کاوش در دورترین نقطه کهکشان-۲۰ دقیقه-۱۲ دی

 کاوش در دورترین نقطه کهکشان-۲۰ دقیقه-۱۲ دی




درا ین قسمت از برنامه یک خبر علمی را دنبال می کنیم . یک فضاپیمای ناسا در سال نو از دورترین نقطه ای که تا کنون در کهکشان تصویر برداری شده پخش زنده خواهد داشت. سیگنالهایی که از کره زمین توسط ناسا به این فضا پیما ارسال میشود تا رسیدن به آن شش ساعت طول میکشد و سپس شش ساعت دیگر باید صبر کنیم تا واکنش سیگنالی فضاپیمای افقهای نو توسط ناسا دریافت شود. فراتر از تصور:

 گزارش

کاوش در دورترین نقطه کهکشان





 روز سه شنبه ساعت 0533 از فاصله نزدیک به شش و نیم میلیارد کیلومتر از زمین از یک منطقه تاریک و منجمد کهکشان عکسهای « زنده» به کره زمین مخابره کرد

سیگنالهایی که از کره زمین توسط ناسا ارسال میشود تا رسیدن به این فضا پیما شش ساعت طول میکشد و سپس شش ساعت دیگر طول میکشد تا واکنش سیگنالی فضاپیمای افقهای جدید توسط ناسا دریافت شود.

نیوهورایزنز : New Horizons) که در محافل علمی ایران افق‌های نو نیز نامیده می‌شود، فضاپیمای روباتیکِ ناسا و بخشی از برنامه‌های فضایی مرزهای نو است که در ۱۹ فوریه ۲۰۰۶ میلادی به‌سوی کمربند کویپر حرکت کرد. این کاوشگر فضایی که آن را کاوشگر بین‌سیاره‌ای یا «سیاره‌پیما» هم می نامند، نخستین فضاپیمایی است که به‌سوی پلوتو پرواز کرد و به مطالعه درباره  این سیارهکوچک پرداخت. ماه‌های دیگرِ شناخته‌شده پلوتو: نیکس، و هیدرا و همچنین پی۴ و پی۵ هستند که اکنون به نام‌های سربروس و استوکس نام‌گذاری شده‌اند. آزمایشگاه فیزیک عملیِ دانشگاه جان هاپکینز در این پروژه با مؤسسه تحقیقات جنوب غربی همکاری دارد.

 فضا پیمای افق‌های نو نتیجه سال‌ها کار و تلاش بر روی پروژه‌های مختلفی است که از دهه ۱۹۹۰ برای فرستادن فضاپیمایی به سوی پلوتو در تلاش بوده‌است.

افق‌های نو ویژگی‌های سیاره‌شناختیِ پلوتو و ماه‌های آن را بررسی و داده‌برداری کرده و یافته‌های خود را تدریجاً و در خلال کارهای دیگر خود ظرف ماه‌ها و سال آینده به زمین گزارش می‌کند. سفر طولانی این کاوشگر فضایی با رسیدن به پلوتو خاتمه نمی‌یابد، بلکه طبق برنامه‌ریزی‌های ازپیش‌انجام‌گرفته، کاوشگر فضایی افق‌های نو پس از گذار از کنار پلوتو به سراغ کمربند کویپر خواهد رفت تا دست‌کم با یکی از اجرام این کمربند هم دیدار کند.
لطفا به اشتراک بگذارید: