سفر به فراسوی مرزهای طراحی معماری-۲۰دقیقه-۲۵دی

 سفر به فراسوی مرزهای طراحی معماری-۲۰دقیقه-۲۵دی


هواپیماهای بدون سرنشین، واقعیت مجازی، روبات، لیزر، هوش مصنوعی و چاپگر و اسکنر سه بعدی، چگونه می توان این فناوری‌ها را در طراحی ساختمان‌های آینده به کار برد؟ معماران و مهندسان اروپایی با همکاری یکدیگر فناوریهای را ابداع کرده‌اند که افقهای جدیدی را پیش روی طراحی معماری گشوده‌است.

 

مرکز سلطنتی هنرهای زیبا در دانمارک میزبان نمایشگاهی بود که در آن محققان اروپایی طرح موسوم به ایننوچین نتیجه تازه‌ترین تحقیقات و آزمایشهایشان را در ترکیب فناوری‌های نوین و معماری به نمایش گذاشتند.

نمونه هایی ارائه شده در این نمایشگاه که با عنوان «فناوری در معماری و طراحی» در کپنهاگ برگزار شد، از موادی مانند خاک رس، رشته بتون یا شیشه ساخته شده بودند.

یکی از نمونه‌های نوآورانه که در این نمایشگاه ارائه شد، اسکلت ساختمانی بود که از کربن و الیاف شیشه‌ای ساخته شده و با آن می‌توان ساختارهای هندسی پیچیده،‌ انعطاف پذیر و چند منظوره ایجاد کرد.

جیمز سولی مهندس سازه از دانشگاه اشتوتگارت می‌گوید: «از این مواد کوچک و باریک خیلی کارها بر می‌آید. اگر بخواهم با عدد و رقم بگویم، میزان استحکام این اسکلت پنج برابر اسکلتهای معمولی است که از فولاد ساخته شده. در حالیکه وزنش پنج برابر سبکتر است.»

محققان دیگر در این نمایشگاه از موادی کشساندر اسکلت ساختمان استفاده کردند که در نمای ساختمان به کار می‌رود. این مواد دارای قابلیت تغییر شکل برای تولید و ذخیره انرژی است. در نتیجه مانند یک پوسته روباتیک برای ذخیره انرژی در ساختمانهای سازگار با محیط زیست عمل می‌کند.

 

یک طراح معماری از دانشگاه اشتوتگارت می‌گوید: «مثل خط‌کش فلزی انعطاف پذیر است. وقتی آن را جمع کنید انرژی داخل آن ذخیره می شود و زمانیکه آن را باز می‌کنید به شکل اولیه اش برمی‌گردد. در نتیجه در این سیستم، انرژی تنها در یک جهت مصرف می‌شود. در حالیکه در بستن یا باز کردن سیستمهای ساخته شده از مواد سفت و سخت و غیر انعطاف پذیر به انرژی نیاز دارد. اما در این سیستم قابلیت ذخیره جریان انرژی در یک جهت و استفاده مجدد از آن وجود دارد.»

آیا برای ایجاد فضاهای معماری جدید می‌توان از چوب صنعتی چند لایه در سازه ساختمان استفاده کرد؟ امنیت این سازه در چه حد است؟ محققان در نمایشگاه «فناوری در معماری و طراحی» از تکنیکهای ضبط حرکت و فناوری اسکنر سه بعدی برای بررسی سازه‌های با هندسه و ریخت شناسی جدید استفاده کرده‌ بودند.

محققان می گویند بسیاری از این ایده های خلاقانه را می توان طی پنج سال آینده در ساخت و ساز به کار برد.
لطفا به اشتراک بگذارید: