بسته قفل شده اروپا – ۱۲دی۱۳۹۷

بسته قفل شده اروپا – ۱۲دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

بینندگان عزیز سیمای آزادی خدمت شما سلام میکنم و براتون آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. امروز هم در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم تا نگاهی داشته باشیم به مهمترین موضوع سیاسی روز؛ موضوعی که امروز به اون خواهیم پرداخت، درماندگی رژیم در قبال اروپا و بلاتکلیفی در رابطه با بسته‌یی است که قرار بود اتحادیة اروپا تا پایان سال 2018 اعلام کند.

سال 2018 به پایان رسید و دو روز هم از سال جدید گذشته، اما همچنان از این بسته خبری نیست. در گزارشی که اکنون از نظرتان می‌گذرد خواهیم دید که مشکل چیست. توجهتون رو به این گزارش جلب می‌کنم:

گزارش:


مجلس ارتجاع محل نمایان شدن وضعیت قفل شدگی ساز و کار اروپایی یا SPV بود. آقای رئیس جمهور نزدیک به هشت ماه از خروج آمریکا از برجام گذشت و بنظر امیدی به برجام اروپایی هم نیست و حتی اگر هم عملیاتی شود آنچنان راهگشا نخواهد بود. دو عضو دیگر گروه پنج بعلاوه یک فقط اوضاع را رصد کردند تا موعد تحریمهای آبانماه برسد حال سوال این است که با این شرایط و بعد از بروز آثار اولیه تحریمها چه آثار دیگری را باید در زندگی آینده مردم چشم انتظار باشیم؟ این عضو مجلس آخوندی با ابراز وحشت ازپیامد اقتصادی این وضعیت هشدار داد:«نکند به نقشة اقتصاد جهان، ونزوئلای دیگری اضافه شود و شاهد رکود تورمی شدید باشیم؟».

بنیادی با طعنه به ولایتی مشاور سیاسی خامنه‌ای که چندی پیش گفته بود که باید از یمنی‌ها یاد بگیرم که لنگ به کمر می‌بندند و نان خشک می‌خورند و مقاومت می‌کنند گفت: دردآور آنکه در این فشار اقتصادی افرادی شکم سیر برای مردم تجویز نسخه شفا بخش اشکنه و لنگ کرده و نمک بر زخم ناسور پر درد مردم می پاشند. این عضو مجلس ارتجاع از کشورهای۱+۵ که جام زهر برجام را به نظام خورانده اند ابراز ناامیدی کرد و با اذعان ناگزیر به انزوای نظام گفت: آقای رئیس جمهور در زمینه تحریمها عدم داشتن دوست واقعی به همه ما ثابت شد نه استعمار سرخ و سیاه نه اژدهای زرد هیچکدام قدمی اساسی برای ما برنداشته و فقط تماشاچی خوشحال مبارزه ما با آمریکا بوده و خواهند بود.

برچسب فرانسه، انگلیس، دانمارک، ایتالیا را در همین زمان در بحث تروریزم، مواد مخدر و مخالفتشان با تنها سلاح دفاعی مان را شاهدیم روسیه هم با دادن چراغ سبز به رژیم جعلی اسرائیل تماشاچی بمباران پایگاههای مدافعین مقاومت ما در سوریه است و هدف اصلی خود در بازار نفت و گاز جهان را که خارج کردن ایران از این بازار است بخوبی تعقیب میکند. چینی ها هم با کوچکترین فشار آمریکا از ادامه سرمایه گذاری در پارس جنوبی خودداری کردند.

بی راه حلی و فشار تحریمها آتش مخاصمات باندها را بر افروخته‌تر کرده است.


یک روزنامة باند خامنه‌ای با حمله به ظریف نوشته است«محمدجواد ظریف 8 ماه منتظر بسته اروپایی برای ماندن ایران در برجام مانده است. این در حالی است که با وجود خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات اروپا در این توافق، دولت روحانی همچنان تعهدات خود در این توافق را مو به مو انجام می‌دهد». این روزنامة باند خامنه‌ای در ادامه حمله اش اذعان کرد که حتی«نفت دربرابر غذا» از رژیم دریغ شده است. این روزنامه نوشت:در نتیجه سیاست های دولت روحانی حتی یک بسته محدود و مختصر با محتوای «نفت در برابر کالا» را در ازای تعطیلی برنامه هسته ای به رژیم نداده اند.

در مقابل ظریف بار دیگر روز 11دی به صحنه آمد و با ابراز امیدواری نسبت به اقدام اروپا برای ایجاد سازوکار،بی راه حلی نظام را به نمایش گذاشت و گفت:« آنها سعی می‌کنند موانع را بردارند و یک سازوکاری ایجاد نکنند که کاغذی باشد، بلکه باید عملیاتی باشد. اینکه چقدر جدی است باید ببینیم چه کار می‌کنند».

روزنامه های همسو با دولت روحانی شروع به تبلیغات و بازارگرمی در مورد جدیت اتحادیه اروپا کردند.


روزنامه کاروکارگر به نقل از موگرینی تیتر زد: اروپا همچنان به توافق با ایران پایبند است. و روزنامه اطلاعات هم از قول موگرینی نوشت:« هرگز نمی پذیریم آمریکا برای ما تعیین تکلیف کند». در مقابل تلویزیون که در تیول باند خامنه‌ای است، در بخش خبری خود ادعاهای باند روحانی را به سخره گرفت: بیش از هشت ماه وعده و گامهایی که اروپا وعده داد اما برنداشت. اردیبهشت ماه دقایقی بعد از اینکه ترامپ برجام را به اغما برد خانم موگرینی به سرعت پشت تریبون آمد و گفت اروپا مدافع برنامة هسته یی است.

موگرینی: من یک پیام به مردم ایران دارم به تعهدات خود پایبند بمانید و اجازه ندهید کسی این توافق را از بین ببره. زیرا ما به تعهداتمون پایبند هستیم. گوینده: گفتند در برجام بمانید تا ما از برجام دفاع کنیم طبق وعده ایران هم در برجام ماند و یک مهلت چند هفته‌یی به اروپا داد اما اروپایی ها چند هفته را تبدیل به چند ماه کردند و پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام یک بسته پیشنهادی ضعیف ارائه دادند. ظریف: ما پریروز بسته یی را در تهران دریافت کردیم که آقای دکتر روحانی در مذاکراتشون گفتند این بسته کافی نیست.

در این میان برخی هم از منابع خبری از شرط و شرط اروپایی ها خبر می دهند اروپایی که به هیچ یک از وعده های خود عمل نکرده و حالا شرط و شروط هم می گذارد و اجرایی شدن SpV را اولا مشروط به تصویب و اجرای الزامات سیاسی و دوما مذاکره در مورد سایر موارد اختلاف از موشکی تا منطقه یی می کند. سخنانی که نشان می دهد اروپا با بازی در پازل آمریکا به دنبال حفظ ایران در برجام، تضعیف و کشاندن پای ایران به برجام های دو و سه است.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، سؤالاتی که در رابطه با این گزارش مطرحه اینه که پیچ کار کجاست؟ چرا با گذشت ضرب‌الاجل پایان سال 2018 اروپا بسته یا ساز و کار خودش را در رابطه با رژیم اعلام نکرد؟ مشکل در اتحادیة اروپاست یا مشکل در رژیم است؟ آیا این بسته اگر اعلام شود، دوای درد رژیم خواهد بود؟

رژیم تهدید کرده بود که اگر بستة اروپا مطابق میلش نباشد، از برجام خارج خواهد شد، پس چرا این تهدید خود را عملی نکرده است؟ صفبندی درون رژیم در رابطه با بستة اروپا به چه صورت است؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با علیرضا معدنچی در میان خواهیم گذاشت. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: سال 2018 به پایان رسید، اروپا گفته بود ساز و کار اروپا برای مقابله باتحریمهای آمریکا را تا پایان سال ارائه می‌دهد،‌اکنون که دو روز از پایان سال گذشته و این وعده عملی نشده، حرف اتحادیة اروپا چیست؟ و واکنش رژیم چه بوده؟


ج: اجازه بدهید اول توضیح بدهم که ابتدا به گفتة روحانی قرار بود این بسته دو هفته سه هفته بعد از خروج آمریکا داده خواهد شد، که این عملی نشد، این دو سه هفته شد،‌ بعد گفتند قبل از شروع اعمال دور جدید تحریمها یعنی 13 آبان داده می‌شود، بعد گفته شد دو ماه، بعد که عملی نشد، گفتند تا پایان 2018؛ البته اروپا نگفته که این بسته را نمی‌دهیم، همچنین نگفته که می‌دهیم.

آخرین موضعی که اتحادیة اروپا از طریق مسئول روابط خارجی اتحادیه موگرینی اعلام کرده بنا به نوشتة روزنامة مردم سالاری در شماره امروز نوشته: « موگرینی در مورد انگیزة اتحادیه اروپا برای حفظ برجام گفت« نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و توافقی که ما در سال 2015 آن را امضا کردیم، دقیقا در همین راستاست. این را می‌گویم که به برخی از شایعه‌ها پایان دهم. درسالی که گذشت بارها شنیده‌ام که هدف اروپا از ادامه پایبندی به توافق با ایران، صرفا ملاحظات اقتصادی و تجاری با این کشور است. خیر به هیچ عنوان اینگونه نیست».

در طرف رژیم هم از یک طرف شاهد آه و ناله از بدعهدی اروپا هستیم و از طرف دیگر امیددرمانی، کمااین‌که ظریف وزیر خارجه رژیم با ابراز ناامیدی از اروپا، چند روز پیش گفت: «اروپایی‌ها فرصت جدی داشتند در ایران و این فرصت را به خاطر بی عملی و انفعال در برابر آمریکا یا ناهماهنگی داخلی یا فرصت طلبی از دست دادند. اروپا آمادگی هزینه کردن را ندارد». اما سخنگوی وزارت خارجه بهرام قاسمی در نشست خبری دیروز خود گفت: « مذاکرات با طرف‌های اروپایی در راستای دستیابی به کانال مالی ویژه، کماکان ادامه خواهد یافت». به هر حال آنچه در این جریان و حملات متقابل باندها بیشتر نمایان می‌شود، درماندگی و قفل رژیم در تنگنای فشار حلقة تحریم‌ها و بی راه حلی است.

س: بالاخره حرف اتحادیة اروپا چیه؟ می‌خواهد این بسته را بدهد یا اصلاً نمی‌خواهد بدهد؟


ج: تا آنجا که من می‌دانم این است که خود اروپاییها به صراحت سلبی یا اثباتی و به صراحت چیزی نگفته‌اند. اما مهره‌های رژیم اینجا و آنجا گفته‌اند که گیر قضیه بر سر پذیرش الحاق به FATF و پذیرش شروط سه گانه اتحادیة اروپاست. صادق خرازی امروز در سایت خودش نوشته: « اروپایی ها به ایران فشار می آورند که سر مسائل منطقه ای نظیر یمن و سوریه کوتاه بیاید تا بتوانند به قول خودشان مخالفان این سازوکار را راضی کنند یا پیوستن ایران به FATF را به عنوان پیش شرط راه اندازی این سازوکار مطرح می کنند».

س: این که این قضیه عملی نمی‌شود، مشکل در کدام طرف است؟ اروپا مشکل دارد یا رژیم؟


ج: باید گفت مشکل در هر دو طرف است. ار طرفی اتحادیة اروپا نمی‌خواهد و نمی‌توند در برابر آمریکا بایستد آن هم به خاطر رژیم. در همان مطلب صادق خرازی آمده است: « این نکته را هم در نظر بگیریم که امنیت اروپا و امریکا در هم تنیده است و اروپایی ها در هیچ شرایطی، حداقل در کوتاه مدت و میان مدت، نمی توانند در مسائل امنیتی از امریکا بی نیاز شوند. این را هم در نظر بگیریم که مراودات مالی اتحادیه اروپا و امریکا چیزی در حدود یک تریلیون دلار است که در مقایسه با رقم حدودا 21 میلیارد یورویی ایران ناچیز محسوب می شود».

همچنین اروپا یدی بر روی شرکتهای اروپایی ندارد که آنها را مجبور به ماندن در ایران و معامله با رژیم بکند. ولی همین‌ها را اروپا به صراحت بیان نمی‌کند و رژیم را روی یک پا نگه داشته است. البته رژیم هم بر خلاف تهدیدهایش جرأت ندارد که از برجام خارج شود. سفیر رژیم در بلژیک و اتحادیه اروپا در یادداشتی برای یورو نیوز با اشاره به این که برجام به تار مویی بند است. نوشت: «آیا تداوم توافقی که ناقص اجرا شده فقط به خاطر بیانیه‌های سیاسی اروپا به نفع ایران است؟» وی سپس افزوده است«در این معادله معیوب، طرف ناقض برنده و طرف پایبند بازنده است».

رژیم که در وحشت از این که مشمول قطعنامه 2231 شود، جرأت خروج از برجام را ندارد، از زبان سفیرش به یورو نیوز نوشته است: «نه تنها گروه‌های سیاسی پویا بلکه بسیاری از ایرانی‌ها هم معتقدند که چسبیدن یک طرفه به توافقی که در ایجاد عواید اقتصادی (قول داده شده) ناکام مانده، توجیه‌پذیر نیست». در طرف رژیم هم، رژیم قادر نیست به شروط سه گانه‌ای که اتحادیه اروپا موقعی که سفر ماکرون به ایران مطرح بود، تن بدهد. رژیم حتی قادر به پذیرش FATF نیست و در مقدمات آن گیر کرده است. اگر رژیم می‌توانست چه بسا کار به خروج آمریکا از برجام نمی‌کشید.

س: اگر به هر حال این بسته داده شود، آیا مسأله تحریمها را حل خواهد کرد یا نه؟


ج: هنوز محتوای بسته مشخص نیست که بتوان قاطعانه ابراز نظر کرد ولی از آنچه تا به حال گفته شده و ابراز نارضایتی مقامهای رژیم چنین پیداست که این بسته و ساز و کار اروپا در نهایت خودش چیزی بیش از نفت در برابر غذا و دارو نیست.
آنچه تا به حال علنی شده این است که قرار است 50میلیون یورو به رژیم کمک کنند که تا الان 18میلیون یورو آن گویا پرداخت شده که بیشتر تحقیر رژیم است. رژیم و دولت روحانی هم می‌داند که این امامزاده هیچ معجزه‌یی نمی‌کند اما از فرط لاعلاجی به آن چسبیده است.

نظام معطل SPV یا بسته اروپا

نظام ـ معطل SPV
لطفا به اشتراک بگذارید: