استعفای ظریف از علائم مرحله پایانی رژیم ایران

استعفای ظریف از علائم مرحله پایانی حکومت آخوندی

گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی

برنامة تیک تاک امروز اختصاص دارد به خبر استعفای ظریف که از موقعی که مطرح شده، در صدر خبرها قرار گرفته. شب گذشته ظریف وزیر خارجه رژیم با انتشار متنی در شبکه اینستاگرام به مناسبت روز مادر خبر کناره گیری خود را اعلام کرد.
در یادداشت ظریف آمده است: "از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم.

از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی ها و کوتاهی ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم."خبرگزاری دولتی ایرنا خبر استعفای محمد جواد ظریف، را تایید کرد. خبر استعفای ناگهانی ظریف، شوکی به رژیم وارد آورد و در رسانه‌ها و محافل خبری و سیاسی هم توجهات زیادی را به خودش جلب کرد. ابتدا گزارشی در این باره:

خبر و نظر


خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبر کوتاهی با اشاره به خبر خبرگزاری دولتی رژیم، خاطرنشان کرد: « به فوریت هیچ دلیلی که موجب استفعای ظریف شده است ارائه نشده است؛ آسوشیتدپرس می‌افزاید:‌ « هرچند که این دیپلمات نیروی محرک در پشت توافق اتمی ۲۰۱۵ با قدرت های جهانی بود. آن توافق (برجام) بعد از آنکه پرزیدنت دونالد ترامپ، سال گذشته آمریکا را از این توافق بیرون کشید اکنون در آستانه فروپاشی است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک پیام توییتری که شب گذشته منتشر شد، نوشت: « ما متوجه استعفای جواد ظریف هستیم. خواهیم دید که (این استعفا) آیا نهایی میشود یا نه. در هر حالتی، او و حسن روحانی فقط ویترین جلوئی یک مافیای فاسد مذهبی هستند. ما میدانیم که تمامی تصمیمات نهایی را خامنه‌ای اتخاذ میکند. سیاست ما تغییری نکرده است- این رژیم باید مانند یک کشور عادی رفتار کند و به مردمش احترام بگذارد».

در درون رژیم هم استعفای ظریف واکنشهای گسترده‌یی در هر دو باند به دنبال داشت. سایت موسوم به نامه نیوز به نقل از سردبیر گروه سیاسی ایرنا در صفحه توییتر خود از پذیرفته شدن استفعای ظریف توسط روحانی خبر داد و نوشت: « یک منبع آگاه در پاسخ به سوالم که آیا رئیس جمهور این استعفا را پذیرفته گفت: پایان ظریف. به گفته این منبع آگاه ظریف چند بار تاکنون استعفا داده و این آخرین مورد است.»

اما خبر دیگری حاکی از این بود که واعظی رئیس دفتر روحانی استعفای ظریف را تکذیب کرد.


به گزارش افتصادنیوز، واعظی اعلام کرده است : اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش استعفای ظریف از سوی رئیس جمهوری قویا تکذیب می شود. در مورد علت استعفای ظریف نیز حرف و حدیثهای مختلفی بیان می‌شود: به گزارش خبرگزاری موسوم به خانه ملت، علی مطهری، نایب رئیس مجلس ارتجاع گفت: بر اساس اطلاعاتی که دارم دلیل اصلی استعفای ظریف دخالت نهادهای غیرمسئول، در سیاست خارجه کشور است».

مطهری افزود: مطابق قانون اساسی وزارت خارجه متولی سیاست خارجی کشور است اما اکنون استقلال کافی ندارد... طبیعتاً ظریف احساس می‌کند موانعی پیش روی اوست که نمی‌تواند کار خود را انجام دهد». مطهری با انتقاد از روحانی اضافه کرد: « رئیس جمهور از ابتدا باید اقتدار بیشتری می‌داشت و اجازه دخالت به نیروهای نظامی و غیره در سیاست خارجی را نمی‌داد... ». مطهری با بیان این که اکنون نیز مقداری دیر شده و رئیس جمهور نباید فشار را قبول می‌کرد، گفت: من نیز نامه‌ نمایندگان برای حمایت از ظریف را امضا کردم».

اما در باند خامنه‌ای نظرات و تحلیلهای متفاوتی از استعفای ظریف ارائه می‌شود. خبرگزاری تابناک متعلق به پاسدار محسن رضایی در مطلبی با عنوان «استعفای ظریف از واقعیت تا سناریو»، این استعفا را سناریویی مشتمل از 6گام یا 6مرحله می‌داند.
در گام اول این استعفا، با جدی بودن ظریف در تصمیم خود به مخاطب القا می کنند که بی تردید سکاندار وزارت امور خارجه تغییر خواهد کرد.

در گام دوم


خبری... در رسانه های مختلف منعکس می شود که در آن ظریف در پاسخ پیامکی به سوالی درباره چرایی استعفا، از عدم حضور در دیدارهای بشار اسد ابراز گلایه می کند و آن را نشانه بی اعتباری خود در جهان می داند. تابناک در گامهای بعدی هم انتشار بیانیه‌های برخی گروههای سیاسی، القا حمایتهای مردمی برای بازگرداندن ظریف و در نهایت مخالفت روحانی با استعفای ظریف را پیش‌رینی کرده و می‌افزاید: « این استعفا مقدمه ای برای طرح خواسته های جدید از سوی دولتی ها هم خواهد بود»

یکی از سردمداران دلواپسان به نام حمید رسایی عضو سابق مجلس ارتجاع گفت: دستگاه قضایی باید ظریف را ممنوع الخروج و به نقش وی در تحمیل تحریم های جدید و همچنین حضور عناصر جاسوس در تیم وی رسیدگی کند. حمید رسایی در واکنش به استعفای ظریف در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ظریف در صفحه رسمی اینستاگرام خود که تیک آبی دارد، خبر استعفایش را اعلام کرد.

کسی که از دوره دبیرستان تا سالهای پایانی دولت دهم در آمریکا زندگی کرده، بعد از تحمیل توافقنامه های ننگین از جمله توافق برجام و در حالی که از تحمیل FATF، CFT و پالرمو ناامید شده است، همزمان با سفر محور مقاومت (بشار اسد) به ایران از سمت خود استعفا داد.

فروپاشی دولت


رسایی می‌افزاید: «هفته نامه ۹ دی در شماره ۳۴۵ (اواخر دی ماه) از استعفای ظریف خبر داده بود. آگاهان سیاسی، استعفای ظریف را در کنار ناکارآمدی حسن روحانی برای رفع مشکلات داخلی و معیشتی مردم، به معنای فروپاشی دولت حسن روحانی می دانند.

ظریف در اسفند سال ۹۱ با ورود در سفارت آمریکا در ترکیه به دنبال بازگشت به آمریکا و زندگی دائمی در آنجا بود. این نکته را در سال ۹۲ در نطق مخالفتم با کابینه حسن روحانی اعلام کردم. اکنون دستگاه قضایی باید ظریف را ممنوع الخروج و به نقش وی در تحمیل تحریم های جدید و همچنین حضور عناصر جاسوس در تیم وی رسیدگی کند».

روزنامة وطن امروز (۶ اسفند) نیز با یادآوری حرف خلیفة ارتجاع که گفته بود« به این افراد خائن نگوییم» افزوده است« به آنها خائن نمی‌گوییم، با این حال اما حقیقتا نمی‌توان نسبت به برخی اقدامات شخص وزیر امور خارجه به دیده شک و تردید نگاه نکرد! بگذارید اگر اینها را خائن نمی‌دانیم، حداقل آنها را مشکوک بدانیم!»

گفتگوی سیاسی


به دنبال انتشار خبر استعفای ظریف، شاهد تحلیلها و گمانه‌زنیهای مختلفی در این باره هستیم، همون طور که شنیدیم، برخیها در درون رژیم می‌گن این یک مانور و نمایش در جهت پیشبرد خط مورد نظر روحانی و ظریف و باندشون هست و برخی دیگر هم می‌گن استعفا جدی و واقعیه.

روحانی هم که امروز صبح صحبت کرد با این که به این موضوع پرداخت اما تعیین تکلیف نکرد که استعفا را پذیرفته یا خیر، بالاخره موضوع چیه و چه پیامدهایی در درون و بیرون رژیم دارد؟ اینها از جمله سؤالاتی است که در گفتگوی امروز خودمون با خسرو شکراللهی در میان خواهیم گذاشت. امیدوارم که مورد توجهتون قرار بگیرد.

س: اولین سؤال طبعاً اینه که اعلام استعفای ظریف آیا یک مانور یا نمایش است؟ یا یک استعفای جدی و پایان کار ظریف است؟


ج:‌ این اقدام چه به قول شما نمایشی و مانور از طرف باند روحانی در جهت باصطلاح گرانفروشی و برای فشار آوردن به خامنه‌ای در جهت تعیین تکلیف باشد یا واقعاً ظریف بریده و استعفا داده باشد؛ چه او را وادار به پس گرفتن استعفایش بکنند، یا او خودش استعفایش را پس بگیرد، یا نگیرد... این استعفا، بیانگر اوج بحران در حکومت آخوندی است که در روابط بین‌المللی و در مسائلی مانند برجام و FATF به بن‌بست رسیده است. فشارهای بین‌المللی و انزوای منطقه‌یی و جهانی که در اجلاس ورشو و اجلاس مونیخ و شرم الشیخ بیش‌از‌پیش خود را نشان داد بیانگر به گل نشستن سیاست خارجی رژیم آخوندی است.

حتی رسانه‌های باند روحانی و اصلاح طلبان هم این اقدام را علامتی از پایان کار دولت روحانی و به بن‌بست رسیدن پروژة روحانی می‌دانند. سایت حکومتی فرارو (۷اسفند) نوشت:« یکی دیگر از پیام‌هایی که از این استعفا دریافت شده این است که کار برجام نیز تمام شده است و با کناره گیری ظریف امیدی به تدوام برجام وجود ندارد. حتی عده‌ای ناامیدانه برداشت کرده اند کناره گیری ظریف به معنای شکست دولت روحانی است. بدون ظریف روحانی نیز کاری از پیش نمی‌برد و بهتر است استعفا دهد».

نوک کوه یخ


اما شکست پروژة روحانی و بحران به شدت حاد درونی رژیم که الان استعفای ظریف نمود بیرونی آن است و بایست تأکید کنم که تنها نوک کوه یخ این بحران است، پیش از این که ناشی از این یا آن واقعه، مثلاً شکست برجام و حتی ناشی از تحریمها یا حملات باند رقیب و امثالهم باشد، ناشی از شکست استراتژیک رژیم در برابر مردم و مقاومت ایران است.

شکستی که با قیام دی ماه ۹۶ شروع شد و قدم به قدم پیش رفت و از نقاطی مانند گردهمایی ویلپنت و ضربه‌یی که رژیم با لو رفتن توطئة تروریستی‌اش خورد، و... و رژیم را به این نقطه رسانده است. شاخصهای شکستهای رژیم را در همة زمینه‌ها به وضوح می‌توان دید، از جمله در پاریس، ورشو، مونیخ که در حقیقت صحنة هماوردی رژیم با تنها آلترناتیوش، مقاومت سازمان یافتة ایران و نیروی محوریش سازمان مجاهدین خلق ایران بود.

س: شما می گویید ناشی از وضعیت خراب و بحرانی رژیم است که حالا به اوج رسیده، این درست اما چرا امروز و در این نقطه چون خیلی وقت است که وضعیت رژیم بحرانی است؟ تازه این روزها یک فرجه و فضای تنفسی هم پیدا کرده که مهلت FATF است؟


ج: از قضا همین استعفا نشان داد همچنان که ما می‌گفتیم مهلت FATF نه یک فرجه و یک امتیاز برای رژیم بلکه یک اولتیماتوم و اتمام حجت بود و عاملی بود برای سر ریز کردن این پیمانه و به بلوغ رسیدن بحران درونی رژیم. بعد از انتشار بیانیة FATF که در آن قید شده بود که بعد از این ۴ماه مهلت دیگری در کار نخواهد بود و در بیانیه هم ۷شرط برای رژیم در جهت گردن گذاشتن به همة‌ قوانین و استانداردهای قید شده بود.

روز یکشنبة گذشته ظریف گفت: « دوستان نگاه کنند و بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند، تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد حالا دارند شرایط را می‌بینند. در عین حال هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما بدانند (تصمیمات‌شان) چه آثاری دارد».

و کیهان هم جوابش را داد که آقای ظریف به جای هشدار و تهدید، باید به این سؤال پاسخ دهند که آن روزی که با اطمینان می‌گفتند که تمامی تحریم‌ها در روز اجرای برجام-دی ۹۴- لغو می‌شود و یا آن روزی که مقامات ارشد دولت می‌گفتند که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است، آیا این اظهارات براساس واقعیات بود؟!».

س: ولی شما در مورد موضعگیری امروز روحانی نگفتین که چرا تعیین تکلیف نکرد که بالاخره استعفا رو قبول کرده یا خیر و این موضعگیری روحانی چه معنی می ده؟


ج: بله، روحانی در مورد ظریف تعیین تکلیف نکرد، اما در صحبتی که کرد، این را روشن کرد که همان طور که گفتم ظریف تنها یک بخش از بحران یا نوک کوه یخ بحران مرگبار درون رژیم است. روحانی با تصویر کردن یک جبهة جنگ گفت: «امروز خط مقدم ما در برابر آمریکا وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است البته بقیه وزرای اقتصادی هم در خط دوم هستند اما خط اول مربوط به این سه نفر می شود.

من می خواهم از هر سه نفر تشکر کنم به خاطر ایستادگی شان به خاطر توانمندی ایشان هم از آقای دکتر ظریف هم از آقای دکتر همتی هم از آقای مهندس زنگنه اینها نیروهایی بودند که در خط مقدم این مبارزه ایستاده بودند و ایستادند البته بقیه دستگاههای اقتصادی ما سازمان برنامه بودجه ما اقتصاد ما همه اینها فشار رویشان هست اما عمدتاً فشار به این سه بخش است و ما سختی هایی را تحمل کرده ایم».

در خبرها هم بود که کریمی قدوسی از اعضای دلواپسان در مجلس با اشاره به نامه ۷۲ تن از اعضای مجلس ارتجاع به سران سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ظاهرا زنگنه بعد از این نامه استعفا داد. کریمی قدوسی با بیان اینکه تکلیف استعفای وی هنوز مشخص نیست، گفت: بهتر است استعفای وی از سوی رئیس جمهور پذیرفته شود.

بن بست نظام


روحانی در صحبت امروز خود به بن‌بست رژیم در FATF هم اشاره کرد و گفت: مگر بدون ارتباط مالی و بانکی با جهان شما می توانید نفت بفروشید شما می توانید چیزی را وارد کشور کنید خوب همه سیستم بانکی باید این کار را بکند ما با چمدان که نمی‌توانیم تجارت بکنیم یک وقتی یک قطعه است میشه با پول چمدانی رفت قطعه رو آورد اما نمی شود دیگر ده‌ها میلیون تن نهاده های دامی که در طول مدت دارد می آید همه باید با پول چمدانی که نمی‌شود بانک‌های ما باید فعال باشند این خیلی مهم است اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود فعالیت بانکی ما در سطح دنیا با مشکل مواجه می شود...

آخر یک ذره هم برای دنیا عقل و تدبیر را بپذیریم تمام کشورهای دنیا در یک نظامی در یک گروهی شرکت کردند یعنی هیچ کدام عقل نداشتند...
نمی‌شود کشور رو داد دست ده بیست نفر و بگوییم هر تصمیمی گرفتند ما تابع هستیم نه خیر صاحب این کشور ملت بزرگ ایران است حتما ملت حرف خواهد زد حتما بانک مرکزی حرف خواهد زد حتما بانک‌های ما حرف خواهند زد

س: حالا اگر روحانی استعفای ظریف را نپذیرد و حتی خامنه ای هم از ظریف حمایت کند و ظریف از موضع بالاتری به صحنه برگردد، این بحران درونی یک درجة کیفی کاهش پیدا نمی کند و ظریف و روحانی بیشتر رو نمی آیند؟


ج: نخیر! هر طوری که بشود، یک چیزی در رژیم شکسته شده که دیگر قابل جمع کردن نیست و آن هم از پرده بیرون افتادن شدت و حدت بحران است. این را هم مردم ایران که خصم آشتی‌ناپذیر این رژیم و به اعتراف سردمداران و مهره‌های رژیم تهدید اصلی رژیم هستند، به چشم دیدند، هم تمام طرف حسابهای رژیم اعم از دوست و دشمن! همه دریافتند که این رژیم رفتنی است. استعفای ظریف اگر محقق شود، بی‌تردید اولین حلقه از یک زنجیرة اجتناب ناپذیر است؛ اگر هم با هر سناریویی برگردد، بحران و درگیری درونی رژیم یک مدار دیگر تعمیق و تشدید شده و با شدت و حدت بیشتری در آینده، آینده‌یی که نمی‌تواند چندان دور باشد، سر باز خواهد کرد.

در این رابطه اظهارات یکی از کارشناسان رژیم به نام صادق ملکی از باند روحانی گویاست. وی اشاره به سفر دیکتاتور سوریه به ایران نوشت: «خبر استعفای ظریف نه تنها این سفر را به حاشیه برد بلکه سبب شد اختلاف عمیق در حاکمیت دوگانه در ایران، علنی شده و ابعاد آن به عرصه عمومی کشیده شود». این کارشناس حکومتی می‌افزاید: ظریف چه برود، که رفت، نقطه ضعف عمیقی را در ساختار نظام به رخ جهانیان کشیدکه مهندسی ترمیم آن بسیار سخت خواهد بود» (دیپلماسی ایرانی – ۷ اسفند).

مطالب مرتبط :

استعفای جواد ظریف، نمودی از بحران حاد در حکومت آخوندی

ظریف: جنگ و دعواهای درونی؛ سمی مهلک برای سیاست خارجی

 
لطفا به اشتراک بگذارید: