برگزیت درسالی که گذشت -۲۰دقیقه

برگزیت درسالی که گذشت -۲۰دقیقه-۱۴دی




سال ۲۰۱۸ شاهد تظاهرات،‌ مذاکره‌ها و استعفاها در زمینه برگزیت بود. کمتر روزی بود که شکاف بیشتر میان اروپا و بریتانیا مثل زوجی که طلاق می‌گیرند بیشتر نشود. گزارشی از وضعیت برگزیت در سالی که گذشت:

گزارش

در سالی که گذشت





ترزا می نخست وزیر انگلستان گفت «به دنبال آن است که بعد از برگزیت روابطه خاصی با اروپا داشته باشد. این همکاری فقط به منافع بریتانیا مربوط نمی‌شود بلکه به منافع وسیع‌تر اتحادیه اروپا هم مربوط است.»
مذاکره‌کنندگان بریتانیایی با وعده‌های خوب راهی بروکسل شدند. اما بعد از مدتی استعفا دادند
.

دیوید دیویس، سرپرست مذاکرات برگزیت بریتانیا گفت: «در زمینه کلیات خروج بریتانیا پیشرفت سریعی داشتیم. بر سر متن قانونی به توافق رسیدیم و سرفصل‌های آن را نهایی کردیم.» دومنیک راب، هم گفت: «من به دنبال فشرده کردن و سرعت بخشیدن به مذاکرات هستم تا بتوانیم به بهترین توافق ممکن برسیم.»

اما مسأله چالش‌برانگیز مرز ایرلند نقطه‌ حساسی بود. به علاوه آینده تجارت و صنعت شیلات و ماهیگیری در آبهای مرزی هم مطرح بود.

همچنانکه کشمکش ادامه داشت اتحادیه اروپا به بریتانیا هشدار داد که امتیاز ویژه‌ای در کار نیست. در ماه سپتامبر رهبران اروپا به ترزا می گفتند طرحش برای برگزیت جاه طلبانه است امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: «پیشنهادها پذیرفتنی نیست به ویژه در زمینه تجاری.»

اما در بریتانیا تظاهرات ضد برگزیت به راه افتاد و تعدادی از اعضای کابینه استعفا دادند و اختلاف بر سر طرح او بالا گرفت. اما ترزا می تا ماه نوامبر مقاومت کرد تا سرانجام رهبران اروپا از طرح او و بیانیه‌ سیاسی همکاری‌های آینده دو طرف حمایت کردند.

ترزا می سرانجام اعلام کرد: «مجلس قبل از کریسمس این طرح را به ر‌أی می‌گذارد.همه چیز به این بستگی دارد که آیا ما با هم به سوی آینده‌ای روشنتر خواهیم رفت یا به سوی تفرقه و عدم اطمینان»

همچنانکه ترزا می در خانه با حمله روبرو بود اروپا هم به او پیغام داد که یا حالا یا هیچوقت. ژان کلود یونکر اعلام کرد:«این بهترین توافق ممکن برای بریتانیا و اروپا است. این تنها توافق ممکن است

آیا توافق ترزا می در پارلمان ر‌أی خواهد آورد یا به شکست بزرگ برای او تبدیل خواهد شد.

کلیپ دارد لطفا صحنه های اول گذاشته نشود

Euronewsبرگزیت در سالی که گذشت
لطفا به اشتراک بگذارید: