حکومت آخوندی تا گردن در باتلاق FATF

حکومت آخوندی تا گردن در باتلاق FATF

گزارش و گفتگو با علی قادری

امروز می‌پردازیم به گیر کردن مجدد لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام. لابد در خبرها شنیدید که امروز هم مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز شنبه ۱۱ اسفند به ریاست آخوند آملی لاریجانی تشکیل جلسه داد، اما باز هم از تشخیص مصلحت نظام در مورد FATF عاجز ماند.

مجمع تشخیص قرار بود امروز دربارة لایحة پالرمو (الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملّی) از لوایح ۴گانة FATF تصمیم گیری کند، اما تصمیم گیری را به بعد از تعطیلات عید نوروز موکول کرد. این در حالی است که تعیین تکلیف نشدن FATF به بحرانی که تمام رژیم را در هم پیچیده تبدیل شده است. ابتادا توجهتون رو به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

خبر و نظر


به گزارش رسانه‌های حکومتی اعضای مجمع، امروز هم در دو گروه موافق و مخالف به اظهار نظر درباره این لایحه اختلافی میان مجلس ارتجاع و شورای نگهبان پرداختند، که به علت طولانی شدن مذاکرات، فرصت به رأی گیری نهایی نرسید. حسین مظفر عضو مجمع تشخیص درباره جلسه امروز گفت: در این جلسه پالرمو به تعیین تکلیف نهایی نرسید و نیازی به بررسی بیشتر دارد لذا به بررسی در جلسات آتی موکول شد. حکومت آخوندی تا گردن در باتلاق FATF

مظفر با بیان اینکه هم پالرمو و هم cft هردو از پیچیدگی خاصی برخوردار است، نیاز به بررسی بیشتر دارد، گفت: برای بحث کارشناسی بیشتر در جلسات بعدی روی آن کار می‌شود تا تصمیم‌گیری شود. وی افزود: تقریباً با این تصمیم هم نمایندگان دولت مخالفتی نداشتند و هم کسانی که از مجلس آمده بودند، این نظر را به‌عنوان نظر فردی قبول داشتند که بررسی پالرمو نیاز به کار بیشتری دارد، ضمن اینکه انتظار است اروپایی‌ها به وظایف خود عمل کنند و اگر آنها به وظایف خود عمل کنند، زمینه برای بحث‌های جدی‌تر مطرح می‌شود و می‌توان تصمیم‌گیری کرد.

آخوند مصباحی مقدم عضو دیگر مجمع که خود از مخالفان FATF است ضمن تأیید خبر به تأخیر افتادن رأی گیری و موکول شدن آن به بعد از تعطیلات عید نوروز گفت:‌ «نتایج تقریباً مشخص است». به تأخیر افتادن مجدد تصمیم گیری مجمع تشخیص دربارة لایحة پالرمو در حالی است که روز سه‌شنبه (۷ اسفند) روحانی طی سخنانی در جمع مدیران بانک مرکزی از این که درِ بانکها و سیستم مالی بین‌المللی به خاطر نپیوستن به FATF به روی رژیم بسته است آه و ناله کرد.

عده ۱۰، ۲۰ نفره


و در حالی که مجمع تشخیص را به عنوان یک عدة ۱۰، ۲۰نفره که نظام را معطل خود کرده‌اند مورد حمله قرار می‌داد گفت: نمی‌شود کشور را به ۱۰، ۲۰نفر داده و بگوییم که هر تصمیمی آنها بگیرند، ما نیز تابع هستیم؛ چنین نیست و صاحب این کشور، ملت بزرگ ایران هستند و حتماً مردم و بانک مرکزی و بانک‌ها نیز در این زمینه حرف خواهند زد.

این اظهارات روحانی واکنش شدید دلواپسان را به دنبال داشت دیروز آخوند علم‌الهدی متقابلاً روحانی را به خاطر این اظهارات مورد حمله قرار داد و گفت: « چطور شد اون روزی که شما یک لایحه را می‌آورید توی مجلس فقهای شورای نگهبان مخالفت می‌کنند شما لایحه را می‌آورید توی مجمع تشخیص مجمع تشخیص به نفع لایحه شما نظر میده اینها بی‌ملت نیستند اینها ۲۰- ۳۰نفر دیگه ملت نیستند اینها همه کاره اند؟

امروزی که شما می‌خواهید دل دشمن را به‌دست بیاورید امروزی که شما می‌خواهید محافظه کاری با دشمن را به‌عنوان یک خطر متوجه این نظام انقلابی کنید به فرموده مقام معظم رهبری اونوقت ۲۰-۳۰نفر ملت نیستند؟ ما هم می‌گیم ملت نیستند هیچ ۲۰-۳۰نفری ملت نیستند ۲۰۰و چند نفر مجلس هم ملت نیستند ملت اونهایی هستند که روز ۲۲بهمن آمدند همه چیزشون رهبری بود.

رهبری


تو مصاحبه شون تو شعارشون تو حرف زدن شون توی عکس روی دست گرفتن شون همه چیزشون رهبری بود ملت اونها هستند و همه چی ملت رهبر است همه کاره ملت رهبر است و این هم رهبر رهبر معین کرده تکلیف را و خود رهبر گفته شما بررسی کنید حرفهایی که اینها می‌زنند درست است یا درست نیست؟حکومت آخوندی تا گردن در باتلاق FATF

اینها توی خط محافظه کاری هستند می‌خواهند دشمن را راضی کنند شمایی که از همه جناحها هستید شمایی که از همه افکار هستید شمایی که از همه اندیشه‌ها هستید بنشینید فکر کنید با تأمل بررسی کنید حالا که با تأمل بررسی کردند رسیدند به اینجایی که آقا این مملکت فروشی است این مصوبات اوقات شون تلخ میشه میگه ۲۰-۳۰نفر که مملکت نیست ملت نیستند که».

آخوند حسینی همدانی امام جمعه کرج نیر دیروز در نمایش جمعة این شهر در رد حرف روحانی که گفته بود خامنه‌ای چند بار به او خصوصی گفته که مخالفتی باتصویب لوایح FATF ندارد، گفت: رهبری درباره پیوستن به این کنوانسیون[FATF،پالرمو] در جاهای مختلف گفتند که جایز نیست و قبول ندارند اما تأکید کردند که مسیر قانونی‌اش باید طی شود، اینکه رهبری مخالفت نمی‌کنند تا بررسی شود بسیار فرق دارد بااینکه بگویند قبول دارم».

گفتگوی سیاسی


همان طور که در این گزارش هم دیدیم مجمع تشخیص مصلحت نظام در چهارمین دور بررسی لایحة پالرمو یا مقابله با جرائم سازمان یافتة فراملی باز هم نتوانست به تصمیم مشخصی برسد و آن را به جلسة بعدی بعد از تعطیلات نوروز و به سال98 موکول کرد. سؤال این است که چرا تصمیم گیری در این مورد برای رژیم این قدر سخت است؟ به تأخیر انداختن و موکول کردن به آینده چه مسأله و تضادی حل می‌کند؟ موافقان و مخالفان پیوستن به FATF هر کدام در این مرحله استدلالشون چیه و نهایتاً خط و سیاست رژیم در این مورد چیه؟ اینها سؤالاتی است که امیدواریم در گفتگوی امروز با آقای حسین داعی‌الاسلام بتونیم به اونها جواب بدیم. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: چه مشکلی و چه تضادی وجود داره که رژیم نمی‌تواند پای تصویب لوایح FATF بیاید؟


ج:‌ فکر می‌کنم اگر به حرفهای موافقان و مخالفان نگاهی بکنیم، بهتر روشن می شود که موضوع و تضاد چیست؛ یک طرف قضیه را روحانی در سخنرانی ای که روز سه شنبه در مجمع سالیانه بانک مرکزی و در جمع مدیران بانکی رژیم داشت بیان کرد و گفت: اگر بانک های ما با بانک‌های دنیا رابطه سهل و راحتی نداشته باشند، چگونه می‌توانند سالم و راحت فعالیت کنند.

دکتر روحانی گفت: در مجامع بانکی و پولی دنیا شرکت می‌کنیم تا از تحولات بانکی و سیستمی جهان عقب نمانیم چرا که بدون ارتباط بانکی و مالی با دنیا نمی‌توان نفت و کالای خود را بفروشیم و پول آن را وارد کشور کنیم. این که پول حاصل از صادرات را به صورت چمدانی منتقل کنیم، امکان‌پذیر نیست و بانک‌ها باید در این زمینه فعال باشند. اگر رابطه کشورمان با گروه اقدام مالی (FATF) قطع شود، فعالیت بانکی‌مان در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود.حکومت آخوندی تا گردن در باتلاق FATF

روحانی با عصبانیت گفت آیا همة کشورهای دنیا که عضو این نهاد هستند عقل و شعور ندارند؟ و بعد با طعنه به مجمع تشخیص مصلحت اضافه کرد که نمی‌شود سرنوشت کشور را به دست ۱۰، ۲۰نفر بدهیم و بگوییم ما هم تابع هستیم. آنها صاحبت کشور نیستند و همان جا بود که گفت خامنه‌ای چند بار به خود من گفته که با لوایح ۴ گانه‌ مخالفتی ندارند. دولت و مجلس هم که مشکلی با آن ندارد، پس چه کسی مخالف است.

که این حرفها با واکنش شدید باند مقابل مواجه شده است. از یک طرف این حرف روحانی را که خامنه‌ای با FATF موافق است تکذیب کرده‌اند و بعضی ها گفته‌اند که با گوش خودشان شنیده‌اند که خامنه‌ای گفته من مخالفم. جالب است که خامنه‌ای خودش زنده است و اینها بر سر حرف او به سر و کلة هم می‌زنند!

تضمین برداشتن تحریمها


از طرف دیگر مخالفان می‌گویند آیا شما تضمین می‌کنید که اگر ما به FATF بپیوندیم، تحریمها برداشته می‌شود یا حداقل کم می‌شود، که ظریف روز 15مهر که برای پاسخ به سوالات در مجلس حاضر شده بود صراحتاً گفت نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.

طعنه روحانی به مجمع تشخیص و این که اینها ۱۰، ۲۰نفرند و نمی‌تونند برای همة کشور تصمیم بگیرند هم با واکنش آن باند مواجه شد و از جمله علم‌الهدی همان طور که در این گزارشی هم که پخش شد دیدیم گفت چطوروقتی خودتان به مجمع نیاز دارید نمی گویید ۱۰، ۲۰نفر اما حالا مجمع شد ۱۰، ۲۰نفر و محسن رضایی دبیر مجمع هم امروز در یک نشست خبری گفت اعضای مجمع که بیشتر از هیأت دولت هستند؛ چطور هیأت دولت می‌تواند و رئیس جمهور برای کشور تصمیم بگیرد، مجمع نمی‌تواند؟

اما در ورای این بحث و جدلهای این چند روزه استدلال اصلی مخالفان این است که ما با امضای پالرمو (مقابله با جرائم سازمان یافتة فراملی) و CFT (ممنوعیت تامین مالی تروریسم) عملاً گرای خودمان را به جامعة بین‌المللی می‌دهیم که ما را تحت مراقبت و رصد خودشان داشته باشند دیگر ما نمی‌توانیم به گروههایی مثل حزب الله لبنان کمک کنیم و عملاً از یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت خودمان تروریسم محروم می‌شویم و مبادلات بانکی‌مان هم در معرض دید دنیا قرار می‌گیرد و عملاً این یک خود تحریمی است.

س: با توجه به این که روحانی و باند او هم در تروریسم و همة جرائم و جنایتهای رژیم، اما چرا اینها مدافع پیوستن رژیم به FATF هستند؟


ج:‌ بله دقیقا همین طور است، آنها هم در تمام جرائم سازمان یافتة رژیم تماماً دست داشته اند. در این مورد پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان استعفای ظریف گفت: "او و حسن روحانی ویترین مافیای فساد مذهبی‌اند و تاکید کردکه ایالات متحده می داند "همه تصمیمات نهایی را علی خامنه‌ای می‌گیرد".

اما مسأله این است که روحانی و دولت او چون کارهای اجرایی را به دست دارند همین الان درگیر تضادهای آن و در مبادلات بانکی احساس خفگی می‌کنند در این مورد یک گزارش تحلیلی خبرگزاری رسمی رژیم ایرنا می‌تواند تا حدودی قضیه را روشنتر کند. ایرنا می نویسد:‌ « در صورت امتناع از الحاق، احتمال پشت کردن نزدیکترین همپیمانان به تهران نیز دور از ذهن نیست... (نظام) امروز در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارد که بیش از هر عاملی، فشارهای حداکثری آمریکا و ممانعت کاخ سفید از اجرای برجام در آن تاثیرگذار بوده است.

ایرنا سپس به اظهارات روحانی در بانک مرکزی که گفتم اشاره می‌کند و می‌نویسد: «آمریکا تمام توان خود را در تحریم سیستم بانکی ما گذاشته است. امروز خط مقدم ما در برابر آمریکا وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است. سایر وزرای اقتصادی هم در خط دوم قرار دارند.»

شرایط نابسامانحکومت آخوندی تا گردن در باتلاق FATF


ایرنا بعد از قول کارشناسان، در شرایط نابسامان کنونی که اتحادیه اروپا برای خنثی سازی تاثیر تحریم ها سازوکار «اینستکس» را در دستور کار قرار داده، وجود هر گونه مانع پیش روی مناسبات تجاری مغایر با منافع ملی تلقی می شود. افزون بر آن الحاق ایران به اف ای تی اف بهانه را از دشمنان خواهد گرفت که در تبلیغات خود دائما ایران را تهدیدکننده صلح و حامی تروریسم معرفی می کنند».

یعنی اینها امیدوارند یا سعی می‌کنند که این امید را بپراکنند که گویا با پیوستن به FATF اتهامات رژیم در مورد تروریسم مثلا کمرنگتر می‌شود. در پاسخ به این امیدواریهای کاذب خبرگزاری سپاه پاسداران دیروز طی گزارشی یادآوری کرد که مارشال بیلینگزلی رئیس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) درباره ایران در شهریور ماه ۹۷صراحتاً عکس ادعای عراقچی است. بیلینگزلی گفته است: «ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. آنها به تأمین مالی گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حماس و رژیم سوریه که مردم خود را می‌کشند ادامه می‌دهند و همزمان برنامه موشکی خود و بی‌ثبات‌سازی منطقه را پیش می‌برند.»

س: خب باند خامنه‌ای و بخصوص خود ولی فقیه ارتجاع که به این مسائل و معضلاتی که دولت با آن دست به گریبان است، اشراف کامل دارد، خب چرا خامنه‌ای این حول ولای روحانی و باند او را ندارد؟


ج:‌ البته خامنه‌ای به این وضعیت اشراف دارد و حرف روحانی هم که گفته خامنه‌ای گفته من با FATF مخالفتی ندارم نمی‌تواند بی‌پایه باشد. اگر بود که خود خامنه‌ای حتماً می‌آمد و موضعگیری می‌کرد و تکذیب می‌کرد. اصلاً بعضی از تحلیلگران اعتقاد دارند که گماشتن آخوند آملی لاریجانی در رأس مجمع تشخیص برای این بوده که آن را تصویب کنند.

اما مخالفان که در صدر آنها سپاه پاسداران و بعد از آن باندهای مافیایی که از طریق پولشویی و قاچاق ارتزاق می‌کنند، خیلی قوی هستند و خامنه‌ای توان رو در رو شدن با آنها را ندارد، ضمن این که اینها پایه‌های حکومت خودش هستند. از سپاه که بازوی اصلی سرکوبش در داخل است و نیروی تروریستی قدس که بازوی اصلی تروریسم رژیم در خارج کشور است و تروریسم هم به گفتة جواد لاریجانی نوع دیگری از قدرت رژیم است و تا حالا هم رژیم با اینها بر سر پا مانده و از دنیا باج گرفته است.

اما الان که بر اثر افشاگریها و روشنگریها و کار مستمر ۴۰سالة مجاهدین و مقاومت ایران، سیاست مماشات به محاق رفته، همینها که تا دیروز مایة قدرت رژیم بودند، امروز گلوگیرش شده و دارند خفه‌اش می‌کنند. تصمیم گیری برای خامنه‌ای صرف نظر از ضعف خودش، ولی فی نفسه هم بسیار سخت است و در واقع خوردن جام زهر است. باند روحانی می‌گویند باید بین بد و برتر تصمیم بگیریم و باند خامنه‌ای می‌گویند این تصمیم بین مرگ و خودکشی از ترسم مرگ است.

س: بالاخره خط رژیم یا به عبارت دقیقتر خط خامنه‌ای در مورد FATF چیه؟ می‌خواد به این معاهده و پیمان بپیونده یا نه؟ چه کار می‌خواد بکنه؟


ج:‌ خط و سیاست رژیم اگر بشود اسم آن را خط و سیاست گذاشت کش دادن و زمان خریدن است. اما در مورد FATF این مهلت تنها به ۴ماه محدود شده و رژیم به هر حال باید در این مورد تصمیم بگیرد. از قدیم می گفتند حل یک مشکل پیچیده را به زمان بسپار، گذر زمان آن مشکل را حل می کند اما در مورد FATF هر روز که می گذرد شرایط رژیم بدتر از روز پیش می‌شود. و بهایی که باید بپردازد سنگین‌تر می شود.

خیلی‌ها میگویند رژیم چشم به دورة دوم ترامپ و در واقع کنار رفتن او دوخته است ولی خیلی ها در داخل رژیم می‌گویند این یک سراب است. از طرف دیگر عنصر زمان با توجه به وضعیت انفجاری جامعه به شدت به زیان رژیم است و رژیم در واقع در دهانة‌ آتشفشان نشست و به قول جهانگیری معاون اول روحانی وضعیت جامعه مثل یک اتاق پر از گاز است که هر جرقه می تواند همه چیز رژیم را به آتش بکشد.

مطالب مرتبط:

تشدید بحران درونی حول تصویب لوایح FATF

بن‌بست حکومت آخوندی بر سر شکست برجام و تن‌دادن به لوایح اف.ای.تی.اف

لطفا به اشتراک بگذارید: