گزارش خبری:بسته قفل شده‌ی اروپا-۲۰دی

گزارش خبری:بسته قفل شده‌ی اروپا-۲۰دی


 

قرار بود اتحادیة اروپا تا پایان سال ۲۰۱۸ بسته یا ساز و کار خود را در قبال تحریمهای آمریکا اعلام کند. سال ۲۰۱۸ به پایان رسید و دو روز هم از سال جدید گذشته، اما همچنان از این بسته خبری نیست و رژیم چشم انتظار بستة اروپا، غرق در دعواهای باندی از یک سو و بلاتکلیفی از طرف دیگر است و این وضعیت بار دیگر جنگ و کشمکش میان دو باند متخاصم را تشدید کرده است؛

آنچه در این جریان و حملات متقابل باندها بیشتر نمایان می‌شود، درماندگی و قفل رژیم در تنگنای فشار حلقة تحریم‌ها و بی راه حلی است.

کمااین‌که ظریف وزیر خارجه رژیم با ابراز ناامیدی از اروپا، چند روز پیش گفت:

«اروپایی‌ها فرصت جدی داشتند در ایران و این فرصت را به خاطر بی عملی و انفعال در برابر آمریکا یا ناهماهنگی داخلی یا فرصت طلبی از دست دادند. اروپا آمادگی هزینه کردن را ندارد».

اما سخنگوی وزارت خارجه بهرام قاسمی در نشست خبری دیروز خود گفت: « مذاکرات با طرف‌های اروپایی در راستای دستیابی به کانال مالی ویژه، کماکان ادامه خواهد یافت». گزارشی را در این زمینه ببینیم:

مجلس ارتجاع محل نمایان شدن وضعیت قفل شدگی ساز و کار اروپایی یا SPV بود


 

بهروز بنیادی - مجلس ارتجاع - ۱۱دی

آقای رئیس جمهور نزدیک به هشت ماه از خروج آمریکا از برجام گذشت و بنظر امیدی به برجام اروپایی هم نیست و حتی اگر هم عملیاتی شود آنچنان راهگشا نخواهد بود.

دو عضو دیگر گروه پنج بعلاوه یک فقط اوضاع را رصد کردند تا موعد تحریمهای آبانماه برسد حال سوال این است که با این شرایط و بعد از بروز آثار اولیه تحریمها چه آثار دیگری را باید در زندگی آینده مردم چشم انتظار باشیم؟

این عضو مجلس آخوندی با ابراز وحشت ازپیامد اقتصادی این وضعیت هشدار داد:«نکند به نقشة اقتصاد جهان، ونزوئلای دیگری اضافه شود و شاهد رکود تورمی شدید باشیم؟».بنیادی با طعنه به ولایتی مشاور سیاسی خامنه‌ای که چندی پیش گفته بود که باید از یمنی‌ها یاد بگیرم که لنگ به کمر می‌بندند و نان خشک می‌خورند و مقاومت می‌کنند گفت:

دردآور آنکه در این فشار اقتصادی افرادی شکم سیر برای مردم تجویز نسخه شفا بخش اشکنه و لنگ کرده و نمک بر زخم ناسور پر درد مردم می پاشند

این عضو مجلس ارتجاع از کشورهای۱+۵ که جام زهر برجام را به نظام خورانده اند ابراز ناامیدی کرد و با اذعان ناگزیر به انزوای نظام گفت:

آقای رئیس جمهور در زمینه تحریمها عدم داشتن دوست واقعی به همه ما ثابت شد نه استعمار سرخ و سیاه نه اژدهای زرد هیچکدام قدمی اساسی برای ما برنداشته و فقط تماشاچی خوشحال مبارزه ما با آمریکا بوده و خواهند بود.

برچسب فرانسه، انگلیس، دانمارک، ایتالیا را در همین زمان در بحث تروریزم، مواد مخدر و مخالفتشان با تنها سلاح دفاعی مان را شاهدیم روسیه هم با دادن چراغ سبز به رژیم جعلی اسرائیل تماشاچی بمباران پایگاههای مدافعین مقاومت ما در سوریه است و هدف اصلی خود در بازار نفت و گاز جهان را که خارج کردن ایران از این بازار است بخوبی تعقیب میکند. چینی ها هم با کوچکترین فشار آمریکا از ادامه سرمایه گذاری در پارس جنوبی خودداری کردند.

بی راه حلی و فشار تحریمها آتش مخاصمات باندها را بر افروخته‌تر کرده است.

یک روزنامة باند خامنه‌ای با حمله به ظریف نوشته است«محمدجواد ظریف ۸ ماه منتظر بسته اروپایی برای ماندن ایران در برجام مانده است.

این در حالی است که با وجود خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات اروپا در این توافق، دولت روحانی همچنان تعهدات خود در این توافق را مو به مو انجام می‌دهد».

این روزنامة باند خامنه‌ای در ادامه حمله اش اذعان کرد که حتی«نفت دربرابر غذا» از رژیم دریغ شده است. این روزنامه نوشت:در نتیجه سیاست های دولت روحانی حتی یک بسته محدود و مختصر با محتوای «نفت در برابر کالا» را در ازای تعطیلی برنامه هسته ای به رژیم نداده اند.

در مقابل ظریف بار دیگر روز ۱۱دی به صحنه آمد و با ابراز امیدواری نسبت به اقدام اروپا برای ایجاد سازوکار،بی راه حلی نظام را به نمایش گذاشت و گفت:« آنها سعی می‌کنند موانع را بردارند و یک سازوکاری ایجاد نکنند که کاغذی باشد، بلکه باید عملیاتی باشد. اینکه چقدر جدی است باید ببینیم چه کار می‌کنند».

روزنامه های همسو با دولت روحانی شروع به تبلیغات و بازارگرمی در مورد جدیت اتحادیه اروپا کردند.

روزنامه کاروکارگر به نقل از موگرینی تیتر زد: اروپا همچنان به توافق با ایران پایبند است.

و روزنامه اطلاعات هم از قول موگرینی نوشت:« هرگز نمی پذیریم آمریکا برای ما تعیین تکلیف کند».

در مقابل تلویزیون که در تیول باند خامنه‌ای است، در بخش خبری خود ادعاهای باند روحانی را به سخره گرفت:

تلویزویون رژیم - ۱۱ دی


بیش از هشت ماه وعده و گامهایی که اروپا وعده داد اما برنداشت.

اردیبهشت ماه دقایقی بعد از اینکه ترامپ برجام را به اغما برد خانم موگرینی به سرعت پشت تریبون آمد و گفت اروپا مدافع برنامة هسته یی است.

موگرینی: من یک پیام به مردم ایران دارم به تعهدات خود پایبند بمانید و اجازه ندهید کسی این توافق را از بین ببره. زیرا ما به تعهداتمون پایبند هستیم.

گفتند در برجام بمانید تا ما از برجام دفاع کنیم طبق وعده ایران هم در برجام ماند و یک مهلت چند هفته‌یی به اروپا داد اما اروپایی ها چند هفته را تبدیل به چند ماه کردند و پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام یک بسته پیشنهادی ضعیف ارائه دادند.

ما پریروز بسته یی را در تهران دریافت کردیم که آقای دکتر روحانی در مذاکراتشون گفتند این بسته کافی نیست

در این میان برخی هم از منابع خبری از شرط و شرط اروپایی ها خبر می دهند اروپایی که به هیچ یک از وعده های خود عمل نکرده و حالا شرط و شروط هم می گذارد و اجرایی شدن SpV را اولا مشروط به تصویب و اجرای الزامات سیاسی و دوما مذاکره در مورد سایر موارد اختلاف از موشکی تا منطقه یی می کند.

سخنانی که نشان می دهد اروپا با بازی در پازل آمریکا به دنبال حفظ ایران در برجام، تضعیف و کشاندن پای ایران به برجام های دو و سه است.
لطفا به اشتراک بگذارید: