تظاهرات پاریس و لرزه وحشت بر سراپای حکومت

تظاهرات پاریس و لرزه وحشت بر سراپای حکومت

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

موضوع بحث و گفتگوی امروز ، برگزاری تظاهرات و راه‌پیمایی ایرانیان آزاده و هواداران مجاهدین خلق ایران در روز جمعه ۱۹بهمن در پاریس است که انعکاس فوق‌العاده گسترده‌یی در خبرگزاریها و رسانه‌های جهان داشت و این انعکاسهای گسترده و تأثیرات آن بر روی مردم و جامعة ایران رژیم آخوندی را سرآسیمه و وحشتزده کرد.

خبر و نظر


روز جمعه ۱۹بهمن هزاران تن از ایرانیان شریف و آزاده و هواداران مجاهدین،‌ طی چند ساعت تظاهرات و راه‌پیمایی در خیابانهای پاریس۷ یاد شهیدان ۱۹بهمن اشرف و موسی و یارانشان و نیز یاد پیشتازان انقلاب ضد سلطنتی را گرامی داشتند و جنایتهای رژیم آخوندی را افشا نمودند. این تظاهرات، به عنوان یک رویداد مهم در مهمترین رسانه‌های خبری جهان وسیعاً انعکاس یافت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: در راهپیمایی پاریس برای تغییر رژیم ایران، هزاران تن در چهلمین سالگرد سقوط رژیم سلطنتی به سرنگونی حکومت مذهبی فراخوان دادند. آسوشیتدپرس همچنین تصاویر متعددی از تظاهرات پاریس مخابره کرد
خبرگزاری رویتر نیز با مخابره تصاویری از این تظاهرات مخابره کرد. خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار تصاویری از این تظاهرات از جمله گزارش داد: «افراد روی تصاویر حسن روحانی رئیس جمهور و رهبر رژیم ایران علی خامنه ای درخلال تظاهرات اپوزیسیون در تبعید ایرانی در ۸ فوریه۲۰۱۹ در پاریس راه می روند.

مهمترین روزنامه‌های آمریکا نیویورک تایمز، واشنگتن پست و واشتنگتن تایمز و صدها سایت خبری و روزنامه‌های این کشور تظاهرات و راه‌پیمایی پاریس را انعکاس دادند. نیویورک تایمز نوشت: مجاهدین خلق که در غرب وسیعا به ام.ئی.کی شناخته می شوند با یک ردیف از سخنرانها قبل از شروع راهپیمایی به این تجمع پیوستند. در میان سخنرانها از سیاستمداران سابق و فعلی فرانسه تا نخست وزیر سابق الجزایر و یک شخصیت اپوزیسیون سوریه حضور داشتند.

واشنگتن پست


واشنگتن پست نیز ضمن انعکاس تظاهرات به تدابیر شدید امنیتی که پلیس فرانسه برای حفاظت از آن در نظر گرفته بود اشاره کرده و توطئة بمب‌گذاری رژیم در گردهمایی بزرگ مجاهدین در ویلپنت را یادآوری کرد و سپس به نقل ازشاهین قبادی افزود: تا زمانی که ما با یک دولت اصلی حامی تروریسم مواجه هستیم همیشه یک نگرانی هست... اما این هیچگاه ما را متوقف نمی کند.

رادیو فرانسه در گزارشی از راه‌پیمایی هواداران و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در پاریس در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب ایران پخش کرد و از جمله گفت: با نزدیک شدن چهلمین سالگرد انقلاب در ایران، هواداران و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران روز جمعه تحت مراقبتهای امنیتی شدید در پاریس راهپیمایی کردند و برای خاتمه بخشیدن به حکومت دینی در ایران و پروژه های موشکی آن فراخوان دادند.

تلویزیون فاکس نیوز طی گزارشی از تظاهرات پاریس به سخنان ژان پیر میشل سناتور سابق فرانسه که یکی از سخنرانان این مراسم بود اشاره کرد. ژان پیر میشل طی مصاحبه یی گفت فکر می کنم ایالات متحده در رابطه با رژیم ایران در مسیر درستی است. او اروپایی ها را بخاطر سیاست نرمتر نسبت به رژیم ایران مورد سرزنش قرار داد. سناتور میشل مقاومت ایران را بخاطر داشتن یک زن در رهبریش ستود. زنی که می گوید خواهان دموکراسی و جدایی دین از دولت در ایران آینده می باشد.

تظاهرات پاریس در رسانه‌های عربی نیز بازتاب بسیار گسترده‌یی داشت.


خبرنگار تلویزیون اسکای نیوز در شبکة عربی خود ضمن گزارش مستقیم از تظاهرات پاریس از جمله گفت: تظاهرکنندگان ازکشورهای اتحادیه اروپا خواستار قطع کامل روابط با رژیم ایران هستند که به یک رژیم تروریستی شناخته میشودکه درحال حاضر مرزهای ایران وخاورمیانه را نیز درنوردیده وبه خاک اروپا رسیده است وشما میدانید اروپا تعدادی از مسؤلین رژیم ایران واخیرا یکی از عناصر وزارت اطلاعات را را تابحال در لیست تروریستی قرار داده است».

تلویزیون الغد نیز طی گزارشی از تظاهرات پاریس، در صحنه گفتگویی با دکتر سنابرق زاهدی مسئول کمیسیون قضائی شورای ملی مقاومت به عمل آورد. دکتر زاهدی در این مصاحبه گفت: « وقتی مردم ایران در سال گذشته به خیابانها ریختند همین شعارهای را که اکنون تظاهرکنندگان امروز سرمیدهند فریاد می‌کردند که مضمون آن پایان دادن به این رژیم بطورکامل با تمامی دارودسته هایش وبرپایی یک رژیم دمکراتیک ومسالمت جو و معتقد به حسن همجواری می‌باشد. این چیزی است که این مقاومت بآن فراخوان میدهد.

تظاهرات پاریس در رسانه‌های آلبانی نیز انعکاس یافت. روزنامه گازتا شیپتاره نوشت: گروه اپوزیسیون ایران در راهپیمایی پاریس به تغییر رژیم فرا می‌خواند. جمعیت حاضر پوسترهای مریم رجوی رهبر و مسعود رجوی را در دست داشتند... مقر اصلی این گروه در حومه پاریس است و چند هزار از اعضایش هم در آلبانی می باشند که در یک تلاش به وساطت سازمان ملل از عراق به آلبانی منتقل شدند.

واکنشهای رژیم:


در قبال بازتاب گسترده تظاهرات و راه‌پیمایی پاریس، رژیم آخوندی واکنشهایی حاکی از وحشت و استیصال نشان داد. جواد منصوری از دیپلوماتهای سابق رژیم در حالی که مجاهدین را مهمترین اهرم فشار علیه رژیم توصیف می‌کرد، گفت: حمایت های دولت های فرانسه و آمریکا از جریان های معارض و ضد انقلاب، از همان اولین روز های پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد و تاکنون ادامه پیدا کرده است و از منظر آنان این مهمترین اهرمی است که می تواند برای فشار و مقابله با جمهوری اسلامی استفاده شود.

سایت حکومتی جام نیوز تحت عنوان: « سیاست یک بام و دو هوای فرانسه؛ حمایت از جلیقه زردها ممنوع اما حمایت از تروریست ها آزاد!» از این تظاهرات سوز و گداز کرد و نوشت: «اعضای (مجاهدین) بار دیگر با حمایت فرانسوی ها در پاریس دست به تظاهراتی علیه ایران زدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که این تظاهرات با همراهی تعدادی از شخصیت‌های سیاسی فرانسه صورت گرفته است. ژان پیر برار عضو سابق مجلس ملی فرانسه، آلخو ویدال کوادراس نایب‌رئیس سابق پارلمان اروپا و ژان فرانسوا لوگاره شهردار منطقه یک پاریس از جمله سخنرانان این شو تبلیغاتی علیه ایران بودند.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم که البته تصویر بسیار کوچکی بود از بازتاب فوق‌العاده گستردة این تظاهرات و راه‌پیمایی در رسانه‌های سراسر جهان؛ سؤالاتی در این رابطه مطرح می‌شه: از جمله این که مضمون سیاسی این تظاهرات و راه‌پیمایی که موجب شد رسانه‌ها این طور به اون توجه نشون بدن، چی بود؟

رسانه‌ها و ناظران روی چه نکاتی تمرکز کردند و چه نکاتی از این تظاهرات رو برجسته کردند. چرا رژیم این طور نسبت به اون واکنش هیستریک نشون داد. اینها از جمله سؤالاتی است که با مهمان برنامة امروز میثم ناهید در میان می‌گذاریم. با ما همراه باشید.

س: مضمون سیاسی تظاهرات روز جمعه چی بود و چرا این قدر مورد توجه قرار گرفت؟


ج: مضمون تظاهرات، منعکس کردن خواست مردم ایران برای تغییر و سرنگونی این رژیم بود و افشای جنایتهای رژیم در حق مردم ایران. در این جریان آنچه سخنرانان برجسته این تظاهرات روی آن انگشت گذاشتند این بود که ایران در آستانة یک تغییر و زیر و رویی بزرگ و انقلاب است و الترناتیو مردمی و دموکراتیک این رژیم رو به سقوط هم موجود است که توسط خانم مریم رجوی هدایت و رهبری می‌شود و در اوج اقبال اجتماعی و اعتبار بین‌المللی قرار دارد.

خود برگزاری این تظاهرات در فرانسه در شرایطی که خود فرانسه هم دچار مشکلات امنیتی و اجتماعی است خیلی با معناست و نشان دهندة حسابی است که فرانسه بر روی مقاومت ایران و آلترناتیو آن می‌کند. شعارهای تظاهرات هم همان شعار قیام کنندگان در داخل کشور و بیانگر خواست و آرمان آنها بود. آنچه باعث توجه رسانه‌ها شد، مبنایش خود تظاهرات و برگزارکنندگان آن بود. از تعداد شرکت کنندگان تا سازماندهی و نظم و شکوه خیره کنندة آن، تا شخصیتهای برجسته فرانسوی و دیگر کشورها که در آن شرکت داشتند و سخنانی که گفتند. تا شعارها و خواستة تظاهر کنندگان.

شرایط کنونی هم به عنوان شرط، به این اهمیت ضریب می‌زند. مانند وضعیت به شدت بحرانی رژیم، وضعیت انقلابی جامعة ایران که از هر حیث در آستانة انفجار است و همچنین شرایط این مقطع در آستانة اجلاس مهم ورشو و در آستانة فرا رسیدن آخرین ضرب‌الاجل اف‌ای‌تی اف...

س: رسانه‌ها در انعکاس این تظاهرات به چه مواردی بیشتر توجه نشون دادند و چه نکاتی رو برجسته کردند؟


ج: اول اجازه بدین به ابعاد فوق‌العاده گستردة‌این تظاهرات که بالغ بر صدها مورد است اشاره کنم... مهمترین خبرگزاریهای بین‌المللی هر کدام چندین گزارش با عکسهای متعدد از آن مخابره کردند که هر کدام از آنها در صدها رسانه‌ بازگو و منتشر می‌شود. نکاتی که در این گزارشها برجسته بود:

۱- آلترناتیو شورای ملی مقاومت و نیروی محوری آن و نقش مجاهدین در داخل کشور
۲- رهبری این مقاومت و چهره و پرچمدار شناخته شدة آن خانم مریم رجوی
۳- شرایط کنونی ایران که با وضعیت انفجاری جامعة ایران و از هم پاشیدگی اقتصادی حرکتهای مداوم اعتراضی اقشار مختلف دیگر کسی تردیدی ندارد که این رژیم به مرحلة آخر خود رسیده وروزهایش به شماره افتاده است.
۴- تاکید بر تروریسم رژیم و این که هدف اولیه این تروریسم سازمان مجاهدین خلق است با یادآوری توطئة تروریستی در ویلپنت و دستگیری و اخراج دیپلومات تروریستها و عوامل و جاسوسان رژیم در کشورهای مختلف .

س: رژیم چرا این قدر وحشتزده شده و واکنش نشون داد؟


ج: رژیم با زبان و فرهنگ خودش روی تمام این موارد مهر تایید زد و بخصوص به جایگاه آلترناتیو اذعان کرد. مثلا جواد منصوری که می‌گوید مجاهدین مهمترین اهرم فشار بر روی نظام هستند. هانی زاده از مهره‌های دستگاه تبلیغاتی رژیم: دولت فرانسه باید مسئولیت حمایت از مجاهدین را بپذیرد، و دولت ایران هم باید در این خصوص به دولت فرانسه هشدار بدهد که اگر تجمعات گاه و بیگاه مجاهدین ادامه یابد تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

و بعد مهره‌های ریز و درشت رژیم به میدان آمدند و اباطیل تکراری خود دربارة وابستگی مجاهدین به شرق و غرب و آمریکا و اسراییل و عربستان و... را تکرار کردند. اما در واقع وحشت اصلی آنها از موقعیت اجتماعی و بخصوص اقبال جوانان به مجاهدین وآرمان آنهاست. نقل قول پاسدار همکار لاجوردی...

س: در مجموع از برگزاری این تظاهرات و راه‌پیمایی و انعکاسهای اون و واکنشهای رژیم چه نتیجه‌یی می‌گیرید؟


ج:
۱- ابعاد تظاهرات و شرکت هزاران تن از ایرانیان و شعارهایشان که بیانگر خواست عموم مردم ایران برای سرنگونی است.
۲- شعارها و حرف تظاهرکنندگان که دقیقاً می‌دانند راه حل مسأله ایران چیست و اینها به عنوان نمونه و نمایندگان مردم ایران هستند که رژیم فریادشان را در گلو خفه کرده است.
۳- انعکاسهای رسانه‌ای و مضمون آن نشان می دهد که دنیا هم به نقش آلترناتیو و تنها راه حل اذعان می‌کند.
۴- واکنشهای رژیم که با زبان خودش آدرس آلترناتیو را می‌دهد و وحشتش از چشم‌انداز سرنگونی را بارز می‌کند.
۵- موقعیت رژیم در تعادل قوای بین‌المللی در برابر موقعیت رو به اعتلای مجاهدین و مقاومت ایران
۶- ورق خوردن تعادل در صحنة سیاسی و به زیر کشیده شدن مماشات که نتیجة نبرد 37ساله و پایداری مردم و مقاومت ایرن است.

گزارش آسوشیتدپرس واسکای نیوز از تظاهرات چندین هزارنفر از اپوزسیون در پاریس

آسوشیتدپرس: شورای ملی مقاومت سرکوب و اعدام در ایران را محکوم کرد، پژواک تظاهرات پاریس در رسانه‌های بین‌المللی + فیلم و عکس
لطفا به اشتراک بگذارید: