تشدید انزوا در آستانه کنفرانس ورشو

تشدید انزوا در آستانه کنفرانس ورشو

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

در برنامة امروز می‌پردازیم به کنفرانس ورشو و موقعیت رژیم در این کنفرانس. همون طور که می‌دونید، امروز کنفرانس ورشو با شرکت وزیران خارجه و شماری از نخست‌وزیران و هیأت‌های نمایندگی بیش از ۶۰ کشور جهان در ورشو پایتخت لهستان آغاز به کار کرد. محور این کنفرانس که قرار است دو روز ادامه داشته باشد، ایران و بخصوص بحث پیرامون مقابله با سیاست صدور تروریسم فاشیسم مذهبی تروریستی حاکم بر ایران است. موضوعی که رژیم را به شدت وحشتزده و سراسیمه کرده است. گزارشی در این باره را می‌بینیم:

خبر و نظر


خبرگزاری سپاه پاسداران (۲۳بهمن) در مطلبی با عنوان «توییت فارسی ترامپ با دستخط (مجاهدین)» می‌نویسد: رئیس‌جمهور آمریکا که اعضای ارشد کابینه‌اش پیشتر از آرزوی ممانعت از ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی صحبت کرده بودند، در توییتی که به زبان فارسی و با ادبیاتی مشابه (مجاهدین) منتشر شده، خشم خود از ناکامی در برابر (نظام) را ابراز کرد.

خبرگزاری پاسداران در ادامه می‌افزاید: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در ماه‌های گذشته از هیچ تلاشی برای اعمال فشار به مردم ایران کوتاهی نکرده، دوشنبه شب در توییت‌هایی به زبان انگلیسی و فارسی، (نظام) ایران را عامل «فساد» و «ترور» توصیف کرده و نوشته است که «مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند.»

در ادامة‌این مطلب آمده است:‌ «توییت خشم‌آلود ترامپ در حالی منتشر می‌شود که سال گذشته «رودی جولیانی» وکیل شخصی او و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جمع اعضای (سازمان مجاهدین) از رؤیای تغییر نظام در ایران صحبت کردند و مدعی شدند که (نظام) ایران چهل سالگی را نمی‌بیند و مجاهدین می‌توانند کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران جشن بگیرند».

دیدار وزرای خارجه


در آستانة برگزاری اجلاس ورشو، وزیر خارجة آمریکا در سر راه خود به لهستان، با وزیر خارجه اسلوواکی میروسلاف لاچاک در براتیسلاوا پایتخت اسلوواکی دیدار و گفتگو کرد. در پایان این دیدار دو وزیر خارجه طی یک کنفرانس مطبوعاتی دربارة نتایج این دیدار سخن گفتند. به گزارش سایت وزارت خارجه آمریکا (۱۲فوریه)، مایک پمپئو در این کنفرانس گفت:‌ «در رابطه با اجلاس وزیران که در ورشو برگزار میشود، فکر کنم که ما نتایج واقعا خوبی بدست خواهیم آورد. وزیر خارجه برخی کشورها خواهند آمد. وزرای خارجه برخی کشورها نمی آیند. این انتخاب آنها است.

ولی این اجلاس یک بحث جدی مادی در مورد طیف وسیعی از موضوعات خواهد بود از مقابله با تروریسم گرفته تا نفوذ شرورانه ای که (رژیم) ایران در خاورمیانه در راستای بی ثباتی این منطقه داشته است. آقای کوشنر در رابطه با طرح صلح خاورمیانه صحبت خواهد کرد. معاون رئیس جمهور در رابطه با جنبه های زیادی از موضوعات خاورمیانه صحبت خواهد کرد. من در رابطه با مسیر آمریکا به جلو در سوریه صحبت خواهم کرد. ما فکر میکنیم که پیشرفت واقعی خواهیم کرد. ما فکر میکنیم که دهها کشور آنجا بصورت جدی در راستای یک خاورمیانه بهتر و با ثبات تر تلاش خواهند کرد و من امیدوارم که زمانی که ما روز پنجشنبه جلسه را ترک میکنیم این نتیجه را بدست آورده باشیم...».

رسانه‌ها و مهره‌های رژیم با وحشت نسبت به نتایج این کنفرانس واکنش نشان می‌دهند. در همین رابطه روزنامة جوان وابسته به سپاه پاسداران در شمارة امروز خود نوشت: «به نظر می‌رسد که کل برنامه این نشست به منظور پیشبرد رویکرد‌های امریکا برای مقابله با ایران در منطقه طراحی شده است».

اهداف کنفرانس


جوان به نقل از «یاچک چاپوتوویچ» وزیر امور خارجه لهستان می‌افزاید: «این کنفرانس اهداف متفاوتی دارد؛ بحث در مورد وضعیت خاورمیانه و آغاز روند ایجاد صلح و امنیت در این منطقه... با این حال جامعه بین‌المللی، ایرانِ امروز را تهدیدی جدی می‌داند. امریکایی‌ها هم به همین دلیل از توافق هسته‌ای خارج شدند».

روزنامة سیاست روز نیز طی مقاله‌یی با عنوان «از ورشو تا سوچی» با اشاره به همزمانی دو کنفرانس ورشو در لهستان و سوچی در سوریه کوشیده است بین این دو کنفرانس که محور مشترک هر دو آنها خاورمیانه است ارتباطی برقرار کند و با پر رنگ کردن حضور روحانی در سوچی، انزوای بین‌المللی رژیم را کمرنگ جلوه دهد.

سیاست روز می‌نویسد:‌ « نشست ورشو در شرایطی امروز آغاز به کار می‌کند که به ادعای آمریکا مقابله با توسعه موشکی و منع تکثیر، امنیت سایبری و تهدیدات نوظهور در بخش انرژی و مقابله با افراطی‌گری و تروریسم محور آن را تشکیل می‌دهد.
آنها همچنین ادعا دارند که ایران به عنوان یکی از محورهای این نشست است».

اعلام آمادگی


در همین حال رژیم و وزارت خارجة‌ آن به شدت تلاش می‌کند با اعلام آمادگی برای تعامل با کشورهای دیگر و بخصوص کشورهای منطقه راهی برای خروج از بن‌بست سیاسی کنونی پیدا کنند. به نوشتة روزنامة ایران ۲۳ بهمن نوشت: ظریف روز سه شنبه در نشست بررسی سیاست خارجی ۴۰ ساله رژیم با حضور سفرا و نمایندگی های مقیم تهران در یک منت کشی زبونانه از عربستان و امارات و بدون اشاره به کنفرانس ورشو که این دو کشور در آن شرکت دارند تأکید کرد: «تعامل گرایی و خواستار بودن روابط سازنده در منطقه یکی از مبانی اصلی روابط ما است. ما نیازمند روابط خوب در منطقه هستیم... ما با همه روابط خوب می خواهیم... و ما این روابط را با عربستان و امارات می خواهیم».

قاسمی سخنگوی وزارت خارجة رژیم نیز طی مصاحبه‌یی با سایت حکومتی انتخاب گفت: «ایران این آمادگی را داشته و دارد، اگر اختلاف نظری با تعداد معدودی از کشورهای منطقه وجود دارد، در پشت میز مذاکره و به صورت مسالمت آمیز آن اختلاف را حل کند.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، اگر خبرها رو دنبال کرده باشید، لابد می‌دونید که آغاز کنفرانس ورشو امروز در صدر خبرهای جهان قرار گرفت و با این که رژیم تلاش می‌کنه این کنفرانس رو بی‌اهمیت و بی‌تاثیر و خودش رو در رابطه با اون بی اعتنا جلوه بده، اما واکنشهای خیلی زیادی نسبت به اون نشون داده. گفتگوی امروز ما با علیرضا معدنچی به همین موضوع اختصاص داره. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: در حالی که وزیر خارجة آمریکا نسبت به نتایج مطلوبی که در این کنفرانس به دست خواهد آمد، ابراز اطمینان کرده، اما ظریف وزیر خارجة رژیم گفته که کنفرانس ورشو را از پیش شکست خورده، یک نمایش ناامیدکننده که تنها باعث رسوایی شرکت کنندگان در آن خواهد شد، توصیف کرد؛ اما واقعیت چیه؟ و ارزیابی شما از این کنفرانس تا همین جا چیه؟


ج: خب هنوز کنفرانس تمام نشده تا بشه ابراز نظر قطعی در مورد اون کرد. پیش بینی ظریف هم مربوط به حدود یک ماه پیش است و طبیعی است که رژیم این طور موضع بگیرد و حرف بزند. اما از طرفی تعداد کشورهایی که در این کنفرانس حضور دارند، که بیش از ۶۰ کشور هستند و بخصوص حضور کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی در این کنفرانس که محور اون مقابله با رژیم و تروریسم رژیم هست.

انعکاس گستردة این اجلاس در دنیا که در صدر خبرها قرار گرفته و توجه همة ناظران و تحلیلگران را جلب کرده... و از طرف دیگر واکنشهای هراس‌آلود خود رژیم خلاف ادعای ظریف است. اگر این کنفرانس یک کنفرانس از پیش شکست خورده است پس دیگر این همه واکنش و سوز و گداز علیه آن چه معنایی دارد؟

س: شما به واکنشهای گسترده رژیم اشاره کردید، این واکنشها گویای چیه؟


ج: اجازه بدین من به تعدادی از این واکنشها اشاره کنم:

سیاست روز: از ورشو تا سوچی


نشست ورشو یک نشست تبلیغاتی است که چون طبل توخالی صرفا دارای صدای بلند رسانه‌ای است اما در عمل دستاوردی برای امنیت و ثبات خاورمیانه و جهان ندارد و حتی زمینه‌ساز بحران‌های جدید در منطقه می‌شود چراکه آمریکا از آن به عنوان بهانه جدید دخالت در منطقه بهره خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه لهستان گفت: «این کنفرانس اهداف متفاوتی دارد؛ بحث در مورد وضعیت خاورمیانه و آغاز روند ایجاد صلح و امنیت در این منطقه... با این حال جامعه بین‌المللی، ایرانِ امروز را تهدیدی جدی می‌داند. امریکایی‌ها هم به همین دلیل از توافق هسته‌ای خارج شدند».

جوان:‌ سیرک بی رمق ورشو


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا دیروز با یک توئیت فارسی که با فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از جشن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران منتشر شد، آتش‌تهیه کنفرانس ورشو در لهستان را برای شرکت‌کنندگان در کنفرانس ریخت: «۴۰ سال فساد، ۴۰ سال سرکوب، ۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب ۴۰ سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند.»

اما بخشی از واکنشهای رژیم غیرمستقیم است:

ایران: ظریف: روابط خوب با عربستان و امارات می خواهیم


محمد جواد ظریف روز سه شنبه در نشست بررسی سیاست خارجی ۴۰ ساله جمهوری اسلامی که با حضور وزرای خارجه بعد از پیروزی انقلاب و سفرا و نمایندگی های مقیم تهران برگزار شد، خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی علاوه بر اصل عزت، حکمت و مصلحت دو مبنای درونزایی و برون‌گرایی را در سطح جهان دنبال می‌کند، گفت: آغوش جمهوری اسلامی برای ارتباطات بین المللی باز است و برای هیچ کشوری تهدید نیست. ما با هیچ کجا سرجنگ نداریم، اما از خودمان با قدرت دفاع می کنیم.

ایران یک سیاست منسجم دارد و آن این است که تعامل گرایی و خواستار بودن روابط سازنده در منطقه یکی از مبانی اصلی روابط ما است. ما نیازمند روابط خوب در منطقه هستیم، ضمن این که قدرتمان را از داخل می گیریم. اما با این قدرت داخلی نیازمند روابط خوب منطقه ای هستیم. این روابط چه در خلیج فارس، چه در همسایگان شمالی، چه در همسایگان شرقی و غربی باشد. ما با همه روابط خوب می خواهیم.

روابط ما با روسیه، ترکیه، پاکستان، عراق و برخی کشورهای خلیج فارس بی نظیر است و ما این روابط را با عربستان و امارات می خواهیم. (اسراییل) ما نمی خواهیم همسایگانمان را از این منطقه بیرون برانیم به خاطر این که غیرممکن است کشورهای منطقه را از منطقه حذف کنند.

میز مذاکره


قاسمی گفت: ایران این آمادگی را داشته و دارد، اگر اختلاف نظری با تعداد معدودی از کشورهای منطقه وجود دارد، در پشت میز مذاکره و به صورت مسالمت آمیز آن اختلاف را حل کند. همواره با صدای بلند اعلام کردیم که این آمادگی را داریم که حتی با این کشورها گفت‌وگو کنیم و آمادگی تعامل با همه این کشورها را داشته و داریم.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با شبکه العربی قطر اظهار کرد: آمریکا مجبور خواهد شد با ایران وارد مذاکره شود. فلاحت‌پیشه با توضیح اینکه ایران بعد از نقض برجام توسط آمریکا دست به عصا حرکت کرده است تاکید کرد که مذاکره با آمریکا تابو نیست به شرط اینکه مذاکره، مذاکره باشد. وی با اعلام آمادگی تهران برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه توضیح داد که مجلس شورای اسلامی هیچ خط قرمزی برای گفت‌وگو با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات ندارد

س: چرا رژیم این قدر سرآسیمه است؟ مگر این کنفرانس چه پیامدهایی برای رژیم دارد؟


ج:
جوان:‌ به نظر می‌رسد که کل برنامه این نشست به منظور پیشبرد رویکرد‌های امریکا برای مقابله با ایران در منطقه طراحی شده است.»

از پیام خامنه‌ای:‌ اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه‌زدن بر پنجه‌ی گرگ است» خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم برخی غفلت‌زدگان داخلی صادر میشود، امّا منشأ آن، کانونهای فکر و توطئه‌ی خارجی است که با صد زبان به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی القاء میشود.

تشدید انزوای سیاسی در آستانه کنفرانس ورشو

مات شدن سران رژیم ایران
لطفا به اشتراک بگذارید: