گزارش خبری:اف ای تی اف هم چنان میدان جنگ دوباند-۱۸دی

گزارش خبری:اف ای تی اف هم چنان میدان جنگ دوباند-۱۸دی


در حالی که 45روز به ضربالاجل FATF یا گروه ویژه اقدام مالی به رژیم برای پذیرش و تصویب لوایح برای پیوستن به این کنوانسیون باقی مانده ،

شورای نگهبان لایحه CFT و پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را که مهمترین لایحه از لوایح FATF می باشد رد کرد.

شورای نگهبان با اعلام این که ۲۰ ایراد قبلی این شورا به مصوبه مجلس ارتجاع درباره این لایحه همچنان باقی است، برای دومین بار این مصوبه را رد کرد

. به این ترتیب دور جدیدی از کشمکش و جدال دو باند بر سر FATF شروع شده است. گزارشی در این باره:

سعید جلیلی رئیس سابق تیم مذاکرات هسته یی که اکنون عضو است گفت: معاهده گروه ویژه اقدام مالی ( FATF) تعریفی از تروریسم دارد که با در تضاد است.

سعید جلیلی که در دانشگاه شیراز سخنرانی میکرد، ضمن خواندن روضة «17 هزار قربانی ترور گفت: «نکته ای که حائز اهمیت است این است که این معاهده خودش می خواهد تروریسم را تعریف کند که مغایر با قانون اساسی نظام است.

وی افزود: این معاهده شرط هایی در زمینه مقابله با پولشویی، تعهد به کنوانسیون پالرمو و پذیرش معاهده عدم حمایت از تروریسم را برای ما مطرح کرده است».

در حالی که دلواپسان قاطعانه از رد FATF و بخصوص لایحة CFT حرف میزنند، محمدرضا باهنر، که از وی به عنوان دبیرکل باصطلاح جبهه پیروان خط امام و رهبری نام برده میشود، در یک نشست ابراز اطمینان کرد که رژیم با تحفظات خود و به طور مشروط به FATF می پیوندد.

باهنر در این نشست خبری که توسط سایت خبرآنلاین برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در مورد پایان مهلت FATF و زمان تعیین تکلیف CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرح ها و لوایح نباید مغایر سیاست های کلی نظام باشند.

همزمان با بررسی های طرح ها و لوایح در مجلس، هیات نظارت مجمع تشخیص سعی می کند با مجلس رایزنی کند تا در مسیر تصویب، مغایرت ها با سیاست های کلی برطرف شود. اصلاح قانون مبارزه با پولشویی شاید هفته آینده در مجمع تمام شود.

باهنر که خود عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است با بیان اینکه پالرمو و CFT هر موقع به مجمع داده شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: اگر یکی دو مرحله را جلو برویم گروه دیپلماتیک ما می تواند رایزنی کند.

.وی افزود: FATF کشورها را به سه گروه همکار، تعامل با ریسک بالا و مستحق عمل متقابل تقسیم می کند و الان ما در گروه دوم هستیم و آنها می گویند اگر این لوایح به موقع تصویب نشود در گروه سوم قرار می گیریم. اما با توجه به مسیری که طی می شود این اتفاق نمی افتد و نباید مهلت FATF را این طور تعریف کرد که به پایان می رسد.

پیش از این نیز که او نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت است، در گفتگویی با سایت جماران متعلق به حسن خمینی بر ضرورت پیوستن به FATF تاکید کرده و گفته بود:«عدم الحاق به FATF یا گروه بین المللی ویژه اقدام مالی، هزینه های کشور را زیاد می کند بنابراین باید با افزودن چند شرط آن را بپذیریم». توکلی تصریح کرد:

« سازمانهای جهانی بوسیله قدرتهای بزرگ تاسیس شده و بگونه ای کار می کنند که سهم و قدرت آنها همیشه محفوظ باشد. با این وجود نمی شود جدای از دیگر کشورها زندگی کرد».

به نظر میرسد ابراز اطمینان اعضای متنفذ مجمع تشخیص از تصویب لوایح FATF به رغم مخالفت دلواپسان ناشی از نظر خامنهای است که میداند چارهیی جز پیوستن به این کنوانسیون ندارد، زیرا به گفتةاحمد توکلی در غیر این صورت « اگر به اف.ای.تی.اف ملحق نشویم ضربه های بیشتری به نظام وارد می شود».
لطفا به اشتراک بگذارید: