ترس و عقب‌نشینی و تشدید بحران درونی – ۲۸دی۱۳۹۷

ترس و عقب‌نشینی و تشدید بحران درونی – ۲۸دی۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

سلام می‌کنم به شما هموطنان و بینندگان عزیز سیمای‌ آزادی و امیدوارم روز جمعة خوبی رو پشت سر گذاشته باشید. موضوعی که برای بحث و گفتگوی امروز در نظر گرفتیم، شکستها و عقب‌نشینی‌های رژیم در زمینه‌هایی است که تا پیش از این جزو ارزشها و اصول نظام شمرده می‌شد و بازتاب آن در رژیم است که خود را در تشدید بحران درونی رژیم و در دعواهای باندی بر سر هر موضوع و قبل از هر چیز در بن بست و بی راه حلی نظام نشان می‌دهد. گزارشی در این مورد از نظرتون می‌گذرد:

خبرو نظر


اذعان به ضرورت عقب نشیثنی از برخی قوانین سرکوبگرانه رژیم در هردو باند حاکم دیده می شود. آخوند منتظری دادستان کل رژیم به عقب نشینی ناگزیر رژیم از اجرای قوانین ضدبشری آخوندی اذعان کرد و با اظهار تأسف از این که رژیم قادر نیست مثل گذشته دست و پای محکومان را قطع کند گفت: «متأسفانه به لحاظ اینکه از باب مسائل حقوق بشری در سازمان ملل مورد محکومیت واقع نشویم از اجرای برخی از حدود الهی دست می‌کشیم».

در سمت دیگر نظام، آخوند روحانی که سال قبل تحت عنوان ضرورت خروج از انحصار پیام‌رسان‌ها عملاً بر فیلترینگ تلگرام صحه گذاشته بود، روز چهارشنبة‌ گذشته در جلسه استانداران به شکست سیاست های فیلترینگ درفضای مجازی اذعان کرد و گفت: فضای مجازی هر روز تیزتر میشه. هر روز امکاناتش بیشتر میشه. فیلتر و فیلترینگ هم به تدریج به تاریخ می پیونده. دیگه تا یه زمانی موثره اینم کارش تموم میشه. مث اینکه یه روزی تو کشور ما ویدئوها را می گرفتیم حالا هرکی تو خیابون ویدئو دستش بود یکی از مسولیت های مهم نیروی انتظامی این بود که طرف را دستگیرش کنند می گفتند آقا این ویدئو را از کجا آوردی.

الان شما بعضی هاتون تعجب می کنید چون جوان تر هستید تعجب می کنید. سالهای اول انقلاب ما یکی از مسولیتهای مهم ناجا تو گمرکات گرفتن دستگاههای ویدئو بود تو خیابون گرفتن اون نوارهای ویدئو از دست مردم بود. خب دیدیم این نمیشه. حالا یه زمانی بود که می گفتیم رادیو باید از بین بره مشکل داره. یه زمانی بود تلویزیون مشکل بود، یه زمانی ویدئو مشکل بود. الان فضای مجازی. یه زمانی ماهواره. هرصبح باید می رفتن رو پشت بوم این دیشا رو جمع کنند بریزند پایین دو مرتبه شب بروند نصب کنند. اینا صبح دوباره بروند بریزند پایین. شغل یک عده شده بود این. با گذشت زمان اینها همه تمام میشه. اینقدر در این زمینه من داستانها دارم که صدها ساعت طول می کشه اگه بخوام بگم.

موشکی و برجام از دیگر عرصه های جدال باندها و بروز بن‌بست نظام است.


محسن کوهکن عضو مجلس ارتجاع روز ۲۷دی با اشاره به نظر برخی مهره‌های باند روحانی مبنی بر لزوم ادامه مذاکرات با اروپا بر سر موضوع موشکی گفت: «ما با طناب پوسیده‌ اروپایی‌ها به چاه برجام رفتیم و این افراد ابتدا باید بگویند برجام چه منافعی برای ما در پی داشته است که بخواهیم این مذاکرات را با موضوعات دیگر ادامه دهیم».

روزنامة ایران ارگان دولت روحانی (۲۷دی) هم علاوه بر تاکید بر ضرورت حفظ برجام، سیاست توسعة موشکی نظام را هم در وحشت از مخالفت مردمی به چالش کشید و نوشت:« اگر مردم، خودجوش و از همه اقشار، برای چیزی شعر نمی‌سرایند، آهنگ نمی‌سازند و پرسش‌هایی می‌پرسند که استراتژیست‌ها یا تحلیلگران را خوش نمی‌آید، مسأله فراتر از نفهمیدن یا تحت تأثیر بیگانه بودن است. چیزی در نظام اقتصادی و سیاسی هست که از پیوند اجتماعی و فرهنگی میان مردم و فناوری، جلوگیری می‌کند».

روزنامه مردم سالاری (۲۷دی) از باند روحانی با صراحت بیشتری توان نظامی و موشکی را تخطئه کرد و نوشت: « تحقق توسعه، از کسب ثروت با تولید تکنولوژی و تولید و اشتغال و افزایش سرانه درآمد افراد جامعه و در پی آن افزایش کیفیت زندگی میسر می‌شود و این فرآیند با پیشرفت یکجانبه در ارتقای اقتدار هسته‌ای و موشکی همخوانی ندارد و نمی‌توان توسعه را صرفا با توان نظامی و موشکی بیان کرد».

دفاع از فضای مجازی، برجام و تخطئة پروژة موشکی توسط باند روحانی، با موج سنگین‌حملات دلواپسان مواجه شد.


جنتی رئیس خبرگان ارتجاع با بیان اینکه: «دل بستن به اروپایی ها برای ایفای تعهدات برجامی سفاهت است»، باند روحانی را مورد حمله قرار داد و گفت: « برخی خیال می کنند که با خروج آمریکا از برجام، اروپایی ها برای ما کاری می کنند در حالی که آنان نیز امروز و فردا می کنند و هیچ وقت کاری به نفع ما انجام نمی دهند». جنتی با سوز وگداز افزود: «اینا ما رو دور خودشون می‌چرخونند. همین فرانسه لعنتی که الانم خودش گرفتار شده همین ها از تروریستها، منافقین دعوت می کند برای آنان جلسه می گذارد، از آنان پذیرایی می کند تقویت شان می کند بر ضد ایران».

تلویزیون رژیم این بخش از اظهارات او را پخش نکرد که گفت: « رهبر معظم فرمودند که اگر آنان برجام را پاره کردند ما آتش می زنیم اما این کار را نکردیم و حالا باید این کار را بکنیم». بیانیة اجلاس خبرگان ارتجاع تقصر شکست برجام به گردن باند روحانی انداخته و می‌افزاید: « وزیر خارجه بر خلاف مسیر مذاکرات اعلامی از خامنه‌ای «اعلام می‌دارد که هدف برجام، اقتصادی و رفع تحریم‌ها نبود، این به معنای انحراف از راهبرد اصلی مذاکرات در رفع تحریم‌ها و کوتاه آمدن در برابر دشمن است».

در همین حال یکی از مطالبات اصلی خبرگان در جلسة روز گذشته خود، ساماندهی فضای مجازی و مقابله با ابتذال اخلاقی، و جنگ روانی دشمن بود که معنای آن فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی است. در بیانیه خبرگان تاکید شده میزان حمایت دولت از پیام رسانهای داخلی باید به میزان پروژه ملی باشد. آخوندهای حکومتی حوزة قم هم در این صف بندی حملاتشان را به دولت شروع کردند و مسئول قرارگاه اساتید و طلاب حوزه قم گفت: کنوانسیون پالرمو در تضاد کامل با مبانی انقلاب اسلامی است».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش دیدیم، این روزها بر سر مسائل مختلف دو باند با هم درگیرند و گاه مواضع کاملاً متناقضی می‌گیرند. علت و ریشة این رویارویی و خطوط متناقض دربارة مهمترین مسائل مبتلابه رژیم چیست؟ این سؤالی است که در گفتگوی امروز با رضا هفت‌برادران سعی می‌کنیم به اون جوب بدیم. با ما در این گفتگو همراه باشید

س: در این گزارشی که دیدیم، موضعگیریهای به‌کلی متناقضی را از مقام‌های نظام راجع به موضوعات خیلی مهم شنیدیم. این مواضع متناقض و رو در رو را چطور باید تعبیر کرد؟


ج: بله. همانطور که گفتید این روزها شاهد این هستیم که موضعگیری های مقامات و مهره‌های حکومتی ۱۸۰درجه با هم متفاوته. این اختلاف هم در اظهارات مقامات و هم در رسانه‌های حکومتی مطرح میشه. برای نمونه چند روز پیش روحانی در گلستان با آب و تاب از موشک و خواصش برای نظام صحبت کرد.

در مقابلش یک کارشناس رژیم (زیباکلام) که از حامیان روحانی است گفته که «ای کاش به جای صنایع هسته‌ای، به جای ماهواره و به جای موشک، جمهوری اسلامی می‌توانست یک دوچرخه بسازد که با دوچرخه ترکیه یا دوچرخه هند رقابت کند» روزنامة ایران هم که ارگان دولت روحانی است در رویکردی متناقض رو در روی حمایتهای روحانی از موشک علیه سیاست توسعه موشکی موضع گرفته بود که در گزارش شما بهش اشاره شد.

روزنامه مردم سالاری هم که همسو با روحانی است سیاست توسعه موشکی را تخطئه کرده و نوشته بود: «اتحاد جماهیر شوروی یا کشور کره شمالی که با توان موشکی بالا از عهده تامین قوت لایموت مردم خود برنمی‌آید، تولید موشک و جنگ افزارها را معیار توسعه و پیشرفت نمی‌داند». و گفته بود « بحران اقتصادی و مشکلات معیشتی موجب شده جامعه انگیزه‌ای برای پیگیری چنین موضوعاتی نداشته باشد».

در یک نمونه دیگر همین روحانی که همسو با باند خامنه‌ای و پاسدارها، موشک را تبلیغ می کند در یک رویکرد متضاد دم از این میزند که فیلتر کردن فضای مجازی فایده ندارد، همانطور که پایین آوردن دیش های ماهواره فایده نداشت. البته این شیخ شیاد حواسش هست و نمی گوید فیلتر کردن فضای مجازی بد است، می گوید فایده ندارد.

و در این زمینه شاخ در شاخ با خبرگان ارتجاع قرار می گیرد که در مقابل او جلسه تشکیل دادند و تحت عنوان خواست خامنه ای مطالبه گری کردند و طی یک بیانیه ۶ماده‌یی «از وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و همه دستگاه‌های ذیربط انتظار می‌رود، به طور فعال در جهت ساماندهی این فضا و مقابله با... جنگ روانی دشمن، چاره اندیشی نموده و برای بومی‌سازی آن و تقویت شبکه ملی اطلاعات و نیز رصد و مقابله با شبکه‌های معاند...، گامی اساسی بردارند».

شکست در فیلترینگ را امروز یکی از گماشته‌های خامنه‌ای، امام جمعة اسالم با صراحت بیان کرده و ‌ با اعتراف به شکست فیلترینگ و این که فیلترینگ به زیان خود رژیم تمام شده، خواستار رفع فیلترینگ شد و گفت:‌ «با فیلترکردن تلگرام مردم برای دسترسی به این پیام رسان به فیلترشکن روی آورده‌ و نه تنها از تلگرام دست برنداشته‌اند بلکه دریچه‌ای نامحدود به فضای مجازی برای آنها باز شده که مفاسد بیشتری به دنبال دارد. وی با اعتراف به شکست رژیم در ایجاد پیام رسان‌های داخلی به منظور مقابله با فیلترینگ گفت: وقتی نتوانسته‌ایم جایگزین و رقیبی همپای تلگرام ایجاد کنیم نباید آن را فیلترمی کردیم، با این کار اعتماد مردم از رسانه‌های داخلی سلب و متوجه رسانه‌های خارجی شد.

امام جمعة اسالم افزود: پس از گذشت یکسال از فیلترینگ تلگرام، آمارها حکایت از عدم اقبال مردم به پیام رسان‌های داخلی و هجوم به سمت فیلترشکن یا نرم افزارهای مشابه تلگرام دارد». این تناقضات را در سایر ارگانهای رژیم هم می بینیم. برای نمونه آخوند محمد جعفر منتظری دادستان کل رژیم از اینکه نمی تواند دست و پا قطع کند اظهار تاسف می کند که نمی تواند احکام شرع پلید خمینی را تحت نام اسلام اجرا کند و رسما می گوید بخاطر فشارهای مجامع جهانی مجبور به عقب نشینی شدیم. این همان مجامع جهانی است که چند سال قبل رژیم در مقابل همین فشارها در مقابلش می ایستاد و می گفت ما ارزش های خودمون را داریم.

س: تناقض در مقابله دو باند با هم سابقه داره ولی شما الان به یک تناقض گویی در موضعگیریهای روحانی اشاره کردید. این موضعگیریهای ضد و نقیض از کجا ناشی میشه؟


ج: یک علت خاص داره و یک علت عام. علت خاصش اینه که روحانی شیاد که تاحالا با حیله های آخوندی و دجالگری و شیادی به این جا رسیده، الان هم می خواد با همین شیوة دجالگرانه آخوندی روی موج نفرتی که خودش تو جامعه ایجاد کرده سوار بشه. خودش که به مثابه نفراول امنیتی نظام سالها در شورایعالی امنیت بوده و خطوط سرکوبگرانه را میداده و همین سال گذشته دستور فیلترینگ تلگرام را داد و دولتش تلگرامهای جعلی راه انداخت، حالا می خواد سوار موج نفرت مردم بشه، شیادانه خودش را مخالف فیلترینگ نشون میده.

روحانی یک پا در باند اصولگرایان از موشک تعریف می کنه و یک پا در باند موسوم به اصلاح طلب میگه فیلترینگ فایده نداره. با این بندبازی می خواد در اصطبل نظام هم از توبره بخوره هم از آخور. نتیجه چی می شه؟ آنجا که در دفاع از موشکی می خواد دل باند رقیب را به دست بیاره، صدای هم باندیهای خودش را در میاره چون اونها می بینند منافعشون در خطره. آنجا هم که برای بیان واقعیت شکست فیلترینگ ظاهر میشه و می خواد که نون این شکست را بخوره رویارویی اون باند را بر می انگیزه.

س: گفتید علت خاص داره و عام. خاصش را گفتید. علت عامش چیه؟


ج: بله اول علت خاص را خلاصه کنم. که بر میگردد به شیادی و دوجایه خوری روحانی. اما علت عام تناقض در موضعگیریهای درون باند روحانی بر می گردد به وضعیت کل نظام. فرق هم نداره مشابه این تناقضات را در باند خود خامنه ای هم می بینیم. چیری که هر روز در هر زمینه‌یی از کل نظام می ریزه بی راه حلی است اذعان به بن بست است. مدام به هم هشدار می دهند اما راه حل نمی توانند بدهند. جدید ترین نمونه اش را آخوند جنتی رو کرد.

گفت «رهبر معظم فرمودند که اگر آنان برجام را پاره کردند ما آتش می زنیم اما این کار را نکردیم و حالا باید این کار را بکنیم» خب این رهبر معظم اگه اهل آتش زدن بود که تاحالا زده بود، این همه وقت که دنبال کبریت نمی گشت. در بن بستی قرار داره که نه راه پس داره نه راه پیش. این همان بن بست و بحران بی راه حلی است که کل نظام را فراگرفته. نتیجه اش هم تا این نقطه ترس و عقب نشینی از مواضع و تشدید بحران درونی نظام است.

ترس و وحشت رژیم از اجلاس ورشو – برنامه آنلاین – ۲۴دی۱۳۹۷

دلهره سرنگونی در خلافت خامنه‌ای: سفر مریم رجوی همراه با هیأت آمریکایی به کابل برای احداث پایگاه نظامی مجاهدین در مرز‌های شرقی ایران
لطفا به اشتراک بگذارید: