اینس‌تکس کابوس جایگزین کابوس دیگر-گزارش خبری

اینس‌تکس کابوس جایگزین کابوس دیگر-گزارش خبری


علی لاریجانی رئیس مجلس ارتجاع که در سیاست خارجی و در رابطه با اروپا و آمریکا متحد روحانی محسوب می‌شود، دربارة سازوکار جدید اروپا صبر و ارزیابی را پیشنهاد کرد.

وی با بیان اینکه اینستکس میدان سنجش عیار اروپایی ها در مسائل بین المللی است ، گفت: «این مؤسسات نتیجه کاری بود که خود اروپاییها برای خودشان انجام دادند، یعنی کشورهای اروپایی در مصافی که با آمریکایی ها داشتند منزلت و وزن خودشان را، در عرصه های بین المللی نشان دادند.

وی ادامه داد: ما هم باید آن را بررسی کنیم تا ببینیم در مسیر عمل چقدر موفق خواهد شد. فعلاً درباره آن نه خیلی می توان منفی صحبت کرد و نمی توان خیلی مثبت گفت ؛ بلکه باید در مقام عمل آن را ارزیابی کرد».

فلاحت‌پیشه رییس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع طی اظهاراتی که در روزنامة جهان صنعت امروز به چاپ رسیده، با بیان اینکه «اثر سازوکار مالی جدید بیشتر سیاسی است» گفت:

«اینستکس بسیاری از نیازهای ایران را رفع نمی‌کند، لذا عمدتاً اثر سیاسی دارد که بیشتر از اثر اقتصادی آن است‌.

در ایران هم به دلیل اثرات سیاسی سازوکار مالی از آن استقبال شد‌. وی سپس به طور متناقضی اضافه کرد: «اروپایی‌ها برای آنکه اینستکس را توجیه سیاسی کنند آن را فقط به گذشته ربط داده‌اند حال اینکه این موضوع با آینده هم ارتباط دارد‌.

اینکه اف ای تی اف و مسائل دیگری را با اینستکس مرتبط کنند درست نیست. اروپایی‌ها هنوز در برجام گام عملی برنداشته‌اند، بنابراین نباید انتظار داشته باشند که ایران درباره اف ای تی اف به خاطر اروپا گام بردارد»‌.

: تلویزیون رژیم رژیم (۱۳بهمن) در همین رابطه به یک پرسش و پاسخ در جلسة استماع کمیتة تروریسم کنگره با مارشال بیلینگسلی دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا اشاره می‌کند که در آن بیلینگسلی می گوید:

یکی از راه های ادامه فشار بر رژیم ایران، این است که چارچوبی قانونی برای بازخواست ایران ایجاد کنیم تا آنها را به توقف حمایت مالی از تروریسم مجبور کنیم. ما باید مصرانه از آن ها بخواهیم چنین سیستم قانونی را برای مقابله با پولشویی برقرار کنند تا در این صورت تدابیری علیه بخش های مالی ایران وضع شود».

گوینده:‌البته باید در کنار این قرائن و شواهد قابل تأمل، به اقدام دیر هنگام اروپایی ها در اعلام ثبت انس تکس یا همان شرکت مربوط به ایجاد ساز و کار مالی ویژه با ایران، با نگاه شک و تردید نگریست».

دلواپسان فراتر از شک و تردید، سازوکار جدیدانستکس را یک دام و یک ابزار جدید علیه نظام تلقی می‌کنند؛ مهدی محمدی از مهره‌های این باند و عضو سابق تیم مذاکرات هسته‌یی در گفتگویی که در روزنامه رسالت ارگان باند مؤتلفه با عنوان «تکرار تقریباً هیچ» به چاپ رسیده می‌گوید: «اروپاییها آغاز به کار آن را مشروط به شروطی مانند مذاکرات منطقه ای و موشکی و تکمیل برنامه اقدام اف ای تی اف خواهند کرد. بنابراین این مکانیسم می تواند خود ابزاری برای باج گیری جدید از ایران باشد».

محمدی می‌افزاید: «از چند جنبه این سازوکار جدید نه تنها تحریم های امریکا را تضعیف نمی کند بلکه مکمل آن هم هست. اولا اصلی ترین هدف آمریکا گرفتن اختیار پول های ایران از ایران و به دست گرفتن مدیریت پول‌های ایران است و انستکس کمک موثری به این موضوع می کند».

یاسر جبرائیلی، یکی دیگر از مهره‌های دلواپسان نیز در گفتگو با رسالت می‌گوید:

«پیش بینی می کنم دور جدیدی از فشار بر ایران از طرف اروپایی ها برای اجرای استانداردهای اف ای تی اف و برای محدود کردن برنامه موشکی ایران شروع شود، یعنی همان مسئله ای که آمریکا به دنبالش بود بنابراین باید بدانیم که سیاست اروپایی ها از آمریکا جدا نیست.

جبراییلی در قسمت دیگری از اظهارات خود سامانة‌انستکس را «یک وجه دیگر از قوانین مسدودساز هستند. آن قوانین برای محافظت از شرکت های اروپایی در حوزه اقلام غیرتحریمی بود، این سامانه مربوط به مبادلات مالی اقلام غیرتحریمی است. در واقع اروپا هم در قوانین مسدودساز و هم در انستکس منافع خودش را دنبال کرده است. خلاصه این است که اروپا برخلاف وعده‌هایی که داده بود و برخلاف تبلیغات جریان لیبرال در ایران، قصد مقابله با تحریم‌های آمریکا را ندارد».

کیهان خامنه‌ای (۱۴بهمن) نیز در مقاله‌یی با عنوان:‌ «اینستکس» تکرار آرزوی ترامپ است؛ می‌نویسد:‌«تکرار آرزوی ترامپ از زبان اروپایی‌هاست. این کانال مالی هیچ ارتباطی با تعهدات برجامی اروپا نداشته و صرفاً سیاست مبادله پول نفت دیگر کشورها با غذا و دارو است! برهمین اساس این کانال مالی دون شأن ملت ایران است و مجمع تشخیص باید با قاطعیت، لوایح خسارت‌بار مرتبط با اف ای تی اف را رد کند».

وطن امروز روزنامة دیگر دلواپسان وابسته به باند خامنه‌ای، طی مقاله‌یی با عنوان «نگرانی‌‌های حیاتی درباره انستکس اظهارات ظریف در مورد آمادگی رژیم برای تعامل سازنده با اروپا» در واکنش به اعلام اینس‌تکس را مورد سؤال قرار داده و نوشته است: «این جمله باید راززدایی شود و آقای ظریف خیلی روشن باید متعهد شود منظور از این تعامل سازنده هیچ نوعی از مذاکرات منطقه‌ای- از جمله آنچه چند ماه قبل درباره یمن انجام شد- نیست».

درخواست‌های جدید در قالب INSTEX – روزنامه‌های امروز حکومتی

سردرگمی و صف‌بندی باندها در بن‌بست
لطفا به اشتراک بگذارید: