تاثیرات تحریمهای آمریکا روی رژیم ایران

تاثیرات تحریمهای آمریکا روی رژیم ایران- اخیراً اعضای دولت روحانی از تأثیرات تحریمها، شکوه سر داده‌اند و این در حالی است که روحانی گفته بود هیچ مشکلی نخواهیم داشت.


در برنامة تیک تاک امروز، می‌پردازیم به شکوه و شکایتهایی که اخیراً اعضای دولت روحانی از تأثیرات تحریمها سر داده‌اند و این در حالی است که اگر به یاد داشته باشید، روحانی روز ۱۴ آبان یعنی در همان روزی که دور جدید تحریمهای آمریکا شروع می‌شد در یک سخنرانی که تحریمها هیچ مشکلی برای صدور نفت رژیم ایجاد نکرده و نخواهد کرد.

زنگنه وزیر نفت روحانی هم مشابه این ادعا را کرد. روحانی همچنین با استناد به پایین آمدن نرخ ارز در بازار آزاد که در همان روزها با بازیهای هدفمند دولت روحانی با نرخ ارز اتفاق افتاده بود، گفت که با تحریمهای آمریکا هیچ اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد و آمریکاییها هر کاری که می‌توانستند تا الان کرده‌اند. اما این روزها شاهد هستیم که اعضای دولت روحانی حرفهای به‌کلی متفاوتی می‌زنند؛ گزارشی در این باره:

خبر و نظر


هنوز کسی رجزخوانیهای روحانی در روز ۱۴آبان روز شروع دور جدید تحریمهای آمریکا را فراموش نکرده که باد به غبغب انداخته و می‌گفت: امروز هم همه کشورهای دنیا به استثنای چند کشور در برابر آمریکا هستند و در کنار ایران هستند این موفقیت دیپلماسی ما هست. پس ما از لحاظ سیاسی موفقیم از لحاظ سیاسی پیروزیم رسانه های ما صدا و سیمای ما باید این موفقیت را با صدای رسا بیان کند. ما این بار با افتخار تحریم را میشکنیم.

چون افتخار ظالمانه است این موفقیت بزرگ ملت ایران است این موفقیت رو نباید ما فراموش کنیم ما موفق شدیم ملت ما ملتهای منطقه موفق شدند که آمریکا قدم به قدم از اهداف اعلام شده قبلیش عقب نشینی کند شما حالا دارید می‌بینید در ماه های آینده که به ضرر چه کسی خواهد بود ممکن است کوتاه مدت یک منافع داشته باشند در بلند مدت به ضرر خود آمریکا خواهد بود. ... بله ایران تحریم رو دور میزند بله ما اعلام میکنیم، ما تحریم غیر قانونی ظالمانه شما را با افتخار تمام دور میزنیم».

اما اکنون دو ماه بعد از این رجزخوانیهای «با افتخار» این اعضای دولت روحانی و سایر مهره‌های رژیم هستند که با صدایی لرزان و ضجه وار از تأثیرات تحریمها شکوه و آه و فغان می‌کنند. نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی به شرایط به شدت وخیمی که تحریمها برای رژیم به وجود آورده اشاره کرد و گفت: «در حوزه صادرات نفتی به شدت دچار مشکل هستیم به گونه ای که از ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت که برای هر روز در سال ۱۳۹۷ که ۴۷ میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال جاری پیش بینی شده بود؛ در حاضر به شدت فاصله گرفته ایم».

نوبخت که این اعترافات را در سفر اخیر خود به جنوب استان کرمان به زبان می‌آورد،‌ افزود: « نه تنها با مشکل مقدار کم فروش نفت مواجه ایم بلکه امکان انتقال ارز حاصل از فروش نفت به داخل کشور را نیز نداشته یا به سختی انجام می شود.
معاون روحانی به تبیین تحریم های هواپیمایی کشور و مشکلاتی که هواپیماهای رژیم با این موضوع دارند، پرداخت و بیان کرد: برای صادرات نفت مجبوریم که از کشتی استفاده کنیم، اما کشتیرانی ما نیز تحریم است این در حالی است اگر کشتی نیز برای صادرات نفت پیدا کنیم باید کشتی را بیمه کنیم اما بیمه های ما نیز تحریم هستند».

این تنها اعضای دولت روحانی نیستند که از تحریمها و تأثیرات آن به فغان آمده‌اند. نمایشهای جمعة دیروز هم صحنة این آه و فغانها بود. آخوند موحدی کرمانی در نمایش جمعه تهران آه و فغان کرد که گفتة یکی از مسئولین خزانه داری آمریکا اف ای تی برای قرار دادن نظام در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای آن است».

بعضی از امام جمعه‌های خامنه‌ای مانند آخوند علیدادی سلیمانی در نمایش جمعة‌ کرمان سوز و گداز می‌کرد که «دشمنی ها تمام نمی شود لذا در یک جنگ تمام عیار اقتصادی و جنگ نرم فرهنگی همزمان با تحریم های اقتصادی و جنگ روانی دنبال این هستند که جمهوری اسلامی ایران را در داخل و خارج از ایران به زانو درآورده و ایران هراسی را ترویج کنند». و برخی نیز مانند آخوند علم‌الهدی وعده‌های دروغین روحانی و ظریف و شکست برجام اروپایی را به رخ آنها می‌کشیدند.

نشستند با هم قرارداد بستن یکی را جلو فرستادند ما را نگه دارد برنگردیم به فناوری هسته ای آن هم از آن طرف از برجام خارج بشود تحریم‌ها را شدیدتر بر ما پیاده کند. مثل این که دو نفر دعوا دارند یک عده می‌آیند یکی رو میگیرند اون یکی دیگه هرچی دلش میخواهد او را بزند وضع ما در برجام به اینجا رسید حالا این کار دشمن بود بابا این بیداری باید برای شما پیش بیاید بعد از ۲ سال و سه سال این هوشیاری باید ایجاد بشه این اروپا یک روباه است که سر ما را کلاه گذاشت برای این که آمریکا با خاطر جمع همه فشارها را روی ما بیاورد و ما از برجام خارج نشویم.

دنبال توسعه فناوری هسته ای نرویم خوب اینکه دیدید به چشمتان منتها آن که امروز برای ما واقعاً خلاف توقع است و خلاف اعتقاد گذشته ما به عزیزان مسئولمان هست این است که اینها آمدند توجیه گر این کلاهبرداری شدند اصلا یک مرتبه منکر همه چیز شدند گفتند برجام برای نقش اقتصادی نداشت ما برجام را برای تحریم‌ها نرفتیم ما در برجام هدف امنیتی داشتیم بابا حرف‌هایی که شما زدید مگر نگفتی در دو روز مانده به امضای برجام گفتید از دو روز دیگر تحریم نیست اگر فراموش کردید روزنامه‌های افراد را قبول ندارید.

روزنامه‌های خودتان را که قبول دارید همانها را بگذارید جلوی خودتان ببینید شما چی گفتید آنجا گفتید برای لغو تحریم ما این کار را کردیم برای برداشتن تحریم برای مضیقه برداریم مگر روزنامه‌های شما روزی که برجام امضا شد شعار ننوشتند با خط درشت دیگر تحریم تمام شد روز اول زندگی بدون تحریم!! مگر این را شعار ندادند و مگر شما شعار ندادید حالا می ایید میگید برای تحریم نبود برای امنیت امنیت چی کدوم امنیت؟»

امنیتی که آمریکا با ما جنگ نکند آمریکا الان قریب ۳۰ ساله مثل سگ اطراف ما داره پارس می‌کند جرات نزدیک شدن ندارد به خاطر این بچه های بسیجی ما که داریم جنازه شون رو تشییع می کنیم شما برای این رفتید فناوری هسته ای را کنار گذاشتید ثروت هسته ای را از بین بردید توی چاله آب سنگین بتن ریختید که آمریکا جنگ نکند اگر همین الان هم بتواند جنگ بکند اگر صبح بتواند جنگ بکند جنگ را تا ظهر عقب نمی نمی اندازد بابا این مردم عقل دارند شعور دارند گوش دارند هوش دارند نباید از این حرف ها بزنید این حرف ها را که می زنید ما میگیم نکنه شما با آنها دستتان یکی است شما ماموران آنها هستید».

گفتگوی سیاسی


در گزارشی که الان از نظرتون گذشت، دیدیم که نوبخت معاون روحانی و رئیس سازمان برنامه و بودجة رژیم چه آه و ناله‌یی از تأثیرات تحریمها که از چند جهت راه را بر رژیم بسته‌ است. و دیدیم که چطور این موضوع جنگ باندی را به جایی رسانده که علم‌الهدی نماینده و امام جمعة خامنه‌ای در مشهد، روحانی ظریف و دست اندرکاران برجام را آشکارا مأمور دشمنان خارجی می‌نامد. گفتگوی امروز ما با بهزاد صفاری به همین موضوع اختصاص دارد. با ما در این گفتگو همراه باشید:

س:‌ خب همون طور که دیدیم در نقطه مقابل حرفهای دو ماه و نیم پیش روحانی که می‌گفت تحریمها هیچ اثری نداشته و نخواهد داشت، دیروز نوبخت آه و فغان کرد که تحریمها در جهات مختلف رژیم را فلج کرده، موضوع چیه و کدام حرف را باید باور کرد؟


ج:‌ مشخص است که حرفهای آن روز روحانی به منظور امید درمانی بود و مصرف داخلی و نیرویی داشت. واقعیت همین است که دیروز نوبخت البته فقط بخشی از آن را به زبان آورد. او همچنین به تحریم های هواپیمایی و همچنین تحریمهای کشترانی اشاره کرد: برای صادرات نفت مجبوریم که از کشتی استفاده کنیم، اما کشتیرانی ما نیز تحریم است این در حالی است اگر کشتی نیز برای صادرات نفت پیدا کنیم باید کشتی را بیمه کنیم اما بیمه‌های ما نیز تحریم هستند.

نوبخت بعد اعتراف کرد که رژیم قبلاً دو و نیم میلیون بشکه در روز صادرات نفت داشت و درآمدش در سال ۹۷، بالغ بر ۴۷میلیارد دلار بود و گفت که ما در حال حاضر به شدت از این میزان فاصله گرفته‌ایم. البته او فاش نکرد که به شدت فاصله گرفته‌ایم، یعنی چقدر؟ اما می‌دانیم که رژیم برای بودجة سال۹۸ یک و نیم میلیون بشکه از قرار هر بشکه ۵۴ دلار در نظر گرفته که هر دو غیرواقعی است. همین الان به گزارش منابع خارجی صادرات نفت رژیم به زیر یک میلیون بشکه رسیده و قیمت نفت هم در حال حاضر که زمستان است، کمتر از ۵۴دلار است.

س:‌ ولی در برابر تحریمها، به هر حال ساز و کار اروپا مطرح است و این طور که می‌گن همین روزها روی ریل اجرایی خودش می‌افته؛ آیا این نمی‌تونه یک راهگشایی برای رژیم باشه و راه نفسش را باز کند؟


ج:‌ ساز و کار اروپایی یا SPV تا الان به گفتة خود رژیم فقط حرف بوده و هیچ اقدام عملی بجز همان ۱۸میلیون یورویی که اروپا صدقه سری به رژیم داشت، هیچ مادة عملی نداشته، به طوری که دست اندرکاران تعامل با اروپا،‌یعنی باند ظریف هم شکوه و گلایه می‌کنند که اروپا به هیچ یک از وعده‌هایش عمل نکرده و حتی هیچ کشوری تا الان نپذیرفته که دفتر SPV در خاک کشورش باشد. اگر چه دیروز وال استریت نوشته بود که گویا فرانسه با بازگشایی این دفتر موافقت کرده، اما حتی اگر این خبر صحت هم داشته باشد، تنها بخشی از ظرف قضیه است؛ محتوا چی؟

هنوز معلوم نیست. دیروز روزنامة کیهان به نقل از یکی از مهره‌های رژیم به نام فریال مستوفی که در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی درباره (SPV) شرکت داشته نوشت: «با توجه به سفرم به اروپا و جلسه‌های برگزار شده بعد از خروج آمریکا از برجام، به صراحت می‌گویم که در ساز و کار مالی اروپا اتفاقی خاص نخواهد افتاد».

این واقعیت را در حرفهای دیروز نوبخت هم می‌توان دید؛ از جمله آنجا که اعتراف کرد «در شرایط سختی از لحاظ بین‌المللی قرار گرفته‌ایم به طوری که حتی شاهد هستیم تا با فردی مذاکره می‌کنیم به طوری که اگر امشب صحبت کنیم دشمنان آنها را فردایش تهدید می‌کنند و او را از همکاری با ما منصرف می کنند».

علاوه بر این به گزارش وال استریت (۱۷ ژانویه) علیرغم دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا، ۳ کشور تایوان، ایتالیا و یونان تقریباً بلافاصله خرید نفت از ایران را متوقف کردند چرا که نتوانستند راهی بیابند تا به سایر تحریم‌های آمریکا علیه ایران ، منجمله تحریم‌های کشتیرانی، بیمه و بانکی، ملتزم باشند.

در مورد اروپا مسأله این است که حتی اگر دولتهای اروپایی بهای هر گونه همکاری با رژیم را هم به جان بخرند. اما آنچه تعیین کننده است، شرکتهای اروپایی هستند که دولتها بر آنها هژمونی ندارند. شرکتهای بزرگ مانند توتال و زیمنس و... که قبل از شروع تحریمها از ایران خارج شده بودند، می‌ماند شرکتهای کوچک با معاملات زی 20میلیون دلار که اصلاً تعیین کننده نیستد. علاوه بر این SPV و ساز و کار اروپا تنها درکادر نفت در برابر غذا تعریف می‌شود و پولی بابت نفت به دست رژیم نمی‌رسد.

از همة‌اینها که بگذریم، خود اروپا با رژیم بر سر مسألة موشکی و دخالتهای منطقه‌یی رژیم درگیر است و بهایی که اروپا در ازای رویارویی‌اش با امریکا از رژیم می‌خواهد این است که از موشکی و از تروریسم خود دست بردارد به FATF بپیوندد، لوایح ۴گانه از جمله پیمان ممنوعیت تامین مالی تروریسم امضا کند؛ چیزهایی که تا به حال رژیم نتوانسته آنها را عملی کند. کما این که همین امروز که معاهدة پالرمو که قبلاً مجلس آن را تصویب کرده، در مجمع تشخیص مطرح شده و در مورد آن نتوانسته به تصمیم گیری برسد و به بعد موکول کرده، مراجع قم هم با FATF مخالفت کرده‌اند.

در مورد این که کشورهای اروپایی چقدر در مواضعشان در مورد موشکی و تروریسم رژیم جدی هستند، توجه به خبری که دیروز رویتر مخابره کرده بود، می‌تواند روشنگر باشد. اگر یادتان باشد رژیم روز ۱۸پپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپدی ماه خبر مخدوشی داد از دیدار نمایندگان ۶کشور اروپایی با مقامات وزارتخارجة رژیم در تهران؛ اما ببینید که پس از 10روز واقعیت قضیه به گزارش رویتر چه بوده است.

رویتر از قول منابع دیپلماتیک اروپایی که هویت آنها را مشخص نکرده نوشت، سفیران فرانسه، بریتانیا، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک روز ۸ ژانویه (هجدهم دی ماه) در محل وزارت امور خارجه ایران در تهران با مقام های ایرانی دیدار کردند. دیپلمات های اروپایی صراحتا این پیام را به تهران رساندند که اروپا آزمایش های موشکی بالیستیک در ایران و توطئه ترور در خاک اروپا را دیگر تحمل نخواهد کرد؛ پیامی که طرف ایرانی را بر آشفت و در اقدامی خلاف عرف دیپلماتیک، جلسه را ترک کردند و در اتاق را به شدت به هم کوبیدند.

رویتر می‌افزاید: یک روز پس از این دیدار بود که اتحادیه اروپا نخستین تحریم های خود علیه ایران پس از توافق هسته ای سال ۱۳۹۴ را اعلام کرد. به نوشته رویترز، این رویکرد اروپایی ها در برابر رژیم، نشان از نزدیک شدن موضع آنها به موضع ترامپ است، که اردیبهشت ماه گذشته، به همین دلایل، تصمیم به خروج از برجام گرفت.

س:‌ آیا رژیم نمی‌تواند از طریق کشورهای شرق مانند چین و هند و روسیه که اخیراً هم کنفرانسی در همین رابطه داشتند، راه باز کند؟ سیاستی که خامنه‌ای آن را با عنوان «نگاه به شرق» توصیه کرده.


ج:‌ این بیش از آن که جدی باشد یک مانور سیاسی است. اصل موضوع این است که این کشورها حاضر نیستند به خاطر رژیم با آمریکا درگیر شوند. در گذشته که تازه رژیم به این اندازه منزوی نبود، چین و روسیه پای تمام قطعنامه‌های شورای امنیت که علیه اتمی رژیم صادر می‌شد، صحه می‌گذاشتند. در همین رابطه در 11آبان گذشته یعنی قبل از شروع تحریمهای آمریکا شرکت روسی «زاروبژنفت» همکاری خود را در دو پروژه در ایران متوقف کرد و از ایران خارج شد. قبل از آن هم شرکت «لوک اویل»، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه، در اردیبهشت سال جاری اعلام کرد از بیم تحریم‌های آمریکا، فعلا قصد ندارد پروژه‌های مربوط به ایران را دنبال کند.

در مورد چین هم عینا همین طور بود و شرکت های ملی نفت چین (CNPC) و ساینوپک در اکتبر گذشته اعلام کردند از بیم نقض تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا، خرید نفت از ایران را متوقف خواهند کرد. در مورد بانکهای چینی آنها نه تنها مراودات خود با رژیم را قطع کردند، بلکه حتی حسابهای افراد و اتباع ایران را هم مسدود کردند.

س:‌ خب شما می‌گویید که این وضعیت تازه آغاز است؛ پس انتهای این مسیر چیست؟چه چشم اندازی هست؟ و رژیم چه کار می خواهد بکند؟


ج:‌ ببینید وضعیتی که نوبخت ترسیم می‌کند تازه اول کار است و در شرایطی است که آمریکا 8کشور را به مدت 6ماه از تحریمها معاف کرده بود. این ۶ماه به زودی به پایان می‌رسد و چشم انداز نزدیک شدن صادرات نفت ایران به صفر است.
واقعیت این است که رژیم به شدت تضعیف شده و پس از قیام دی ماه رژیم در تعادل قوا به طور غیرقابل برگشتی پایین آمده و دیگر حتی بهای درخواستهایش برای مذاکره هم خیلی پایین آمده است. شاهد فضای جدیدی در رابطه با رژیم در صحنه سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. مضمون این سیاست، تضعیف کیفی رژیم و تغییر تعادل‌قوای منطقه‌ای و بین‌المللی به زیان رژیم است.

برآیند آن تشدید فشارهای سیاسی و تنگ‌تر شدن حلقه انزوای رژیم به‌طور تصاعدی است. به‌نظر می‌رسد که هر اقدام سیاسی سکو و زمینه‌ای می‌شود برای یک اقدام شدیدتر و یک موضعگیری رادیکال‌تر علیه رژیم. رژیم قادر نیست این روند را تغییر دهد؛ چرا که یا باید ریشه این فعل و انفعالها در داخل کشور، یعنی قیام را از بین ببرد، چگونه ؟! حالا یا با از میان برداشتن شرایط عینی قیام یا با از بین بردن شرط ذهنی یعنی سازمان مجاهدین و مقاومت سازمان‌یافته؛ ولی رژیم توان هیچ یک از این دور کار را ندارد.

در عرصه خارجی نیز رژیم لاجرم باید دست تسلیم بلند کند و در زمینه‌های مختلف موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌بشر و... زهر بخورد. یا این‌که مسیر انقباض در پیش بگیرد و پیه ِتبعات تحریمها را به تن بمالد. که این هر دو مسیر به سرنگونی می‌انجامند. به این دلیل است که رژیم قادر به تصمیم گیری نیست.

حسن روحانی ضمن اذعان به مشکلات تحریمهای آمریکا، روی پرتاب موشک تأکید کرد

کارشناس رژیم: در سال پیش رو کسری بودجه دولت بسیار محتمل است
لطفا به اشتراک بگذارید: