کنفرانس ورشو نتایج و پیامدها

کنفرانس ورشو نتایج و پیامدها

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

موضوع بحث امروز کنفرانس ورشو و نتایج و پیامدهای اون می باشد، همون طور که لابد می‌دونید، دیروز اجلاس دو روزة ورشو با شرکت وزیران خارجه و هیأتهای نمایندگی حدود ۶۰ کشور جهان به پایان رسید. اجلاسی که بسیاری از ناظران و تحلیلگران اون رو یک اجلاس تاریخی با نتایج استراتژیک بخصوص در رابطه با ایران ارزیابی می‌کنند.

آنچه که این اجلاس را از اهمیت مضاعف برخوردار می‌کند، حضور و نقش مجاهدین و برخی از چهره‌های شاخص حامی مقاومت ایران مانند آقای جولیانی وکیل شخصی رئیس جمهور آمریکا بود. واکنشهای وحشت‌آلود رژیم هم از یک سو در قبال خود کنفرانس و از سوی دیگر در مورد حضور مجاهدین و تظاهرات و راه‌پیمایی هواداران مجاهدین در پایتخت لهستان بود. توجهتون رو به گزارشی در بارة این اجلاس و واکنشهای جلب می‌کنم؟

خبر و نظر


مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس جهانی ورشو گفت: در این کنفرانس تاریخی، رهبران از سراسر منطقه موافق بودند که بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در خاورمیانه رژیم ایران است. رژیم ایران اولین حکومت حامی تروریسم در جهان است. مایک پنس سپس با اشاره به افشای توطئه‌های تروریستی رژیم در اروپا گفت: «رژیم ایران عملیات تروریستی در خاک اروپارا طراحی و از تحریم‌های ملل متحد گستاخانه سرپیچی کرده است».

معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود با اشاره به قیام ۸۸ و نقش منفی دولت قبلی آمریکا در قبال آن تصریح کرد: « این بار همه ما باید محکم و قدرتمند بایستیم. همچنانکه اقتصاد ایران رو به افول است و مردم ایران به خیابانها آمده‌اند، همه ملتهای آزادیخواه جهان نیز باید در کنار هم بایستند تا از رژیم ایران بخاطر همه اعمال پلید و خشونت‌آمیزی که بر مردم ایران، بر منطقه و در سطح جهانی تحمیل کرده، حسابرسی کنند.».

در پایان کنفرانس ورشو، پمپئو وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر لهستان در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند و دربارة نتایج این کنفرانس سخند گفتند. پمپئو گفت: ما حول صلح اسراییل و فلسطین و حول تهدیدات سایبری (رژیم) ایران و غیره صحبت کردیم. باید ائتلاف جدید برای مقابله با این تهدیدات تشکیل شود که خواست پرزیدنت هم همین است. وزیر خارجة‌ آمریکا افزود: «ما به تحریمهای بیشتری بر(رژیم) ایران نیاز داریم تا فشار بیشتر بیاوریم. دزد سالاری (رژیم) ایران را باید تحت فشار گذاشت. این، ما را به نتیجه می رساند؛ چرا که هر پولی به دست آن برسد خرج شرارت می‌شود».

تحریمهای بیشتر


مایک پمپئو در مورد فضای حاکم بر اجلاس ورشو گفت: «در این اجلاس هیچ کشوری در حمایت از (رژیم) ایران حرفی نزد. کشورها یکدست بودند. کسی حتی نگفت در مورد (رژیم) ایران مبالغه شده است. نمی شود از یمن صحبت کرد ولی از حوثیها نگفت یا از سوریه گفت و از نیروی قدس نگفت. (رژیم) ایران پشت همه اینهاست. توافقی جهانی هست که ایران یک تهدید است».

نخست‌وزیر لهستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: «برجام در درازمدت قاعدتاً می‌بایست نقش مثبت می داشت اما ما با چشم خود دیده ایم که چنین نبوده است». نخست وزیر لهستان افزود: ما (رژیم) ایران را در زمینه های مختلف دیده ایم که یک عامل نامطلوب و عامل بی ثبات کننده در این منطقه بوده است. این یک تهدید جاری و مستمر است».

رژیم آخوندی در تبلیغات خود تلاش کرده‌ است حتی پیش از اجلاس ورشو و مشخص شدن نتایج آن این اجلاس را شکست خورده وانمود کنند. ظریف در این رابطه گفت: اجلاس ورشو از پیش شکست خورده بود». بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نیز بیانیة پایانی کنفرانس ورشو را سندی بی‌خاصیت توصیف کرد و خبرگزاری سپاه پاسداران آن را «نمایش پر سر و صدای بی‌خاصیت» نامید. اما واکنشهای انبوه و هیستریک رژیم در قبال این اجلاس و بخصوص حضور مجاهدین در ورشو گویای چیز دیگری است.

البته اجلاس ورشو که به گفتة ظریف سیرکی بیش نیست، جایی شده برای لاف در غربت و عقده‌گشاییهای نتانیاهو، منافقین و دوستانشان همچون جیووانی وکیل پر حاشیة ترامپ رئیس جمهور آمریکا که تلویحا ایران را دلیل اصلی کمرنگ شدن شان در جنوب غربی آسیا یا به قول خودشان خاورمیانه می‌داند (صدای جولیانی) معتقدم یک تغییر رژیم اساسی در ایران باید صورت بگیرد».

وحشت رژیم


رژیم برای پوشاندن وحشت خود از حضور مقاومت ایران و تظاهرات باشکوه هواداران مجاهدین طی دو روزی که اجلاس ورشو شرکت داشت، تلاش کرد، با تبلیغات معمول خود کوشید آن را کمرنگ جلوه دهد و تخطئه کند، اما همان شاتهای بسته‌یی هم که از این تظاهرات نشان داد گویای واقعیت بود.

«در تجمع منافقین، طبق معمول بخشی از جمعیت غیرایرانیها بودند که با اتوبوس از اسلوواکی به ورشو آورده شده بودند و نمی‌دانستند که بر روی پلاکاردهایی که در دست دارند چه نوشته». رژیم در تبلیغات خود، روی اختلاف نظر اروپا و آمریکا و این که بعضی کشورهای اروپایی در سطح پایین‌تری از وزیران خارجه در اجلاس ورشو شرکت کرده بودند، تکیه و تاکید می‌کند.

اما برخی کارشناسان سیاسی حکومتی به رژیم هشدار دادند که بیهوده به آن دل نبندد؛ در همین رابطه یکی از کارشناسان رژیم به نام محسن جلیلوند طی مصاحبه‌یی با سایت حکومتی «دیپلماسی ایرانی» با اشاره به سابقة روابط اروپا و آمریکا گفت:‌ «همین کشورها اکنون در خصوص توان موشکی و دفاعی و نیز دیپلماسی منطقه جمهوری اسلامی ایران به مراتب از دونالد ترامپ انتقادات بیشتری را دارند. لذا اگر تهران برخلاف موازین بازیگرانی مانند فرانسه و آلمان در خصوص توان موشکی و غیره عمل کند می تواند حساسیت به وجود آمده میان طرفین سبب تغییر مواضع این بازیگران و همراهی با آمریکا شود».

گفتگوی سیاسی


با دیدن این گزارش سؤالهایی مطرح می‌شه؛ از جمله این که جایگاه اجلاس ورشو در سیاست بین‌المللی کجاست و بازتاب اون در رسانه‌های جهان بیانگر چیه؟ چرا رژیم این همه واکنش در قبال این کنفرانس و در قبال حضور و نقش مجاهدین در این کنفرانس و چه واقعیتی رو نشون می‌ده و پیش‌بینیها در مورد نتایج و پیامدهایی این اجلاس از چه قراره؟ اینها از جمله سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با رضا هفت‌برادران امیدواریم بتونیم به اونها جواب بدیم.

س: اجلاس ورشو انعکاس خیلی زیادی در رسانه های خارجی و بین‌المللی داشت، از مجموع انعکاسهایی که رسانه های خارجی داشتند چی به دست میاد؟


ج: انعکاس رسانه های خارجی خیلی زیاد و گسترده بود، از رسانه های آمریکایی تا اروپایی و اروپای شرقی سابق از خود لهستان بگیرید تا آلبانی و سایر کشورهایی که در این اجلاس شرکت داشتند و رسانه های کشورهای عربی به شکل وسیعی به این اجلاس و حضور مجاهدین انعکاس دادند. این انعکاسها روی دو چیز انگشت گذاشته بودند. یکی روی ضرورت سرنگونی رژیم بخصوص با نقل صحبت های رودی جولیانی در همایش هواداران مقاومت و مصاحبه هایی که با رسانه های مختلف داشت.

از جمله گفته بود «برای استقرار صلح و ثبات در خاورمیانه تنها راه، تغییر رژیم در ایران است» یا « کنفرانس ورشو برای مقابله با این اقدامات رژیم تشکیل شده است». بعداز سرنگونی رژیم، تاکید بر نقش جایگزینی مقاومت ایران بعد از سرنگونی رژیم در انعکاس رسانه ها بسیار چشمگیر بود.

این عبارات جولیانی تیتر اول بسیاری از خبرهای این رسانه شده که با حمایت از برنامه ده ماده ای خانم مریم رجوی برای ایران فردا، بر حاضر و آماده بودن آلترناتیو تاکید کرده بود. طبعا در کنار این دو موضوع مهم یعنی ضرورت سرنگونی رژیم و تاکید بر نقش آلترناتیو مجاهدین، موضوع مورد توجه رسانه ها زدن مهر پایان به مماشات و مذاکره با رژیم بود. از جمله سناتور توریسلی گفت شهدای مقاومت ایران که در گورهای خود آرمیده اند گواه این حقیقتند که هیچ مذاکره‌یی با این رژیم موضوعیت ندارد». و این نکات هست که بیش از همه به رژیم خورده و بهش واکنش نشون داده

س: راجع به خود کنفرانس و نتایج اون رسانه ها روی چه چیزی متمرکز شدند؟


ج: در خود کنفرانس هم توجه به سخنان بسیار قاطع و روشن پنس معاون رییس جمهور آمریکا مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که گفت: « بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در خاورمیانه رژیم ایران است. رژیم ایران اولین حکومت حامی تروریسم در جهان است». پنس همچنین به سابقة اقدامات تروریستی رژیم به در اروپا اشاره کرد و به اروپا برای دوری از رژیم فراخوان داد وبه قیام ۸۸ و تداوم قیامهای مردم ایران اشاره کرده و تاکید کرد که با مردم آزادیخواه جهان محکم و قدرتمند در برابر رژیم ایستاده ایم.

رسانه های جهان حرفهای پمپئو را هم بر ضرورت تغییر رژیم تاکید کرده بود را مورد توجه قرار دادند. این جمله پمپئو که گفت در این اجلاس هیچ کشوری در حمایت از (رژیم) ایران حرفی نزد». تیتر اول بسیاری از رسانه ها شده بود. وقت نیست والا جا داشت از انعکاسهای روزنامه های تایمز مالی با عکس بزرگ از خواهر مریم در صفحه اولش و یا انعکاسهای نیویورک تایمز، واشنگتن تایمز، نیوزویک ، و بخصوص رسانه های لهستان، آلبانی و عربی یاد کنم.

س: برگزارکنندگان کنفرانس اعلام کرده بودند که موضوع این کنفرانس رژیم نیست و صلح و امنیت پایدار در خاورمیانه است


ج: خب این واضحه که دستور جلسه را برای مشارکت کشورهای بیشتری تعدیل کردند. اما در عمل سخنان روشن و قوی معاون رییس جمهور آمریکا در این اجلاس خودش گویای واقعیت است. از آن گذشته تاکیدات رژیم بر اینکه دستور جلسه عوض شده و دیگه رژیم سوژه این اجلاس نیست بیشتر برای مصرف داخلی و حفظ ته مانده نیروهای لپ پر خورده اش بود.

والا روزنامة حکومتی ایران ۲۵بهمن نوشت:« کمتر کسی تردید دارد که طرح مسائلی چون حمایت از تروریسم، تولید موشک و خطر حمایت از گروه‌هایی در خاورمیانه که در بیانیه مشترک دو کشور مطرح شد، از جمله موضوعاتی است که دولتمردان امریکایی همواره به بهانه آنها ایران را تهدید و در معرض تحریم قرار داده‌اند». خلاصه رژیم میدانست که آبی از این تغییر تیتر برایش گرم نخواهد شد.

س: رژیم گفته این کنفرانس از اول شکست خورده بود و به نتیجه نرسید ظریف هم گفت از اول مرده به دنیا آمد، نظرتون در مورد این ارزیابی ها چیه؟


ج: خیلی روشنه که رژیم هیچوقت نمیاد صریح بگه سوختیم، وحشت کردیم ، ترسیدیم. این سوزش و وحشت را ولی در عمل ازش دیده ایم. الان هم می بینیم و روزهای آینده بیشتر خواهیم دید. اگر این اجلاس شکست خورده است، چه نیازی هست که در تریبونهای نمایش جمعه زوزه های وحشت بکشند آنهم با فرهنگ گاوگند چاله دهانی ولایی مثل علم الهدی در نمایش جمعه امروز مشهد. یا تمام سایت ها و روزنامه ها و رادیو تلویزیون را پر کنند از ادعای شکست اجلاس ورشو و دست خالی ماندن و فلان و بهمان.

و بزرگنمایی اینکه کدام کشورها آمدند یا نیامدند. در حالی که جلیلوند یک کارشناس همسو با روحانی در پاسخ به این سوال که «با توجه به عدم همراهی بازیگرانی چون آلمان، فرانسه و چین، می توان به نتیجة این نشست در خصوص جمهوری اسلامی امیدوار بود؟» با نگرانی به خوش خیالهای نظام گفت: «اگر ایالات متحده آمریکا متناسب با جایگاه و وزن این کشورها به آنها سهمی اعطا کند یقیناً این بازیگران نیز می توانند همراهی خود را با نقشه های ایالات متحده آمریکا داشته باشند».

از این مهم تر درد بی درمان نظام، یعنی حضور آلترناتیو قدرتمند شورای ملی مقاومت است که در همین رسانه ها که از ورشکستگی ورشو دم می زنند دراین چند روز هراسان این عبارت جولیانی را یادآوری کرده اند که گفت : « در لیبی و سوریه آلترناتیوی نبود اما در ایران ما مریم رجوی را داریم با بیانیه ده ماده‌یی اش برای ایران فردا». باید تاکید کنم اصرار جنون آسای رژیم در تکرار شکست این اجلاس به این دلیل است که به درستی می داند این اجلاس صحنه یک تعادل قوای جدید بین مقاومت و رژیم آخوندی را پیش چشم دنیا گذاشت و همه دنیا و دولت ها دیدند و گواهی دادند به جایگاه مقاومت ایران و مریم رجوی.

س: در مورد دولت ها این حرف را چطور می زنید.


ج: صرف حضور قدرتمند و درخشیدن مقاومت ایران در ورشو به مدت دو روز یک نشانة قوی است. بعد از این باید از پاسخ محکم وزیر خارجه لهستان یاد کنم که در پاسخ به ترهات ظریف که گفته بود تروریست ها در ورشو حضور دارند جواب محکمی به وی داد و در پاسخش گفت: « هیچ تروریستی امروز در ورشو حضور نداشت. در اینجا دمکراسی آزادی بیان و همبستگی وجود دارد». این تو دهنی سختی به رژیم بود که واقعیتی را که گفتم را بهتر نشون میده.

س: این اجلاس چه پیامدهایی خواهد داشت؟


ج: پیامدهای مهمی داشته. ائتلافی علیه رژیم شکل گرفت، کسی با این ائتلاف در اجلاس مخالفت نکرد و کسی هم از رژیم دفاع نکرد. حرفهای پمپئو نشان داد که سیاست آمریکا محکم و ادامه دار در راستای اهداف این کنفرانس ادامه خواهد یافت. هدف از این اجلاس را هم جولیانی در بیرون کنفرانس صریحتر گفته بود: «پایان دادن به نظام حاکم برایران».

سایت حکومتی فرارو در همین راستا به نقل از یک بیانیه کاخ سفید نوشته است: « کاخ سفید، روز چهارشنبه، یادداشتی تحت عنوان «نگاهی به استراتژی آمریکا برای ایران»، در وبگاه خود منتشر کرد که در آن هدف اصلی استراتژی ترامپ در برابر نظام ، دستیابی به «تغییر سیستماتیک در اقدامات بی‌ثبات‌کننده و خصمانه جمهوری اسلامی» و «مجبور کردن نظام به اتخاذ تصمیمات به طور فزاینده دشوار» قلمداد شده است». البته وحشت از این پیامدها را هم در زوزه‌های هراسناک رژیم به زودی خواهیم شنید.

 

انعکاسات گسترده اجلاس ورشو در رسانه‌های بین‌المللی

پایان اجلاس ورشو، مایک پمپئو:‌ حتی یک کشور حاضر به دفاع از رژیم ایران نشد
لطفا به اشتراک بگذارید: