حلقه انزوا از جانب اروپا تنگتر می‌شود

حلقه انزوا از جانب اروپا تنگتر می‌شود – ۲بهمن۱۳۹۷

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

شرایط کنونی رژیم در سیاست خارجی رو مورد توجه و ارزیابی قرار می‌دیم. چرا که به نظر می‌رسد پس از اعلام برگزاری یک اجلاس بین‌المللی برای مقابله با تروریسم رژیم در ورشو پایتخت لهستان، تحولات علیه رژیم شتاب گرفته و شاهد برخاستن موجی علیه رژیم در صحنة سیاست خارجی، بخصوص در اروپا هستیم که حاصل آن تنگتر شدن بیش از پیش حلقة محاصرة سیاسی و اقتصادی بر گردن رژیم است؛ در همین رابطه توجهتون رو به گزارشی جلب می‌کنم:

خبر و نظر


تلویزیون رژیم در خبری که از دیدار معاون وزیر خارجة لهستان با عراقچی معاون وزیر خارجة رژیم در تهران پخش کرد. مدعی شد که طرف لهستانی گفته است: هدف لهستان از برگزاری این کنفرانس کمک به حل مشکلات منطقه است و لهستان اجازه نخواهد داد تا علیه (رژیم) ایران اقدامی صورت گیرد.

اما عراقچی با غیرقابل قبول دانستن دلایل دولت لهستان در همراهی با دولت آمریکا در برگزاری کنفرانس ورشو تصریح کرد: دولت لهستان باید نیات واقعی دولت آمریکا از این کنفرانس را درک کرده و متوجه عواقب آن باشد. خبر تلویزیون رژیم به دلایل معاون وزیر خارجة لهستان برای برگزاری این کنفرانس اشاره‌یی نکرده، اما اظهارات وزیر خارجة لهستان که همة خبرگزاریها آن را مخابره کرده‌اند، واقعیتی متفاوت از ادعای رژیم را نشان می‌دهد.

چاپوتوویچ،‌ وزیر خارجه لهستان در یک پیام توییتری نوشت: «کسی نمی تواند این حقیقت را پنهان کند که ایران یک مشکل برای امنیت بین المللی است.» منابع خبری همچنین گزارش دادند که وزیر خارجه لهستان، روز دوشنبه در بروکسل با تاکید بر این که رژیم ایران به نشست ورشو دعوت نشده، در این باره توضیح داد: «چون به نظر لهستان، (رژیم) ایران با زبانی حرف می‌زند و اقداماتی می کند که در سطح جامعه بین الملل نمی گنجد و این، روند آرام برگزاری کنفرانس را تهدید می کند.».

برگزاری اجلاس ورشو، وحشت بسیاری در سطوح مختلف رژیم ایجاد کرده و رسانه‌ها و مهره‌های رژیم در این باره وسیعاً ابراز نگرانی کرده‌اند. روزنامة ابتکار (2دی) می‌نویسد: «هر چند اروپایی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام صراحتا تاکید کرده‌اند که این توافق برای امنیت جهانی ضروری است و آنها خواستار حفظ برجام و همکاری با ایران هستند، اما در سوی مقابل نسبت به پرونده موشکی و نیز مسائل منطقه‌ای همگام با آمریکا در حال افزایش فشار بر روی ایران هستند».

همین روزنامة باند اصلاح طلبان حکومتی در مقالة دیگری اجلاس ورشو را به تیغی دولبه تشبیه کرده که «به واسطه آن یا نظام‌ سیاسی ایران مجبور به تغییر در سیاست‌هایش شود و یا به ایجاد اجماع جهانی دوباره علیه این کشور منجر خواهد شد». روزنامة حکومتی جهان صنعت نیز اجلاس ورشو را اجلاسی توصیف کرد که «می‌تواند فاز جدید رویارویی آمریکا با ایران باشد از این جهت که در این نشست طبق اهداف پمپئو و بولتون می‌توان در خصوص آینده ایران نیز تصمیم‌گیری کرد و باید دید مرحله بعد از برگزاری این نشست مقامات آمریکا به اقدام عملی علیه ایران دست می‌زنند یا خیر»‌.

از سوی دیگر نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت و روابط خارجی مجلس ارتجاع با ابراز وحشت از اجلاس ورشو و نتایج آن و در حالی که تلویحا به سازمان مجاهدین خلق اشاره می‌کرد گفت: «آنها بنا دارند همه مخالفین جمهوری اسلامی ایران را دور هم جمع و علیه جمهوری اسلامی بسیج کنند تا آنها از ظرفیت داخلی‌شان استفاده کنند».

جالب است که در این شرایط یکی از کارشناسان سیاسی رژیم به نام غفاری شب گذشته در تلویزیون رژیم مطرح کرد که نباید این قدر به کنفرانس ورشو پرداخت و راجع به آن حرف زد: «ما باید در محسبات خودمون در حوزة سیاست خارجی، بیش از یک میزان معینی وزن ندیم به کنفرانس ورشو؛ یعنی نیایم این کنفرانس ورشو، یک نقطة خیلی حساس، یک نقطة بسیار بسیار تعیین کننده در حوزة سیاست خارجی ما خواهد بود. در قبال دشمنان...»

اما بحران در روابط رژیم با اروپا به کنفرانس ورشو محدود نمی‌شود؛ دولت آلمان پس از دستگیری یک جاسوس رژیم روز گذشته، ورود هواپیماهای شرکت ماهان به فرودگاههای آلمان را ممنوع اعلام کرد. به گزارش رویتر استفن سایبرت سخنگوی دولت آلمان تکذیب کرد که تصمیم علیه ماهان ایر به دلیل فشار آمریکا بوده است. وی گفت تصمیم آلمان بر مبنای ملاحظات نیازهای امنیتی ما بوده است.

وی در یک کنفرانس خبری گفت نمی شود منتفی دانست که این خط هواپیمایی چه بسا باری را به آلمان وارد کند که امنیت ما را مورد تهدید قرار بدهد و این بر اساس فعالیتهای تروریستی سابق توسط ایران در اروپا بوده است... شایان ذکر است که این اقدام دولت آلمان از سوی پمپئو وزیر خارجه و منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و سفیر آمریکا در آلمان مورد تقدیر و استقبال قرار گرفته است.

گفتگوی سیاسی


بینندگان عزیز سلام بر شما، گرمترین درودهای خودم و همکارانم رو تقدیمتون میکنم . امیدوارم در هر جا که هستید سری بلند و دلی پر امید داشته باشید. در برنامة تیک تاک امروز، شرایط کنونی رژیم در سیاست خارجی رو مورد توجه و ارزیابی قرار می‌دیم. چرا که به نظر می‌رسد پس از اعلام برگزاری یک اجلاس بین‌المللی برای مقابله با تروریسم رژیم در ورشو پایتخت لهستان، تحولات علیه رژیم شتاب گرفته و شاهد برخاستن موجی علیه رژیم در صحنة سیاست خارجی، بخصوص در اروپا هستیم که حاصل آن تنگتر شدن بیش از پیش حلقة محاصرة سیاسی و اقتصادی بر گردن رژیم است؛ در همین رابطه توجهتون رو به گزارشی جلب می‌کنم:

س: این گزارش که دیدیم شامل موارد مختلفی از تهاجم و ضربه سیاسی به رژیم بود. آیا میشه اینطور تعبیر کرد که با موج تازه‌ای از انزوا علیه رژیم روبرو هستیم؟


ج: بله دقیقا. این موارد یک موج تازه هست. یک نگاه به تعداد اقدامات و موضع‌گیریها و سطح سیاسی اونها بکنید. آلمان شرکت هوایی رژیم رو تحریم می‌کنه؛ وزیر خارجه اتریش تاکید می‌کنه ما در برابر اقدامات سرویسهای رژیم، جدی هستیم. وزیر خارجه آلمان به توطئه بمبگذاری رژیم در گردهمایی مجاهدین در پاریس و طرح ترور در دانمارک اشاره می‌کنه و میگه نه تنها تحریم کردیم، بلکه هر موضوعی که به امنیت ملی ما برگرده، باز هم تحریم میشه.

همچنین شاهد هستیم تقریبا بلافاصله بعد از این که آلمان ماهان ایر رو تحریم می‌کنه، مشاور امنیت ملی آمریکا، وزیر خزانه‌داری و وزیر خارجه و سفیر این کشور در آلمان حمایت بسیار قوی از تصمیم آلمان می‌کنند. از طرف دیگه خبرگزاریها اعلام کردند اسرائیل باز هم به مواضع رژیم در سوریه حمله کرده و برای اولین‌بار نه تنها مسئولیت این حملات رو به عهده می‌گیره،‌ بلکه از آغاز جنگ در سوریه با رژیم صحبت می‌کنه.

س: پس اینکه یک موج جدید هست، حرف درستیه


ج: نه تنها یک موج جدید، بلکه یک تغییر فاز هست. چرا؟ اگر تمامی این موارد را منفک از هم ببینیم، شاید فکر کنیم اقداماتی انجام شده. یا در نهایت اونها رو یک موج شدید ببینیم. اما این وضعیت، فراتر از یک موج، گویای تغییر فاز است، به این علته که باید در تک تک این موارد معناشون ور جستجو کرد.

برای نمونه، وقتی ماهان ایر رو تحریم می‌کنه یعنی چی؟ اون هم نه به دلایل ایمنی و این که هواپیماهای رژیم فاقد استانداردهای ایمنی پرواز هستند، بلکه تصریح می‌کنند به دلیل امنیتی و این که این هواپیماها ممکن است مواردی را به کشور ما منتقل کنند که امنیت ما را مورد تهدید قرار دهد؛ یا وقتی بالاترین سطوح سیاسی آمریکا بیدرنگ از این اقدام حمایت می‌کنند چه پیامی داره؟ وقتی اروپا پیاپی با موارد تروریسم رژیم رو قاطعانه برخورد می‌کنه، یعنی چی؟ وقتی اسرائیل میگه شروع جنگ در سوریه با رژیم، یعنی چی؟

همه اینها یک «جریان» رو نشون می‌ده. وقتی می‌گیم حرکت، یعنی تنها یک رویداد منفرد نیست. نگاه کنید در امتداد این موارد، کنفرانس ورشو هست. در اهمیت و حساسیت این کنفرانس همین بس که رژیم به طرز دیوانه‌واری نسبت به اون واکنش نشون می‌ده. عراقچی معاون وزارت خارجة رژیم دیروز در ملاقات با معاون وزیر خارجة لهستان، کنفرانس ورشو رو با عنوان «ائتلاف سازی» توصیف می‌کند.

امروز علی لاریجانی، رئیس مجلس ارتجاع کنفرانس ورشو رو «بازی در زمین دشمن» عنوان می‌کنه و از ضرورت «صیانت از نظام» حرف میزنه! یعنی چی؟ یعنی این کنفرانس تهدیدی برای بقای رژیمه! ‌ اینکه می‌گفتیم این موارد یک «جریان» است، لاریجانی از آن با عنوان «حیله‌گری و دسیسه» دشمن نام میبره و تاکید هم داره «بسترهایی وجود دارد». یعنی شرایط طوری هست که برای این اقدامات دشمنان، کاملا مهیاست.

س: گفتید فراتر از موج، یک تغییر فاز و یک جریانه. این جریان چه سمت و سویی دارد؟


ج: یک زمان اروپا و کلا غرب به محکوم کردن رژیم اکتفا می‌کرد که تنها یک موضع‌گیری بود. اما الان دست به اقدام می‌ژند. مثل همین تحریمهای جدید که اتحادیة اروپا علیه رژیم اعلام کرد، ضربات نظامی در سوریه، برگزاری اجلاس ورشو و...
سمت و سوی همه اینها هم بستن تک به تک راههای نفس رژیم است. اگر خاطرتون باشه چندی پیش مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت: آنقدر به رژیم ایران فشار می‌آوریم که صدای خرد شدن استخوانهایش شنیده شود.

س: شما از یک حرکت صحبت می‌کنید. اما اینجا یک تناقض هست!‌ موضوع پایه‌ای در روابط رژیم با اروپا برجام هست که حتی وزیر خارجه آلمان ضمن اعلام تحریم ماهان ایر، باز میگه ما خواهان حفظ برجام هستیم!


ج: بسیار روشنه که اروپا به‌خاطر منافع تجاری و اقتصادی و همچنین به گفتة وزیر خارجه آلمان نمی‌خواد برجام از بین برود. اما واقعیت چیه؟ ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین رژیم در ایتالیا ۲ شب پیش در تلویزیون رژیم گفت: «اروپا با ما تنها ۱۸میلیارد دلار معامله دارد، درحالیکه با آمریکا یک تریلیون و ۱۰۰میلیارد! روشن است اروپا منافعش با آمریکا را قربانی تجارتش با ما نمی‌کند!» بعد هم در رابطه با اجلاس ورشو میگه: «اگر کشورهای اروپایی در اجلاس ورشو شرکت کنند، تیر خلاص را به برجام زده‌اند!»

از طرفی همین ۸ماهی که از خروج آمریکا از برجام گذشته، به روشنی وضعیت رو نشون میده. از روز اول اروپا به رژیم وعده داد که جلوی تحریمهای آمریکا رو خواهد گرفت. و در همین رابطه ساز و کار اروپایی رو مطرح کردند، اما تا امروز حتی نتونستن جلوی یک تحریم آمریکا رو بگیرن، بلکه خودشون هم تحریمهای جداگانه‌یی علیه رژیم وضع کردند. ساز و کارشون هنوز روی هواست .

از اون طرف، در داخل خود رژیم هم باند دلواپسان می گن اروپا با بحث «امنیت برجام» ما رو به گروگان گرفته، هم تحریمهای امریکا رو جلوگیری نکرد، هم خودش تحریممون کرد! پس می‌بینید که این حرف اروپا که خواهان حفظ برجام هستیم، الان در عمل تا کجا بی‌مایه شده.

س: البته یک بحث هست که در اروپا، یک سلسله انتخابات در پیش هست و امکان داره با تغییر دولتها، روند هم به نفع رژیم تغییر کند. آیا این وضعیت و تعادل قوای موجود رو تغییر نمی‌دهد؟


ج: اگر فکر کنیم شرایط کنونی، این موج،‌ این تغییر فاز و این «جریان» ناشی از رخدادهای بیرونی و تغییر دولتها و... هست، بله شاید. اما مگر این حقیقت دارد؟ ابدا!‌ چرا؟ چون یک مبنا هست و یک شرط. مبنا در شرایط کنونی، ایستادگی، مقاومت و نبرد ۳۹ساله مردم و سازمان پیشتازشون با این رژیمه. مبنا کوبیدن پیاپی بر طبل سرنگونی تمامیت این رژیمه. مبنا خون ۱۲۰هزار شهیده که پشتوانه خط سرنگونیه. در یک کلام مبنا بهایی هست که مردم و مقاومت ایران در این ۳۹سال برای پیشبرد خط سرنگونی پرداختن.

وگرنه به ۳۹سال گذشته نگاه کنید!‌ چند دولت از هر دو حزب در آمریکا عوض شدند؟ چقدر دولتهای مختلف از احزاب گوناگون در اروپا تغییر کردن؟ اما مگه در تمام اون سالها چه از طرف اروپا و چه از طرف آمریکا خط و سیاست غالب در رابطه با رژیم مماشات نبود؟ مگه در آمریکا یک دولت دموکرات برای خوشامد به آخوند خاتمی شیاد نام مجاهدین رو در لیست نذاشت؟ و یک دولت جمهوریخواه هم در زد و بند با رژیم،‌ با واسطه‌گری جک استراو، مجاهدین رو زیر سنگین‌ترین بمباران نگرفت؟
پس اشتباه است که فکر کنیم شرایط کنونی به خاطر تغییر دولتها بوده.

این شرایط به این خاطر تغییر کرد که با وجود تمامی فراز و نشیبها، مجاهدین و مردم ایران از ۳۰خرداد۶۰از شعار و خط سرنگونی کوتاه نیامدند. اوج اون هم قیام دیماه ۹۶ بود، واقعیتی که خود روحانی هم اعتراف کرد به خاطر اون قیام و شعارهای ساختارشکنانه‌اش بود که ترامپ ط از برجام خارج شد و مصیبتهای بعدی برای نظام شدت گرفت. پس این مبنا و اصل داستان.

البته نوع سیاستها و دولتها هم نقش شرط رو ایفا می‌‌کنند. که البته مهم هم هستند و الان با دولت جدید در آمریکا، این شرط هم به کمک مبنا آمده. بی‌جهت نیست که ظهره‌وند سفیر پیشین رژیم در ایتالیا می‌ گفت: «... جریانهای افراطی و در راس آنها آقای پومپئو به نمایندگی از ترامپ دارد می‌گوید ما در رابطه با ایران، می‌خواهیم وارد فاز متفاوتی شویم!» اما اصل و اساس،‌ مبنای محکم که ساختمان براندازی روی آن سوار میشه، همون پایداری، خونها و مقاومت جبهه مردم و مقاومت ایرانه که این «حرکت» توفانی رو علیه رژیم سبب شده.

موج جدید انزوا و محکومیت بین‌المللی رژیم – ۲۷دی۱۳۹۷

نقوی حسینی: باید دستگاه دیپلماسی وضعیت‌اش را با لهستان روشن کند
لطفا به اشتراک بگذارید: