ضعف خامنه ای وبارز شدن تناقضات نظام ولایت فقیه

ضعف خامنه ای وبارز شدن تناقضات نظام ولایت فقیه


بحران رأس رژیم را فرا گرفته


خامنه‌ای برای مهار این وضعیت در داخل رژیم سعی می‌کند نهادهای موجود را با تغییر کارکرد آنها هر چه بیشتر به چنگ خود بگیرد. یکی از این نهادها مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اما این خود موجب بحران جدیدی شده است

علی مطهری نایب رئیس مجلس طی یک مصاحبة ویدیوی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر این که آیا تغییر در متن قانون اساسی برای رفع تناقضات موجود در نظام لازم نیس؟ گفت:

علی مطهری نایب رئیس مجلس ارتجاع


مسأله بررسی صلاحیت نامزدهای خبرگان رهبری است که به نظر من باید به عهده نمایندگان مراجع تقلید باشد. اینکه بررسی صلاحیت به دست شورای نگهبان است و شورا هم منصوب خود رهبری است، اشکالاتی را ایجاد می‌کند.

با اشاره به اینکه همین قانون اساسی موجود هم در خیلی جاها درست عمل نمیشود، گفت:

مثلاً مجلس خبرگان رهبری وظیفه نظارت بر بقای شرط عدالت در رهبری را دارد که بالاخره باید گاهی بررسی و سؤال کنند و پاسخ بشنوند.

حالا ممکن است ضرورت نباشد حتماً در رسانه‏‌ها منعکس شود ولی باید بالاخره نظارت خودشان را انجام دهند و اگر سؤالی دارند مطرح کنند.

امروز مجلس خبرگان رهبری کار خود را از نظارت بر رهبری به نظارت بر دولت که کار مجلس شورای اسلامی است تغییر داده و این خلاف قانون اساسی است. او ادامه داد:

این روند، تداخل در کار یکدیگر است درحالی که خبرگان باید کار خودش را انجام دهد و مجلس هم کار خودش را. این رویه‌های اشتباه باید اصلاح شود و البته با همین قانون اساسی فعلی قابل اجراست؛ منتها انجام نمیدهند».

تا «یه ناهار شامی می‌خورن و می‌رن، این خوب نیست».

مطهری در ادامة اظهارات خود همچنین گفت که مجلس خبرگان از وظیفه‌یی که قانون برایش در مورد نظارت بر رهبری تعیین کرده، منحرف شده است:

«مثلاً همین نظارت بر رهبری را صیانت از رهبری تفسیر می‌کنند. این تفسیر را از کجا درآورده‌اند؟ مگر رهبری نیاز به صیانت دارد؟

رهبری خودش جایگاه خاص و پایگاه مردمی خودش را دارد و نیازی به صیانت شما ندارد. شما نظارت بر رفتار و عملکرد رهبری باید داشته باشید تا مردم احساس کنند همه چیز طبیعی است و حالت مصنوعی ندارد و رهبری هم مثل بقیه باید پاسخگو باشند.

او ادامه داد: ما مثل کلیسای کاتولیک معتقد نیستیم که حاکم در مقابل خدا پاسخگو است اما در مقابل مردم پاسخگو نیست».

 

وقتی نایب رئیس مجلس ارتجاع این طور پاسخگو نبودن ولی فقیه را زیر سؤال می‌برد و بر ضرورت نظارت بر وی تأکید می‌کند، می‌توان دریافت که وقتی نوبت به عناصر رانده شده و حاشیه‌یی می رسد، کار به کجاها می‌کشد.

از جمله تاجزاده یکی از همین عناصر باند اصلاح‌طلب در مناظره‌یی با زاکانی از مهره‌های باند خامنه‌ای، نقش خامنه‌ای در قتلهای زنجیره‌یی در سال ۷۶ و در کشتار کوی دانشگاه در سال ۷۸ را زیر سؤال می‌برد و خواستار پاسخگویی او می‌شود. وی در پاسخ زاکانی که مدعی می‌شود وزارت اطلاعات دست خامنه‌ای نیست، می‌گوید:

تاجزاده « اطلاعات دست شما نبوده دست رهبر نبوده، قوه قضائیه که دست شما [ قطعی ] دست کیه قوه قضائیه؟ چرا رهبر دستور نمیده آن کسی که سردار نظری را ترور کردند بازداشت کنند بگیرند محاکمه اش بکنند؟ کی مانعش است ؟ اصلاح طلب ها مانعش هستند؟ قوه قضائیه من می پرسم چرا بعد بیست سال قاتل عزت ابراهیم نژاد را پیدا نکردی؟ میگه اطلاعات که دست رهبر نیست دست هر کی میخواهد باشه سپاه که دست رهبر است

دامنة این ابراز مخالفتها و زیر سؤال بردن شخص خامنه‌ای و اصل ولایت فقیه به حوزه‌ها هم کشیده شده.

آخوند خاتمی سخنگوی خبرگان ارتجاع که تا کنون چند بار به حضور و نفوذ یک جریان قوی ضد ولایت فقیه در حوزة قم اعتراف کرده بود، روز گذشته طی یک سخنرانی با اشاره به این جریان که آن را فتنه می‌نامید، گفت:

« در زمان فتنه باید چه کرد؟ اولین قدم این است که ببینیم حق، ولایت و رهبری در کجای این داستان قرار دارد و سپس به همان طرف برویم، ولی‌ فقیه چراغ راه است، هویت نظام اسلامی ما ولی‌فقیه است تا آخرین لحظه باید حامی و مدافع ولی‌فقیه باشیم تا به مملکت اسلامی آسیبی وارد نشود».

آخوند مکارم از مراجع حکومتی نیز با اشاره به کتابهایی که به گفتة او ریشه مذهب، اسلام و انقلاب و قانون اساسی را می‌زند»، خصوص باید فکری کرد» وی در ادامه فاش کرد که بسیاری از این کتابها در حوزه چاپ می‌شود.

در این رابطه وی خواستار رصد مفاهیم کتاب‌های منتشر شده در حوزه نیز شد و گفت: در حوزه مشکلات مهمی در زمینه مفاهیم کتاب‌ها وجود دارد و بعضاً در هفته ۲۰ جلد کتاب نوشته می‌شود که لازم است گروهی به رصد مفاهیم این کتاب‌ها بپردازند.
لطفا به اشتراک بگذارید: