گزارش خبری:استیضاح ممنوع.چراوچگونه؟

گزارش خبری:استیضاح ممنوع.چراوچگونه؟-۲۶دی


رسانه‌های حکومتی خبر دادند که تمام طرحهای استیضاح وزیران در مجلس رژیم منتفی شده است.

خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا) دیروز گزارش داد: تمامی استیضاح های وزیران دولت از دستور کار مجلس خارج شده است.
برخی رسانه‌ها فاش کرده‌اند که این تصمیم بر اساس حکم خامنه‌ای بوده است. گزارشی در این باره:

تلویزیون رژیم شب گذشته تنها در یک خبر ۵ ثانیه‌یی از این تصمیم، این چنین خبر داد:

خارج شدن همه استیضاح ها از دستور کار مجلس


‌ یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه هم چنین از خارج شدن همه استیضاح ها از دستور کار مجلس خبر داد.

اما خبرگزاری رسمی رژیم ایرنا، کمی مبسوط‌تر خبر داده است: ‌

علی اصغر یوسف نژاد در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت استیضاح ها گفت: هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس قرار ندارد و تمامی استیضاح ها از دستور کار مجلس خارج شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با طراحان استیضاح صحبت شده یا خیر گفت: طراحان تمامی استیضاح ها امضاهای خود را پس گرفتند.

وی در مجلس در مورد استیضاح وزیر کشور گفت: حدود ۲۰ امضا برای استیضاح جمع شده بود که همگی آن را پس گرفتند.
یوسف نژاد در پاسخ به این سوال که شنیده شده مقام رهبری در مورد عدم استیضاح وزیران در مجلس توصیه هایی را داشته اند گفت: من در این مورد چیزی نشنیدم.

این تصمیم که مجلس ارتجاع را در همان چارچوب رژیم هم به‌کلی بی‌خاصیت می‌کند، موجب اعتراض برخی اعضای مجلس شده است:

خانه ملت-سوال از وزیر اموزش و پرورش

 

حسن کامران مجلس ارتجاع ۱۶دی ۹۷


«خب استیضاح که از دست ما می گیرند یک سوال است و یک تفحص؛ این هم همه اش می شود و عده و وعید می گویم چرا.»

روزنامة حکومتی آرمان، در مطلبی با عنوان « استیضاح نشد؛ سوال» نوشته است: «گویا تا اطلاع ثانوی قرار است که میان دولت و مجلس آتش بس اعلام شود و نمایندگان از ابزار نظارتی استیضاح علیه وزرای روحانی استفاده نکنند.

این در حالی است که برخی معتقدند مقام معظم رهبری تاکیدی به مجلس داشته‌اند که در شرایط فعلی استیضاحی صورت نگیرد.

لذا از این جهت است که شاهدیم ۵ وزیری که تا یک ماه پیش در صف استیضاح بودند در این بازه زمانی یک به یک به طرز جالبی امضاهای استیضاح‌شان پس گرفته شده و استیضاح کان‌لم‌یکن می‌شود».

روزنامه حکومتی ابتکار نیز اظهارات برخی اعضای مجلس را در همین رابطه درج کرده است از جمله محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته است:

«در حالت عادی در قالب تذکر، سوال و مذاکره این موارد حل نمی‏شود و در نهایت نمایندگان مجبور به استفاده از ابزار استیضاح می‏شوند.» او افزود: « وزیر در حالت عادی مطالبه نماینده را جوابگو نیست و نماینده مجبور می‏شود برای شنیده شدن صدایش از ابزار قانونی استیضاح استفاده کند و در این مرحله است که وزیر به فکر جبران بر می‏آید و سعی می‏کند مشکل را برطرف کند.»

علی وقف چی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ نیز نسبت به این موضوع که نمایندگان راه آخر قانونی را اول می‏روند و بعد از صحبت با وزیر از ادامه استیضاح منصرف می‏شوند، انتقاد کرد و گفت: «باید راهکاری تعریف کنیم که یا یک موضوع را نمایندگان امضا نکنند و قبل از انجام آن اتمام حجت کنند و اگر به این نتیجه رسیدند و اتمام حجت کردند و اولتیماتوم دادند، دیگر بعد از امضا، امضای خود را پس نگیرند و راهی که تصور می‏کردند درست است را تا انتها پیش ببرند.»

وقف‌چی افزود: «تکلیف مجلس و دولت پاک کردن صورت مسئله نیست و دولت نباید انرژی و توان خود را روی رایزنی و لابی برای پس گرفتن امضا بگذارد».

عباس عبدی طی یک فایل تصویری که از طریق شبکه‌های اجتماعی منعکس کرده، توضیحاتی در مورد استعفای وزیران و شرایط کنونی رژیم می‌دهد که تا حدودی علت ممنوعیت استیضاح را روشن می‌کند:

البته استعفا در دولت‌های دنیا هیچ چیز عجیب و غریب و غیرمنتظره‌ای نیست.

اما در ایران کمی غیرمنتظره است و دلیلش این است که از ابتدای انقلاب کمتر با چنین وضعیتی مواجه بودیم. حتی دولت قبل از سال ۸۴ تا ۹۲ خیلی اجازه استعفا نمی‌داد و کسی هم استعفا نمی‌داد و به همین دلیل رییس دولت خودش افراد را برکنار می‌کرد»

به نظر من دو دلیل یا علت را باید برای آن توضیح داد. یک علت کلی مشترک که برای این استعفاها هست و دیگری علت خاصی است که برای هر استعفا به خصوص می توانیم ذکر کنیم. علت کلی که وجود دارد، فقدان چشم‌انداز نسبت به آینده است.

برداشت من شخصا این است که نه فقط دولت بلکه کل اجزای حکومت چشم‌انداز روشنی به آینده ندارد و شاید بتوان گفت که مردم هم فاقد این چشم‌انداز هستند. هنگامی که شما چشم‌انداز و امیدی به آینده نداشته باشید، رفتارتان با زمانی که چشم انداز دارید کاملا متفاوت می‌شود.

 
لطفا به اشتراک بگذارید: