گزارش خبری:پایان سازوکار اروپا ونا امیدی رژیم-۲۲دی

گزارش خبری:پایان سازوکار اروپا ونا امیدی رژیم-۲۲دی


: وزارت خارجه رژیم که تا کنون از ساز و کار اروپا دفاع می‌کرد، اکنون صراحتاً از آن سلب امید کرده و ابراز ناامیدی می‌کند و تلویزیون رژیم هم آن را منعکس می‌کند. این ناامیدی هم در اظهارات ظریف و هم در اظهارات قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نمایان است. گزارشی در این باره:

سخنگوی وزارت خارجه ناتوانی اروپا


«ناتوانی اروپا در دفاع از هویت خود در برابر آمریکا!

سخنگوی وزارت خارجه می‌گه اروپانتونست در موعدی که خودش مشخص کرده بود کانال مبادلات مالی ایران معروف به اس پی وی رو راه‌اندازی کنه و توانایی لازم برای دفاع از هویت اروپایی و مؤسسات مالی و اقتصادی خودش در برابر آمریکا رو نداره.
قاسمی این خبر رو که اونها برای ایجاد این کانال مالی شرط و شروط گذاشته باشند رو رد کرده و گفته که ایران هم دست روی دست نگذاشته.

قاسمی: اروپا در شرایط کنونی در برای آمریکا و فشارهای آمریکا تا حدود زیادی ناتوان هست؛ گزینه‌های بسیاری رو بدون این که در مورد اونها تبلیغ بکنیم یا صحبت بکنیم دنبال کردیم، کشورهای مختلف از چین، روسیه، هند و ترکیه و بسیاری کشورهای دیگه، شاید لازم نباشه من در شرایط کنونی از اونها اسم ببرم و خوشبختانه در شرایط نسبتاً مطلوبی هستیم».

پیش از قاسمی، ظریف وزیر خارجة رژیم روز جمعه(8دی) در گفتگو با یک شبکة چینی درباره SPV (کانال ویژه مالی اروپا) گفت: اروپا نمی‌تواند یک طرف معامله قابل اعتماد برای دنیا باشد و ما هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم و الان هم منتظر اروپا نیستیم. تلویزیون رژیم با لحن طعنه‌آمیزی این سخنان نومیدانة ظریف را پخش کرد:

ارزیابی جدید ظریف در رابطه با برجام


«ارزیابی جدید وزیر خارجه از برجام پس از گذشت ۳سال! ظریف در مصاحبه‌ای با شبکة فونیکس چین در پاسخ به این سؤال که اگر ۳سال پیش می‌دونستید که آمریکا از برجام خارج می‌شه چه کار می‌کردید، گفته: اگر به سه سال قبل برمی‌گشتیم ، حتما سخت‌گیری بیشتری انجام می‌دادیم. وی گفت: امروز اگر بخواهیم توافق را دوباره بنویسیم، اولا من بعید می‌دانم امکان رسیدن به توافق وجود داشته باشد و اگر بتوانیم به توافقی برسیم، یک چیزی شبیه همون توافق ۳سال پیش به دست می‌آید».

علاوه بر آنچه تلویزیون رژیم از این مصاحبه نقل کرد، ظریف حرفهای دیگری هم در این مصاحبه گفته، از جمله این که «اروپا هم مهمترین طرف تجاری ما نیست، مهمترین طرف تجاری ما چین، همسایگان و روسیه هستند و ما با اینها مکانیسم‌های خود را ایجاد کرده‌ایم؛ البته دنبال این نیستیم که با اروپا ارتباط نداشته باشیم». که ناامیدی ظریف از اروپا و آویختن به چین و روسیه را بیشتر نمایان می‌کند.

در مورد اختلاف بین اروپا و آمریکا که تا کنون باند روحانی و وزارت خارجه ظریف آن را به عنوان دستاورد نظام تبلیغ می‌کردند، احمد امیرآبادی فراهانی از اعضای هیأت رئیسة مجلس از باند خامنه‌ای گفته است یکی از دلخوشی‌های آقایان این است که ما بین اروپا و آمریکا اختلاف ایجاد کرده‌ایم، در حالی که هدف ما از مذاکرات، اختلاف‌افکنی بین کشورها نبود.

امیرآبادی‌ در گفتگو با یکی ار رسانه‌های حکومتی با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای سازوکار ویژه مالی اروپا، اظهار داشت: ایران هزینه های برجام را داده است اما آمریکایی ها هیچ هزینه ای برای برجام نداده اند.

امیرآبادی با اشاره به ماهیت ساز و کار اروپایی هم گفت:‌برخی از کشورهای اروپایی از طریق مذاکراتی که با آمریکایی ها داشتند، چنین مجوزهایی را از آمریکا گرفتند که فقط دارو و بعضا برخی از اقلام خوراکی را بتوانند در مبادلات بانکی خود ثبت کنند و آمریکایی ها هم چنین اجازه هایی را به آنان داده اند اما بحث ما با اروپایی ها در مذاکرات برجام صرفا این مسئله نبوده است
لطفا به اشتراک بگذارید: