موضع آلمان در مورد ایران و تحلیل رویتر از بیانیه ساز و کار اروپا

موضع آلمان در مورد ایران و تحلیل رویتر از بیانیه ساز و کار اروپا


هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز پس از اعلام ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با رژیم آخوندی گفت: ما به گفتگو با رژیم ایران در مورد نقش مشکل آفرین آن در منطقه مشخصا در جنگ سوریه و برنامه موشکی‌اش ادامه خواهیم داد.

وی هم‌چنین بر جلوگیری از ابعاد نظامی غنی‌‌سازی و گفتگو درباره موضوعات سخت با رژیم تأکید کرد.

گزارشی درباره تحولات مربوط به سازوکار ویژه مالی اروپا.


مجری: رویترز به نقل از یک دیپلومات اروپایی گزارش داد: سازوکار ویژه مالی اروپا تغییر محسوسی در اوضاع ایجاد نخواهد کرد.

رادیو بین‌المللی فرانسه در پایگاه خبری خود درباره اجرای سازوکار اروپا نوشت: بعید به نظر می‌رسد که این موضوع در مبادلات تجاری رژیم ایران و اروپا تأثیر چشمگیری داشته باشد. در آغاز گفته می‌شد که سازوکار ویژه برای صادرات نفت به کار خواهد آمد، اما با توجه به این که اروپاییان دیگر تقریباٌ هیچ نفتی از ایران نمی‌خرند، گشایش این کانال جدید بیشتر به درد شرکتهای کوچک خواهد خورد. تحویل مواد غذایی و هم‌چنین دارو و هر آن‌چه مربوط به کمکهای انسانی است می‌تواند از این راه انجام گیرد.

وزیر خارجه بلژیک نوشت: ما میخواهیم به همکاران آمریکایی نشان دهیم که در مورد مسائلی مثل برنامه موشکی رژیم ایران و یا نفوذ منطقه‌ای این رژیم، اروپا با آمریکا همسو است ولو این که در مورد توافق اتمی اختلافاتی داشته باشیم.

روزنامه نیویورک تایمز هم نوشت: «3 کشور اروپایی شرکتی ایجاد می‌کنند تا با ایران تجارت کند، اما آیا کسی از آن استفاده خواهد کرد؟». این روزنامه افزود شرکت جدید به نام اینستکس در اساس اجازه تبادل پایاپای کالا بین شرکت‌های ایرانی و خارجی را بدون تبادلات مستقیم مالی و یا استفاده از دلار می‌دهد». نیویورک تایمز افزود: «وزارتخارجه آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که گزارشات در مورد اینستکس را دنبال می‌کند اما انتظار نداریم که این مکانیزم تأثیری روی “کارزار فشار” واشنگتن بر رژیم ایران داشته باشد».

به نوشتة نیویورک تایمز وزیرخارجه بلژیک دیدیه ریندرز گفت که “حیاتی است که به همکاران آمریکایی نشان دهیم که ما بر سر طیفی از مسائل مانند موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای رژیم ایران با آنها همسو هستیم”.

واکنش‌ها در رژیم با اینستکس سرد و مایوسانه بود.


تلویزیون ایران هم مایوسانه گفت :

افکت از ابتدای کلیپ: وزیر امور خارجه پس از اعلام سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران گفت گام اول بسیار با تاخیر برداشته شد اما آماده تعامل سازنده در شرایط برابر و احترام متقابل با اروپا هستیم.

حالا باید دید بعد از گذشت ۸ماه از طرح کانال مالی آیا اروپایی ها انتظارات را بابت تعهدات برجامیشان براورده می کنند جزییات بیشتر این سازوکار قرار است در جلسات آینده با حضور نمایندگان ایران و سه کشور اروپایی مشخص شود.

دی سایت آلمان نوشت موثر بودن سازوکار ویژه مالی در هاله‌یی از ابهام است . زیرا این سازوکار نمی تواند از شرکت های اروپایی در مقابل تحریمهای آمریکا حفاظت کند.

عراقچی گفت این سازوکار وقتی برای ایران منفعت کامل دارد که برای کشورها و شرکتهای غیر اروپایی هم در دسترس باشد.
لطفا به اشتراک بگذارید: