تشدید بحران حکومت از همه سو

تشدید بحران حکومت از همه سو

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

در این کلیپ کنفرانس ورشو و نتایج و پیامدهای اون برای بحث و گفتگو ذر نظر گرفته شده است. همون طور که لابد می‌دونید، دیروز اجلاس دو روزة ورشو با شرکت وزیران خارجه و هیأتهای نمایندگی حدود ۶۰ کشور جهان به پایان رسید. اجلاسی که بسیاری از ناظران و تحلیلگران اون رو یک اجلاس تاریخی با نتایج استراتژیک بخصوص در رابطه با ایران ارزیابی می‌کنند.

آنچه که این اجلاس را از اهمیت مضاعف برخوردار می‌کند، حضور و نقش مجاهدین و برخی از چهره‌های شاخص حامی مقاومت ایران مانند آقای جولیانی وکیل شخصی رئیس جمهور آمریکا بود. واکنشهای وحشت‌آلود رژیم هم از یک سو در قبال خود کنفرانس و از سوی دیگر در مورد حضور مجاهدین و تظاهرات و راه‌پیمایی هواداران مجاهدین در پایتخت لهستان بود. توجهتون رو به گزارشی در بارة این اجلاس و واکنشهای جلب می‌کنم؟

خبر و نظر


به رغم تبلیغات حکومتی که با هیاهو می‌خواستند کنفرانس مونیخ را یک موفقیت برای رژیم وانمود کنند، سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی طی مقاله‌یی کنفرانس امنیتی مونیخ و سرنوشت برجام را مورد بحث قرار داده و صحنة مونیخ در ارتباط با رژیم را با این عبارت چنین توصیف کرده است: ایران عصبانی، اروپا مستاصل، امریکا قلدر و روسیه و چین خوشحال هستند.

این سایت حکومتی می‌نویسد: آقای روحانی طی دو روز گذشته در سخنرانی های خود در سفر استانی چندین بار ایران را در موقعیت جنگی البته از نوع اقتصادی آن توصیف کرده که همین خود بر التهاب شرایط اقتصادی خواهد افزود. با توصیف فوق شاید بیراه نباشد که کنفرانس امنیتی مونیخ را نقطه عطف تعیین سرنوشت برجام بدانیم و حوادث پیرامون آن را به بعد و قبل از این کنفرانس تقسیم بندی کنیم.

نویسندة‌ این مقاله تنها برون رفت از این وضعیت را مذاکره با امریکا دانسته و می‌نویسد: برای برون رفت از مشکل و برای جلوگیری از تشدید التهابات روز افزون، تنها راه، خارج شدن کشور از ژست عدم مذاکره با آمریکا است. در همین حال سفیر آلمان در تهران طی مصاحبه‌یی که در رسانه‌های رژیم منعکس شده، آب پاکی روی دست باند روحانی که اینس‌تکس را راه نجاتی برای دور زدن تحریمها و خروج از بحران قلمداد می‌کردند ریخت و گفت:‌ «هدف سازوکار اینستکس نقض و دورزدن تحریم‌های آمریکا نیست».

شرط اروپا


سفیر آلمان در این‌باره که آیا شرط اروپا برای اینستکس، تصویب و تایید نهایی FATF در ایران است؟ گفت: واقعیت این است که بانک‌های طرف قرارداد با شرکت‌های اروپایی که ایران روی همکاری‌شان حساب کرده است خود را متعهد به توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در زمینه مبارزه و ممانعت از پولشویی و تامین مالی تروریسم کرده‌اند‌.

او همچنین تاکید کرد: اینستکس باید استانداردهای بین‌المللی درخصوص مبارزه و ممانعت از پولشویی و تامین مالی تروریسم را به‌صورت صددرصد مورد توجه قرار دهد‌. وی این موضوع را برای جلب اعتماد و استفاده بخش خصوصی از اینستکس اجتناب‌ناپذیر دانست‌.

در همین حال بحث استیضاح روحانی دوباره در مجلس ارتجا روی میز آمده و باند دلوپسان به این شیوه تلاش می‌کند کاسه کوزة بحرانها را روی سر روحانی بشکند. حسینعلی امیری معاون روحانی در امور مجلس رئیس‌جمهور ملتمسانه گفت: نمایندگان مجلس باید بدانند در چه شرایطی چه مطلبی را بیان می‌کنند و چه رفتاری از خود بروز می‌دهند؛ امروز در شرایطی هستیم که مورد تحریم ظالمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌ایم و در این شرایط نیازمند اتحاد و انسجام هستیم.

محمدجواد ابطحی از اعضای باند خامنه‌ای در مجلس ارتجاع در خصوص طرح استیضاح رئیس جمهور اظهار داشت: بنده عملکرد رئیس جمهور را نه تنها در این دوره بلکه در دوره قبل هم موفق نمیدیدم. وی افزود:، اما دیدیم مشکل از برجام و غیر برجام نیست بلکه مشکل این است که آقای روحانی کفایت سیاسی مسلم ندارد.

دوره های عالی مدیریت


ابطحی تصریح کرد: رئیس جمهور باید دوره‌های عالی مدیریت استراتژیک را ببیند و تاریخ بخواند، حتی به نظرم بهتر است روحانی به حوزه‌های علمیه برگردد چراکه به نظر میرسد در آنجا بهتر کار کند. ابطحی با بیان این که موافق استیضاح نیست چرا که احتمال دارد برخی همکاران با یک شام و وعده امضای خود را پس بگیرند. افزود: « معتقدم باتوجه به تخلفات متعددی که آقای روحانی در حوزه‌های مختلف مرتکب شده دادستان کل کشور میتواند او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد حتی بعضی از دوستان ما آماده بودند برخی از تخلفات و جرائم رئیس جمهور را به دستگاه قضا اعلام کنند.

در نقطة مقابل حامیان روحانی، استیضاح را فرصت مغتنمی برای او می‌دانند که در مجلس پرده از واقعیتها بردارد. در همین رابطه سرمقالة روزنامة حکومتی آرمان (۲ اسفند) به قلم صادق زیباکلام می‌نویسد: مهم‌ترین تحول مثبتی که از ۲۹اردیبهشت۹۶ تاکنون می‌تواند برای آقای روحانی اتفاق بیفتد این است که دلواپسان موفق شوند که وی را استیضاح کنند. چرا که اگر استیضاح آقای روحانی اعلام وصول شود و وی به مجلس برود قطعا استیضاح وی علنی خواهد بود، صداوسیما آن را پخش خواهد کرد و آقای روحانی چاره‌ای ندارد جز اینکه مجبور شود در دفاع از خود مقداری شفاف‌تر و حقیقی‌تر صحبت کند و واقعیت‌ها را بگوید.

همین روزنامه در مقالة دیگری می‌نویسد: «وقتی صحبت از استیضاح و سوال می‌کنند، طبیعی است احتمالا مطمئن هستند اگر روحانی برای پاسخگویی وارد مجلس شود، به خاطر ملاحظه برخی شرایط یکسری از واقعیت‌ها را نمی‌تواند بازگو کند والا اگر بدانند روحانی شهامت این را دارد که اگر مورد سوال مجلس قرار گرفت و ورود پیدا کرد، حداقل بخشی از مسائلی که اینها در کشور به‌وجود آوردند را بیان می‌کند، حتی جرأت سوال کردن را هم نمی‌کنند.

گفتگوی سیاسی


همون طور که شنیدید، امروز نهاد اقدام ویژه مالی یا FATF در جلسه‌یی که در پاریس برگزار شد، اعلام کرد که مهلتش به رژیم را برای تعلیق دائمی از لیست سیاه این نهاد ۴ ماه دیگه تمدید کرده و در واقع یک مهلت دیگه به رژیم داده، این موضوع چقدر می‌تونه بر بحرانهای رژیم که الان شمه‌یی از اون رو در این گزارش دیدیم مؤثر باشه. این موضوع گفتگوی امروز ما با رضا هفت برادران است. امیدواریم که مورد توجهتون قرار بگیره.

س: در این گزارش صحبت از وجوه مختلف بحران در رژیم شد ولی با مهلتی که FATF دوباره امروز به رژیم داد آیا این یک گشایشی برای رژیم یا لااقل رفع یکی از بحرانهاش نیست؟


ج: به شرطی که این مهلت باعث بشه جنگ و کشمکش در درون رژیم فروکش کنه و بحران مهار بشه میشه گفت بله برای رژیم یک گشایشه. ولی آیا این انجام میشه؟ صورت مسئله بحران رژیم در این مورد مهلت نبوده که الان با گرفتن آن بشه گفت از بحران عبور کرده. موضوع قبول یا رد این لوایح بوده که همین الان هم می بینیم در درون رژیم در مقابل یک دیگر صف بسته اند.

فرشاد مومنی کارشناس باند روحانی مخالفان این لوایح را خائن خوانده. از اون طرف پاسدار سلیمانی هم دیروز گفت: «اگر برجام دومی را هم انجام دهیم برجام‌های بعدی را پیاده می‌کنند و می‌خواهند کشور را از درون بی‌هویت کنند». الان شدید ترین جبهه بندی‌ها را در مقابل هم دارند به صورتی که این موضوع جدی ترین بحران درونی رژیم شده، از خط و نشان کشیدنهای محافل دلواپس در قم و تهران و بابل و خرم آباد و سایر شهرها، برای موافقان لوایح تا کاسب تحریم خواندن موافقان این لوایح توسط باند روحانی همه حاکی از تشدید این بحران است

س: رژیم چطور جرئت کرد تصیمیم گیری در مورد FATF را به تاخیر بندازه؟ آیا میدونست مهلت می گیره؟


ج: این که میدونست مهلت میگیره بعید نیست. چون ازمدتها قبل در پشت صحنه مشغول چانه زنی بودند. پیش از این هم فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت مجلس رژیم به این موضوع اشاره کرده بود. دیروز هم رییس کل بانک مرکزی گفت طبق خبرهای رسیده مهلت خواهند داد. یعنی از پشت پرده داشت خبر می داد. ولی موضوع اصلی و بحران اصلی رژیم که صرف مهلت نیست.

موضوع اصلی تحریمهاست که فشار را به جایی رسانده که مدام در مورد خطر انفجار اجتماعی در اثر تنگی معیشت به هم هشدار می دهند و می خواهند با تصویب لوایح به قول باند روحانی «آب باریکه» سازوکار اروپا نظام را از خفگی نجات بده.
بنابراین مشکل اصلی رژیم فشار خرد کنندة تحریمها توسط جامعه جهانی است. رژیم خواست رژیم اینه که بتونه با سیاست کش دادن زمان بخره.

چون اگه به لوایح تن می داد قیمت سنگینی براش داره. ریزش نیروهای داخلی و برون مرزیش یکی از اونهاست. اما سیاست کش دادن هم عواقبی دیگری مثل رویارویی با جامعه جهانی و تنگ تر شدن حلقه تحریمها و تشدید بحران درونی و تعمیق شکافها در حاکمیت خودش رو براش داره. بنابراین ملاحظه می کنید که صورت مسئله مهلت و کش دادن نبوده. رد یا قبول لوایح بوده که کماکان بحرانش در رژیم باندهای حاکم را به صف بندی مقابل هم کشونده.

س: یکی دیگه از نمودهای بحران که در گزارش بهش اشاره شد استیضاح روحانی است. این موضوع چقدر جدی است؟


ج: به عنوان نمودی از شدت جنگ قدرت در رژیم خیلی جدی و قابل تأمله. اما اگر به لحاظ عملی شدن می‌پرسید، فعلا که امضاها را پس گرفته اند و استیضاح به نظر نمیاد چشم اندازی داشته باشه ولی دلواپسان فعلا چوب آن را بالا برده اند. این یعنی چیزی در درون رژیم فروریخته و اگر چه زورشون نرسید عملی کنند ولی نشون میده که در شرایطی می تونند دست به این کار بزنند. میزان جدیتش را هم از انعکاس های باند روحانی میشه خواند که آنها هم خط بسته اند .

صادق زیبا کلام در سرمقاله روزنامه آرمان روز پنجشنبه نوشت بسیار خوب استیضاح کنید تا روحانی هم بگوید از صد تومن بودجه یی کل کشور چه مقدارش دست دولت است و چه مقدارش دست سایر نهادها. تا حرفهایی را که نزده بیاید بزند تا معلوم نشود علت گرانی گوشت و مرغ چیست. همینطور گفته بود «واقعا چقدر از در آمد ملی کشوردر اختیار دولت و چه میزان در اختیار سایر نهاد‌هاست. مساله‌ای که رئیس جمهور تاکنون آن را برای مردم بازگو نکرده است.

آقای روحانی باید بگوید که دولت تا چه میزان می‌‌تواند روی هزینه‌های کلی نظر داشته باشد». یک روز قبلش هم آخوند منتجب نیا گفته بود :«آنقدر در کشور دولت در دولت داریم که دولت جمهوری اسلامی یکی از این دولت‌هاست و درصد کمی از اختیارات را دارد... همه خواص مطلعند که اختیارات رئیس‌جمهور و دولت به ۳۰ درصد هم نمی‌رسد».

ملاحظه می کنید که اگر چه طرح استیضاح متوقف ماند ولی دو طرف چوب را بالا برده اند. حالا کی فرود می آورند بستگی به عوامل زیادی دارد. وضعیت رژیم بقدری بحرانی است که بعید نیست فرود بیاورند.

س: الان این دو بحرانی را که شما توضیح دادید یعنی استیضاح و FATF با سیاست کش دادن فعلا در حال رکوده، آیا کش دادن یک سیاست و یک راه حل برای حل بحرانهای رژیم است؟


ج:ادامه وضعیت بلاتکلیفی و سیاست کش دادن در واقع نشانگر سیاست بی راه حلی رژیم است و علامت ضعف و بحران زدگی اش. کش دادن و نگهداشتن در وضعیت بلاتکلیف، چیزی نیست که بخواد به عنوان راه حل از آن استفاده کند. چون این وضع حاکی از انفعال، ضعف و ناکارآمدی رژیمه و این علامت مثبتی برای مردم ایران و مقاومت آزادی ستان آنهاست. ثانیا همة بحرانها در دست رژیم نیست که بخواد آنها را باکش دادن تعیین تکلیفشون را به تاخیر بندازه. حلقة‌ تحریم ها دستش نیست.

همین دیروز فریدون مجلسی دیپلمات سابق رژیم هشدار داد که طرح تشدید فشار و تحریم بر رژیم از سوی شورای امنیت آمریکا و کنگره این کشور فوق العاده جدی است. جایی که در اثر تنگ تر شدن حلقة تحریمها رژیم به خفگی نزدیک بشه همان نقطه‌یی است که خیلی تحولات ممکنه اتفاق بیفته. به خصوص که رژیم در شرایطی هست که از یک طرف با کانونهای شورشی و مقاومت سازمانیافته مردم ایران طرفه.

مقاومتی که دست رژیم از حملات موشکی بهش کوتاه شده و الان حداکثر تشبثی که می کنه اقدامات تروریستی در خاک اروپاست که همه شکست خورده ، یا شیطان سازی با خریدن چند رسانه خارجی. در نتیجه حضور قدرتمند این مقاومت شتاب می دهد این بحرانها و خود رژیم را در شیبی که درش قرار گرفته. و در واقع مقاومت و کانونهای شورشی سمت دهندة تحولات خواهند بود. این یعنی اینکه رژیمی که تا این نقطه و در این شرایط نتوانسته بر بحرانهاش غلبه کنه، ناشی از ضعف او در مقابل مردم و مقاومت از یک سو و جامعه جهانی از سوی دیگر بوده است.

 

مطالب مرتبط :

بالا گرفتن جنگ باندی دربن بست اف ای تی اف-گزارش خبری

جنگ و دعواهای بی‌پایان بر سر سازوکار مالی اروپا(اینس‌تکس)
لطفا به اشتراک بگذارید: