یورو.بیست ساله شد-۲۰دقیقه

  (یورو) بیست ساله شد-۲۰دقیقه-۱۶دی




بیست سال پیش در اول ژانویه ۱۹۹۸ یورو متولد شد امروز بیست سال از تولد این پول می گذرد . پول مشترک کشورهای اروپایی با چه چالش هایی روبرو بوده

گزارش

یورو بیست ساله شد





یازده کشور اروپایی شامل اتریش، بلژیک ، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا ، لوکزامبورگ، هلند، اسپانیا و پرتغال روز اول ژانویه سال ۱۹۹۹ واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا یعنی یورو را ایجاد و یک سیاست پولی مشترک را تحت کنترل بانک مرکزی اروپا شروع کردند.

امروز سه چهارم ساکنان منطقه یورو طرفدار این پول هستند . این بالاترین رقم از سال ۲۰۰۴ است

برخلاف بحران اقتصادی طی دهه گذشته در اروپا ، کندی در رفرمهای اقتصادی و زیادی فاصله طبقاتی میان فقرا و ثروتمندان، کشورهای عضو منطقه پولی یورو هنوز به این پول اعتماد دارند . ولی آیا یورو به اهداف تجاری خود رسیده ؟ و سؤال دیگر اینکه این پول با چه تضادهایی روبروست ؟

 گزارشگر یورونیوز با دونکان ولدون donkan weldon اقتصاد دان گفتگویی ترتیب داده

 ولدون می گوید از یک نظر یورو یک موفقیت بوده . وقتی که ما به گذشته ها نگاه می کنیم بسیار خارق العاده است . ما هیچ نمونه واقعی مشابه آنرا در جهان معاصر در سایر کشورها ندیده ایم .

از سال ۲۰۱۵ به بعد ، رشد اقتصادی اروپا به طور واقعی بهتر شد ، رشد چند سال گذشته مناسب بوده و در کوتاه مدت، یورو از منطقه خطر خارج شده است، "

 موضوع مهم این است که حتی کشورهایی مانند ایتالیا و یونان که اقتصادهای خوبی نداشتند حمایت از یورو را بسیار قوی ادامه می دهند

نام 'یوور' بطور رسمی در سال 1995 در شورای اروپای مادرید انتخاب شد. نرخ این ارز هم بر اساس ارزهای ملی 11 کشور اروپایی بر پایه ارزش روز بازار تعیین شد. یورو برای 3 سال تنها در پرداختی های الکترونیکی استفاده می شد تا اینکه در سال 2002 نخستین اسکناس ها و سکه های آن وارد بازار شدند.

اکنون با گذشت 20 سال، یورو تبدیل به واحد پولی مشترک 19 کشور با 340 میلیون اروپایی شده و از سوی 175 میلیون نفر خارج از منطقه یورو مورد استفاده قرار می گیرد .

 یورو اکنون دومین ارز مهم بین المللی است که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

یونان در سال 2001 به یورو ملحق شد از آن زمان 7 کشور قبرس، استونی، لتونی، لیتوانی، مالت، اسلواکی، اسلوونی نیز به واحد پولی مشترک اروپا پیوستند.
لطفا به اشتراک بگذارید: