شاخ و شانه موشکی لقمه گلوگیر – ۲۲دی۱۳۹۷

شاخ و شانه موشکی لقمه گلوگیر – ۲۲دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

بینندگان عزیز سلام بر شما، گرمترین درودهای خودم و همکارانم رو تقدیمتون میکنم . امیدوارم در هر جا که هستید سری بلند و دلی پر امید داشته باشید. در برنامة تیک تاک امروز، می‌پردازیم به موج جدیدی که در فضای سیاسی بین‌المللی برخاسته و این که تحولات سیاسی بیش از پیش علیه رژیم سمت گرفته.

سفر پمپئو وزیر خارجة آمریکا به 8کشور منطقه، به منظور بسیج این کشورها علیه خطر رژیم ایران صورت گرفت و در همین شرایط شاخ و شانه کشیدن موشکی روحانی بر این خطر مهر تأیید زد و به تحولات علیه رژیم شتابی مضاعف بخشید. پس از آن وزیر خارجة امریکا برگزاری کنفرانسی با شرکت کشورهای منطقه را در ورشو پایتخت آمریکا در ماه آینده اعلام کرد که موضوع آن خنثی کردن و مقابله با رژیم ایران می‌باشد. توجهتون رو به گزارشی دربارة این تحولات جلب می‌کنم:

خبر و نظر


آخوند روحانی روز پنجشنبة گذشته در مراسم سالمرگ رفسنجانی، اقدام به شاخ و شانه کشیدن موشکی کرد و گفت: « موشک امروز وسیله دفاعی ماست و به آن هم فخر می‌کنیم و ما انشاالله به زودی در هفته‌های آینده با موشک‌های ساخت خودمان دو تا ماهواره را انشالله به فضا خواهیم فرستاد». به دنبال شاخ و شانه کشیدن موشکی توسط رئیس جمهور رژیم آخوندی، موجی از خشم و اعتراض فضای سیاسی بین‌المللی را فرا گرفت. به گزارش رویتر، دولت فرانسه روز جمعه از (رژیم) ایران خواست تا فورا تمامی فعالیتهای مرتبط با موشکهای بالستیک را که می توانند در تسلیحاتی اتمی حمل کنند را متوقف کند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز جمعه ۲۱ دیماه در سخنانی از رژیم ایران خواست فوراً همه فعالیت‌های مرتبط با برنامه توسعه موشکهای بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی دارند که همخوان با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست می‌توانند تسلیحاتی اتمی حمل کنند را متوقف کند. خانم آگنیس وان در موهل سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در توجیه روزانه خبری به خبرنگاران گفت فرانسه یاداور می شود که برنامه موشکی ایران همخوان با قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل نیست.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه، ۲۱ دی، در توئیتر خود از آنچه آن را، «بیانیه قدرتمند» فرانسه می‌نامید تقدیر کرد و نوشت: «فناوری وسیله پرتاب فضایی عملا همان فناوری موشک بالستیک بین قاره‌ای است و (اقدام رژیم ایران) سرپیچی آشکار از قطعنامه٢٢۳۱شورای امنیت سازمان ملل است.دنیا ابعاد کامل تهدید رژیم ایران را می‌شناسد». لازم به یادآوری است روز پنجشنبه ۱۳ دیماه ۹۷ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌یی به رژیم ایران هشدار داد تا برنامه‌های پرتاب موشکهای بالستیک و فضایی خود را کنار گذاشته و از پرتاب آنها خودداری کند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه رژیم در واکنش به موضعگیری وزارت خارجه فرانسه گفت: انتظار می رود فرانسه از «تکرار ادعاهای نادرست مخالفان برجام خودداری کند». قاسمی افزود: برخلاف ادعای سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در هیچ بخشی از قطعنامه 2231 از برنامه موشکی متعارف و دفاعی و کاربرد‌های علمی منع نشده است. از سوی دیگر به گزارش رویتر مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه ای با فاکس نیوز که قرار است جمعه پخش شود گفت، آمریکا در نظر دارد میزبان اجلاس جهانی باتمرکز روی خاورمیانه و مشخصاً ایران در ماه آینده در لهستان باشد.

پمپئو به فاکس بین المللی گفت این گردهمایی از ۱۳ تا ۱۴ فوریه در لهستان خواهد بود که با « تمرکز روی ثبات و صلح و آزادی خاورمیانه و امنیت در این منطقه خواهد بود» که شامل عنصر مهم اطمینان از عدم نفوذ بی ثبات کننده ایران می باشد» .

اعلام خبر برگزاری نشست بین‌المللی که به گفتة منابع آمریکایی دهها کشور در آن حضور دارند. واکنشهای وحشت آلود رژیم را برانگیخته است. ظریف طی اظهاراتی که امروز از تلویزیون رژیم پخش شد، اجلاس ورشو را سیرک ضد ایران نامید و گفت: مجری: «وزیر امور خارجه در واکنش به تلاش آمریکا برای نشست ضد ایرانی در ورشو تاکید کرد این لکه ننگ از دامن لهستان پاک شدنی نیست. ظریف گفت در حالی که ایران جان لهستانیها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور میزبان سیرک ضد ایرانی شده است».

نشست ضد ایران با دعوت آمریکا از کشورهای منطقه قرار است 24 و 25بهمن در ورشو لهستان برگزار شود». شمخانی دبیر شورای عالی امنیت رژیم نیز در واکنش به اجلاس لهستان گفت: « آدمی که می‌گوید تحریم با حداکثر فشار، وقتی به «سمینار» و «کنگره» می‌رسد؛ مفهومش این است که قافیه را باخته است.

فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت و روابط خارجی مجلس ارتجاع نیز طی گفت‌وگویی در مورد اجلاس لهستان برگزاری این اجلاس را اقدام انفعالی آمریکا نامید و مدعی شد پمپئو وزیر خارجه آمریکا افسر ارشد اطلاعاتی است که وظیفه‌اش پوشاندن شکست‌های آمریکا در حوزه عملی در قالب یکسری جنگ‌های روانی است که این سیاست را در قبال ما در پیش گرفته است.

در مقابل زیدآبادی از مهره‌های باند اصلاح طلب، کنفرانس ورشو را مهم توصیف کرد و گفت: برنامه دولت آمریکا برای برگزاری کنفرانسی با عنوان صلح و ثابت و امنیت در خاورمیانه در ماه آینده در ورشو اتفاق مهمی به نظر می‌رسد». وی افزود:‌ مقصود آمریکا از برنامه ریزی کنفرانس ورشو، تنها تشدید تحریم علیه ایران نیست، بلکه همانطور که در عنوان کنفرانس هم مطرح شده است، هدف کلی، کمک به صلح و ثبات و امنیت خاورمیانه است».

گفتگو سیاسی


این گزارش رو دیدیم که در اون به خوبی می‌شد دید که فضای سیاسی منطقه‌یی و بین‌المللی روز به روز داره علیه رژیم بدتر و خطرناکتر می‌شه و عجیبه که خود رژیم هم با کارهایی که می‌کنه بیش از پیش به این فضا دامن می‌زنه. بنابراین به ذهن هر ناظری می‌زنه که چرا رژیم این کارها رو می‌کنه؟ آیا متوجه خطرناک بودن شرایط علیه خودش نیست؟ آیا نمی‌بینه که یک ائتلافی علیهش شکل گرفته که هر روز جدیتر و گسترده‌تر می‌شه؟ و اگر می‌دونه پس چرا به قول بعضی از مهره‌های رژیم به دست خودش آب به آسیاب دشمنان می‌ریزه. اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با علیرضا معدنچی امیدواریم بتونیم به اونها جواب بدیم.

س: رژیم ادعا می‌کنه که این موشکی که می‌خواد پرتاب بکنه یک موشک ماهواره‌بر و علمی و تحقیقاتیه و کاربرد نظامی نداره؛ در حالی که آمریکا و فرانسه می گن که این نقض قطعنامة ۲۲۳۱ است. بالاخره موضوع به چه صورت است؟


ج: رژیم همیشه این ادعا را می‌کند، ولی حرف جامعة بین‌المللی، نه فقط آمریکا، بلکه کشورهای اروپایی حرفشان این است که این اقدامات موشکی رژیم نقض 2231 است. علاوه بر این شاخ و شانه کشیدنهای سرکرده‌های پاسداران مثل جعفری و سلامی و حاجی‌زاده، با به رخ کشیدن این موشکها و آزمایشهای موشکی رژیم کاملاً تهدید‌آمیز است؛ بنابراین روشن است که در تناقض میان ادعای ظریف و سخنگوی وزارتخارجة رژیم که این موشکها غیرنظامی و علمی و تحقیقاتی است با آن تهدیدها و قدرت‌نماییها، طرف مقابل کدام را جدی می‌گیرد.

بخصوص که خود روحانی در همین سخنرانی دیروز می‌گوید: «موشک امروز وسیله دفاعی ماست» بنابراین یک جنگ‌افزار است. این حرفها بخصوص پس از هشدار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که روز ۱۳ دیماه ۹۷ در بیانیه‌یی به رژیم ایران هشدار داد تا برنامه‌های پرتاب موشکهای بالستیک و فضایی خود را کنار گذاشته و از پرتاب آنها خودداری کند. معنی خودش را دارد. پمپئو هشدار داد: ‌آمریکا قصد ندارد کنار ایستاده و نظاره‌گر این باشد که سیاست‌های مخرب رژیم ایران ثبات و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار دهد.

موضوع این است که این موشکها قابلیت حمل کلاهکهای هسته یی دارند. ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز جمعه ۲۱ دیماه در سخنانی از رژیم ایران خواست فوراً همه فعالیت‌های مرتبط با برنامه توسعه موشکهای بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی دارند که همخوان با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست می‌توانند تسلیحاتی اتمی حمل کنند را متوقف کند. آمریکا هم از این موضع فرانسه تقدیر کرده و معاون سخنگوی وزارت خارجة امریکا روی این نکته تاکید کرده که « دنیا ابعاد کامل تهدید رژیم ایران را می‌شناسد».

و این اشاره‌یی است به این که به تدریج دارد یک اجماع بین‌المللی دارد علیه رژیم شکل می‌گیرد که شاخص آن هم اجلاس ماه آینده در ورشو است که آمریکا قصد دارد با شرکت کشورهای منطقه برای مقابله با به گفتة پمپئو «نفوذ بی‌ثبات کنندة رژیم ایران» شکل دهد. انتخاب لهستان برای برگزاری این اجلاس هم خودش معنی دارد و آمریکا به این ترتیب پیام می‌دهد که علاوه بر کشورهای منطقه در این ائتلاف، اروپا یا لااقل بخشی از اروپا هم مشارکت دارد.

اجلاس ورشو به طور کاملا چشمگیری رژیم را هراسان کرده و تا به حال چند تن از سردمداران و مهره‌های رژیم در قبال آن موضعگیری کرده‌اند. از ظریف و عراقچی تا شمخانی و فلاحت پیشه و... و برخی مهره‌های رژیم هم با وحشتزدگی بسیار نسبت به آن هشدار داده‌اند مثلاً زیدآبادی از مهره‌های باند اصلاح طلب با ناامیدی گفته است: « من قبلاً در این باره هشدار لازم را داده بودم، اما گوش شنوایی حتی ظاهراً در وزارت خارجه نیز یافت نمی‌شود. در کشور ما رسم برآن شده است تا به جای جدی گرفتن هشدارها، هشداردهنده را محدود و محکوم کنند!».

س: به این ترتیب رژیم هزینة سنگینی برای این اقدام موشکی دارد می‌پردازد؛ چرا؟ چه مسأله‌یی را می‌خواهد حل کند؟


ج: رژیم به شدت مسأله داخلی دارد. منظورم در داخل خود رژیم است. ناچار است با این نمایشها و ژستها این نیروها را که تحت تاثیر شرایط به شدت در حال ریزش و از دست رفتن هستند، حفظ کند و برای حفظ آنها، هر هزینه و بهایی را هم حاضر است بپردازد. اصل برایش حفظ تتمة نیروهای داخلی و خارجی‌اش امثال حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن است. چون اگر این نیروها را از دست بدهد. رژیم یک مرتبه فرو می‌ریزد.

خامنه ای بارها در مورد اولویت حفظ این نیروها تاکید کرده و گفته است اینها هستند که در روز مبادا به داد رژیم می‌رسند. بنابراین هر قدر که رژیم متزلزل‌تر و منزوی‌تر می‌شود بیشتر ناچار است بیشتر به این نیروهای سرکوبگر و تروریست اتکا کند و این هم بهایی است که برای آن می‌پردازد. بگذریم که من فکر نمی‌کنم که رژیم جرأت پرتاب موشک ماهواره‌بر را که روحانی گفت داشته باشد. صرفا خواسته ژست آن را بگیرد و آن را خرج نیروهایش بکند.

س: اما وقتی سود و زیان این اقدامات را می‌سنجیم، باز این سؤال مطرح می شود که چه ضرورت و اجباری رژیم رو ناچار از پرداخت چنین بهایی می‌کند؛ آن هم به قول شما فقط به خاطر ژست و نمایش؟ آیا اشتباه محاسبه نداشته؟


ج: ممکن است در این یا آن اقدام اشتباه محاسبه داشته باشد، ولی این فرعی است. اصل در اینجا فضای انفجاری داخلی و چشم‌انداز آن است. خود خامنه‌ای آژیر خطر در سال98 را با بلندترین صدا در سراسر رژیم طنین انداز کرد. به طور واقعی رژیم از قیام به شدت وحشت دارد و این چیزی است که هر دو باند رژیم بر سرش وحشت دارند. دیروز هم محور اصلی حرفهای امام جمعه‌های خامنه‌ای در شهرهای مختلف همین ابراز وحشت از آینده و مشخصاً از سال 98 بود.

برای مقابله با این شرایط انفجاری و به قول خودش قیام ارتش گرسنگان، رژیم تنها و تنها یک راه دارد و آن هم سرکوب است. سرکوب را هم با نیروهای سرکوبگر می‌تواند پیش ببرد. بنابراین به هر قیمت این نیروها را باید حفظ کند. هم به آنها به لحاظ مادی برسد. کما این که در چنین اوضاع خراب اقتصادی، بودجة سپاه را 25درصد افزایش داد. همین طور بودجة بسیج و سایر ارگانهای امنیتی و اطلاعاتی را.

خود خامنه‌ای در سخنرانی‌اش در 12آبان گذشته گفت: ««تصویر درست وضع کشور همین بسیج است بسیج مستضفین، این تشکیلات عظیم، این تشکیلات سراسری در کشور این مجموعه عظیم مردمی که سرمشقی شد برای برخی از کشورهای دیگر که بروند به سراغ جوانهاشون برای حل مشکلات گوناگون.... اشاره کردم که ده هزار تقریبا هسته گروه جهادی فعال اند. بسیج سازندگی، راهیان نور، راهپیماییهای انقلاب، اعتکافها ....که روز به روز اینها رونق بیبشتری پیدا می کنند این تصویر واقعی از کشور است...

و در آخر هم خطاب به این نیروها اضافه کرد: «در میدانهای لازم آتش به اختیار در هر جایی که احساس بشه انشاالله پیروز و موفق خواهید بود»« با اینهمه این به این معنا نیست که خامنه‌ای دیگر تصمیمش را گرفته و می‌خواهد یک سویه این خط را برود. نه یک بلاتکلیفی و بی‌تصمیمی عمیق بر رژیم حاکم است. که ناشی از این است که رژیم هیچ راه حلی ندارد و خامنه‌ای هم به شدت ضعیف است. ابتکار در سرمقاله اش به بی‌تصمیمی خامنه‌ای که از او با عنوان «کشور» نام می‌برد و با حسرت از نبود رفسنجانی نوشته است: « در این دو سال اتفاقات زیادی رخ داده است. بحران‌های زیادی گریبان کشور را گرفته است و رها نمی‌کند.

تصمیمات بزرگی نیاز هست و گرفته نمی‌شود و کسی پیش‌قدم در پذیرش مسئولیت و گرفتن تصمیم نمی‌شود». و در ادامه افزوده است:« امروز بیش از غیبت تدبیرِ هاشمی، با غیبتِ تصمیم‌گیریِ او مواجهیم. امروز جانمان بالا می‌آید ولی کشور تصمیم نمی‌گیرد. امروز مدبر هستیم اما مسائل حل نمی‌شود چراکه گرفتار محافظه‌کاری در گرفتن تصمیم شده‌ایم»‌. اما این بی‌تصمیمی باعث شده که رژیم دارد از هر سو از هم شکافته می‌شود.

هشدار مایک پمیئو به رژیم ایران :برنامه آزمایش موشکی را متوقف کنید.-۲۰دقیقه

بیانیه مشترک آمریکا و لهستان در مورد اجلاس ورشو علیه دخالتهای رژیم ایران
لطفا به اشتراک بگذارید: