نا امیدی از امید درمانی -گزارش خبری

نا امیدی ازامید درمانی -گزارش خبری


از روز یازدهم بهمن که اینستکس یا سازوکارمالی ویژه جدید اروپا جهت تبادلات تجاری با رژیم اعلام شده،

اگر چه ظریف و سخنگوی وزارت خارجه در ظاهر از آن استقبال کردند اما لحن هردو گلایه‌آمیز و نومیدانه بود.

بهرام قاسمی از اینکه بستة اروپا تا به حال در عمل چیزی برای رژیم نداشته سوز و گداز کرد.

در باند خامنه‌ای واکنشها ابتدا با سردی و ابراز نگرانی همراه بود اما به فاصله کمی جنگ باندی و ابراز وحشت از پیامدهای این ساز و کار بالا گرفت، گزارشی را از جدیدترین واکنشها ببینیم:

برخی رسانه‌های همسو با باند روحانی تلاش کردند با تبلیغات و پروپاگاند فضای مثبت از اعلام سازوکار منعکس کنند.

عصر اقتصاد تیتر زد: تاثیر مثیت اینستکس بر اقتصاد ایران، ارز ارزان می شود


و روزنامه حکومتی امتیاز زیر تیتر «راه اندازی کانال ویژه مالی اروپا با ایران» خبر داده: «موج جدید کاهش قیمت ارز در راه است».

اما اظهارات مهره‌های هر دو باند حاکم چیز دیگری است.

محمد سلامی وزیر راه دولت روحانی اذعان کرد: «سازوکار جدید مالی(اینس تکس که توسط اروپایی‌ها اعمال‌شده تنها ایجاد مصونیت است تا شرکت‌ها توسط آمریکا تحریم نشوند».

قاسم محبعلی مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه رژیم همسو با باند روحانی هم گفت:

«هنوز این سوال وجود دارد که این نهاد، نهاد اتحادیه اروپاست یا 3 کشوری که در برجام حضور دارند.

موضوع دیگر اینکه آیا این نهاد می تواند کشور های خارج از اتحادیه اروپا را هم در بر بگیرد یا خیر، این ها مسایلی هست که هنوز مبهم است».

علی بیگدلی کارشناس همسو با باند روحانی گفت:


« الان شرایط به گونه‌است که به عقیده برخی کارشناسان، سیاست خارجی ایران در حالتی بحرانی قرار گرفته است.

حتی برخی از شرکا و کشور‌های دوست هم حاضر به خرید نفت از ایران نیستند.

با وجود اینکه اروپایی‌ها تمایل بسیاری به حفظ برجام دارند، اما در برخی مسائل مانند حقق بشر و مسائل موشکی، اختلافات جدی با جمهور اسلامی دارند و حتی اخیرا مسئله تحریم‌های جدید علیه ایران را مطرح کرده اند.

همین اجلاس ورشو که در اواخر بهمن ماه برگزار می‌شود،اگر بخواهیم واقع بینانه به این مسئله نگاه کنیم باید قبول کنیم که کاخ سفید تا حدودی هم در مورد اینکه مسئله ایران را تبدیل به یک موضع جهانی کند، موفق عمل کرده است».

احمد زید آبادی هم نوشت: «این نوع سازوکارها شاید دل برخی از مسئولان ایرانی را نسبت به "اختلاف بین دو سوی آتلانتیک" و "انزوای بین‌المللی آمریکا" و افسانه‌هایی از این قبیل خوش کند،

اما درد جامعه‌ای 80 میلیونی که گرفتار رشد فزاینده تورم و رکود و بیکاری و گرانی ناشی از بی‌کفایتی مدیریت داخلی و تحریم‌های بی‌سابقه ایالات متحده شده است، چاره نخواهد کرد.

این کشور بی‌هیچ تعارفی نیازمند تصمیم‌های استراتژیک برای برون‌رفت از این وضعیت است».

مهدی محمدی مهرة تیم مذاکره کننده هسته‌یی باند خامنه ای نوشت: «من از اینس تکس بوی مذاکرات منطقه‌یی و برجام۲ می شنوم. مبادا به اروپا امید ببندیم و شش ماه دیگر حسرت فرصتهای امروز را بخوریم».

عبدالرضا فرجی راد مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی رژیم با ابراز نومیدی از اینستکس گفت: « سازوکار ویژه مالی که قرار بود راه اندازی شود، سازوکاری بود که از طرف اتحادیه اروپا و با حمایت ۲۸ عضوش قرار بود شکل بگیرد،

اما سازوکار جدیدی که مطرح شده تنها با حمایت و پشتیبانی سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان ثبت شده و بیشتر حرکتی است که با محوریت این سه بازیگر یا تروئیکای قدرت سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا بوده است. یعنی سازوکار جدید از ساختار اتحادیه اروپا خارج است».

این کارشناس رژیم در ادامه گفت: «برای مسئله فروش نفت و نیز مسائل پولی و بانکی آن را منوط به امتیازگیری از تهران در خصوص دیگر مسائلی مانند توان موشکی و دفاعی و نیز دیپلماسی منطقه‌ای ایران کرده است...

حسین شریعتمداری هم نوشت: « چرا جسد متعفن برجام را دفن نمی‌کنند تا مردم از خطر عفونی میکروب‌های برخاسته از آن نظیر اف ای تی اف و سی اف تی و اس پی وی و پالرمو و اخیرا اینس تکس در امان باشند».

رسالت ارگان باند موتلفه در صفحه اول خود با تیتری بزرگ از به صحنه آمدن دلواپسان خبر داد با عنوان: «تکرار تقریبا هیچ - یاسر جبرائیلی: مشت اروپا باز شد در اینس تکس چیزی نیست، اف ای تی اف باید از دستور کار خارج شود».

روزنامه های باند خامنه‌ای هم با تیترهای مخالف به صحنه آمدند:


کیهان نوشت: نکته قابل توجه اینجاست که اروپا در اقدامی گستاخانه و طلبکارانه،

همین وعده نسیه و اجرای کاریکاتوری تعهدات خود را نیز به اجرای کامل دستورات اف ای تی اف از سوی ایران منوط کرده است!

جوان: «کوه اروپا موش زایید»، «شوخی مضحک»،

«وعده سرخرمن»، «برجام یک طرفه» و کانالی برای «نفت در برابر غذا» این عبارات بخشی از تعابیر طعنه‌آمیزی است که از سوی کاربران فضای مجازی به کار برده شد»

 

امید درمانی تنها راه اما واهی – ۲۳دی۱۳۹۷

امیدی که سراب بود!
لطفا به اشتراک بگذارید: