تشدید تنش وصدور تناقض به اروپا-گزارش خبری

تشدید تنش وصدور تناقض به اروپا-گزارش خبری


در حالی که صحبت از این است که اروپا طی چند روز آینده اس پی وی یا ساز و کار خود را ارائه خواهد کرد، اما ابرهای تیره‌یی بر روابط رژیم با کشورهای اروپای و حتی بر اف ای تی اف سایه انداخته است و در حالی که در درون رژیم کشمکش بر سر تصویب یا رد لوایح اف ای تی اف بالا گرفته، در داخل اروپا نیز شکافها بر سر چگونگی برخورد با رژیم عمیقتر شده است؛ گزارشی در این باره:

سایت حکومتی بهار (۲۹دی) وابسته به باند اصلاح‌طلبان حکومتی با اشاره به تنش فزاینده در روابط بین رژیم و اروپا، تحت عنوان « تحریم‌های تازه اروپا علیه ایران در راه است». نوشت: با رد هشدار اتحادیه اروپا در خصوص برنامه موشکی و عملیات ترور از سوی ایران، روابط دو طرف چنان پرتنش شده است که دیپلمات‌های غربی از بررسی برنامه تحریم‌های تازه اروپا علیه ایران خبر می‌دهند».

این مقاله با اشاره به سفر دو هفته پیش اخیر نمایندگانی از کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک به تهران، برای ابلاغ دو پیام مهم اعضای اتحادیه اروپا به وزارت خارجه (رژیم) می‌نویسد:

«این دو پیام شامل پایان صبر اتحادیه اروپا در برابر ادامه آزمایشهای موشکی ایران و تلاش این کشور برای انجام ترور در خاک اتحادیه اروپا بوده است. هر چند مقامهای وزارت خارجه تاکنون حاضر به اطلاع‌رسانی در مورد این نشست نشده اند ولی یکی از دیپلمات‌های اعزامی در خصوص نتایج این سفر گفت که ما باید نگرانی‌هایمان را به مقامات ایرانی اعلام می‌کردیم، هر چند که خوشایند آنها نبود و اتفاق‌های زیادی رخ داد که نمودار وخامت روابط اتحادیه اروپا با ایران است. در همین حال یک دیپلمات بریتانیایی گفت که کشورش به همراه فرانسه و آلمان احساس می‌کند که دور اول تلاش‌های دیپلماتیک برای همکاری با ایران ناامیدکننده بوده و نتوانسته منجر به برداشتن گام‌های سازنده از سوی ایران شود.

یک سایت دیگر اصلاح طلبان به نام فرارو نیز روز گذشته نوشت: « مقامات اروپایی در هفته‌های اخیر، با برجسته کردن مسئله برنامه موشک بالستیکی ایران و همچنین عملیات ترور ادعایی در خاک اروپا، سطح تنش‌ها با (رژیم) ایران را بالا برده و قرار است در آینده از این هم بالاتر ببرند.. و حتی قرار است کشور‌های اروپایی به طور دسته جمعی، در ۲۱ ژوئیه، بیانیه‌ای منتشر کنند که در آن آزمایش‌های موشکی و سیاست ایران در منطقه محکوم شود..».

این مقاله با اشاره به تناقض موجود در سیاست اتحادیة اروپا در قبال رژیم اشاره کرده و می‌نویسد: «اروپاییها به موازات تلاش برای رونمایی از اس پی ولی، خود را برای صدور یک بیانیه مشترک علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و نیز اعمال تحریم‌های جدید بر تهران در روز‌های آینده آماده می‌کنند. بنا به گفته منابع اروپایی، اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر این است که از دو اقدام - رونمایی از اس پی وی و صدور بیانیه محکوم‌کننده- کدام یک زودتر اعلام شود.

در باند خامنه‌ای دو رویکرد متفاوت نسبت به اس پی وی و رابطه با اروپا وجود دارد.


دلواپسان بر بی‌فایده بودن اس پی وی و رابطه با اروپا اصرار می‌ورزند و می‌گویند باید هر چه زودتر از برجام خارج شد، اما نزدیکان خامنه‌ای که قاعدتاً موضع او را منعکس می‌کنند، موضع گلایه آمیز نسبت به اروپا دارند و درخواستشان این است که اروپا به تعهدات خود عمل کند.

کمال خرازی از نزدیکان خامنه‌ای و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار با یک هیأت ایتالیایی از عملی نشدن اس پی وی سازوکار ویژه‌ مالی اروپا ابراز نگرانی کرد. وی افزود: «این‌که دولت‌های اروپایی توان حمایت و هدایت شرکت‌های اروپایی را برای همکاری با ایران ندارند، قابل دفاع و پذیرش نیست.

خرازی به تهدید متوسل شد و گفت: ««شکست برجام، امنیت اروپا را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد؛ منافع اروپا ایجاب می‌کند که گام‌های عملی در قبال برجام بردارد».

در جریان این کشمکشها و آشفته بازار ناشی از آن، مراجع حکومتی نیز به میدان آمده و علیه اف ای تی اف بیانیه می‌خوانند:
تایم کد صفر «آیت‌الله نوری همدانی ، هوشیاری حوزه را در قبال مسائل روز ضروری دانست و گفت حوزه علمیه بدار است و با رصد رخدادهای ملی و بین‌المللی در قبال آن عکس‌العمل نشان می‌دهد. این مرجع تقلید امروز در ابتدای درس خارج فقه خود گفت: اف ای تی اف معاهده‌یی ظالمان است و تصویب آن به صلاح کشور نیست و ما نمی‌توانیم سکوت کنیم».

یکی دیگر از مهره‌های دلواپسان به نام یاسر جبراییلی با رد اس پی وی و برجام م‌نویسد: «اگر بخواهیم اس پی وی را در یک جمله توضیح دهیم باید بگوییم مکانیسمی برای مبادلة غذا و داروست که قبل از برجم بون آن نیز این مبادلات جاری بود و اساساً مشمول تحریم نبودد که ساز و کار ویژه بخواهد. الان هم مشمول تحریم نیست. ازوپاییها به صراحت می‌گویند نمی‌خواهند تحریمهای آمریکا نقض شود».
لطفا به اشتراک بگذارید: