موج جدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم – ۱۴دی۱۳۹۷

موج جدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم – ۱۴دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی

سلام می‌کنم به شما هموطنان و بینندگان عزیز سیمای‌ آزادی و امیدوارم روز جمعة خوبی رو پشت سر گذاشته باشید. موضوعی که برای بحث و گفتگوی امروز در نظر گرفتیم، موج جدید انزوای منطقه‌یی و بین‌المللی رژیم است. دو ماه پس از آغار تحریمهای جدید آمریکا علیه رژیم، به نظر می‌رسد که دولت آمریکا فشارهای سیاسی و اقتصادی خود بر رژیم آخوندی را برای وادار کردن آن از ادامة سیاستهای ماجراجویانه‌اش افزوده است. از سوی دیگر شاهد بن‌بست رژیم در رابطه‌اش با کشورهای اروپایی هستیم.

گزارش:


روز گذشته سوم ژانویه، آمریکا نسبت به پرتاب موشکهای دوربرد ماهواره‌بر به رژیم هشدار داد و این اقدام را نقض قطعنامة 2231 شورای امنیت ملل متحد توصیف کرد. مایک پمپئو وزیر خارجة‌ آمریکا روز گذشته در حساب توییتری خود نوشت:‌ رژیم ایران در نظر دارد موشکهای(SLV) را درواقع با همان فن آوری آی.سی.بی.ام (موشکهای قاره پیمای بالستیک) پرتاب کند. پرتاب این موشک برنامه موشکی اش را ارتقا می دهد.

پمپئو خاطرنشان کرد:‌ آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان پیشاپیش گفته اند اینکار ایران مغایر قطعنامه 2231 شورای امنیت می باشد. وزیر خارجة‌ آمریکا هشدار داد: ما در کناری نمی ایستیم تا (رژیم) ایران امنیت بین المللی را بخطر اندازد. سایت وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره نوشت: (رژیم) ایران علنا طرحهایی را اعلام کرده که در ماههای آینده سه سیستم پرتاب فضایی موشک را آزمایش کند. چنین اقداماتی یکبار دیگر سرپیچی(رژیم) ایران از قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل را نشان می دهد. این قطعنامه از رژیم ایران خواسته است به هیچ فعالیت مرتبط با موشکهای بالستیک که قادر است کلاهک اتمی هم حمل کند دست نزند.

وزارت خارجة‌ آمریکا در سایت خود می‌افزاید: ژیم ایران بعد از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت تعداد بیشماری از موشکهای بالستیک استفاده کرده و کماکان استفاده می کند. رژیم ایران در اول دسامبر یک موشک بالستیک با برد متوسط را آزمایش کرد که می تواند کلاهکهای مختلفی را حمل کند.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران بعدا گفت (رژیم) ایران سالانه بین 40 تا 50موشک بالستیک را استفاده می کند. آمریکا مستمرا هشدار داده که استفاده از موشکهای بالستیک و قاره پیما توسط رژیم ایران تاثیری بی ثبات کننده بر این منطقه و فراتر از فرانسه، آلمان، انگلستان و بسیاری از کشورهای دیگر در جهان دارند و نسبت به این کار (رژیم) ایران ابراز نگرانی عمیق کرد.

سایت وزارت خارجة‌ آمریکا می‌افزاید: رژیم ایران اصلی ترین کشور حامی تروریسم در جهان می باشد و موشکها و فن‌آوری مربوطه را به نیروهای نیابتی خود در خاورمیانه با زیرپا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسعه داده است .
آمریکا قصد ندارد درکناری ایستاده و نظاره‌گر این باشد که سیاست‌های مخرب ایران ثبات و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار دهد. ما به رژیم ایران توصیه می‌کنیم که در پرتاب‌های [موشکی] تحریک‌آمیز خود تجدیدنظر نماید و تمام فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک را متوقف کند تا بیش از این دچار انزوای عمیق اقتصادی و دیپلماتیک نشود.

از سوی دیگر، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۳ دی گفت، دولت آمریکا به طور مداوم تحریمها علیه (رژیم) ایران را ارزیابی می کند تا اطمینان حاصل شود که این تحریم ها در راستای سیاست های واشینگتن قرار دارند.
مایک پومپئو که در یک مصاحبه اختصاصی با تلویزیون «نیوز مکس» سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی در مورد مدت زمان معافیت از تحریمهای نفتی علیه (رژیم) ایران گفت: معافیت از تحریمها 6ماهه است.

لازم به یادآوری است آمریکا به چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان به مدت شش ماه معافیت از تحریم های نفتی (رژیم) ایران داده است. وزیر خارجه آمریکا همچنین در این مصاحبه تصریح کرده است: ما به طور مداوم در حال ارزیابی تحریمها (علیه ایران) هستیم تا مطمئن شویم که آنها در راستای سیاستهای ما قرار دارند.

از سوی دیگر ترامپ نسبت به صدور نفت از کردستان عراق به ایران ابراز ناخشنودی کرد سایت باس نیوز وابسته به دولت خود مختار کردستان عراق دیروز با نشان دادن همسویی با آمریکا نوشت: رئیس جمهور آمریکا، اعتراض خود را نسبت به فروش نفت از سوی تعدادی از جریانات کرد به ایران اعلام کرد.

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری خود که پس از نشست کابینه ی حکومتش برگزار کرد، گفت: “این موضوع بسیار جالب است، ترکیه از کردها بیزار است، اما هستند مردمانی که کردها را دوست دارند، من خودم دوست ندارم که آنها نفت خود را به ایران بفروشند”. رئیس جمهور آمریکا به صراحت اعلام نکرد که منظور آنها کدام بخش کوردستان است، اما تایید کرد که واشنگتن از آنها میخواهد که فروش نفت به ایران را متوقف کنند.

او کردها را متحد آمریکا دانست، اما میگوید که آمریکا از فروش نفت کوردستان به ایران خشنود نیست. سایت باس نیوز در پایان خاطرنشان می‌کند پس از خیانت گروه ١٦ اکتبر، نفت کرکوک از طریق گروهی خائن به ایران صادر میشد. شایان ذکر است که منظور از گروه 16 اکتبر یه‌کتی است که روزانه نفت کرکوک را از طریق تریلرهای نفتکش به رژیم ایران و به پالایشگاه نفت کرمانشاه ارسال می‌کند.

گفتگوی سیاسی


س: در برابر موضعگیری وزارت خارجه آمریکا و شخص پمپئو دیروز ظریف وزیر خارجه رژیم هم واکنش نشون داد و در توییت خودش نوشت که پرتاب ماهواره و آزمایشهای موشکی ما نقض قطعنامة 2231 نیست و این آمریکاست که این قطعنامه را نقض کرده؛ به هر حال واقعیت چیست؟


س: خب چرا رژیم اصلاً در این شرایط به فکر پرتاب ماهواره و آزمایش موشکی افتاده؟


س: موضوع موشکی به گرهی در رابطه رژیم با اروپا هم تبدیل شده، به نظر می‌رسه که اگر رژیم این مسأله را حل کند، با ساز و کار اروپایی می‌تواند برخی از تضادهای خودش را بخصوص در زمینة اقتصادی حل کند و این می‌تواند گشایشی برای رژیم باشد، چرا رژیم این کار را نمی‌کند؟


س: خب شما اشاره کردید که ساز و کار اروپایی هم در بن‌بست و در یک حالت قفل شدگی هست؛ علت این وضعیت چیه؟ بخصوص که ساز و کار اروپایی پیشنهاد اروپا بوده و دنبال آن بودند، چرا رژیم در این زمینه هم نتوانسته راهی باز کند؟


حلقه‌های انزوا بر گردن رژیم – ۲۲ آذر۱۳۹۷

مایک پمپئو به رژیم ایران نسبت به پرتاب موشک بالستیک و فضایی هشدار داد
لطفا به اشتراک بگذارید: