ادعاها و دروغهای بی‌دنده و ترمز – ۱۸دی۱۳۹۷

ادعاها و دروغهای بی‌دنده و ترمز – ۱۸دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با میثم ناهید


بینندگان عزیز سلام بر شما، گرمترین درودهای خودم و همکارانم رو تقدیمتون میکنم . امیدوارم در هر جا که هستید سری بلند و دلی پر امید داشته باشید. در برنامة تیک تاک امروز، می‌پردازیم به حرفهای روز گذشته سران دو قوه، یعنی ‌آخوند روحانی رئیس جمهور و آخوند آملی لاریجانی رئیس قوة قضاییه که جدا جدا به صحنه آمدند و اگر چه هر دو ظاهراً دربارة دو موضوع متفاوت حرف زدند، اما فصل مشترک حرفهایشان ضد و نقیض‌گویی، وعده‌های دروغ و ادعاهای مسخره بود.

روحانی در جمع مدیران بالای وزارت کشاورزی و در رابطه با موضوع کشاورزی و کشاورزان صحبت کرد و آخوند لاریجانی در جمع مقامهای قوة قضاییه طبق معمول راجع به مسائل مختلف و بخصوص راجع به رسوایی شکنجة وحشیانة یکی از کارگران بازداشت شدة هفت‌تپه حرف زد. ابتدا گزارش را در این باره می‌بینیم:

خبر و نظر


اظهارات دیروز روحانی در جمع مدیران بالای وزارت کشاورزی، ملغمه‌یی بود از دروغهای رسوای همیشگی و ادعاهای متناقض و اعترافات ناگزیر ما برای در این دولت کاری که برای روستاها انجام دادیم فکر نمیکنم در تاریخ ایران شده باشه». یک عده ای هستند میخواهند مردم را ناامید کنند خب وقتی کشور ما در طول این 40سال در مسیر پیشرفت بوده در طول این 5سال اخیر هم پیشرفت بسیار خوبی ما داشتیم خب این که کم نیست دولت یازدهم و دولت دوازدهم 11 و نیم میلیارد دلار پول گذاشته برای آب و این در تاریخ کشور ما سابقه نداره که ما 11 و نیم میلیارد پول گذاشته باشیم در عرض چند سال برای تامین آب این کار بزرگی ست ما باید به مردم بگوئیم برای مردم توضیح بدهیم »

اما به‌رغم این ادعاهای وقیحانه و خنده‌دار، روحانی ناچار شد در قسمت دیگری از سخنانش اعتراف کند که کشاورزان از هیچ امنیتی در زندگی خود برخوردار نیستند. خب حالا یک قشری که ما الان اسمش را میگذاریم کشاورز که این بار مسئولیت بسیار سنگین را در کشور برعهده دارد ما وظیفه داریم اول امنیت خود او را تامین کنیم.

کشاورزی که میخواهد امنیت کشور را تامین بکند مواد غذایی مورد نیاز جامعه را تامین بکند اگر خودش امنیت نداشته باشد چطور میتواند ذات نایافته از هستی بخش کی تواند شود هستی بخش اگر کسی خودش امنیت ندارد چطوری می تواند امنیت را برای جامعه به ارمغان بیاورد؟ اگر کشاورز از اول دچار دغدغه فکری باشد که زندگی خودش چه جوری تامین می شود خودش می تواند روی پای خودش بایستد؟».

روحانی بخشی از سخنانش را هم به تعریف درمانی اختصاص داد تا به خیال خودش کشاورزان گرسنه را با تعریف و تمجید راضی و آرام کند. روحانی: قبل از هر چیز باید از کشاورزان عزیز کشور مون سپاسگزاری کنیم تشکر کنیم و تعظیم کنیم در برابر کار و تلاش آنها، دست های پینه بسته آنها»، از کشاورز خودمون تعریف کنیم دولت نمیخواهد تعریف کنید حالا هر چه ظلم به دولت بشه اجر ما پیش خداوند بیشتر است اون مهم نیست از کشاورزمان تعریف کنیم از کارگر خودمان تعریف بکنیم همه اونهایی که توی این خدمات دخالت دارند از آن راننده کامیون گرفته تا آن راننده وانت گرفته تا آن مسئول کمباین گرفته تاآن کسی که کود را به مزرعه می آورد...».

دادن وعده‌های توخالی و سخنان فریبنده و اظهارات متناقض، خاص روحانی نیست؛ هر کدام از سردمداران رژیم بحران زدة‌ آخوندی با همین وضعیت مواجه هستند. روز گذشته آخوند آملی لاریجانی رئیس قضاییه خامنه‌ای هم طی سخنانی در جمع مقامهای این قوه در حالی که تلاش می‌کرد به رسوایی شکنجه که با افشاگریهای یک کارگر بازداشتی شکنجه شدة هفت‌تپه اکنون به صورت بحرانی گریبان رژیم را گرفته، نیز ناچار ملغمه‌یی از وعدة بررسی و تحقیق تا تهدید به برخورد با کسانی که به این باصطلاح شایعات دامن می‌زنند، تحویل داد.

«ما نمی‌خوایم کسی رو الان... باهاشون برخورد صورت بگیره». بحران جدیدی که رسوایی رواج شکنجه در رژیم ایجاد کرده، علاوه بر رییس قوة قضاییه روحانی را هم ناگزیر از ورود به این مسأله و گرفتن ژست بررسی و تحقیق کرده است. در همین رابطه حسام الدین آشنا مشاور روحانی در کانال تلگرامی خود نوشت: «با دستور صریح رئیس جمهور رسیدگی به ادعای خشونت علیه فرد بازداشتی با سرعت و دقت انجام خواهد شد.»

سایت حکومتی نامه نیوز در ادامه با ژست حقوق بشری و حقوق شروندی می‌افزاید: اسماعیل بخشی کارگر بازداشتی کارخانه نیشکر هفت تپه کاری کرد کارستان. واداشتن همه مسئولان کشور و سران قوا به بررسی موضوع شکنجه در زندان فارغ از اینکه ادعای بخشی صحت داشته باشد یا خیر حائز اهمیت است. بررسی های دقیق در این باره که حالا دیگر خواسته حسن روحانی رئیس جمهور و آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه نیز است به شرط آنکه در اسرع وقت و صادقانه انجام شود حتما به رفع شائبه های مطرح در مورد رفتار با زندانی پایان خواهد داد».

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم و شنیدیم، سوالهایی که با این گزارش به نظر می‌رسه اینه که فصل مشترک حرفهای روحانی و آملی لاریجانی چیه؟ چرا اینها مجبورند در هر مورد از کشاورزی تا حقوق بشر و شکنجه این طور به ضد و نقیض گویی بپردازند؟
چرا روحانی هیچ اشاره‌یی به تظاهرات و اعتراضات کشاورزان اصفهان که دو ساله ادامه داره نکرد؟ چرا بعد از سالها رواج شکنجه که تشت رسواییش از بام دنیا به زیر افتاده، این بار موضوع شکنجه این طور رژیم رو دچار تلاطم کرده؟ این هیأت تحقیق بررسی شکنجه که آخوند لاریجانی وعده‌شو داده، آیا امکان داره به نتیجه‌یی برسه؟ اینها سوالاتی است که در گفتگوی امروز با میثم ناهید در میان میدگذاریم.

س: در مجموع صحبتهای روحانی چه بود؟


ج: اگر کوتاه و محوری به صحبتهاش اشاره کنیم، به این موضوعات اشاره کرد: وضع کشاورزان به ویژه در دوره دولت خودش خیلی خوب شده! کاری که دولتش برای کشاورزان کرده در تاریخ ایران نظیر نداشته! اما یک عده هستند می‌خوان مردم رو ناامید کنن! البته کشاورز باید امنیت داشته باشه و اگر زندگیش تامین نشده باشد و امنیت نداشته باشد، ممکن است مشکل امنیتی برای جامعه به وجود بیاید! در مجموع صحبتهاش حول دو خط امیددرمانی و تعریف‌درمانی بود که در این گزارش هم بهش اشاره شده بود که انگار با یک مشت بچه طرفه و با تعریف و تعارف میخواد سرشون شیره بماله.

س: همون طور که شما هم اشاره کردید، روحانی از یک طرف می‌گفت کاری که برای کشاورزان شده در تاریخ بی‌نظیر بوده و از طرف دیگه نسبت به این که امنیت نظام از جانب کشاورزان ناراضی مودر تهدید قرار بگیره ابراز نگرانی می‌کرد. آیا این دو موضوع متناقض نیست؟


ج: چرا دقیقا متناقض هست. این تناقض هم از یک واقعیت در میاد. واقعیت چیست؟ بحرانها و اول از همه هم بحران اجتماعی (قیام) به شدت نظام رو تهدید می‌کنه، یکی از کانونهای قیام طی تظاهرات و اعتصابها و درگیریهای ۲ساله اخیر کشاورزان اصفهان بوده و رژیم هم در این ۲سال نه با سرکوب و نه با وعده و وعید نتونسته این کشاورزان را خاموش کند. رژیم هم خوب می‌فهمد به ویژه در شرایط کنونی، چقدر وجود چنین کانونهای انفجاری براش خطرناکه.

۲۱آذر خامنه‌ای به روشنی هشدار داد که مواظب باشید نقشه‌هایی برای نظام کشیدند. بعد هم اشاره کرد به قیام و اعتراضات و... برای همین از یک طرف روحانی می‌خواد با تعریف‌درمانی، به خیال خودش اونا رو آروم بکنه و جلوی گسترش اعتراضات کشاورزان محروم رو بگیره، از طرف دیگه به طور واقعی نگران و هراسانه از خطر «امنیتی» آنها برای کل نظام.

کما این که شعارهای کشاورزان محروم اینه «روحانی دروغگو» یا در سیرک جمعه رژیم در اصفهان پشت به نماینده خامنه‌ای می‌کردن و شعار می‌دادن: «پشت به دشمن-رو به میهن». یا «دشمن ما همین جاست دروغ میگن آمریکاست». یعنی کشاورزان به این درجه از آگاهی رسیدند که دشمن اصلی خودشون رو به خوبی شناختند و اون رو بیان هم می کنند.

حتی اگر خاطرتون باشه وضعیت انفجاری اونقدر جدیه که ۱۸عضو مجلس ارتجاع از اصفهان در یک اقدام نمایشی استعفا دادن. چرا؟ دلشون برای مردم سوخته؟ مطلق! به وضعیت انفجاری اشراف دارن و می‌خوان خودشون رو کنار بکشن و این طوری آبی روی آتش آنها بریزند.

س: خب شاید به خاطر همین وضعیت انفجاری، واقعا رژیم بخواد کاری برای کشاورزان بکنه!


ج: اول اینکه مگه فقط بحث کشاورزان هست؟ الان در جامعه نگاه کنید! کدوم قشر وضعیت انفجاری نداره؟ کارگران-بازنشستگان-فرهنگیان-دانشجویان-بیکاران و... برای همین در رژیمی که «بودجه‌خوارها» (به تعبیر خودشان) تمام سرمایه را خرج سیاستهای غارتگرانه و صدور تروریسم و سرکوب می‌کنن، چطور می‌خوان مشکل کشاورزان و سایر اقشار رو حل کنند؟ برعکس، همین ۳هفته پیش بود که خبر دادند می‌خواهند حداقل دستمزد را حذف کنند و اول هم قصد دارند از روستاییان و کارگران کشاورزی شروع می‌کنن.

حتی یک رسانه رژیم هشدار داد که این کار یعنی کشاورزی که قبلا دست‌کم با یک میلیون تومان قرارداد می‌بست (که تازه همین ۴-۵بار زیر خط فقر هست) الان باید با ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومان قرارداد ببندد! برای همین رژیم نه می‌خواد و نه می‌تونه اقدامی در راستای بهبود وضعیت کشاورزان و سایر اقشار بکنه. اصلا همین حرفهای روحانی گواهه! اگر می‌خواست و می‌تونست چه نیازی به تعریف درمانی؟

س: همزمان با صحبتهای روحانی، آملی لاریجانی هم صحبت کرد. اون چی گفت؟


ج: حرفهای آملی لاریجانی هم در همون دستگاه روحانی بود. از جمله دربارة حقوق بشر و تکرار اباطیل همیشگی و این بار به طور مشخص دربارة شکنجه یکی از کارگران هفت تپه صحبت کرد چرا که این روزها افشای این قضیه و انعکاس اون در شبکه‌های اجتماعی و در رسانه‌ها، خیلی برای رژیم سنگین تموم شده. از یک طرف می‌گفت باید این شکنجه «ادعایی» رو بررسی کنیم، از یک طرف می‌گفت با کسانی که این خبرها رو در جامعه پخش می‌کنند، باید برخورد بشه.

س: چرا؟ چون در تمام طول عمر این رژیم که شکنجه همیشه ابزار کارش بوده و حتی در جامعه جهانی زبونزد هست و ۶۵بار تا الان در مجامع سازمان ملل محکوم شده!


ج: خب کل حرفش یک تناقضه! و این تناقض ناشی از بن‌بسته! بن‌بست سرکوب! از یک طرف چون یک پایه نظامش روی سرکوب سواره، نمی‌تونه حتی یک گام از سرکوب عقب بکشه، از طرفی چون تمامیت نظام به خاطر مجموعه بحرانهای مرگبار و به ویژه قیام به شدت در تعادل‌قوا ضعیف شده، مجبوره اینطور ضعف نشون بده و بگه دنبال میکنیم و... برای همین خود شکنجه و سرکوب هم الان براش شده تیغ دو دم. اگه نکنه چطور این جامعه انفجاری رو مهار کنه؟ اگر هم بکنه، خود این سرکوب و شکنجه می‌تونه مثل جرقه انفجار عمل بکنه. همین مورد افشای شکنجه کارگر هفت تپه نمونه بارزی هست.

س: با توجه به این بن‌بست میشه نتیجه گرفت که رژیم دست از شکنجه بر می‌داره یا دست‌کم مقداری کم می‌کنه؟


ج: مطلق! چون یک پایه این رژیم روی سرکوبه. هیچ وقت به دست خودش شیشه عمرش رو نمی‌شکنه. کما این که سرنوشت این تحقیق هم از اول برای همه روشن بود کمااین که امروز رسانه‌های حکومتی خبر دادند که رئیس دادگستری شهرستان شوش گفت که که خبر منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌های معاند در رابطه با شکنجه کارگر بازداشتی نیشکر هفت‌تپه کذب محض است و او امروز با خانواده‌اش تماس تلفنی هم داشته است. که نشان میدهد آقای اسماعیل بخشی را که خبر آزادیش را داشتیم رژیم دوباره دستگیر کرده است.

اما مهم اینه که الان چون در موقعیت بسیار ضعیف هست، توان حفظ این شیشه عمر هم براش بسیار سخت و هزینه بر شده. مثلا میگه تحقیق می‌کنیم!‌ اول اینکه این حرف که روشنه ادعاست. اما در تاریخ این رژیم یکبار هم در سال 60 در رابطه با شکنجه مجاهدین خمینی هیات تحقیق درست کرد. اون موقع یعنی در اوایل سال 60 هم مجاهدین رواج شکنجه رو در زندانهای خمینی افشا کردند. خمینی دستور تشکیل هیات تحقیقی به نام هیات تحقیق پیرامون شایعة شکنجه رو صادر کرد.

تحقیقی که از پیش با اسمی که روش گذاشته بودند روشن بود و همون طور که از اول روشن بود هیات کذایی به این نتیجه رسید که شکنجه فقط یک شایعه است که مجاهدین رواج دادند و بعد خود خمینی امد و گفت که مجاهدین خودشون خودشون رو می کشند و خودشون خودشون رو شکنجه می کنند تا چهرة نظام رو مخدوش جلوه بدن.

نکتة سیاسی مهم اینه که اون موقع که خمینی ناچار شد چنین هیاتی را ولو به طور صوری تشکیل بده، به خاطر این بود که هنوز در تعادل قوا، قدرت مطلقه نشده بود. الان هم که رژیم ناچار از تکرار این نمایش شده به خاطر این که باز در تعادل قوا در موقعیت ضعیفی قرار گرفته و مجبوره نسبت به این چیزها واکنش نشون بده و از خودش دفاع بکنه.

س: از حرفهای روحانی و آملی لاریجانی چه نتیجه‌یی می‌شه گرفت؟


ج: فضل مشترک حرفهای اینها لفاظی وعده ژست و حرف درمانی، نمودی دیگر هست از ضعف شدید رژیم در تعادل قوا در برابر جبهه مردم و مقاومت ایران. خروجی این ضعف هم میشه تناقض گویی. روحانی میگه وضع کشاورز خوبه، اما امنیت نداره! لاریجانی میگه باید تحقیق کرد، اما با کسانی که این خبرها را منتشر می کنند برخورد جدی میشه! البته پر بیراهه هم نرفتن. چرا؟ چون تمامیت رژیم در بن‌بسته. بن‌بست در برابر بحرانها و نداشتن راه‌حل. واقعیت این است که این رژیم در تمامیت، در خط و استراتژی و حتی تاکتیک، در گرداب بن‌بست، بی‌راه‌حلی و تناقض دست و پا می‌زنه.

گزارش خبری تحریمها ادعاها وواقعیت ها -۱۲دی

آخوند آملی لاریجانی: دشمنان در جهت تحریک مردم گام برمی‌دارند

 
لطفا به اشتراک بگذارید: