خامنه‌ای معجونی از هول و وحشت لاپوشانی و اعتراف – ۲۰دی۱۳۹۷

خامنه‌ای معجونی از هول و وحشت لاپوشانی و اعتراف – ۲۰دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

سلام می‌کنم به شما هموطنان و بینندگان عزیز سیمای‌ آزادی و امیدوارم روز جمعة خوبی رو پشت سر گذاشته باشید. خوشحالم که در برنامة تیک تاک امروز در خدمت شما هستم. موضوعی که برای بحث و گفتگوی امروز در نظر گرفتیم. حرفهای دیروز خامنه‌ای است.

دیروز خامنه‌ای در دیدار با گروهی از نیروهای رژیم از قم، سخنرانی کرد. سخنان خامنه‌ای یک پریشانگویی تماشایی بود. ملغمه‌یی بود از رجزخوانی در عین ابراز وحشت از آیندة تاریک پیش رو و از مجاهدین و مقاومت ایران؛ قدر قدرت جلوه دادن رژیم و در عین حال اعتراف به بحرانهای رژیم در همة زمینه‌ها و درماندگی رژیم در قبال آنها؛ ابتدا توجهتون رو به گزیده‌یی از اظهارات ولی‌فقیه ارتجاع جلب می‌کنم:

گزارش


خامنه‌ای سخنان خود را از بحرانی که شخص خودش و نظام ولایت فقیه در حوزة قم با آن مواجه است آغاز کرد و از آن را در عداد بحران اقتصادی یاد کرد و نشان داد که چقدر از این بابت آشفته است و احساس خطر می‌کند.

« انگیزه‌هایی وجود دارد برای اینکه فضای انقلابی قم را تغییر بدهند و روحیه‌ی انقلابی قم و روحیه‌ی دینی قم را کمرنگ کنند؛ انگیزه‌هایی وجود دارد. از کید دشمن در همه‌ی جنبه‌ها و جوانب نباید غافل شد: از جنبه‌ی اقتصادی که کید و مکر و دشمنی میکند، نباید از کید و مکر و دشمنی او در جنبه‌ی فرهنگی غافل شد؛ مشغولند، انگیزه‌هایی دارند، عواملی را میفرستند؛ باید به این توجّه کرد. بزرگان قم، جوانان قم باید نگذارند تا دستهای خائن، قم را از مرکزیّت انقلاب، از کانون انقلاب ‌بودن بیرون بیاورند و این معانی را در آن کمرنگ کنند».

خامنه‌ای سپس به مقولة سرنگونی رژیمش اشاره کرد و در حالی که از سرنگون نشدن رژیم در سال ۲۰۱۸ رژیم سرنگون نشده از فرط جهل یا از فرط هول شدگی و وحشت، گاف خنده‌داری کرد و گفت: همین چندی پیش در همین نزدیکی، یکی از دولتمردان آمریکایی در جمع یک مشت اوباش و تروریست گفت امیدوار است یا آرزو دارد که جشن کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران بگیرد؛ جشن کریسمس ۲۰۱۹ همین چند روز پیش بود. این همان قدرت محاسباتی است، اینها همان آدمها‌یند. محاسبات آنها اقتضا میکند که یک چنین امیدی داشته باشند؛

بیچاره خامنه‌ای یا نمی‌دانست که کریسمس با اول ژانویه و اول سال نو میلادی فرق دارد یا از فرط وحشت قاطی کرده بود. او در همین رابطه و به دنبال این سخنان خنده‌دار به عملیات فروغ جاویدان هم اشاره کرد و از این که رژیم در آن عملیات که هدف مجاهدین رسیدن به تهران بود، سرنگون نشده ابراز خوشحالی کرد و ادعا کرد که رژیم «چهل سال است که دارد حرکت میکند، دارد روزبه‌روز رشد میکند، پرورش پیدا میکند، روزبه‌روز تنومندتر دارد میشود» و دلیل پیشرفت و قدرت رژیم را هم این ذکر کرد که «شما ببینید در کدام کشورها، فریاد مرگ بر آمریکا بلند میشود؟ این سابقه نداشت».

اما ولی فقیه ارتجاع چند جمله پس از این قدرت‌نمایی شعاری ناچار شد به ترس و جا زدن مقامات رژیمش اعتراف کند و در حالی که آنها را مخاطب قرار داده بود، گفت: «در مقابل توپ و تشر این و آن پس نزنند، آنچه را صحیح است، آنچه را باید انجام بدهند، در مقابل یاوه‌گویی‌های این دولتمردان آمریکایی و اروپایی و دیگران، آن را از دست ندهند»

اما جایی که خامنه‌ای عمق هراس و وحشت خود را بارز کرد نقطه‌یی بود که به خیزشها و حرکتهای اعتراضی و هدایت آنها توسط مقاومت سازمان یافتة مردم ایران اشاره کرد: «امروز یکی از شگردهای فعّال دشمن، شایعه‌سازی است که مردم را مضطرب کنند، مردم را با هم مخالف کنند، علیه این و آن تهمت بزنند، مردم را به جان یکدیگر بیندازند که البتّه چنین اتّفاقی نمی‌افتد به توفیق الهی؛ امّا آنها قصدشان این است؛ مردم باید هوشیار باشند، متوجّه باشند. مردم را با کمال وقاحت به مواجهه‌ی با انقلاب، با نظام دعوت میکنند؛ این مردمی که نظام متّکی به آنها است. اگر مردم پشتوانه‌ی نظام، پشتیبان نظام نبودند، این ماجرای به این اهمّیّت پیش نمی‌آمد، پیش نمیرفت؛ این قدر وقیحند که همین مردم را وادار میکنند یعنی تشویق میکنند، تحریک میکنند به مواجهه‌ی با نظام.»

خامنه‌ای در قسمت دیگری از سخنان خود ناگزیر از اشاره به شرایط طاقت‌فرسای عموم مردم اشاره کرد و در حالی که تلاش می‌کرد آن را کمرنگ جلوه دهد گفت: «به مسئله‌ی معیشت مردم یک اهتمام ویژه مصروف کنند؛ امروز مهم‌ترین کار و اولویّت این است، چون دشمن روی این متمرکز است؛ معیشت طبقات ضعیف. مشکلاتی که برای طبقات ضعیف در امر معیشت پیش می‌آید، جزو اساسی‌ترین کارها است برای مسئولان کشور، مسئولان دولتی، عمدتاً مسئولان دولتی؛ این مهم‌ترین کارها است».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش هم دیدیم، خامنه‌ای در صحبت هایش به موضوعات مختلفی اشاره کرد. فراوان از قدرتمندی رژیم و این که رژیم مستحکم است و سرنگون نمی‌شود، صحبت کرد و در عین حال به نگرانیهایش در مورد وضعیت رژیم هم اشاره کرد.اما اینکه اصلی ترین حرف ها و دغدغه های خامنه ای در این صحبتها چی بود و خامنه‌ای چه مسیری رو برای رژیمش ترسیم کرد، موضوع گفتگوی امروزمان با احمد گل افشار است با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: در گزارشی که شنیدیم به وحشت زدگی خامنه ای در اظهاراتش اشاره شده بود. اما عمدة حرف های خامنه ای ظاهرا عکس آنرا نشان میدهد یعنی صحبت های خامنه‌ای حاکی از قدر قدرتی رژیم و توانش برای عبور از مشکلات را میکند. نظر شما در این مورد چیست؟


ج: برای رسیدن به واقعیت، صحبتهای سردمدران این رژیم دجال بخصوص خامنه‌ای را باید ترجمه کرد و گاهی هم به کلی باید آن را وارونه کرد. مثلاً وقتی خامنه‌ای در همین سخنرانی به تاکید و تکرار می‌گوید که « ۴۰ سال است که این قدرت جوان دارد حرکت میکند، دارد روزبه‌روز رشد میکند، پرورش پیدا میکند، روزبه‌روز تنومندتر دارد میشود». یا می‌گوید:‌ ما در این ۴۰ سال تا امروز موفّق بودیم. شما ببینید در کدام کشورها در بین ملّتها، فریاد مرگ بر آمریکا بلند میشود؟».

چی دارد می‌گوید؟ اگر واقعاً قدرتمند است، اگر واقعاً در معرض سرنگونی نیست، چه دلیلی دارد این قدر این را تکرار و تاکید می‌کند کدام دولت و رژیم باثبات هی می‌اید بگوید ما با ثباتیم، ما سرنگون نمی‌شویم. بعد استدلالش چیست؟ این است که اولاً چون در این ۴۰سال سرنگون نشدیم، چون در عملیات فروغ جاویدان سرنگون نشدیم، پس سرنگون نمی شویم. یا در مورد قدرتمندی رژیم می‌گوید در کدام کشور این همه فریاد مرگ بر آمریکا بلند است؟ پس باید نتیجه گرفت که در هر کشوری که این شعار بلند نیست، ضعیف و در معرض سقوط است!

اما این قدرت‌نمایی‌های پوشالی کجا تقش در می‌آید؟ صرف نظر از واقعیتها که خامنه‌ای یک کلمه به آن اشاره نمی‌کند، از تورم ۶۰ درصدی و گران شدن ۳۰۰ ، ۴۰۰ درصدی در همین سال جاری، تا شکستهای رژیم در سیاست منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله اخراج پی در پی دیپلومات تروریستهایش تا این که اتحادیه اروپا بخشی از وزارت اطلاعات رژیم را برای اولین بار در تاریخچة خود به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست تحریمها قرار داد. و جالب است که به رغم این قدرت نماییها به مقامات رژیم تاکید می‌کند که نترسند و جا نزنند.

س: شما در صحبت هایتان به موارد متعددی اشاره کردید ولی اصلی ترین حرفی که در این سخنرانی گفت چه بود؟


ج: نگرانی رژیم از آینده است خود خامنه‌ای اصلاً ابراز وحشت از سال ۹۸ را در رژیم باب کرد و ورد زبان همة مهره‌های و رسانه‌های رژیم کرد. به نظر من چکیده و فشردة حرفهای دیروز خامنه‌ای در یک کلام وحشت از آینده و از سرنوشت رژیم بود. آنجا که از شایعه‌سازی دشمن صحبت می‌کرد، آنجا که از به جان هم انداختن مردم حرف می‌زد و در واقع می‌خواست جنگ مردم با رژیم را با این تعبیرهای دجالگرانه مخدوش کند. آنجا که می‌گفت: « مردم باید هوشیار باشند، متوجّه باشند. مردم را با کمال وقاحت به مواجهه‌ی با انقلاب، با نظام دعوت میکنند؛ این مردمی که نظام متّکی به آنها است.

اگر مردم پشتوانه‌ی نظام، پشتیبان نظام نبودند، این ماجرای به این اهمّیّت پیش نمی‌آمد، پیش نمیرفت؛ این قدر وقیحند که همین مردم را وادار میکنند یعنی تشویق میکنند، تحریک میکنند به مواجهه‌ی با نظام. مردم در مقابل این تبلیغات ایستادگی کنند، علیه این تبلیغات حرکت کنند». اگر واقعاً رژیم مستحکم است، اگر مردم طرف رژیم هستند، رفاه دارند، آزادی دارند و... پس دیگر چه ترسی از تحریکات! چه ترسی از تشویق مردم به مواجهه با قیام؟! البته جرأت نداشت اسمی از مجاهدین ببرد. ولی روشن است که منظورش چیست ووحشتش از کیست؟ البته خودش قبلاً خیلی روشن ترس و وحشتش را از این که مجاهدین به خشم و نارضایتی جامعه سمت می‌دهند و هدایت می‌کنند بارها ابراز کرده است.

س: نگرانی ای که خامنه‌ای در مورد حوزه قم مطرح کرده به چه معنی است؟ از چه چیز نگرانه؟


ج: ابراز نگرانی از وضعیت حوزه وجهی از همان ابراز نگرانی از آینده و از سرنگونی است. چرا که حوزه از پایه‌های استبداد مذهبی موسوم به ولایت فقیه است ولی الان در حوزه مخالفتهای جدی و رو به رشدی با شخص خامنه‌ای و با اندیشة منحط ولایت فقیه وجود دارد و این را بارها گماشته‌های خامنه‌ای در حوزه مثل شیخ محمد یزدی رئیس جامعة مدرسین حوزه و آخوند احمد خاتمی بیان کرده‌اند.

جدیدترین مورد مربوط به آخوند کعبی از مدرسین حوزه و از گماشته‌های خامنه‌ای در مجلس خبرگان است که در تفسیر همین حرفهای دیروز خامنه‌ای در مورد حوزه می‌گوید: «: دشمنان ما؛ و (مجاهدین) به دنبال این هستند که روحیه انقلابی در قم تضعیف بشود که در این زمینه، چند اقدام را دنبال می‌کنند. نقطه اول این است که مرجعیت انقلابی را تخریب کنند. دوم اینکه مردم را از روحانیت جدا کنند و بین این دو، فاصله ایجاد کنند» و سوم هم این که روحانیت را به دو دسته تقسیم کنند.

هر وقت اینها از مجاهدین و نفوذ آنها حرف می‌زنند در واقع دارند به سرنگونی و آرمان سرنگونی اشاره می‌کنند و معلوم می‌شود که در حوزه هم این جریان یک جریان جدی است. موضوع این است که پایگاه فکری اصلی استبداد مذهبی اکنون به طور جدی زیر پای رژیم به لرزه افتاده و به اعتراف بالاترین آخوندهای خمینی در حوزه شکاف برداشته و شقه شده است. این خودش نشانه‌یی از پایان کار رژیم است.

نگرانی خامنه ای از مجاهدین در یک نگاه ساعت۱۰۳۰-۲۲ آذر

اظهارات متناقض خامنه‌ای در مورد «بی‌اثر» و «با‌اثر» بودن تحریم‌ها
لطفا به اشتراک بگذارید: