پیدا کند .

او روز شنبه گذشته با رئیس جمهور چین یک گفتگوی تلفنی داشت و پس از این تماس ، در یک پیام توییتری نوشت: تماس طولانی و بسیار خوبی با رئیس جمهور چین داشتم. توافقات به خوبی پیش می‌رود و اگر به سرانجام برسد، تمام موضوعات، حوزه‌ها و نقاط اختلاف را دربر می‌گیرد و پیشرفت بزرگی بوجود آمده است.

چین و آمریکا از ژوئن ۲۰۱۸ میلادی یک جنگ تجاری را شروع کردند که ابتدا بر سر تعرفه های گمرکی بود . این جنگ تاثیرات مخربی بر بازارهای مالی گذاشت . به دلیل این جنگ صادرات و واردات کالاهایی به ارزش صدها میلیارد دلار میان این دو کشور بزرگ مختل شد.

 با بی‌نتیجه ماندن این جنگ تجاری، سرانجام روسای جمهور هر دو کشور تصمیم به آتش بس گرفتند. آنها موافقت کردند تا اجرای تعرفه‌های تجاری جدید را از ابتدای ماه دسامبر برای ۹۰ روی به تعویق بیندازند و در این مدت برای تنش زدایی با هم مذاکره کردند .

رئیس جمهور چین هم تاکید کرده که در صورت عملی شدن این توافق‌ها، منافع آن به کل جهان خواهد رسید.

مقامات چینی می گویند اگرچه روابط دو کشور «طوفانی» بوده اما از این پس از طوفان عبور کرده است . آنها عقیده دارند ایجاد یک رابطه سالم میان دو چین و آمریکا هم به نفع آنها و هم به نفع ثبات جهانی است.

 

https://fa.euronews.com/2018/12/30/trump-big-progress-china-xi-jinping-trade-deal-moving-along-very-well

 

جاده سبز در پاراگوئه


در دنیای جدید پدیده ای بنام انرژی سبز تازه دارد پا به عرصه وجود می گذارد . این انرژی منابعی در هماهنگی با محیط خودشان هستند و فرآیند تولید آنها آلودگی‌های زیست محیطی به بار نمی آورد .گزارشی از انرژی سبز در پاراگوئه

گزارش

 جاده سبز در پاراگوئه

 در سال ۲۰۱۹ اولین جاده سبز از طریق پاراگوئه به آمریکای جنوبی می آید

یک جاده با طول ۱۰۰۰ کیلومتر شهرهای اصلی پاراگوئه را به یکدیگر متصل می کند

در این جاده ایستگاههای شارژ سریع نیز تعبیه شده است

جاده سبز اولین گام به سوی تبدیل وسایل حمل و نقل عمومی به خودروهای برقی است

این سامانه تنها به خودروها و اتوبوس های برقی محدود نمی شود

بله هواپیماها را نیز در بر خواهد گرفت

 کشور پاراگوئه امیدوار است که با تبدیل مستمر موتورهای درون سوز به موتورهای برقی آینده ای  سبز تر را برای مردم خود به ارمغان بیاورد

ایستگاههای شارژ سریع در جاده سبز توسط منابع آبی برقی و خورشیدی تغذیه می شوند

 

مخالفت مجدد فلسطین با طرح «معامله قرن»


محمود عباس، رئیس دولت فلسطین در مراسم بزرگداشت پنجاه و چهارمین سال تاسیس جنبش فتح در شهر رام الله تاکید کرد: طرح آمریکایی «معامله قرن» را نخواهیم پذیرفت. هرگز با این طرح که توسط تمام فلسطینیان رد شده است موافقت نخواهیم کرد. بر اساس این طرح، بخشی از منطقه سینای مصر برای ایجاد دولت فلسطین در نظر گرفته می‌شود. جنبش فتح در اول ژانویه سال 1965 توسط یاسر عرفات تاسیس شد

https://bit.ly/2Rl1FmA

 
لطفا به اشتراک بگذارید: