معنی مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت – ۱۶دی۱۳۹۷

معنی مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت – ۱۶دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

هم‌میهنان عزیز، دوستان و بینندگان گرامی سیمای آزادی، از طرف خودم و همکارانم بهترین سلامها و درودها رو تقدیم شما می‌کنم. خوشحالم که در برنامة امروز تیک تاک در خدمت شما هستم. موضوعی که امروز اون رو مورد بررسی و بحث قرار می‌دیم، معنی و پیامد تصویب لایحة مبارزه با پولشویی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

همون طور که لابد در خبرها شنیده‌اید، روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین جلسه‌یی که با ریاست آخوند آملی لاریجانی تشکیل شد، لایحة اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را که مدتها بود بین مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص پاسکاری می‌شد، تصویب کرد. این موضوع انعکاس زیادی در درون رژیم یا بهتر است بگوییم در باند اصلاح طلب داشت و آنها با ذوق و شوق خواستار ادامه و تقویت اینگونه مصلحت اندیشی‌های ضروری شدند در حالی که باند دلواپسان اساساً در این رابطه سکوت کرده‌اند. ابتدا گزارشی در این باره:

گزارش


در مراسم و تشریفات غیرمعمولی که دیروز در مجمع تشخیص مصلحت برگزار شد، آخوند گلپایگانی حکم خامنه‌ای در مورد انتصاب آخوند آملی لاریجانی به عنوان رئیس مجمع قرائت کرد. آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته فصل تازة فعالیتهای مجمع با اهدای حکم آیت‌الله آملی لاریجانی (صلوات) رئیس مجمع در این مراسم نقش مجمع را در گره‌گشایی از معضلات کشور تبیین کرد. افکت لاریجانی: اگر در جامعة اسلامی با معضلی مواجه بشیم بعد از ارجاع رهبری خب مجمع تشخیص مصلحت نظام هست که در پی حل معضل خواهد بود.

گوینده: وحدت، مهمترین فراز در سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی: ‬دشمن‭ ‬باید‭ ‬احساس‭ ‬کندکه در نظام ج.ا. ‭ ‬همه‭ ‬ دست در دست هم ‭ ‬در‭ ‬مسیر‭ ‬حل مشگلات مردم‭ ‬هستند و در مسیری که مقام ‭ ‬رهبر‭ ‬معظم‭ ‬رهبری ترسیم کردند، همه یکصدا‭ ‬عمل‭ ‬می کنند»‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ اولین اقدام آخوند آملی در مقام رئیس مجمع و در همان اولین جلسه تصویب لایحة اصلاح قانون مبارزه با پولشویی بود. نکتة جالب در این جلسه و به رغم روضه وحدت که آخوند صادق لاریجانی خواند غیبت احمدی‌نژاد و روحانی در این جلسة معارفه بود، در حالی که هر دو عضو این مجمع هستند.

آخوند‭ ‬مصباحی‌مقدم،‭ ‬عضو‭ ‬مجمع‭ ‬تشخیص‭ ‬مصلحت‭ ‬نظام‭ ‬ضمن اشاره به‭ ‬تایید‭ ‬نهایی‭ ‬لایحه‭ ‬اصلاح‭ ‬قانون‭ ‬مبارزه‭ ‬با‭ ‬پولشویی‬، از ‭ ‬قرار گرفتن بررسی‭ ‬لایحه‭ ‬الحاق‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬کنوانسیون‭ ‬پالرمو‭ ‬در‭ ‬دستور‭ ‬کار‭ ‬آتی این ‭ ‬مجمع‭ ‬خبر داد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت و روابط خارجی مجلس نیز در گفت و گو با سایت مجلس موسوم به خبرگزاری خانه ملت نسبت به تصویب لوایح پالرمو CFT تا یک ماه آینده در مجمع تشخیص مصلحت ابراز اطمینان کرد و گفت: (CFT ) پربحث ترین لا یحه است که امروز برای رفع ایرادات شورای نگهبان در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد.

تصویب یکی از لوایح FATFفضایی از خوش‌بینی و امید در باند اصلاح طلب به وجود آورده و در مقابل رسانه‌های باند خامنه‌ای عمدتاً در رابطه با آن سکوت کرده‌اند. عبدالله ناصری از مهره‌های باند اصلاح طلب گفته است: «اکنون در راس نظام به این نتیجه رسیدند که با این لوایح موافقت شود چون چاره‌ای هم ندارند لذا این موضوع نه به دست مجمع بود و نه رییس‌جمهور و نه مجلس بلکه حاکمیت این لوایح را پذیرفت»‌

ناصری در حالی که از خامنه‌ای با عنوان حاکمیت نام می‌برد، افزود: «پیش‌بینی من این است که به زودی CFT توسط حاکمیت پذیرفته شود و مجمع آن را اعلام کند‌. اگر شورای نگهبان همان ابتدا این لوایح را می‌پذیرفت طبیعتا مجمع تشخیص مصلحت نهادی غیرکارا محسوب می‌شد»‌. یکی دیگر از مهره‌های این باند به نام نعمت احمدی که از او به عنوان حقوقدان نام می‌برند ضمن ابراز قاطعانه این که تمامی لوایح FATF تصویب خواهد شد، گفت:‌ «به نظر می‌رسد دیگر لوایح نیز تصویب شود چرا که ما خودزنی نخواهیم کرد‌. باید شرایط را برای کمک اروپا آماده کنیم».

اما در عین حال وی ابراز نگرانی کرد که اگر مجمع آن‌گونه که آقای مصباحی‌مقدم اعلام کرده که با اصلاحاتی‌ این لایحه را تصویب کرده‌ این سوال پیش می‌آید که مجمع در چه جایگاهی می‌نشیند؟... قانونگذار به مجمع تشخیص مصلحت‌ این اجازه را نداده که تغییراتی را در متن دهد‌. اگر مجمع تغییراتی را در متن داده و طبق گفته مصباحی‌مقدم با اصلاحاتی تصویب شده ‌این خلاف قانون اساسی است‌. با وجود‌ اینکه تصویب یکی از لوایح FATF خبر خوشی است ولی اگر‌ این تصویب با اما و اگر و با اصلاحاتی همراه باشد نگران‌کننده است»‌.

باند اصلاح طلب از هم اکنون برای تصویب CFT خیز برداشته‌اند. روزنامة ایران ارگان دولت روحانی اظهار نظر شماری از کارشناسان اقتصادی را درج کرده که همه بر لزوم تصویب CFT تاکید کرده‌اند. محمدرضا زهره وندی عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: « تصویب CFT پیش نیاز رسیدن به بانک‌های جهانی است. البته با قطعیت نمی‌توان گفت که تصویب آن باعث می‌شود تا ارتباط بانکی ایران با سایر بانک‌ها برقرار شود اما حداقل از بهانه‌جویی آنها کم می‌کنیم. برای آن‌که ایران به پیکره جهانی بپیوندند بایستی مجلس با تصویب یکسری از مسائل بین‌المللی موافقت کند. نمی‌توان از آن حذر کرد».

رضا گنجی رئیس انجمن صنعت تایر ایران هم می‌گوید: سیاست گذاران باید به گونه‌ای نمایندگان مجلس را قانع کنند که آنها هم بدانند تولید در چه شرایطی است و اگر CFT (کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم) تصویب شود می‌تواند بر فعالیت تجار و فعالان اقتصادی اثر مثبت بگذارد.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، با مطالبی که در این گرازش امد، سؤالات زیادی مطرح می‌شه، از جمله این که چرا چنین مراسمی برای معارفة آخوند آملی لاریجانی برگزار شد، چه دلیلی داره که خامنه‌ای این قدر برای او که یکی از گماشته‌هاش هست، مایه گذاشت؟ تصویب یکی از لوایح مربوط به FATF چه معنایی دارد؟ تصویب لایحة دیگر یعنی CFT که بیشترین دعوا بر سر آن است چه چشم اندازی پیدا می‌کند؟ آیا این به معنی آن است که خامنه‌ای توانسته بحران FATF را از پیش پای نظام بردارد؟ اینها سؤالهایی است که در گفتگو با رضا هفت ‌برادران امیدوارم بتونیم به اونها جواب بدیم.

س: همچنانکه در این گزارش هم دیدیم شاهد یک معارفه غیر معمول از گماشتن آخوند آملی به عنوان رییس مجمع بودیم. و خامنه ای ازش به عنوان جناب آیت الله و با احترام یادکرده. علت این هم مایه گذاری برای او که در مورد روسای قبلی مجمع سابقه نداشته چیه؟


ج: بله درسته، برای شاهرودی چنین تشریفاتی نبود. به نظرمیاد این تشریفات پیش از اینکه برای بالا بردن آخوند املی باشه، برای بالا کشیدن جایگاه مجمع تشخیص نظامه.

س: شما گفتید که هدف این تشریفات و مایه گذاری شخص آملی نبود، بلکه خامنه ای می خواهد مجمع را در راس نهاد های دیگر بگمارد. از کجا چنین نتیجه یی می گیرید؟


ج: به این دلیل که مجلس ارتجاع که الان توی دست خامنه‌ای نیست و ترکیب مجلس تابع تعادل قوای میان باندهاست و متغیره و قابل اتکا برای خامنه ای نیست. به هر حال خامنه ای نتوانسته با شورای نگهبان و مجلس کارش را پیش ببره. در مورد مجمع هم تا وقتی رییس مجمع رفسنجانی بود خامنه ای چندان نفوذی بر آن نداشت و خط خامنه ای به حاشیه راندن مجمع و رییس آن بود اما با مرگ رفسنجانی و پس از آن مرگ شاهرودی این مجمع می تواند یکی از اهرمهای کارای ولی فقیه باشد.

چون شاهرودی هم برای خودش قطبی بود و خطوط مورد نظر خامنه‌ای را پیش نمی برد. کمااینکه در مورد همین لایحه مبارزه با پولشویی که دیروز تصویب شد نوشته بود: « با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری، سیاست کلی امنیت قضایی و سیاست کلی امنیت اقتصادی » نظام مغایرت داره.

س: برخی از رسانه های خارجی هم موقع معرفی آملی گفتند خامنه ای یک عنصر تندرو را به ریاست مجمع گماشته و گویا انتظار داشتند که آملی لاریجانی مجری سیاستهای سخت سرانه خواهد بود، در حالی که اولین اقدام مجمع در تصویب لایجه پولشوییی خلاف این را نشان داد. این چطوری تفسیر می شه؟


ج: این تعابیر تندرو و کندرو مال خارجی هاست که خواسته و ناخواسته به وجود سخت سر و میانه رو در درون رژیم قائل هستند در حالی که هیچ تفاوت ماهوی بین باندهای مختلف رژیم وجود ندارد. کما اینکه همین روحانی را که برخی از تحلیلگران خارجی میانه رو می نامیدند الان همه می بینند که چطور از کار درآمده است و در همة زمینه های سرکوب و اعدام در داخل و حمایت از تروریسم و صدور ارتجاع رکورد آنهایی که به سخت سر معروف بودند را شکسته است. تاکیدات اخیرش در مورد ساخت موشک و حمایت از نیروهای نیابتی رژیم در سوریه و عراق و یمن .

در مورد خود خامنه ای هم به رغم همة ادعاها و هارت و پورت ها بنابر اعتراف خودش اولین نفری بود که با آمریکا از طریق عمان ارتباط داشت برجام هم از اول تا آخر زیر نظرش خودش پیشرفت و باز بنا به اقرار خودش خط قرمزهایی که خودش تعیین کرده بود در جریان مذاکره با اجازه خودش یک به یک زیر پا گذاشته شد. بنابراین تندرو کندرو برای این رژیم معنی نداره. وقتی منافع و مصلحت ایجاب کند هم روحانی سرسخت ترین است هم خود خامنه ای. و در موقع لزوم هم خامنه ای سردمدار نرمش قهرمانانه یا همان تسلیم ذلیلانه است.

کما اینکه جای هیچ ابهامی برای هیچ کس در داخل نظام نیست که خود خامنه ای پشت تصویب این لایحه بوده و خیلی هم براش شتاب داشته چون کمتر از 40 روز برای اف ای تی اف مهلت نداره. توی گزارش هم آمده بود که این تصمیم حاکمیت بوده ربطی به مجمع و مجلس و دولت هم نداره. حاکمیت هم اسم مستعار خامنه ایه. کما اینکه کارشناسان اقتصادی خود رژیم در مورد لاعلاجی نظام برای پذیرش این لوایح گفته اند: روزنامه ایران به نقل از یکی از اینها نوشته« تحریم‌های امریکا در حال حاضر به اندازه کافی ریسک‌های ایران را افزایش و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است. با تصویب نکردن لایحه CFT دچار تحریم‌ها و فشارهایی با منشأ داخلی و همراستا با تحریم‌های امریکا می‌شویم.»

و به نقل از یک کارشناس دیگه هم افزوده «تصویب نشدن CFT سیستم بانکی ما را فلج می‌کند و ارتباط بانکی و تجاری ما با دنیا به یک ارتباط سیاسی تقلیل می‌یابد در این صورت ما نه می‌توانیم کالایی در دنیا بفروشیم و نه اینکه کالایی از جهان بخریم». خب خود خامنه ای بهتر از اینا عواقب و پیامدهای این وضعیت را می دونه و می فهمه.

س: با توجه به اینکه می گویند سی اف تی هم به تصویب خواهد رسید پس آیا می شه نتیجه گرفت که خامنه ای تونسته یک بحران نظام را حل کنه و از سر بگذرونه؟


ج: بله به احتمال بسیار زیاد سی اف تی و پالرمو هم تصویب خواهند شد. اما اگر فرضا به قول شما یک بحران را حل کرده باید گفت بحرانهای بزرگتری را ذخیره کرده. چون از همین حالا باندهای رقیب در برابر خطی که خامنه ای می خواد با مجمع پیش ببره، یعنی قانونگذاری صف بسته اند. همین امروز یک حقوقدان باند روحانی در روزنامة ایران نوشته بود« قانونگذار به مجمع تشخیص مصلحت‌ این اجازه را نداده که تغییراتی را در متن دهد‌. اگر مجمع تغییراتی را در متن داده و طبق گفته مصباحی‌مقدم با اصلاحاتی تصویب شده ‌این خلاف قانون اساسی است‌.

با وجود‌ اینکه تصویب یکی از لوایح FATF خبر خوشی است».علی مطهری نایب رییس مجلس ارتجاع هم از قبل در مقابل دادن چنین اختیاری به مجمع تشخیص مصلحت موضع گرفته و خلاصه نمی خواهند اجازه دهند خامنه ای بتونه با ایجاد اختیارات ویژه برای مجمع خط خودش را پیش ببره. از طرف دیگه باند دلواپسان و پاسدارها هم که در حال حاضر موقتا برای تصویب این لوایح ساکت هستند بزودی اختلاف منافعشون باعث میشه که اونها هم به صحنه بیان و رو در روی تصویب این لوایح و به طور مشخص سی اف تی موضع بگیرند و چوب لای چرخ خامنه ای بگذارند که حاصل این قضیه تضعیف بیش از پیش موقعیت خامنه ای و تشدیدتر بحران درونی نظام خواهد بود.

صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان شد

تصویب یکی از لوایح FATF، چرا؟
لطفا به اشتراک بگذارید: