بالا گرفتن جنگ باندی دربن بست اف ای تی اف-گزارش خبری

بالا گرفتن جنگ باندی دربن بست اف ای تی اف-گزارش خبری


 

پس از اعلام اینس‌تکس توسط اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه ۱۲ بهمن، واکنش‌ها در درون رژیم از سوی دلواپسان سردرگمی و حیرانی بود.

اما به فاصله کمی تبدیل به جنگ باندی از یک سو و ابراز نگرانی از پیامدهای این بستة جدید شد. در باند روحانی هم ابتدا مواضع تایید آمیز و استقبال از اینس‌تکس بود،

اما کمی بعد آنها هم دچار تناقض گویی و اما و اگر شدند. یکی از موضوع‌های مورد نظر هردو باند شروطی بود که اتحادیه اروپا برای تصویب لوایح اف ای تی اف گذاشته بود. بار دیگر صف بندی جناح ها در این مورد شکل گرفت:

روز دوشنبه ۱۵بهمن روحانی که برای معرفی وزیر جدید بهداشت به مجلس ارتجاع رفته بود با طرح این موضوع که دولت یک لایحه دوفوریتی برای تکمیل لایحة پولشویی به مجلس داده، واکنشها به اینس‌تکس و لوایح اف ای تی اف را باردیگر کلید زد.

سایت حکومتی مشرق نیوز نوشت روحانی جلسه رای اعتماد را « بهترین فرصت زمانی برای صحبت و سفارش درباره لوایح مرتبط به اف ای تی اف دانسته و به این طریق از مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر دو لایحه باقی‌مانده را بررسی و تصویب کند».

روحانی همچنین گفت: «اقدام مهم دولت و مجلس در تصویب لوایح اف ای تی اف در تاریخ ثبت می‌شود».

 

حشمت الله فلاحت پیشه در مورد لایحه دوفوریتی ارایه شده به مجلس اذعان کرد این اقدام برای رفع اختلاف با اف ای تی اف بوده است.

وی گفت: « یکی از اکشن پلن‌ها (یا برنامه‌های عملیاتی) که به رغم تصویب قانون پولشویی محل اختلاف ایران و اف ای تی اف بوده مورد بررسی دولت است که در این زمینه اصلاحیه آن را به مجلس ارائه کرده است».

خبرگزاری سپاه پاسداران هم نوشت: «دولت لایحه دوفوریتی دیگری برای اصلاح مجدد قانون مبارزه با پولشویی به مجلس ارسال کرد تا بخش دیگری از درخواستهای این نهاد بین الدولی از کشورمان اجرایی شود».

در مجلس ارتجاع هم زمزمه های مخالفت شنیده شد.


محمد جواد جمالی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع هم در روز ۱۵بهمن ضمن اعلام اینکه ظریف را برای همین روز به کمیسیون امنیت فراخوانده‌اندگفت:

«برای ما این موضوع شفاف شود که آیا اروپایی ها این کانال را به عنوان فروش نفت در برابر غذا و دارو پیگیری خواهند کرد یا آنکه شروعی برای اجرای تعهدات آنان در برجام است».

جمالی گفت: همچنین شنیده می شود که شروطی برای اجرای این کانال گذاشته شده است که باید این موضوع روشن شود که آیا حقیقت دارد یا خیر که اگر اینگونه باشد به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست».

پس از تشکیل جلسه کمیسیون امنیت با ظریف، خبرگزاری حکومتی ایسنا به نقل از علی نجفی سخنگوی این کمیسیون نوشت:

«در این جلسه وزیر خارجه ضمن رد ارتباط اینس‌تکس با اف ای تی اف تاکید کرد که این ارتباط را نمی‌پذیریم و حتی اعتراض کردیم که اقدام دیرهنگام اروپا در ارائه این ساز و کار نمی‌تواند مشروط باشد».

ظریف بعد از این ادعا با ضد و نقیض گویی «تاکید کرد که این ساز و کار گام مثبت و اولیه از سوی اتحادیه اروپا برای حفظ منافع ایران در برجام است که منتظریم مراحل اجرایی و عملیاتی آن طی شود».

سخنگوی کمیسیون امنیت رژیم هم این ضدونقیض گویی را تکمیل کرد و افزود «در نشست مشترک با ظریف ضمن استقبال از اینس‌تکس در مورد اجرایی شدن آن صحبت شده است».

در حالی که روحانی دنبال به تصویب رساندن لوایح است، بهرام قاسمی سخنگوی دولتش گفت:

«قرار نبود و نباید ارتباطی بین اینس‌تکس و مسائلی مثل اف ای تی اف برقرار کنند،

این سازوکار از وظایف ذاتی اروپا در قبال استمرار برجام بوده و اگر قرار باشد کسی شرط بگذارد این ایران است».

به این ترتیب بار دیگر در دو راهی قبول یا رد لوایح اف ای تی اف رژیم در همان وضعیتی قرار گرفته که از هر سو برود بازنده اولش نظام ولایت فقیه است.
لطفا به اشتراک بگذارید: