گزارش خبری:سونامی اقتصادی درراه است

گزارش خبری:سونامی اقتصادی درراه است-۱۵دی


آخوند روحانی روز سه شنبده در سخنرانی خود در مجلس ارتجاع هنگام ارائة‌لایحة بودجه 98 به تکرار آمار و ارقام دروغ خود از موفقیتهای اقتصادی دولتش پرداخت. اما در ادامه اعتراف کرد که این پیشرویها و موفقیت‌های درخشان با توطئة امریکاییها متوقف شد و روند آن معکوس شد:

صرف‌نظر از ساختگی بودن آمار و ارقامی که روحانی مطرح کرد

اما نکتة مهمتر این است که روحانی بر خلاف امید درمانی‌های معمول ناگزیر اعتراف می‌کند که اکنون دیگر اوضاع به خاطر توطئة امریکاییها خراب و وخیم شده است.

وجوهی از خرابی وضعیت اقتصادی طی همین یکی دو روز اخیر را برخی از مهره‌ها و رسانه‌های رژیم برملا کرده‌اند. گزارشی در این باره:

 

روزنامة ابتکار (5دی) طی گزارشی با عنوان «سونامی در تجارت ایران» تاثیر تحریم بانکهای رژیم توسط بانک چینی کونلون بر اقتصاد ایران را بررسی کرده و می‌نویسد:‌

«مبادلات بانکی ایران و چین از جمله مسائلی است که برای فعالیت‌های اقتصادی در کشور نقش حیاتی دارد و هرگونه اختلال در آن می‌تواند صادرات و واردات ما را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند. چالشی از جنس وقفه در فعالیت‌های اقتصادی!

ابتکار با اشاره به این که قبلاً برخی مقامهای تجاری رژیم وعده داده بودند که «فعالان اقتصادی می‌توانند از طریق بانک‌های عامل خود پیگیر مراودات با بانک چینی (کونلون) باشند...

اما کمتر از ۲ هفته از انتشار این خبر نگذشته بود که این بانک طی اظهار نظری اعلام کرد برای از سر‌گیری روابط تجاری شرایطی را لحاظ کرده که شرط یکی از بند‌های آن، قطع تراکنش و (مبادلات مالی) با برخی صنایع است.

طبیعی است در چنین شرایطی روابط تجاری ایران روند کند شدن را در پیش می‌گیرد و در این شرایط آینده اقتصادی ایران می‌تواند با چالش‌های جدی روبه‌رو ‌شود.

این گزارش سپس به نقل از مسعود خیاط زاده، عضو اتاق بازرگانی رژی پیامدهای ناشی از قطع رابطة بانکی با چین را برشمرده و می‌افزاید: در شرایطی که تقریبا تمام کشورها با ایران قطع رابطه کرده بودند،

چین تنها کشوری بود که همچنان اندک رابطه‌اش را با ما حفظ کرده بود. این موضوع که قرار بود بانک کونلون مجددا بحث مبادلات بانکی را انجام دهد که تا به حال هم مثمر ثمر نبود می‌تواند تاثیر بسزایی را در آینده اقتصادی بگذارد.

خیاط زاده می‌گوید: امروزه بیش از 80 درصد از واردات و صادرات ما از بخش دریایی صورت می‌گیرد و این قطع رابطه اتفاق خوشایندی نیست و به عبارتی یک سونامی در تجارت ما به راه می‌افتد».

یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی به نام مجید پورکائد، نیز در خصوص تحریم بانک چین و اثر آن بر اقتصاد ایران می‌گوید: بی شک قطع روابط، اختلال عظیمی را در سیستم اقتصادی ما به وجود خواهد آورد، به عبارتی دیگر ما را درگیر یک بلاتکلیفی می‌کند.

جهان صنعت روزنامة دیگر باند اصلاح طلب از تعطیلی ۱۰۰ واحد صنفی تولید کاغذ خبر داده و می‌نویسد: «به دنبال مشکلات موجود در بازار کاغذ، از ۶۰۰ واحد صنفی فعال در تولید کاغذ، تعداد ۱۰۰ واحد صنفی تعطیل شدند»‌.

این گزارش به نقل از فعالان صنف تولید کاغد می‌افزاید: اگر این روند ادامه‌دار باشد، مابقی واحد‌های فعال در این صنف تعطیل خواهند شد‌.

تعطیل واحدهای تولید کاغد به دنبال تعطیلی زنجیروار کارخانجات پارچه بافی، تولید کفش، تولید لوازم خانگی و واحدهای تولید پوشاک، اکنون تعطیل واحدهای تولید کاغذ، خبر از گسترش و تعمیق رکود و افزایش نرخ بیکاری می‌دهد.

شایان ذکر است که مراجع بین‌المللی نیز از تشدید وخامت وضعیت اقتصادی ایران خبر می‌دهند.


صندوق بین‌المللی پول نیز به مانند بانک جهانی پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی امسال و سال آینده ایران منفی خواهد بود،.

رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب منفی ۱.۴۷ درصد و منفی ۳.۶۱ درصد پیش‌بینی شده است».

گزارش صندوق بین‌المللی پول می‌افزاید:‌ به دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار، تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب دلار از ۴۳۰میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۳۳۳میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده که اقتصاد ایران سال آینده میلادی 6/3 درصد کوچک‌تر خواهد شد. طبق این پیش‌بینی، نرخ بیکاری نیز به 7/12 درصد افزایش خواهد یافت.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: