معنی اعترافهای اخیر صالحی-تیک تاک

معنی اعترافهای اخیر صالحی

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

دستگاه تبلیغاتی رژیم، اخیراً تبلیغات پرحجمی را در مورد پیشرفتهای هسته‌یی رژیم با وجود تحریمها آغاز کرده؛ طی روزهای اخیر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم چند بار در تلویزیون رژیم یا سایر رسانه‌ها ظاهر شده (از جمله همین دیشب در تلویزیون رژیم) و اعترافهای بی‌سابقه‌یی کرده در مورد این که چطور رژیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گول زده و به طور مخفیانه پروژه‌های اتمی خود را پیش برده. اما در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی و جامعة اطلاعاتی آمریکا گزارش دادند که رژیم ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده؛ بررسی این تناقض موضوع گزارش و گفتگوی امروز است

خبر و نظر


تلویزیون رژیم شب گذشته از فرآوری ۳۰تن کیک زرد و انتقال آن برای غنی‌سازی با درجات خلوص بالاتر اورانیوم خبر داد. «محمولة ۳۰تنی کیک زرد کارخانة اردکان یزد برای انتقال به کارخانة یو سی اف اصفهان بارگیری و ارسال شد. رئیس سازمان انرژیم اتمی گفت با این بارگیری و انتقال از مرحله آزمایش و تست کیک زرد خارج شده‌ایم و با بهره‌برداری از مجتمع صنعتی شهید رضایی نژاد از این پس مقدار معتنابهی کیک زرد در کشور تولید می‌شود. صالحی:‌ «جوانان غیور شما بیش از ۱۵هزار نفر الان با قوت و قدرت شبانه‌روز دارند کار می‌کنند، مجموعة صنعت هسته‌یی رو دارند بخوبی الحمدلله دارند به خوبی مدیریت می‌کنند و پیش می‌برند، هیچ جا ما توقف نداریم».

صالحی در توضیحات بیشتری که در رسانه‌های حکومتی از جمله روزنامه مردم‌سالاری (۱۱بهمن) درج شده، گفت که رآکتور آب سنگین اراک مدل یک رآکتور روسی متعلق به ۵۰، ۶۰سال پیش بود، اما ما آن را دوباره نوسازی و طراحی کردیم. وی افزود: « تا چند ماه قبل این کار خوب پیش می‌رفت و خیلی کارها را جلو بردیم؛ طراحی مفهومی و طراحی پایه تمام شد، طراحی تفصیلی نیز در میانه راه بود که آمریکا از برجام خارج و بریتانیا جایگزین شد. ما از نقش مثبت چین تشکر می‌کنیم با اعلام خروج آمریکا از برجام، چین علیرغم تعهداتی که برعهده داشت، از سرعت همکاری‌ها با ما کاست و البته انتظار ما از طرف چینی، چیز دیگری بود».

صالحی روز دوم بهمن هم طی اظهاراتی که از تلویزیون رژیم پخش شد ادعا کرد که رژیم سر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کلاه گذاشته و طرحهای مخفیانة خود را پیش برده است. صالحی: خب ما یکسری لوله بوده یک لوله هایی که مثلا به قطر دو سه سانت به طول سه چهار متر مجسم کنید این لوله ها را که یکسر داره و یک ته ما مشابه اون لوله ها را هم خریده بودیم به همان تعداد اون لوله هارا گفتند تویش سیمان بریزید ما اون لوله ها را ریختیم گفتیم باشه.

مجری:این را آژانس گفت آقای دکتر؟ صالحی: نه نه توی مذاکره ، گفتیم باشه ما میریزیم اما دیگه نگفته بودیم که لوله های دیگه داریم چون اگر میگفتیم میگفتند آقا توی آن لوله ها هم بایستی بریزید ما الان خیلی چیزها خب ما الان میرویم همان لوله ها را
مجری: الان که دارید میگید الان چی؟ صالحی: الان ما داریم آن لوله ها را ما هر چی میگوئیم اونوقت توی فتوشاب با فتوشاب آمدند چاله راکتور را سیمان ریختند بعد هی میگویند سیمان ریختند توی چاله راکتور این فتوشاب است این همان است

صالحی در همین مصاحبه گفت:‌ «من آن زمان نمیتوانستم اعلام بکنم فقط یک نفر در ایران میدانست، (بجز) بالاترین مقام ارشد نظام (یعنی خامنه ای) کسی دیگه ای نمیدانست... خب ما بایستی با فراست و هوشمندی کارمان را انجام میدادیم یعنی پل های پشت سرمان را خراب نمیکردیم».

این اظهارات اگر چه اساساً مصرف داخلی و به منظور جلوگیری از ریزش نیروها بیان می‌شود، اما در عین حال بخوبی نشان میدهد که بنای رژیم در مذاکرات اتمی بویژه مذاکرات با ۵+۱ بر دروغپردازی و پنهانکاری بوده و هدفی جز کسب فرصتهای بیشتر برای دست یابی به بمب اتمی نداشته است.

بر همین اساس بود که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه ۱۰بهمن ۹۷ در واکنش به ارزیابی جامعه اطلاعاتی این کشور مبنی بر دنبال نکردن برنامه تسلیحات اتمی از سوی رژیم گفت: بنظر میرسد افراد اطلاعات ایالات متحده بشدت در رابطه با خطرات رژیم ایران منفعل و ساده لوح هستند و باید به مدرسه برگردند. دونالد ترامپ در باره برنامه موشکی رژیم آخوندی نیز هشدار داد و گفت: آنها در حال آزمایش موشکها و چیزهای دیگری برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به هدف شان هستند. تنها چیزی که آنها را عقب نگه داشته، از هم پاشیدن اقتصادشان است.

روزنامة حکومتی ابتکار در شمارة امروز خود (۱۱بهمن) مضمون گزارش جامعة اطلاعاتی آمریکا را « تغییر زمین بازی از برجام به موشک» دانسته و طی مقاله‌یی با همین عنوان نوشته است: « سران اطلاعاتی‌ در گزارش خود نفوذ منطقه‌ای ایران را یکی از مهمترین تهدیدهای آمریکا و هم‌پیمانان خاورمیانه‌ای این کشور طی سال‌های آینده تلقی کرده و حتی دانی کوتز رئیس جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی شده که ایران تلاش می‌کند دستاوردهای خود در میدان عراق و سوریه را تبدیل به نفوذ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی بلند‌مدت کند.

و با استفاده از حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان، عربستان، امارات و اسرائیل را تحت فشار قرار دهد که این امر می‌تواند به افزایش درگیری‌ها در منطقه ختم شود. همچنین... آمریکا بیشترین بار منفی تبلیغاتی خود را بر روی برنامه موشکی ایران قرار داده و اعلام کرده است که برنامه موشکی رژیم ایران شامل بزرگترین ذخایر موشکی بالستیک در منطقه است که به عنوان یک تهدید حساب شده است».

گفتگوی سیاسی


نکتة جالب در این گزارش این است که در حالی که صالحی در روزهای اخیر چند بار در مصاحبه‌های مختلف خود با جزییات شرح داده است که رژیم چطور به بازرسان آژانس بی‌المللی انرژی اتمی کلک زده و پروژه‌های مخفیانة خود را پیش برده، اما آژانس و همچنین جامعة اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که رژیم به تعهداتش در مورد برجام پایبند بوده است. این تناقض چگونه قابل توضیح و تبیین است؟ گفتگوی امروز ما با .علیرضا معدنچی به همین موضوع اختصاص دارد با ما در این گفتگو همراه باشید .

س: خب سؤال اینه که در حالی که صالحی رئیس سازمان انرزی اتمی رژیم هم روز دوم بهمن و هم دیشب اعتراف کرده که رژیم از برجام به بعد و بر خلاف تعهدات برجامی به فعالیتهای مخفیانة خودش در زمینة هسته‌یی ادامه داده و دستاوردهای زیادی هم داشته، اما جامعة اطلاعاتی آمریکا گزارش داده که رژیم به تعهداتش پایبند بوده و دست از پا خطا نکرده؛ شما این تناقض رو چطور تبیین می‌کنید و توضیح می‌دهید؟


ج: واقعیت این است که رژیم در حضیض ضعف و درماندگی و در حالی که نیروهایش به شدت در حال ریزش و فرسایش هستند، به شدت نیازمند قوی جلوه دادن خود و معکوس نشان دادن واقعیت ضعف و درماندگی‌اش می‌باشد. این درماندگی چنان است که این روزها رسانه‌های رژیم عیناً با همین کلمات به آن اذعان می‌کنند.

مثلاً درماندگی در پیشبرد و تصویب لوایح مربوط به FATF ؛ بنابراین برای سرپوش گذاشتن بر این واقعیت است که خامنه‌ای می‌آید و با به جان خریدن تمام هزینه‌ها و ریسکهای موجود و روز دوم بهمن در تلویزیون رژیم ادعا می‌کند که ما سر بازرسان آژانس کلاه گذاشتیم و لوله‌های قلابی به آنها نشان دادیم و توی این لوله‌های قلابی سیمان ریختیم یا در چالة رآکتور آب سنگین اراک سیمان نریختیم و عکس فتوشاپی را به بازرسان ارائه کردیم. خیلی بعید و بلکه ناممکن است که بازرسان آژانس که سالهاست با این رژیم دجال و متقلب سر و کار داشته اند به دیدن عکس فتوشاپی اکتفا کرده و نرفته باشند چالة کذایی را خودشان رؤیت کنند.

به نظر می‌رسد که مصاحبه شب گذشته صالحی با تلویزیون رژیم به منظور ماله‌کشی حرفهای هفتة گذشته اوست؛ اگر چه دیشب هم خیلی ادعاهای قدرت نمایانه کرد، اما جا به جا تکرار می‌کرد که اما اینها یک چیز را نشان می‌دهد و آن این که همچنان که مجاهدین و مقاومت ایران به کرات با افشاگریهای خود نشان داده‌اند این رژیم از سوداهای اتمی خود برای دستیابی به بمب اتمی دست برنداشته و با تمام قوا و به قول صالحی در همین مصاحبه دیشب ۲۴ساعته در تلاش و تقلاست که به آن دست پیدا کند.

حتی در مصاحبة تلویزیونی دیشب مجری تلویزیون پرسید: آیا از نظر زمانی ضرب الاجلی تعیین میکنید یا فعلا خیر؟ صالحی جواب داد: نه خوشبختانه داره کار انجام میشه آهنگش کند شده نه اینکه متوقف شده باشه ... شاید این را برای اولین بار من بگویم چونکه یک چیزهایی هست که نمیشه گفت انشاالله اگر عمری باشه یا دیگرانی بیایند بعدا بگویند، در مذاکرات خیلی چیزها را طرف مقابل فکر میکرد ما را در یک بن بستی قرار میده که حالا بگذریم.

س: پس چرا جامعة اطلاعاتی آمریکا گفته که رژیم به دنبال بمب اتمی نیست؟


ج: ببینید جامعة اطلاعاتی آمریکا مرکب از ۱۶سازمان و نهاد امنیتی و اطلاعاتی با صدها هزار عضو است که بسیاری از آنها و بخصوص مدیران و رؤسای ارشد آنها که در ارائة ارزیابیها و تحلیلها نقش تعیین کننده دارند، از سالها پیش در این سمتها بوده‌اند و اذهان بسیاری از آنها در همان چارچوب سیاست مماشات با رژیم شکل گرفته است.

ممکن است که رژیم مقررات برجام را در ظاهر نقض نکرده باشد، کما این که دیشب هم که صالحی صحبت می‌کرد در موارد مختلف جا به جا تکرار می‌کرد که ما این کار را در چارچوب برجام و بر اساس آنچه در برجام تعیین شده انجام دادیم؛ اما آن تحلیلگران از یک چیز غافلند و آن این است که این رژیمی است بی نهایت دجال و فریبکار که بمب اتمی را ضامن بقای خودش تلقی می‌کند و از این سودا دست برنداشته و دست برنخواهد داشت.

و همیشه علاوه بر آنچه که لو رفته و ناگزیر بود به بازرسان نشان بدهد، پروژه‌های مخفیانه را هم در آستین داشته که مجاهدین هم پیوسته آنها را افشا کرده‌اند. تا آنجا که به رژیم برمی‌گردد، بهترین توصیف را رئیس جمهور آمریکا از جامعة اطلاعاتی آمریکا ارائه کرد و گفت آنها در رابطه با رژیم ایران به شدت منفعل، خام و ساده لوح هستند و بایستی به مدرسه برگردند. منظورش این بود که دربارة رژیم آخوندی حالا حالاها باید درس بخوانند و بیاموزند.

کما این که خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران بلافاصله بعد از توافق اتمی در ۲۳تیر ۱۳۹۴هشدار داد: این توافق ”راه فریبکاری ملایان و دستیابی آنها به بمب اتمی را نمی بندد“ و قبل از آن در ۳آذر ۱۳۹۲هشدار داده بود ”هرگونه سستی و تعلل و کوتاه آمدن از سوی جامعه بین المللی باعث می شود که خامنه ای بار دیگر با فریبکاری و تقلب به سمت تولید بمب اتمی پیش برود“.

س: معنی اظهارات رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجة‌ آمریکا که گفته اجازه نمی‌دهیم ایران کرة شمالی بشود، چیست؟


ج: حرف رئیس جمهور آمریکا فراتر از موضعگیری دربارة برنامة اتمی رژیم بیانگر یک استراتژی است و پمپئو وزیر خارجة امریکا نیز روی همین تاکید کرده و شب گذشته در مصاحبه با تلویزیون فاکس نیوز در جواب سؤال خبرنگار که او را دربارة ارزیابی جامعة اطلاعاتی آمریکا مورد سؤال قرار داد، گفت: «بنا به اطلاعات بدست آمده؛ رژیم ایران یک ریسک واقعی را دارد و آنها این توانایی را دارند که مواد اتمی که دارند را غنی سازی کنند و ظرفیتشان را بالا برده اند تا برنامه موشکی شان را هم بهبود بدهند.

وی با اشاره به آزمایش اخیر موشکی رژیم گفت: اینها همه، عواملی هستند که ما را به جایی می رساند که آنها روزی بتوانند سیستمی داشته باشند که آمریکا را هم تهدید کنند. پرزیدنت ترامپ گفته است ما چنین چیزی را تحمل نمی کنیم و نمی گذاریم ایران یک کره شمالی دیگر بشود. ما سیاستهایی را تعیین کرده ایم که از این وضعیت جلوگیری می کند».

در واقعی این یک استراتژی است که در آمریکا برای اولین بار دنبال می‌شود و بر اساس آن، همچنان که مجاهدین و مقاومت ایران طی تمام این سالها کوشیده‌اند به جهان تفهیم کنند، رژیم ایران به عنوان پدرخواندة‌ تروریسم و تهدید شمارة یک صلح و امنیت جهان است.

فعالیتهای هسته‌ای رژیم ایران به فرمان خامنه‌ای همواره ادامه داشته، اعتراف صالحی

عراقچی: پس از ۸ماه می‌فهمیم
لطفا به اشتراک بگذارید: