تحریم وزارت اطلاعات آخوندها اولین بار در جهان – ۱۹دی۱۳۹۷

تحریم وزارت اطلاعات آخوندها اولین بار در جهان – ۱۹دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی


بینندگان عزیز سیمای آزادی خدمت شما سلام میکنم و براتون آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. خوشحالم که امروز هم در برنامة تیک تاک در خدمت شما هستم؛ موضوعی که امروز به اون خواهیم پرداخت، قرار گرفتن وزارت اطلاعات آخوندها در لیست تحریمهاست. اما اجازه بدید قبل از این که به این موضوع بپردازم،‌اشاره کنم که این روزها ابراز وحشت سردمدران رژیم از مجاهدین و مقاومت ایران و شرایط وخیمی که رژیم در لبة پرتگاه دچارش شده خیلی زیاد شده تا اونجا که امروز خامنه‌ای هم که به بهانة دیدار با نیروهای رژیم در قم به صحنه آمده بود ضمن دق دل خالی کردن نسبت به مجاهدین از این که ۲۰۱۹ آمد و رژیم سرنگون نشد ابراز خوشحالی و خشنودی کرده.

اما موضوع امروز، اگر در خبرها شنیده باشید اتحادیة اروپا وزارت بدنام اطلاعات را به خاطر نقشش در توطئه‌ها و سوءقصدهای تروریستی در خاک اروپا، در عداد سازمانهای تروریستی مورد تحریم قرار داد. این اولین بار است که سرویس اطلاعاتی یک کشور توسط ۲۷ کشور عضو اتحادیة اروپا مورد تحریم قرار می‌گیرد. به همین جهت این اقدام انعکاس گسترده‌یی در جهان داشت و در داخل رژیم نیز با واکنشهای وحشت‌آلود بسیار همراه بود. گزارشی در این باره:

گزارش


خبرگزاری رویتر روز گذشته ۸ژانویه گزارش داد: اندرس ساموئلسون وزیر خارجه دانمارک روز سه شنبه گفت،‌ اتحادیه اروپا با تحریم ها علیه سرویس اطلاعات (رژیم) ایران بخاطر طراحی سوقصد در اروپا موافقت کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از وزیر خارجه دانمارک گزارش داد: اتحادیه اروپا سرویس اطلاعاتی ایران و دو مقام ارشد ایرانی را در لیست تروریستی خود قرار داد که مظنون به شرکت در سوقصد ها و توطئه ها برای کشتن فعالین آپوزیسیون در دانمارک فرانسه و هلند می باشند .

آسوشیتدپرس می‌افزاید: « ساموئلسون گفت دانمارک با فرانسه کار کرده است تا اداره امنیت داخلی در وزارت اطلاعات ایران و رئیس آن سعید هاشمی مقدم را در لیست بگذارد، وی افزود که هدف « ایجاد یک سیاست خارجی مصمم و قاطع می باشد» که ما زمانی که مرزهایمان نقض شود بروشنی و بطور مشخص واکنش داریم»‌. دولت هلند گفته است که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط سرویس های اطلاعات و امنیت عمومی« هلند این احتمال را می دهد که ایران در پشت آماده سازی و ارتکاب سوقصدها و حملاتی در خاک اتحادیه اروپا بوده » ازجمله در کشتن دو تبعه هلندی با اصلیت ایرانی در شهر های آلمر درسال ۲۰۱۵ و در لاهه در سال ۲۰۱۷ بوده است.

پاریس بخش امنیت داخلی اطلاعات ایران را متهم می کند که با تلاش برای بمب گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق ایران در ۳۰ ژوئن در خارج پایتخت فرانسه مرتبط بوده است. آندرس ساموئلسون در توییتر خود گفت« اتحادیه اروپا هم اینک موافقت کرد که تحریم ها علیه سرویس اطلاعات (رژیم) ایران بخاطر توطئه های سوقصد درخاک اروپا را اعمال کند. علامتی قوی از جانب اتحادیه اروپا که چنین رفتاری را در اروپا نمی پذیرد» .

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا طی پیامی در توئیتر از تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، پمپئو در توییت خود نوشت: آمریکا قاطعانه از تحریم ها علیه (رژیم) ایران حمایت کرده و در مقابله با این تهدید مشترک در کنار متحدان اروپایی قرار دارد.

مایک پومپئو در توییت دیگری با ضمیمه کردن دیاگرام و نقشه‌یی از اقدامات تروریستی رژیم در کشورهای مختلف جهان نوشته است:‌ «ایران و حزب الله از سال ۱۹۷۹ در اروپا اعمال تروریستی انجام داده اند. کشورهای اروپایی با اقدام امروز یک پیام روشن فرستادند که تروریسم تحمل نخواهد شد. ایالات متحده از تحریمهای جدید قویاً حمایت میکند و در کنار متحدین اروپایی مان می ایستد چرا که ما با یک تهدید مشترک مقابله میکنیم».

پمپئو در توییت دیگری نوشت: «امروز، اتحادیه اروپا اولین تحریمهای خود علیه رژیم ایران از زمان توافقنامه هسته ای ایران را صادر کرد و هلند افشا کرد که ایران دستور ترور دو تبعه هلندی را در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ داده است. این در پی خنثی کردن دو حمله تروریستی ایران در سال ۲۰۱۸ توسط دانمارک و فرانسه می باشد.»

ظریف وزیر خارجة رژیم آخوندی در قبال وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داد و آن را بهانة عقده‌گشایی علیه مجاهدین و مقاومت ایران کرد. ظریف در توییت خود نوشت: «اروپایی‌ها، از جمله دانمارک، هلند و فرانسه به سازمان (مجاهدین) که ۱۲ هزار ایرانی را به قتل رسانده... پناه داده‌اند. متهم کردن ایران باعث مبرا شدن اروپایی از مسئولیت‌شان در پناه دادن به تروریست‌ها نمی‌شود».

شمخانی دبیر شورای امنیت رژیم نیز به سوز و گداز از تصمیم اتحادیة اروپا پرداخت و گفت: « زمان آن تمام شد، نه این که زمان... دیگه زمان تمام شد». گوینده:‌ «اروپاییها طی این مدت نشان دادند اگر در چارچوب یک طراحی هماهنگ هم نباشد، به خاطر عدم استقلال مقابل آمریکا و ضعفهای درونی عملاً در رابطه با آمریکا گام برمی‌دارند».

پمپئو در جریان سفر خاورمیانه‌یی خود روز گذشته در امان پایتخت اردن طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه اردن گفت: ما همچنین پیگیر کار ادامه دار برای مقابله با نفوذ شرورانه تهران در منطقه هستیم. اردن با فراخواندن سفیر خود از تهران در سال گذشته در اعتراض به تجاوزات آشکار رژیم ایران به امنیت و حق حاکمیت یک موضعگیری قوی کرد. من همچنین مایلم از دولت اردن بسبب کمک آن به مقابله با تلاش (رژیم) ایران برای دور زدن تحریمها تقدیر کنم.

وزیر خارجه اردن نیز در این کنفرانس خبری گفت: «اجازه بدهید یک نکته درباره ایران بگویم. ما همه با سیاستهای توسعه طلبانه ایران در منطقه مشکل داریم. ما همه خواهان این هستیم که اطمینان حاصل کنیم که هر تهدیدی وجود دارد، کاهش یابد».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش هم شنیدیم، اتحادیة اروپا در یک اقدام بی‌سابقه، وزارت اطلاعات رژیم رو در عداد سازمانهای تروریستی در لیست تحریمهای خودش قرار داد. در بحث و گفتگوی امروز می‌خواهیم ببینیم که این اقدام چه معنایی داره؟ و چرا رژیم از این اقدام این قدر وحشت کرده؟ چرا در بحبوحه‌یی که بحث ساز و کار اروپا و کمک به رژیم برای عبور از بحرانها مطرح هست، یک مرتبه با چنین تصمیمی مواجه می‌شیم؟

و این اقدام چه تأثیری بر روند وقایع و بر سیاست خارجی رژیم می‌تونه داشه باشه؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروزمون با علیرضا معدنچی سعی می کنیم به اونها جواب بدیم. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: تحریم وزارت اطلاعات یعنی چه؟ و به معنی چه اقداماتی علیه وزارت اطلاعات است؟


ج: رسانه‌ها و تحلیلگران روی این نکته انگشت گذاشتند که برای اولین بار است که اتحادیه اروپا ارگان اطلاعاتی رسمی یک رژیم را مورد تحریم قرار می‌دهد. و این به معنی آن است که این رژیم یک رژیم تروریست است. همچنین یک وقت یک دولت مثلا آمریکا رژیم را یا یک ارگان آن را مورد تحریم قرار می‌دهد، اما یک وقتی اتحادیه ازوپا که متشکل از ۲۷ کشور است، چنین تصمیمی می گیرد که این خود یک اجماع است علیه رژیم.

س: وزارت اطلاعات که اساساً در داخل ایران فعال است و احتمالاً اموال زیادی هم در خارج نداشته باشد و یکی از دیپلومات تروریستهای رژیم هم که در لیست قرار گرفته، یعنی اسدالله اسدی الان در زندان است؛ پس این چه تاثیری و چه اهمیتی دارد؟


ج: بله وزارت اطلاعات با نام رسمی خود ممکن است اموال زیادی نداشته باشد، اما با نامهای پوششی دیگری حتماً دارد و اینها برای سازمانهای اطلاعاتی چندان ناشناخته نیستند. ضمن این که مقامها و عناصر اطلاعاتی رژیم هم مثل سایر مقامهای رژیم حتماً اموال و حسابهای بانکی دارند و اینها هم مورد تهدید قرار می‌گیرند. علاوه بر اموال و حسابهای بانکی، این لیست تحریمها آنها را در تردد در خاک اروپا هم خیلی دچار دست بستگی می کند و در معرض ریسک قرار می‌دهد. اما مهمتر و فراتر از این محدودیتها و ممنوعیتها، آثار سیاسی بسیار وخیمی بر رژیم دارد که آن را از واکنشها و سوز و گدازهای رژیم می‌توان دریافت.

از جمله: فریدون مجلسی دیپلمات پیشین رژیم که همسو با باند روحانی است با اشاره به اظهارات وزیر خارجه دانمارک در مورد تحریم وزارت اطلاعات در روزنامة همدلی با نگرانی گفت: «در حوزه دیپلماسی چنین ادعاهایی بسیار سنگین است و می‌تواند منجر به تیرگی بیش از حد مناسبات بین دو کشور شود و از آنجایی که دیپلمات‌های اروپایی مشرف به کار و آگاه از اثرات حقوقی گفته‌های خود هستند، معلوم می‌شود که با طرح این اتهام در حال کلید زدن فاز جدیدی از رویارویی با نظام جمهوری اسلامی هستند». و به باندهای نظام هشدار داد: « بهتر است نظام نسبت به آنچه که غرب در باره آن حساس است، یعنی تهدیدهای علنی برخی کشورها، پاره‌ای ملاحظات امنیتی را انجام دهد».

س: این لیست گذاری در حالی است که اتحادیة اروپا در حال باصطلاح تعامل با رژیم است و بحث ساز و کار اروپا برای کمک به رژیم در جهت عبور از تحریمها در میان است، آیا اینها با هم تناقض ندارد؟


ج: حتماً که این اقدام به مذاق مماشات گران که در اروپا فعال هستند خوش نمی آید و یک ضربة کاری به سیاست مماشات است و معلوم است که خود به خودی حاصل نشده و نتیجة فعالیتها و افشاگریهای بی‌امان مجاهدین است؛ بی جهت نیست که رژیم در واکنشهای خود این همه علیه مجاهدین عقده گشایی می کند. مثلاً: ظریف در توییت خود یک بار دیگر روضة ۱۲ هزار کشته رژیم به دست مجاهدین را خوانده.

جالب اینجاست که خامنه‌ای هم امروز با عقده گشایی علیه مجاهدین آمده ابراز خوشحالی کرده که سال ۲۰۱۷ هم آمد و رژیم سرنگون نشد. خود همین روزشماری و سال شماری آن هم در کنار ابراز وحشت از مجاهدین خیلی گویاست. البته او رویش نشد که به اقدام اتحادیة اروپا اشاره کند.

امروز هم چنین روزنامة حکومتی وطن امروز از باند دلواپسان با عنوان «تحریم به جای SPV » نوشته است: «وزارت خارجه فرانسه ۲ اکتبر (۱۰ مهر) وزارت اطلاعات ایران را متهم به تلاش برای اقدام تروریستی در همایش (مجاهدین) در پاریس کرد. سازمان اطلاعات فرانسه نیز همان زمان مدعی شد: «بدون هیچ تردیدی وزارت اطلاعات ایران در اقدام به بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس دست داشته است». پس از آن بود که فرانسه اموال وزارت اطلاعات ایران در این کشور را توقیف کرد».

و روزنامة کیهان خامنه‌ای امروز نوشته:‌ تابستان ۹۷ نیز فرانسه- میزبان و حامی و پناهگاه (مجاهدین)- در اقدامی غیرقانونی و به دلایل واهی یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد. در روزهای گذشته نیز آلبانی که مدتهاست به پایگاه (مجاهدین) مبدل شده، در اقدامی گستاخانه دو دیپلمات ایرانی را به دلایل واهی از این کشور اخراج کرد. نکته قابل تأمل اینجاست که یکی از دیپلمات‌های اخراج شده ایرانی، «غلامحسین محمدنیا» از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است!».

س: این اقدام چه تأثیری بر روند وقایع و بر سیاست خارجی رژیم خواهد داشت؟


ج: بی تردید این در روابط رژیم با اروپا و بالمآل بر روابط خارجی رژیم تاثیر میگذارد کما این که وزیر خارجه اردن و بحران درونی رژیم را هم تشدید می‌کند: دیگرکیهان خامنه‌ای است که امروز ۱۹ دی باعنوان «تازه ترین میوه باغ برجام، اروپا قرار بود تضمین بیاورد تحریم آورد!» نوشته است: «در سایه سکوت و بی‌عملی دولت و دستگاه دیپلماسی، اروپا روز به روز بر اقدامات خصمانه علیه ملت ایران می افزاید... به عنوان نمونه، فرانسه اکنون میزبان (مجاهدین) است».

اتحادیه اروپا معاون وزارت اطلاعات ایران را تحریم و لیست گذاری کرد

موافقت اتحادیه اروپا با اعمال تحریمها علیه رژیم ایران به‌خاطر طراحی سوءقصد در اروپا / پیام مریم رجوی
لطفا به اشتراک بگذارید: