FATF نمادی از بن‌بست سیاسی نظام

FATF نمادی از بن‌بست سیاسی نظام

گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

ابتدا گزارشی داریم دربارة بحرانی که در حال حاضر رژیم به شدت درگیر اون هست و اون هم لوایح مربوط به FATF و کشمکش و جدال دو باند بر سر تصویب یا عدم تصویب لوایح اون هست. موضوعی که به گفتة مهره‌ها و رسانه‌های رژیم از یک سو به وسیلة تصفیه حساب باندهای رژیم با هم و از طرف دیگه به شاخص بن‌بست سیاسی رژیم و به نماد درماندگی، بی‌تصمیمی و بی‌راه حلی رژیم تبدیل شده و در چنین شرایطی امروز روحانی بر سر قبر خمینی حاضر شد و سخنرانی کرد.

در گفتگوی امروز خودمون خواهیم دید که حرفهای روحانی چه ارتباطی با بحرانهای گریبانگیر رژیم داشت و او به چه مسائلی پرداخت

خبر و نظر


فریدون مجلسی از دیپلوماتهای سابق وابسته به باند اصلاح‌طلب با ابراز ناراحتی از این که FATF به وسیلة تصفیه‌حسابهای باندی تبدیل شده و «به دلیل برخی بازیهای جریانات سیاسی، تصویب این لوایح به یک بن بست سیاسی در کشور بدل شده»، اعلام خطر کرد: «از آن سو جامعه نیز اکنون به یک نقطه افتراق و دوپارگی رسیده است که یقیناً در این شرایط حساس و بغرنج این شرایط نوعی سم سیاسی ـ اجتماعی برای کشور به شمار می رود».

وی با بیان این که «تعیین شرط و شروط برای تصویب لوایح نشان از نوعی درماندگی سیاسی مسئولین دارد» هشدار می‌دهد: «ما اکنون در یک نقطه حساسی قرار داریم که به واسطه فشارها و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و نیز مشکلات بی شمار معیشتی مردم، امنیت جامعه نیز به یک نقطه شکننده رسیده است. لذا هرگونه حرکت، تصمیم و رفتار اشتباه می تواند امنیت جامعه و کل ایران را درگیر کند».

علی مطهری نایب رئیس مجلس نیز طی اظهاراتی با ابراز ناراحتی از بلاتکلیف ماندن FATF و پیامدهای آن گفت: «مجمع تشخیص مصلحت نظام در صورت مخالفت با لوایح پالرمو و cft باید مسئولیت تبعات آن را بپذیرد. علی مطهری که در مصاحبه با خبرگزاری مجلس ارتجاع سخن می‌گفت، افزود: تعیین تکلیف لایحه پالرمو و CFT از اختیار مجلس خارج شده و در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است. مطهری در ادامه تاکید کرد: عدم تصویب لوایح مذکور به مبادلات بانکی و مالی کشور آسیب می‌زند، به طور مثال تاجر کشور ما نمی‌تواند پول کالای خود را دریافت کند.

رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز درباره نامه اخیر وزرای دولت دوازدهم به رهبری با موضوع ضرورت تصویب لوایح FATF، گفت: گره لوایح پالرمو و سی اف تی به دست مجمع تشخیص مصلحت نظام است و این مجمع است که باید تصمیم بگیرد. بنابراین نامه وزرا به رهبری برای تسریع در این کار، طبیعی است. خیلی سریع باید این موضوع تعیین تکلیف شود و رسیدگی به این لوایح، مرتبا به جلسات بعدی مجمع موکول نشود و به تأخیر نیفتد. چون همین طولانی شدن تصویب آن باعث می‎شود این موضوع هم در مجلس، هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم در نامه به رهبری ابهام و معما باقی بگذارد تا دشمن از آن سوء استفاده کند.

در مقابل صفار هرندی از مهره‌های باند خامنه‌ای و وزیر پیشین ارشاد طی یک سخنرانی گفت: « این نوع مواجهه که به مردم بگوییم اگر می‌خواهید کالاها ۲۰ درصد ارزان شود باید به FATF بپیوندیم.این چه کاری است این گروگان گیری معیشت و رفاه مردم با یک بازی سیاسی است و پشتوانه عقلانی ندارد. وی افزود:‌وقتی از آنها می‌پرسیم که آیا در صورت پیوستن ما مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ما حل می‌شود، می‌گویند نه حل نمی‌شود». صفارهرندی تاکید کرد: اگر FATF با خصوصیات مختلف آن پذیرفته شود مجبور می‌شویم تمام ضعف‌های دور زدن تحریم‌ها را لو بدهیم... الان ما می‌خواهیم گوشت را دست گربه بدهیم».

زیباکلام از مهره‌های باند اصلاح‌طلب دربارة بحث رفراندوم که اخیراً توسط برخی مطرح شده، گفت: «در مورد FATF احتیاجی به رفراندوم نیست و فقط کافی است که یک نظرسنجی توسط سازمان‌های معتبر صورت گیرد تا خیلی راحت مشخص شود که چند درصد از جامعه به پیوستن ایران به این لوایح ۴گانه موافق و چند درصد مخالف هستند.

وی افزود: « تعداد موافقان پیوستن به لوایح 4گانه چند برابر مخالفان است نمی‌خواهند مردم بفهمند که آنها منافع جناحی و گروهی خود را اصل و منافع ملی را فرع می‌پندارند. از این رو اگر اجازه داده شود که این بحث‌ها در فضای عمومی مطرح شود، مسلما آشکار خواهد شد که تعداد موافقان پیوستن به این لوایح چند برابر مخالفان است. به همین دلیل آنها به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند که این بحث‌ها در سطح عمومی و در جامعه مطرح شود».

نقوی حسینی از باند دلواپسان در مجلس ارتجاع و سخنگوی فراکسیون موسوم به ولایی در مورد بی‌فایده بودن پیوستن به کنوانسیون FATF گفت: آقای رئیس جمهور یک سطر به ملت و نمایندگان تعهد دهد که اگر CFT تصویب شود مشکلات مالی کشور رفع می شود، آن زمان همه نمایندگان به این دو لایحه رای مثبت خواهند داد اما آقای ظریف پشت تریبون رفتند و گفتند نه من و نه رئیس جمهور چنین تضمینی نمی دهیم. وی تاکید کرد: ما چه عضو پالرمو شویم و چه نشویم و چه عضو CFT شویم و یا نه، تحریمهای ثانویه، فوق FATF است و حل نخواهد شد.

گفتگوی سیاسی


در این گزارش دیدیم که جنگ و جدال دو باند بر سر FATF که در حال حاضر به نظر می‌رسه به شرط ضروری باقی ماندن برجام هست، تا کجا جدی و حاده؛ تا آنجا که هیچ یک از مهره‌ها و سردمداران رژیم از هر دو باند نمی‌تونند با قطعیت بگن ک پیوستن رژیم به کنوانسیون FATF آری یا نه؟ تصویب می‌شه یا نمی‌شه؟ و طرفداران امضا و تصویب FATF به اعتراف خودشون نمی‌تونند تضمین کنند که با این کار آیا معضلات اقتصادی و تحریمها نه حل، لااقل تخفیف پیدا می‌کنه یا نه؟

کما این که کسانی هم که با آن مخالفت می‌ورزند و میگن پیوستن به FATF خودتحریمی هست، نمی‌تونند مسئولیت پیامدهاهای رفتن و تثبیت رژیم در لیست سیاه FATF رو که شرایطی بدتر از تحریمهای آمریکا رو برای رژیم رقم می‌زنه بپذیرند.
در این فضا امروز روحانی سر قبر خمینی حاضر شد و در بارة برجام صحبت کرد و از اون دفاع کرد. ما گفتگوی امروز خودمون با احمد گل افشار رو به همین موضوع اختصاص دادیم و می‌خوایم ببینیم حرفهای امروز روحانی در شرایط کنونی چه معنایی داره و بیانگر چه سمت و سویی در رژیم است.

س: روحانی در اظهارات امروز خودش، یکسری نکاتی را مطرح کرد، میخواستم که شما نکات اصلی و مضمون حرفهایش را برایمان بگوئید


ج: روحانی در این سخنرانی، صحبت هائی کرد که اگر نمیکرد بیشتر به نفع اش بود چون چنته خالی اش را خیلی خوب به نمایش گذاشت. عمدة حرفهایش در تعریف و تمجید مشمئز کننده از خمینی این پلیدترین و قسی‌القلب‌ترین جلاد تاریخ ایران بود که آنچه مردم ایران طی تمام این ۴۰سال سیاه از جنگ و اعدام و سرکوب و فقر و فلاکت و گرسنگی و ناامنی و از فساد و تباهی کشیده‌اند نتیجة اندیشه و عمل آن روح پلید شیطان است و تعریف و تمجید روحانی از خمینی جز بر خشم و انزجار مردم ایران نمی‌افزاید.

روحانی ظاهراً به مناسبت سالگرد حاکمیت آخوندها سخنرانی می‌کرد و طبعاً این انتظار بود که او از پیروزیها و دستاوردهای نظام و دولت خودش حرف بزند، اما او یکسری حرف های قبلی اش را تکرار کرد بدون اینکه وارد اصل مطلب یعنی بحران گریبانگیررژیم شود. حرف اصلی او در این سخنرانی: - دفاع از برجام بی فرجام بود که بجای حل وفصل مشکلات این رژیم تبدیل به طناب داری برای تمامیت رژیم شده و رژیم را در درون خودش دچار بحران و شقه کرده است. او بدون ان که بتواند به دستاورد و ثمرة مشخصی از برجام اشاره کند، برجام را «بالاترین افتخارات سالهای اخیر» توصیف کرد، چرا که به ادعای او «مذاکرات قدرتمند با قدرتها و پیروزی اخلاقی، حقوقی و سیاسی بر آنها بود».

ضمن آن که این ادعاها خنده‌دار است، تازه اگر هم کسی آن را بپذیرد، همچنان که باند مقابل گریبانش را گرفته‌اند و می‌گویند، اینها همه حرف و معناست؛ ماده چی؟ برجام چه مسأله‌یی از رژیم را حل کرده؟ روحانی وعده داده بود که «از فردای امضای برجام تحریمها بالمره لغو می‌شود» پس چی شد؟

یک نکتة‌ دیگر از حرفهایش هم اشاره به تناقض لاینحل به اصطلاح جمهوریت و اسلامیت بود که در اساس با توجه به تئوری ولایت مطلقه فقیه بیان شکاف عمیق نهادینه در ساختار این رژیم است و با روضه خوانی وحدتی که امروز روحانی دوباره تکرار کرد، چیزی تغییر نمی‌کند. انداختن تقصیر وضعیت فلاکت بار اقتصادی و بحران های گریبانگیر رژیم به گردن دشمن خارجی بود در حالی که یادمان هست که روحانی در سخنرانی ۱۴ آبان ماه خود گفت که تحریمها هیچ اثری نداشته و ندارد؛ کمااینکه ۱۳آبان آمد و رفت و هیچ اتفاقی نیفتاد.

البته یک جا هم روحانی اذعان کرد که شروع بحرانهای رژیم قیام دیماه بود که عدم مشروعیت تمامیت این رژیم توسط مردم به نمایش گذاشته شد. اشاره به دعوای باند های مافیائی درون رژیم و التماس و درخواست به باند رقیب که دست از به اصطلاح سرزنش کردن این دولت بردارد

س: دفاع از برجام که حرف جدیدی نیست و ولی چرا الان درمراسم چهلمین سال حاکمیت آخوندها این موضوع را طرح میکند، چون علی القاعده میباید به دستاوردها میپرداخت و سوال دیگه اینکه چه راه حلی را ارائه داد


ج: قطعا اگر دستاوردی وجود داشت، آنها را در بوق و کرنا میکرد. در نتیجه وقتی از برجام صحبت میکند، یعنی حرف دیگری برای گفتن ندارد؛ از طرف دیگر از آنجا که به خاطر برجام به شدت زیر ضربات باند رقیب است مجبور به دفاع از برجام است حالا اینکه این برجام چه سودی برایشان داشته است را نماینده مجلس رژیم از قائمشهر به نام ادیانی در سوال از ظریف در مجلس روز دوشنبه همین هفته اینطور توصیف میکند : ادیانی با مقایسه توافقنامه برجام با قرارداد ترکمانچای گفت: «این الاغ برجامی که تحویل ما دادند چموش است و لگد می‌زند. نه بار می‌برد و نه سواری می‌دهد. »

اگر روحانی می‌خواست به شرایط امروز اشاره کند باید در رأس آنها به گرانی و فقر، اعتیاد، بیکاری، و معیشت مردم – گوشت کیلوئی بیش از ۱۰۰هزار تومان، حقوق های معوقه در داخل اشاره می‌کرد و لااقل وعده می‌داد که تدابیری در مورد آنها اندیشیده است که نمی‌تواند چون دستش بکلی خالی است.

یا به مسائل سیاسی می‌پرداخت و موضوعاتی مانند علت عدم تصویب لوایح FATF تا این لحظه و بن بست سازوکار اروپا، مسائل منطقه ای و فاصله گرفتن حتی روسیه از رژیم که در صحبت های معاون وزیر خارجه روسیه همین چند روز پیش بیان شده بود، «سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در گفتگو با شبکه تلویزیون آمریکایی سی ان ان،گفته است که امنیت اسرائیل از "جمله عالیترین اولویت های" روسیه است و دولت ایران متحد روسیه در سوریه نیست.

و این که نمی توان روسیه و ایران را متحد یکدیگر توصیف کرد و دو کشور تنها در سوریه با یکدیگر همکاری می کنند.» و... مسائل روی میز این رژیم است و عدم اشاره به بحران های موجود و ارائه حتی یک دستاورد و یک راه حل برای خروج از بحران های فعلی و پرداختن به برجام فقط چنته خالی روحانی را بیش از پیش آشکار میکند

س: شما میگوئید که به مسائل اساسی نپرداخت، در گزارشی هم که پخش شد دیدیم که کشمکش بر سر موضوع لوایح FATF بشدت بالا گرفته و روحانی هم میگوید وحدت داشته باشیم، بالاخره نتیجه این کشمکش ها چه خواهد بود؟


ج : بحران داخلی رژیم الان به اوج رسیده است، دعوا برسر FATF نمودی از بحران بی راه حلی در درون این رژیم است، باندهای درون رژیم هر کدام بر اساس منافع به جان هم افتاده اند. حتی در دعواهای باندی کار به تهدید جانی نمایندگان مجمع تشخیص در صورت تصویب لوایح پالرمو و CFT نیز کشیده شده، مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید پس از آنکه جلسه شنبه مجمع درباره تایید یا رد مصوبه پالرمو به نتیجه نرسید، به قتل تهدید شده است.

حتی آخوندهای قم و مراجع هم وارد این لشکرکشی شده‌اند. یکی از نمایندگان مجلس رژیم به نام علیرضا رحیمی نیز گفته که "مخالفان لوایح چهارگانه FATF، فضا را کربلایی و حسینی و یزیدی کردند". همانطور که دیدیم فریدون مجلسی از باند مقابل و یکی از دیپلوماتهای سابق وابسته به باند اصلاح‌طلب گفت که FATF به وسیلة تصفیه‌حسابهای باندی تبدیل شده و « تصویب این لوایح به یک بن بست سیاسی در کشور بدل شده» و اعلام خطر کرد و نسبت به وقوع انفجار اجتماعی هشدار داد و گفت: «از آن سو جامعه نیز اکنون به یک نقطه افتراق و دوپارگی رسیده است که یقیناً در این شرایط حساس و بغرنج، این شرایط نوعی سم سیاسی ـ اجتماعی برای (نظام) به شمار می رود».

موضوع spv نیز تبدیل به یک جنگ و دعوای دیگری در درون رژیم شده است نکته اینکه اساسا بدون تصویب FATF موضوع ساز و کار اروپا به گفته خود اروپائی ها شکل نخواهد گرفت و حتی همه کسانی که قبلا سازوکار اروپا را در بوق و کرنا میکردند، مانند ظریف و عراقچی الان خودشان اظهار یاس و ناامیدی از پا گرفتن و اجرائی شدن spv میکنند در مذاکرات موشکی با فرانسه هم که توسط لودریان وزیر خارجه فرانسه برملا شد و رژیم بشدت تکذیت میکنه و همچنین تهدید فرانسه به تحریم های سخت در صورت زانونزدن رژیم در مسئله موشکی اینها تنها گوشه ای از بحران ها و مشکلات گریبانگیر این رژیم است و اگر راه حلی متصور بود حتما قبل از اینکه به قول خودشان فروپاشی تمامیت رژیم انجام بگیرد، این راه حل ها را به اجرا میگذاشتند

SPV برجام FATF در روزنامه‌های امروز حکومتی

کلاف سردرگمی به نام FATF
لطفا به اشتراک بگذارید: