SPV شفا می‌دهد یا کور می‌کند؟

SPV شفا می‌دهد یا کور می‌کند؟ – ۱۵دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


بینندگان عزیز سلام بر شما، گرمترین درودهای خودم و همکارانم رو تقدیمتون میکنم . امیدوارم در هر جا که هستید سری بلند و دلی پر امید داشته باشید. در برنامة تیک تاک امروز، به تصویب لایحة مبارزه با پولشویی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام که امروز به ریاست آخوند آملی لاریجانی می‌پردازیم. آخوند مجید انصاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت که چند روز پیش نسبت به تصویب لوایح مربوط به FATF ابراز اطمینان کرده بود، ضمن اعلام این خبر گفت: این لایحه با اصلاحات جزیی در ۲ یا سه مورد به تصویب رسید.

این رویداد در حالی است که جنگ و دعوا بر سر SPV یا ساز و کار اروپا که در واقع نمادی از برجام اروپایی است در رژیم در اوج خود می‌باشد. SPV ، پس از چند بار تاخیر قرار بود تا آخر سال 2018 ارائه شود، اما اکنون به‌رغم گذشت 5روز همچنان از آن خبری نیست. این موضوع جنگ و دعوای دو باند بر سر آن را بیش از پیش شدت داده و سر و صدای آن را از همه جا از مجلس ارتجاع تا نمایشهای جمعه و در رادیو تلویزیون و سایر رسانه‌های رژیم می‌توان شنید. گزارشی در این باره:

گزارش


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای "spv" از سوی اتحادیه اروپا، گفت: به نظر بنده اتفاق راهبردی در مناسبات اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا رخ نخواهد داد. وی با بیان اینکه توافق مالی بین ایران و اتحادیه اروپا "spv" در زمینه اقتصادی ابتکار راهبردی نیست، ادامه داد: این توافق می‌تواند از لحاظ سیاسی، راهبردی بین دو طرف باشد، اروپایی‌ها از آمریکا می‌ترسند و نمی‌توانند سازوکار اقتصادی با ایران تعریف کنند، اما از لحاظ سیاسی، عزم لازم را دارند و ایران هم می‌تواند از این ظرفیت برای ارتباط با کشورهای مختلف دنیا استفاده کند تا مانع از ایجاد محاصره علیه کشورمان شود».

این سخنان خشم و اعتراض باند خامنه‌ای را برانگیخته، روزنامة وطن امروز (15دی) تحت عنوان طعنه آمیز «فقط دوستیم» در این رابطه می‌نویسد: L اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر اینکه رابطه با اروپا موضوعیت سیاسی و نه اقتصادی خواهد داشت، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا قرار است ما به ازای تعطیلی صنعت 30 میلیارد دلاری هسته‌ای ایران، صرفا برقراری یک رابطه سیاسی با اروپا باشد؟ اروپا به اذعان خود مقامات دولتی توان و اراده ایستادگی در برابر فشارهای آمریکا را نداشته و ندارد.

وطن امروز می‌افزاید: با همه اینها لازم است مسؤولان دیپلماسی دولت روحانی به این سوال پاسخ دهند که برقراری رابطه سیاسی صرف با چنین اتحادیه‌ای ضعیف و شکننده، وقتی قرار نیست مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کند؛ اساسا چه سود و آورده‌ای در مقابل تعطیلی صنعت با ارزش هسته‌ای ایران دارد؟!

از سوی دیگر فرجی راد مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر لزوم حفظ همین SPV، تصریح کرد: اقدام عملی ایران در مقابل کندی اروپا در ارائه SPV به صلاح نیست. وی با بیان این که این مساله بستگی دارد به این که این موضوع که بین مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در جریان است آیا به سرانجام می‌رسد؟

تقصیر کندی اروپا در SPV را متوجه رژیم دانست و گفت: بهتر است هر چه زودتر FATF و CFT به نتیجه برسد تا این بهانه از اروپایی‌ها گرفته شود و بتوانیم اجرایی شدن ساز و کار را از اروپایی‌ها بخواهیم» وی افزود:‌ اگر بتوانیم FATF را در داخل کشور به نتیجه برسانیم شاید امکان فشار وارد کردن به اروپا وجود داشته باشد برای این‌که اروپایی‌ها ساز و کاری را تحویل ما دهند».

این اظهارات خشم دلواپسان را در پی داشت و کیهان خامنه‌ای در شمارة امروز خود با اشاره به این سخنان نوشته است: در حال حاضر موج جدیدی از تحریف و بزک برجام از سوی برخی دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات کلید خورده است. این قبیل اظهارات تأمل برانگیز، ارسال پیام ضعف به دشمن در پوشش مصلحت کشور است.

دعوا بر سر ساز و کار اروپا یا برجام اروپایی به نمایش‌های جمعه هم راه برده است. یکی از گماشته‌های خامنه‌ای که به عنوان خطب پیش از خطبه‌های نمایش جمعة شیراز سخنرانی می‌کرد در این باره دولت روحانی را مورد حمله قرار داد و گفت: پول ملی هر چی سقوط کند معنایش این است که تورم زیاد است اگر تورم حل بشه ارزش پول ملی هم درست میشه درسته یک جنگ اقتصادی علیه ما شروع شده درسته راه بانکها با معاملات دنیا را بسته اند درسته اروپا دروغ گفت توی برجام گفت من یک کانالی باز میکنم که شما بتوانید معاملات تون انجام بدهید دلارهای نفتی تون برگرده ولی تا الان عمل نکردند.

خیلی هم وزارت خارجه سعی کرد تلاش کرد چند بار هم رئیس جمهور هم وزیر خارجه تهدید کرد اگر اروپا در قضیه برجام به تعهداتش عمل نکند ایران تصمیمات مهمی خواهد گرفت خب بگیرید دیگه عمل نکردند عمل نکردند اینها اینها حتی آن کانالی که بنا بود یک مقداری گشایش باشه برای باز کردن حسابهای معاملاتی را همان را هم قبول نکردند...

در نمایش جمعة قم نیز آخوند ذوالنور از اعضای باند دلواپسان در مجلس ارتجاع که به عنوان خطیب پیش از خطبه‌ها سخنرانی می‌کرد گفت: «نباید خودمان را معطل کانال ویژه مالی با اروپا کرده و فضاسازی بیجا و فریب افکار عمومی برای تصویب CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشیم، اگر به دنبال دورزدن تحریم ها هستیم، پذیرش FATF و CFT کمک به تحریم کنندگان است.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، آنچه که در این گزارش برجسته بود، شدت رویارویی دو باند بر سر ساز و کار اروپاست که این خودش یکی از شاخه‌های دعوای دامنه‌دار برجام است. اما در این حیص و بیص، یک مرتبه شاهد بودیم که یکی از لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد؛ آن هم در اولین روز تصدی ریاست مجمع توسط آخوند آملی لاریجانی. این مسأله سؤالات زیادی رو مطرح می‌کند؛ از جمله این که چطور شد که با این همه کشمکشهای ممتد این لایحه تصویب شد؟ چطور شد که این تصویب در ریاست آخوند لاریجانی اتفاق افتاد با این که او به عنوان یکی از تندروترین عناصر باند خامنه‌ای محسوب می‌شود؟ تصویب این لایحه چه ارتباطی با دعوایی که بر سر SPV در رژیم هست، دارد؟ و آیا تصویب این لایحه که سومین لایحه از لوایح ۴گانه FATF می‌باشد، به جنگ و دعواهای درون رژیم پایان می‌دهد؟ امیدواریم بتونیم این سؤالها رو در گفتگویی که با علیرضا معدنچی داریم، جواب بدیم.

س: تصویب این لایحة اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت، آیا به معنی تصویب کامل لوایح FATF است؟


ج: از آنجا که این موضوع FATF و لوایح آن و جنگ و دعوایی که بر سر تک تک این لوایح جریان داشت، و رفع و برگشت متعدد این لوایح بین مجلس ارتجاع و شورای نگهبان و مجمع تشخیص آن قدر تکرار شده که ممکن است یک ابهام و سردرگمی در ارتباط با آنها وجود داشته باشد، من اول یک توضیح مختصری دربارة لوایح ۴گانه و این که هر کدام الان در چه مرحله‌یی است بدهم و فکر می‌کنم در این صورت جواب سؤالی هم که مطرح کردید روشن می‌شود. لوایح ۴گانه FATF عبارت است از:
1- لایحه الحاق به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم
2- لایحه الحاق به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)
3- اصلاح قانون داخلی مبارزه با تامین مالی تروریسم
4- لایحه اصلاح قانون داخلی مبارزه با پولشویی

از این لوایح دو مورد سوم و چهارم آن مورد مربوط به قوانین از پیش تصویب شده داخلی است که رژیم تلاش می‌کرد متناسب با خواست‌ کنوانسیون FATF آن‌ها را اصلاح کند و دو مورد دیگر نیز شامل کنوانسیون‌هایی بین المللی است که این نهاد خواهان تصویب آن در مجاری قانونی ایران است.

به‌جز لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) که پس از حدود دو ماه مسکوت گذاشته شدن اینک دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفته است، مجلس سه لایحه دیگر را تصویب کرد. البته این لوایح با سد شورای نگهبان برخورد کردند و با ایرادهایی از سوی این شورا و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شدند. همین لایحه مبارزه با پولشویی را که مجلس تصویب کرده بود، مجمع تشخیص مصلحت در تاریخ 18شهریور گذشته مغایر با "سیاست‌های کلی انظام دانسته و آن را رد کرده بود.

خامنه‌ای روز 30خرداد گذشته با یک دوگانه گویی هم از FATF انتقاد کرد و هم تصمیم گیری در مورد آن را به عهده مجلس و دولت گذاشت. که هر کدام از دو باند آن را بنا به تمایل خود تفسیر می‌کردند و این قضیه تا آنجا بالا گرفت که در جلسه روز 15مهر لاریجانی مجبور شد نامة خامنه‌ای را که همان روز دفتر خامنه‌ای ارسال کرده بود قرائت کند.

در این نامه آمده بود: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.» رئیس مجلس در پایان قرائت این نامه گفت که آقای حجازی این نامه را ابلاغ کرده است.

س: آیا با تصویب لایحة اصلاح قانون مبارزه با پولشویی جنگ و دعوای باندهای درون رژیم بر سر این قضیه پایان داده می‌شود و آیا این به معنی خاتمة بحران است؟


ج: نخیر به نظر من کمکشها بیش از پیش شدت میگیردپ چون بحث منافع کلان در میان است و دلواپسان و سپاه دست از منافعشان برنمی‌دارند و کماکان برای ابراز مخالفتهای خود راههای ان را هم پیدا می‌کنند.

س: در حالی که اکثراً فکر می‌کردند که با قرار گرفتن آخوند آملی لاریجانی بر سر مجمع تشخیص مصلحت، این مجمع موضع سفت و سخت‌تری در مورد لوایح FATF اتخاذ کند، اما بر خلاف انتظار در همان اولین جلسة مجمع که او ریاست را به عهده داشت، این لایحه تصویب شد؟


ج: اولا تنها کورسوی نجاتی که در برابر رژیم هست رابطه با اروپا و ساز وکار اروپایی است و اتحادیه اروپا هم آشکار و پنهان گفته که شرط آن پیوستنن رژیم به FATF است و تا وقتی لوایح آن تصویب نشود، ما نمی‌توانیم کاری بکنیم. این که این لایحه در زمان ریاست آملی لاریجانی و در اولین جلسه‌یی که او ریاست مجمع را به عهده گرفته بود، تصویب شد نشانة آن است که خود خامنه‌ای پشت ان است و به نظر می‌رسد که اصلاً انتصاب مهرة گوش به فرمانی مانند آملی لاریجانی به همین خاطر صورت گرفته است.

جالب است که در همین گزارش هم دیدیم که فرجی راد مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی که رئیس آن کمال خرازی است و زیردست خود خامنه‌ای است در گفتگو با ایسنا با تاکید بر این‌که «تصور نمی‌کنم اروپا به ایران اعلام کند که ساز و کار مالی را اجرایی نمی‌کند»،‌ گفت: بهتر است هر چه زودتر FATF و CFT به نتیجه برسد تا این بهانه از اروپایی‌ها گرفته شود و بتوانیم اجرایی شدن ساز و کار را از اروپایی‌ها بخواهیم.

س: اگر این طور که می‌گویید این خواست خود خامنه‌ای بود، چرا طی این مدت صراحتاً این را اعلام نکرد و گذاشت که این جنگ و دعوا این طور رژیمش را شرحه شرحه کند؟


ج: علت اصلی ضعف و درماندگی خامنه‌ای است و این که او نمی‌خواهد مسئولیت بپذیرد و جوابگوی تبعات ان باشد و میخواهد طور بازی کند که دستش در آینده برای هر موضعگیری له و علیه باز باشد. و بی تصمیمی از اینجا ناشی می‌شود.
سایت حکومتی دیروز بهار بر بی‌تصمیمی تصمیم گیرندگان دست گذاشته و در مطلبی با عنوان « مذاکره با «طالبان» آری؛ با «آمریکا» نه! نوشته بود: سیاست «بی سیاستی» و انفعالی که دستگاه دیپلماسی کشور در مواجهه با طراحی‌های دولت آمریکا در حال پی گرفتن آن است بیشتر از آن که حاکی از «صبر دیپلماتیک» باشد نشانگر عدم وجود راهبرد و برنامه لازم برای چنین صحنه‌ای است.

همگان در نهان و آشکار با این واقعیت موافق هستند که تداوم این وضعیت نه امکان‌پذیر است و نه می‌تواند سبب رفع مشکلات فراوانی شود که در زندگی روزمره مردم به وجود آمده است بنابراین، ضروری است تا تصمیم‌گیران کشور تا بیشتر از این دیر نشده است راهی دیگر را انتخاب کرده و از انفعال چند ماه اخیر به در آیند. و در مورد مذاکره با آمریکا هم نوشته بود:‌ « چرا نمی‌باید از همین الگو (مذاکره با طالبان) برای آزمودن مذاکراتی دیگر با دولت آمریکا استفاده کرد؟

نظام معطل spv

پایان مهلت سازو کار اروپا و ناامیدی رژیم
لطفا به اشتراک بگذارید: