موج جدید انزوا و محکومیت بین‌المللی رژیم – ۲۷دی۱۳۹۷

موج جدید انزوا و محکومیت بین‌المللی رژیم – ۲۷دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

سلام می‌کنم به شما هموطنان و بینندگان عزیز سیمای‌ آزادی و امیدوارم روز جمعة خوبی رو پشت سر گذاشته باشید. خوشحالم که در برنامة تیک تاک امروز در خدمت شما هستم. موضوعی که برای بحث و گفتگوی امروز در نظر گرفتیم. موج جدید انزوای سیاسی و محکومیت رژیم در عرصة بین‌المللی است.

روز سه‌شنبه گذشته ۲۵ دی پس از آن که وزیر ارتباطات رژیم اعلام کرد که تلاش برای ارسال ماهواره به فضا و مستقر شدن آن در مدار زمین شکست خورده. موج جدیدی از محکومیت علیه رژیم در جامعة بین‌المللی برخاست. موجی که شاخ و شانه کشیدنهای موشکی رژیم و سرکردگان سپاه پاسداران به آن شدت بیشتری داد. گزارشی در این باره:

خبر و نظر


در پی آزمایش موشکی شکست خوردة رژیم، موجی از محکومیت علیه رژیم در جامعة بین‌المللی برخاسته است. رادیو فرانسه خبر داد: « فرانسه و آمریکا آزمایش موشکی ایران را محکوم کردند و ناسازگار با قطعنام شورای امنیت دانستند. رادیو فرانسه در این گزارش می‌نویسد: « وزارت امور خارجه فرانسه پرتاب موشک توسط ایران به قصد قراردادن ماهواره در مدار کره زمین را شدیداً محکوم کرد و گفت که تکنولوژی به کار رفته شده در این آزمایش بسیار نزدیک به تکنولوژی موشک های حامل سلاح های اتمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه آزمایش اخیر موشکی ایران را با قطعنامه ۲۲٣١ شورای امنیت ناسازگار خواند و از (رژیم) ایران خواست که فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیکی قادر به حمل سلاح های اتمی را متوقف کند. وزارت امور خارجه فرانسه تصریح کرده است که پرتابگرهای فضایی از تکنولوژی بسیار نزدیک به موشک های بالستیکی قاره پیما استفاده می کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز، ساعاتی بعد از اعلام خبر شکست پرتاب موشکی رژیم در واکنش به این خبر در پیامی توئیتری نوشت، (رژیم) ایران «در تقابل با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» یک موشک ماهواره‌بر به فضا پرتاب کرد. پمپئو در ادامه نوشت: «این آزمایش بار دیگر نشان می‌دهد که (رژیم) ایران به دنبال افزایش قابلیت‌های موشکی خود است و این تهدیدی علیه اروپا و خاورمیانه است.» موشک پرانی رژیم و رجزخوانیهای موشکی متعاقب آن توسط روحانی و سرکردگان سپاه پاسداران، اقدام آمریکا در خروج از برجام را در جامعة بین‌المللی توجیه پذیر ساخته است.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در پیامی در توئیتر خود گفت: «امروز سومین سالگرد توافق فاجعه‌بار اتمی با ایران است که به تهران میلیاردها دلار در قالب لغو تحریم‌ها پول داد ولی در مقابل جاه‌طلبی‌های اتمی، آزمایش‌های موشکی، حمایت از تروریسم و گسترش‌طلبی منطقه‌ای ایران را نتوانست متوقف کند.» بولتون افزوده است:‌«سپاسگزاری از پرزیدنت ترامپ که هم این توافق را ملغی کرد و هم بیشترین فشار را علیه ایران اعمال کرده است.»‌

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در سومین سالگرد اجرای برجام با (رژیم) ایران، بر بد بودن این توافق، عزم رئیس جمهور برای تشدید فشارها بر (رژیم) و این که توافق فقط در «خدمت ملاها» و «نه مردم ایران» بود، تاکید کرد. معاون رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در جریان سخنرانی در «کنفرانس سفرا و رؤسای نمایندگی‌های دیپلماتیک آمریکا در سراسر جهان» گفت:‌ «ایالات متحده در مقابل رژیم‌های متخاصم و یاغی ایستادگی می‌کند. از جمله (رژیم) ایران، رژیمی که دنبال تمامیت طلبی در خاورمیانه است و ترور و بی‌ثباتی را ترویج می‌کند.»

پنس افزود: «پرزیدنت ترامپ عزم خود را جزم کرده است که در مقابل بازیگران متخاصم ایستادگی کند. او وعده داده بود در مقابل (رژیم) ایران می‌ایستد، و از همین رو این رژیم با شدیدترین تحریم‌ها و فشارها روبرو است.»‌ معاون رئیس جمهور آمریکا درباره برجام نیز گفت: «توافق فاجعه‌بار ایران به ملاها سود می‌رساند که مردم خود را سرکوب کنند.» اقدامات آمریکا تنها به موضعگیری و محکومیت لفظی محدود نمی‌شود. روز گذشته اعلام شد که یک زن مأمور اطلاعات آخوندها، دو هفته پس از ورود به آمریکا در یک پرواز داخلی در فرودگاه سنت لوئیس آمریکا دستگیر شده است .

این زن، مجری و خبرنگار و به اصطلاح مستند ساز که آمریکایی الاصل است در شبکه انگلیسی زبان تلویزیون رژیم به نام پرس تی وی در لندن بود که پوش پرداخت پول به شبکه خبرنگاران مزدور و دیگر مستخدمان رژیم بود. در برابر این موج جدید سردمداران رژیم از روحانی و ظریف و سخنگوی وزارت خارجه واکنش نشان داده و شکوه و شکایت کرده‌اند. روحانی روز گذشته در نشست با استانداران سوز و گداز کرد و در حالی که رژیم را ملت ایران می‌نامید گفت:‌ «آمریکایی‌ها به فکر اعمال فشار حداکثری به ملت ایران افتاده‌اند... اگر بخواهیم سیاست خارجی آمریکا را تقسیم کنیم، گاهی اوقات و در برخی هفته‌ها، نیمی از تلاش‌های دولت آمریکا مربوط به منطقه ما و عمدتاً معطوف به ماست».

ظریف وزیر خارجه رژیم نیز در واکنش به دستگیری خبرنگار جاسوس رژیم واکنش نشان داد: «هشدار وزیر خارجه کشورمان به آمریکا در رابطه با دستگیری مجری شبکة‌ پرس تی وی: بدون فوت وقت این بازی سیاسی را تمام کنید. آقای ظریف در گفتگو با شبکة العالم گفت بازداشت مرضیة هاشمی در آمریکا اقدامی سیاسی، غیرقابل قبول و زیر پا گذاشتن آزادی بیان است. ظریف گفت خانم هاشمی به این دلیل که همسر یک فرد ایرانی است، شهروند ایرانی محسوب می‌شود. پس وظیفة خود می‌دانیم از حقوق شهروندان خود دفاع کنیم. ظریف افزود: خانم هاشمی خبرنگار رسمی است و زندگی و وظیفة مشخصی دارد»

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هم در اظهارات خنده‌داری اقدام دولت آمریکا را اقدامی نژاد پرستانه قلمداد کرد و گفت: «در اقدامی که در حال حاضر اتفاق افتاد، نشون داد که دولت آقای ترامپ هنوز به سیاستهای نژاد پرستانه و آپارتاید داره ادامه می‌ده و یک فرد سیاهپوست و یک فردی که غیر سفیدپوست هست رو دستگیر می‌کنه و خبرنگار هم هست و به طور زننده‌یی باهش برخورد می‌کنند.

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش هم دیدیم، این روزها از یک طرف شاهد اظهارات سرکردگان رژیم و رجزخوانی هایشان برای کشورهای دیگر و از طرف دیگر شاهد موجی از انزوا در صحنه داخلی و بین المللی هستیم که سران رژیم را وادار کرده در پاسخ به این موج به صحنه آمده و با ضد و نقیض گوئی های آشکار حتی از سیاست های قبلی خودشان که سالها بر طبل آن میکوبیدند عقب نشینی کنند. در این باره توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

س: موضوع شکست پرتاب موشک اخیر رژیم که روحانی بر سر آن تبلیغات گسترده ای به راه انداخته بود و آنرا نشانی از اقتدار دولتش دانسته بود، انعکاسات گسترده ای در مطبوعات داخلی و بین المللی داشته واکنشهای زیادی را در رژیم و افکار عمومی بین المللی و دولت ها بهمراه داشت، میخواستم شما برایمون توضیح بدهید که این واکنش ها از چه ابعادی برخوردار بود


ج: به نظر من واکنش ها به پرتاب موشک شکست خورده رژیم بخشی از موج جدیدی از انزوای این رژیم در داخل و در صحنه بین المللی بود و تنها به موضوع موشک نیزخلاصه نمیشد، اگر به اخبار همین چند روز نگاه کنید، این موج انزوا کاملا محسوس است، مثلا در زمینه پرتاب موشک.
- فرانسه و آمریکا آزمایش موشکی ایران را محکوم کردند و آن را ناقض قطعنامة ۲۲۳۱شورای امنیت دانستند
- مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیام توییتری خود نوشت: «این آزمایش بار دیگر نشان می‌دهد که (رژیم) ایران به دنبال افزایش قابلیت‌های موشکی خود است و این تهدیدی علیه اروپا و خاورمیانه است.»
- همین طور بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در این مورد موضعیگیری کردند و موشک پرانی رژیم را محکوم کردند.

بعبارت روشن تر موشک پرانی رژیم و رجزخوانیهای موشکی متعاقب آن توسط روحانی و سرکردگان سپاه پاسداران، اقدام آمریکا در خروج از برجام را در جامعة بین‌المللی توجیه پذیر ساخته است.
در مورد تروریسم رژیم هم موضعگیریهای اخیر دولتمردان آمریکایی بسیار شدید اللحن بود.
- مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت:‌ «ایالات متحده در مقابل رژیم‌های متخاصم و یاغی ایستادگی می‌کند.
پنس گفت:‌ غیر از رقبای جهانی مان، ایالات متحده با گله گرگهایی از کشورهای یاغی روبروست. اولی اصلیترین کشور حامی تروریسم جهان است که چنگ انداخته است که در خاورمیانه سلطه پیدا کند و در هر کشوری که با این کار مخالفت میکند هرج و مرج را گسترش میدهد. طبعا من درباره جمهوری اسلامی ایران صحبت میکنم.

واکنشها البته تنها به موضعگیری محدود نبود و شاهد اقدامات مشخصی هم بودیم؛ از جمله:
- دستگیری یک جاسوس رژیم در وزارت دفاع آلمان
- دستگیری مجری و خبرنگار و به اصطلاح مستند ساز که آمریکایی الاصل است در شبکه انگلیسی زبان تلویزیون رژیم به نام پرس تی وی در لندن بود که پوش پرداخت پول به شبکه خبرنگاران مزدور و دیگر مستخدمان رژیم بود و سرکردگان رژیم مانند ظریف و بهرام قاسمی سراسیمه وارد شده و با اظهارات مسخره ای مانند نژادپرستی به امریکا هشدار دادند

- البته در صدر همة‌اینها بایستی به برگزاری کنفرانس ورشو اشاره کنیم که متمرکز است روی فعالیت های تروریستی رژیم در منطقه و جهان.
- این تحولات رژیم را بشدت سراسیمه کرده و به جنگ و جدال درونی رژیم بر سر برجام و بستة‌اروپا یا SPV هم بیش از پیش دامن زده است. از جمله آخوند جنتی رئیس خبرگان ارتجاع هم امروز با یادآوری حرف خامنه‌ای که گفته بود اگر آمریکاییها برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم، گفت: « باید از مسئولین گله کرد که چرا این کار را نکردند و در نهایت هم باید این کار را بکنند».
پس همانطور که مشاهده میکنید این رژیم در زمینه های مختلف در محاصره قرار گرفته و این انزوا در بالای رژیم جنگ و دعواهای بیش از پیش درونی را بهمراه داشته است

س: شما از سلسله ای از واکنش ها صحبت کردید، موضع کلی رژیم در پاسخ به این انعکاسات چیه؟ آیا میخواهد در مقابل این موج انزوا و محکومیت کوتاه بیاید یا مسیری دیگری را میرود چون ظاهرا جواب همه را میدهد


ج: البته نه تنها برای مردم ایران که حدود ۴۰ سال دجالگری های این رژیم را تجربه کرده و بخوبی به آن اشراف دارند بلکه این هارت و پورت ها دیگر از جانب مخاطبین خارجی هم جدی گرفته نمیشود مثلا حتی در زمینه SPV که در ابتدا رژیم حساب زیادی روی آن کرده بود الان در نقطه‌یی است که روزنامه کیهان تیتر زده :« بسته پر از هیچ SPV به جای انجام تعهدات برجامی اروپا» این تازه اروپا است که میخواسته برجام را به خاطر منافع اقتصادی خودش حفظ کند بعبارت دیگه واکنش های رژیم از موضع تدافع و بیشتر بخاطر جلوگیری و به تاخیر انداختن فروپاشی نهائی این رژیم و ریزش نیروهایش انجام میگیرد اما واقعیت ضعف و درماندگی رژیم چنان است که حتی از خلال برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون رژیم هم بیرون می‌زند.

مثلا در یک میز گرد تلویزیون رژیم در تاریخ ۲۲ دیماه یکی از کارشناسان این رژیم به نام متقی میگوید : « زمانی که قابلیت هسته ای ایران خنثی شد آنها وارد موج دوم یا موضوع دوم شدند یعنی این بازی دومینو وار اگر ادامه پیدا بکند طبعا قدرت راهبردی ایران متزلزل میشه و بازیگری که قدرتش متزلزل بشه در آستانه بسیاری از آسیب ها قرار میگیره» همانطور که مشاهده میکنید قدرت نمائی های رژیم هیچگونه محلی از ارعاب ندارد و شرایط متفاوتی نسبت به گذشته بوجود آمده و دیگر فرصت های قبلی در اختیار این رژیم قرار ندارد

س: شما می‌گویید که فرصتها دارد از این رژیم گرفته میشود، البته همانطور که تا کنون شاهدش بوده ایم این رژیم طی دهه های گذشته از فرصت ها خیلی استفاده کرده و توانسته بحران های زیادی را پشت سر بگذارد خوب از کجا که در شرایط کنونی هم نتواند از فرصت هائی که به هر حال ممکن است بدست بیاید استفاه کند؟


ج:‌ تفاوت این دوران با دوران های گذشته در این است که به نسبت سال های قبل یک تغییرکیفی در تعادل قوای داخلی و بین المللی به ضرر این رژیم بوجود آمده است که محصول قیام و مقاومت مردم ایران در برابر این رژیم است که هم افکار عمومی دنیا و هم دولتمردان را مجاب کرده که مردم ایران خواستار سرنگونی تمامیت این رژیم هستند، کمااین که چند بار روحانی گفته که بعد از قیام دیماه امریکا به این نتیجه رسید که از برجام خارج شود.

همانطور که میبینید سیاست مماشات که سالیان راهبندی در جلو مردم و مقاومت ایران قرار داشت به یمن مقاومت و قیام ضربه جدی خورده و دیگر کسی چه در داخل و چه در خارج نمیتواند مانند گذشته با چشم پوشیدن از اقدامات تروریستی و دخالت های این رژیم در منطقه و سرکوب و نقض حقوق بشر در داخل وارد معامله با این رژیم شود. این یک تعادل قوای جدید است که به یک اجماع بر ضد رژیم راه میبرد و فرصت های گذشته را از این رژیم سلب میکند.

بعبارت دیگر بعد از حدود ۴۰ سال سرکوب و جنگ افروزی و تروریسم و افشاگری بی امان این مقاومت دیگر دوران پاسخگوئی رژیم فرا رسیده است. دورانی که قیام مردم ایران به همت مقاومت سراسری میرود تا طومار این رژیم جنایتکار را در هم بپیچد.

انزوای بین‌المللی حکومت ایران – برنامه آنلاین

ائتلاف بزرگ سیاسی، گامی کیفی در انزوای رژیم
لطفا به اشتراک بگذارید: