نمایش حکومتی ۲۲بهمن رسواتر و کسادتر از همیشه

نمایش حکومتی ۲۲بهمن رسواتر و کسادتر از همیشه

گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی

بحث و بررسی امروز شامل دو موضوع، نمایش امروز رژیم به مناسبت سالگرد انقلاب بهمن و سخنرانی روحانی در این مراسم می شود. با آن که رژیم از ماهها پیش تدارک دیده و خرج بسیار کرده بود تا با برگزاری راه‌پیمایی 22بهمن جمعیت بزرگی را به صحنه بکشاند و سرنگون نشدنش در چهلمین سال را جشن بگیرد و به وسیلة آن درهم‌شکستگی و منفوریت خود را بپوشاند.

اما این نمایش هم در تهران و هم در سایر شهرها بیش از هر چیز دیگری وضعیت وخیم اجتماعی رژیم را به نمایش گذاشت. جیغ و فریادهای روحانی رئیس جمهور رژیم و تکرار ادعاهای مسخره او در باره پیشرفت و قدرت رژیم بیش از هر چیز چنتة‌ خالی رژیم را به نمایش گذاشت. گزارشی در این باره:

خبر و نظر


تلویزیون رژیم با نشان دادن صحنه‌هایی از راه‌پیمایی تهران و شهرهای دیگر ، تلاش می‌کرد با شاتهای بسته جمعیت را انبوه نشان دهد. اما در همین صحنه‌ها هم مردم خسته و بی‌رمق یا در حال قدم زدن، یا در حال خرید و فروش یا در حال خوردن آش و فرنی بودند. اکثر صحنه‌ها هیچ شباهتی به یک راه‌پیمایی نداشت، نشانی از شعار دادن مردم نبود. حتی از پلاکاردها و پرده‌نوشته‌ها و تزیینات معمول سالهای قبل هم چندان خبری نبود.

آخوند روحانی هم سخنران مراسم تهران بود. وی در سخنان خود از آنجا که هیچ چیزی برای عرضه نداشت، به طور کشافی از خیانتهای شاهان قاجار و پهلوی را در به باد دادن شهرها و سرزمین‌های ایران سخن گفت و می‌خواست بگوید من آنم که شاهان قاجار و پهلوی خیانت کردند. این در حالی است که آخوندهای فاسد کل ایران را به باد داده‌اند.

روحانی در قسمت دیگری از سخنان خود، هزینه‌های هنگفتی را که رژیم برای امور نظامی و ساخت جنگ افزار صرف می‌کند، به سر مردم ایران که روز به روز محرومتر می شوند منت گذاشت. همه دنیا بداند که قدرت جمهوری اسلامی ایران امروز به مراتب از روز‌های رزم و دفاع مقدس بیشتر است و نیرو‌های مسلح ما در تهیه انواع سلاح ومهمات خودکفا شده اند و اگر روزی ۵ درصد این تجهیزات ایرانی و ۹۵ درصد آن خارجی بود امروز ۸۵ درصد تجهیزات، مهمات و نیازمندی‌های ما به دست نیرو‌های توانمند خودمان درداخل کشور ساخته می‌شود.

ادعای پیشرفت


بخش قابل توجهی از سخنرانی روحانی به ادعاهای پیشرفت و دستاورد و تکرار ارقام و آمار دروغ و ساختگی اختصاص داشت و او در این رابطه به طور خنده‌داری افزایش جمعیت کشور را هم به حساب دستاوردهای نظام گذاشت.
اگر جمعیت ما بیش از ۲ برابر شده است حداقل باید کار و تلاش و محصول و پیشرفت ما هم نسبت به ۴۰ سال پیش ۲ برابر باشد درحالی که وقتی به آمار و ارقام نگاه می‌کنیم وضع ما بسیار بیشتراز آن چیزی است که تصور می‌شود.

روحانی با ابراز خوشحالی از این که رژیم تا کنون سرنگون نشده، گفت:‌ مشکلاتی مردم ما خواهند داشت اما با کمک هم این مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت زیرا وضع آمریکا به مراتب بدتر از آن چیزی است که خودشان فکر می‌کردند و وضع منطقه ما بسیار بهتر از آن چیزی است که آنها فکر می‌کردند.

رژیم در بسیج تبلیغاتی خود هر یک از مهره‌ها و سردمداران خود را به یک شهر فرستاده بود: آخوند احمد خاتمی را به همدان فرستاده بود. آخوند علوی وزیر اطلاعات را به بیرجند، پاسدار سلامی گوبلز نظام را به شهرکرد، آخوند سعیدی را به ق و پاسدار رمضان شریف از سرکردگان سپاه را به قزوین فرستاده بود. حرف اصلی هر یک از آنها و سایر سخنرانها در شهرهای مختلف ابراز خوشحالی از این بود که رژیم در سالگرد 40سالگی هنوز سرنگون نشده و از آن نتیجه می‌گرفتند که سرنگون نخواهد شد.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو از برگزاری مراسم ۲۲ بهمن دیدیم و قسمتهایی از حرفهای روحانی رو شنیدیم. صرف نظر از کسادی و بی‌رونقی این نمایش، اما مضمون سیاسی این نمایش و بخصوص مضمون حرفهای روحانی به عنوان سخنران اصلی این مراسم بود، چه بود؟ و سایر سخنرانها در مراسم‌هایی که در شهرهای مختلف حرف زدند، حرفشان چی بود؟ امیدواریم در گفتگویی با خسرو شکراللهی بتونیم به این سوالات جواب بدیم.

س: مضمون سیاسی نمایش امروز رژیم در سالگرد ۲۲ بهمن چه بود؟


ج: مضمون نمایش امسال، در واقع جشن سرنگون نشدن رژیم بود. مضمونش اظهار خوشحالی از این بود که سال۹۷ را پشت سر گذاشتیم و سرنگون نشدیم و این بزرگترین دستاوردشان بود. در حالی که خامنه‌ای در سخنرانی ۲۱ آذر ماه خود به ایادی و نیروهای رژیم گوشزد کرد که همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند،ممکن است دشمنان قصد فریب داشته باشند تا برای سال ۹۷، جنجال کنند اما برای سال ۹۸ نقشه بکشند.

یعنی حرفش این بود که اگر سال۹۷ را پشت سر گذاشتیم نباید فکر بکنیم که خطر سرنگونی رفع شده، اما اینها از فرط خالی بودن دستشان ناچارند به همین سرنگون نشدن به عنون بزرگترین دستاورد بیاویزند. در حالی که سایة وحشت که بر سراسر رژیم افتاده سنگین‌تر و سیاه تر از این است که با این قبیل ادعاها و وارونه‌نماییها بتوانند کتمان کنند و خواه ناخواه از حرفهای خودشان هم بیرون می‌زند.

این ادعاها در شرایطی است که دو روز دیگر کنفرانس ورشو شروع می‌شود که خود رژیم از آن به عنوان ائتلاف ضد ایرانی که منظورش ائتلاف و اجماع بین‌المللی علیه رژیم است نام می‌برند و در شرایطی که کمتر از یک هفته به انقضای مهلت FATF بیشتر باقی نمانده و باندهای رژیم هنوز هم نتوانسته‌اند بر سر آن به توافق برسند و ولی فقیه هنوز این دست و آن دست می کند.

س: روحانی در سخنرانی خود حرفهای مختلفی زد، اما مضمون حرفهای روحانی و حرف اصلیش در این پرچانگی چی بود؟


ج: حرفهای روحانی در یک کلام وارونه‌گویی بود، مضمون همان پروپاگاندایی که خامنه‌ای گفته و تصریح کرده بود که این هنر است که شما بتوانید سیاهیها را سفید جلوه بدهید. اما سیاهیها در این رژیم چنان است که این باصطلاح هنر به تف سر بالا منجر شده و حتی تمسخر ایادی خود رژیم از هر دو باند را هم برانگیخته است.

اجازه بدهید من به بعضی از ادعاها و وارونه گوییهای روحانی اشاره کنم: او به طور کلی سه ادعا کرد:‌ ادعای مشروعیت، ادعای قدرت و ادعای پیشرفت. و ادعاهایش در هر سه زمینه ۱۸۰ درجه معکوس واقعیت بود. در ادعای مشروعیت رژیم را با رژیم سلطنتی مقایسه کرد که موروثی است، اما در این رژیم همة مقامات انتخابی هستند. این در حالی است که اگر مثلاً رژیم سلطنتی شاه ادعای مشروطه داشت، این رژیم حتی در قانونش سلطنت و استبداد مطلقة فقیه با اختیاراتی بسا فراتر از سلطان نظام سلطنتی در خودش یک کاسه کرده است. و ادعای انتخابی بودن مقامات حتی در درون خود رژیم هم به سخره گرفته می‌شود.

در ادعای قدرت و ثبات، به خیانت شاهان قاجار و پهلوی اشاره کرد که گویا این رژیم تمامیت ارضی کشور را حفظ کرده است. بگذریم از این که در واقعیت رژیم دریای خزر را به روسها وخلیج فارس را به چینی‌ها واگذار کرده و بقیه کشور را هم به قول خودشان مثل گوشت قربانی بین باندهای مافیایی حاکم تقسیم کرده و مردم را به روز سیاه نشانده، اما این ادعا،‌ در واقع بیان وحشتش از قیام مردم و سرنگونی است و می خواهد بگوید اگر این رژیم سرنگون شود، تمامیت کشور به خطر می‌افتد.

نمایش پیشرفت


در نمایش پیشرفت و ادعاهای روحانی در مورد دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی هم دروغهای روحانی دروغگو رسواتر از آن است که ارزش پرداختن داشته باشد و لابد همین روزهای آینده باند رقیب آنها را به باد سخره خواهد گرفت. جالب است که در همین تظاهرات امروز ادعاهای او که تکرار ادعاهای قبلی اوست از طرف همان نیروهای رژیم که به این مراسم آمده بودند، مورد تمسخر و ریشخند قرار گرفت.

از جمله این دست نوشته‌ها در دست جمعیت به چشم می‌خورد: "ای آنکه تو عامل گرانی تا عید خدا کند که نمانی"، "ملت ما نجیب است وزیر به فکر جیب است"، یک سری شعارها هم انعکاس دعواهای باندی رژیم بود و به رغم این که خامنه‌ای دو سه روز پیش با التماس و درخواست گفت که این مراسم را تبدیل به وسیلة تسویه حساب نکنید هم در تهران و هم در شهرهایی مانند قم علیه برجام و علیه اروپا و در واقع علیه دولت روحانی شعار دادند و ادعاهای او را مسخره کردند. از جمله این که:
"ملت شده بدنام، گور پدر برجام" و "کی گفته برجام بده گوشت کیلویی یکصده".

یا در دست نوشته‌های دیگری با طعنه به روحانی نوشته بودند: « "مردم در مسیر انقلابند، ماشاالله آقایان به فکر بخور بخورند، علی برکت الله،" و یا یک دست نوشته دیگر با اشاره به لغو سخنرانی علی لاریجانی در کرج نوشته بودند: "کرجی‌ها شاخ شکستند دهان فتنه بستند". یعنی در این نمایش رژیم نتوانست حتی بر روی بحران درونی و وضعیت پاره پارة خود سرپوش بگذارد و حداقل نمایش وحدت و انسجام بدهد.

س: ادعاهای روحانی چقدر از طرف ناظران سیاسی و تحلیلگران بین المللی جدی گرفته می‌شه و مورد توجه قرار می‌گیرد؟


ج: روشن است که این ادعاها سخیف‌تر از آن است که خودش مورد اعتنا قرار بگیرد. اما از این همه وارونه‌گویی طبعاً ناظران سیاسی و تحلیلگران پی می‌برند که وضع رژیم از آنچه که آنها فکر می‌کنند خرابتر و وخیمتر است. در این مورد بعضی اظهارات و اعترافات سخنرانهای دیگر در شهرهای مختلف خیلی گویاست.

از جمله: مثلا آخوند خاتمی در همدان گفت:‌ « می خواهند به بهانه این گرانی ها و فشار زندگی شما مردم را انقلاب از نظام اسلامی تان جدا کنند... خوابی که برای شما دیده اند این است که شما را ناامید کنند. در شبکه های ماهواره‌یی در فضای مجازی آلوده مدام نا امیدی را پمپاژ می کنند».

آخوند سعیدی در قم گفت:‌ «به ما می‌گن بگید انقلاب تو این چارسال چکار کرده؟ همة مقدسات و همة دستاوردها را زیر سوال ببریم. شبانه روز این امپراطوری رسانه‌یی به نفع دشمن داره تبلیغ می کنه. سوم: تحریک گسل های نارضایتی برای اغتشاش. این جریانات داخل ، بله مردم ممکنه اعتراض داشته باشند ، حرف داشته باشند حرفشون حقه ولی یک عده از این اعتراضات و از این حرفها ممکنه سوء استفاده بکنند و هدف دشمن را پیاده کنند.

ظرفیت شورش


و چهارم وجود ظرفیت شورش در برخی از اقشار جامعه که بالاخره اونها زیر بار نظام و انقلاب نمی روند و همواره دنبال یک سری حرکت ها هستند». و در قزوین پاسدار رمضان شریف درد اصلی رژیم را بروز داد و به طور مبسوطی علیه مجاهدین و علیه خانم مریم رجوی زوزه کشید و ضمن خواندن روضه ۱۷هزار کشته که او آن را به ۱۸هزار ارتقا داد گفت: «اینها امروز شده اند اپوزیسیون جمهوری اسلامی، و مشاوران مورد اعتماد کاخ سفید برای برخورد با انقلاب اسلامی».

خب ناظران و تحلیلگران این مراسم امروز رژیم و این حرفها را می‌گذارند در کنار تظاهرات و راه‌پیمایی مجاهدین و مقاومت ایران در روز ۱۹بهمن در پاریس و نتیجه خودشان را می‌گیرند. و این نتیجه‌گیری را در تیترها و عناوین رسانه‌های معتبر بین‌المللی هم می‌توان دید که از جمله تیتر زده بودند فرسودگی حکومت اسلامی در ۴۰سالگی!

ابراز وحشت در میان هیاهوی جشن

هنوز سرنگون نشدیم!

 
لطفا به اشتراک بگذارید: