انتصاب رئیسی جلاد و بن‌بست سرکوب

انتصاب رئیسی جلاد و بن‌بست سرکوب

گزارش و گفتگو با خسرو شکرالهی

موضوع بحث و گفتگوی امروز ، بحث انتصاب آخوند رئیسی جنایتکار به عنوان رئیس قوة قضاییه خامنه‌ای است. لابد می‌دونید که مدتهاست زمزمة جایگزینی آخوند رئیسی جلاد بدنام قتل‌عام۶۷ به جای آخوند آملی لاریجانی در سمت سردژخیم قوة قضاییه مطرح است، آخرین خبر این است که آخوند اژه‌ای سخنگوی قوة قضاییه روز گذشته به طور صریحتر اما باز هم به صورت غیررسمی این موضوع را مورد تأیید قرار داد. گزارشهای دیگری هم حاکی از‌ اینه که این انتصاب هفتة آینده با انتشار حکم خلیفة ارتجاع اعلام خواهد شد. گزارشی در این باره و سابقة موضوع از نظرتان می‌گذرد.

خبر و نظر


آخوند اژه‌ای سخنگوی قوة قضاییه روز گذشته در نشست خبری خود بدون آن که رسماً انتصاب آخوند رئیسی را اعلام کند، ر پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه در قوه قضائیه باقی خواهید ماند؟ گفت: بنده به نظام بدهکار هستم و باید به نظام خدمت کنم و حتماً در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه هم به رئیس جدید آقای رئیسی و قوه قضائیه کمک خواهم کرد.انتصاب رئیسی جلاد و بن‌بست سرکوب

همزمان با اژه‌ای، آخوند نوروزی سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در جلسه علنی ظهر روز شنبه در جریان ارائه گزارش کمیسیون قضائی نیز به طور ضمنی و تلویحی به انتصاب رئیسی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آقای رئیسی قرار است به جای آقای آملی لاریجانی سکان دار قوه قضائیه شود و ما متوجه شدیم که ایشان نظر خاصی در مورد قانون شوراهای حل اختلاف دارند، لذا مجبور شدیم این قانون را یکسال تمدید کنیم که موقتاً اجرایی شود.

یک عضو دیگر کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ارتجاع، به نام کمالی‌پور تاریخ شروع به کار رئیسی جلاد در رأس قوة قضاییه را هم اعلام کرد و گفت:‌ « طبق شنیده ها از مسئولان دستگاه قضا، ۱۷ اسفند ماه رئیسی جایگزین آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه می‌شود».

خبرگزاری حکومتی ایسنا که اظهارات نوروزی را منتشر کرده، در ادامه خاطرنشان کرد که موضوع انتصاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه پیش از این به عنوان گمانه زنی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده بود. به گزارش سایت همشهری ۱۲ اسفند، رئیسی در واکنش به باصطلاح احتمال انتصابش در مقام ریاست قوه قضاییه در شبکه‌های مجازی تصریح کرد: از همان هایی که این خبر را منتشر کرده‌اند، بپرسید.

هفتمین قاضی القضات


سایت پاسدار رضایی موسوم به تابناک پیش از این و در تاریخ ۲۴بهمن خبر داده بود که صادق آملی لاریجانی» ششمین رئیس قوه قضائیه آخرین روزهای حضور خود در دستگاه قضایی را تجربه می کند و بنا بر شنیده ها تا هفته آینده «ابراهیم رئیسی» به عنوان هفتمین قاضی القضات نظام کار خود را آغاز می کند و یکی از مسئولان دفتر خامنه‌ای هم به عنوان جانشین وی و تولیت جدید آستان قدس رضوی معرفی خواهد شد». به این ترتیب و بر اساس این خبر قرار بود انتصاب رئیسی در آخر بهمن ماه صورت بگیرد و روشن نیست چرا هنوز این کار انجام نشده است.

پیش از آن نیز آخوند جعفر منتظری دادستان در روز اول دی ماه گذشته در حاشیة یک نشست و در پاسخ به سوالی درباره انتصاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه در فضای مجازی گفت: فعلا فضای مجازی است و تا به فضای حقیقی تبدیل شود، طول می کشد». برخی تحلیلگران انتصاب آخوند رئیسی از جلادان پلید قتل‌عام۶۷ در رأس دستگاه قضایی خامنه‌ای را در ارتباط با بن‌بست رژیم در امر سرکوب می‌بینند.

ماه گذشته آخوند صدیقی امام جمعة نمره موقت خامنه‌ای در تهران که ریاست ستاد باصطلاح امر به معروف را به عهده دارد طی نشستی در قم با اعتراف به شکست ترفند دجالگرانة استفاده از مفهوم امر به معروف و نهی از منکر برای اعمال سرکوب گفت: «امر به معرف بدون حمایت مردم به نتیجه نمی‌رسد».

وی همچنین با اشاره به مقاومت مردم در برابر عوامل سرکوبگر رژیم و بخصوص حمایت آنها از زنانی که مورد توهین و تعدی این مزدوران قرار می‌گیرند، افزود: «باید نسبت به حساسیت‌های مردم حساس باشیم و به دغدغه‌های موردنظر آن‌ها بیشتر توجه کنیم تا بتوانیم در مراحل مختلف اقشار مختلف را با خود همراه کنیم».

گشت ارشادانتصاب رئیسی جلاد و بن‌بست سرکوب


آخوند احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز روز اول اسفند ماه جاری، طی اظهاراتی در ارتباط با درگیریهای مردم با عوامل سرکوبگر رژیم که تحت عنوان گشت ارشاد مزاحم زنان و دختران شده بودند. تأکید کرد که برخورد نظامی با مسائل فرهنگی جواب نمی‌‎دهد، وی تصریح نمود که: دوره گشت ارشاد بسر آمده و ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید در این زمینه روش‌های جدیدی اتخاذ کند».

آخوند مازنی سپس با اشاره به اعتراضات گسترده مردمی و درگیر شدن جوانان با عناصر سرکوبگر گشت ارشاد و ترس و وحشت از افشاگری هایی که در پی این درگیریها صورت می‌گیرد افزود: «در این زمینه باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد چراکه عناصری با دوربین‌های موبایل اقدام به فیلم‌برداری از چنین مواردی می‌کنند و این فیلم‌ها را به صورت گسترده در شکبه‌های ضد انقلاب و شبکه‌های مجازی پخش می‌کنند تا موجب وهن نظام سیاسی، مذهب و عقاید ایرانیان باشد.»

گفتگوی سیاسی


با گزارشی که دیدیم سؤالهای مختلفی به ذهن متبادر می‌شه، از جمله این که رژیم چرا این شیوه رو در مورد اعلام انتصاب آخوند جنایتکار رئیسی به عنوان رئیس دستگاه قضاییه در پیش گرفته؟ خامنه‌ای که یک بار در تلاشش برای آوردن رئیسی و نشوندنش بر کرسی ریاست جمهوری در نمایش انتخاباتی ۹۶شکست خورده بود، چرا دوباره این مهرة سوخته و بدنام رو می‌خواد در رأس یک قوة خودش قرار بده؟

مگه آخوند جنایتکار در این رژیم کمه؟ چرا چنین بهایی داره می‌پردازه؟ چه تضادی و چه مسأله‌یی می‌خواد حل بکنه؟ اینها سؤالاتی است که امیدواریم در گفتگوی امروز خودمون با خسرو شکراللهی بتونیم به اونها جواب بدیم.

س: با این حرفهایی که در مورد انتصاب رئیسی هست و تعدادی از اونها رو هم در همین گزارش دیدیم و شنیدیم، سؤال اینه که آیا واقعاً این آخوند جلاد و بدنام قراره در رأس قوة قضاییه خامنه‌ای قرار بگیره؟ آیا موضوع جدیه؟


ج: بله، به نظر می‌رسه موضوع جدی و حتمی است و با زمینه‌سازیهایی که صورت گرفته و انتظار می‌رود که طی همین روزها به طور رسمی هم خامنه‌ای حکم خواهد داد و اعلام خواهد شد. زمزمه‌هایی که اشاره کردید، از ماهها پیش در رسانه‌های خبری به صورت شایعه مطرح شد، معلوم بود که رژیم خودش آنها را درز داده و بخصوص در اوایل دی ماه که خامنه‌ای، آخوند لاریجانی رو در رأس مجمع تشخیص گماشت، این زمزمه‌ها قوت بیشتری پیدا کرد.

علاوه بر خبرهایی که در گزارش شما آمده بود، آخرین خبر هم که امروز در سایتهای رژیم منتشر شده بود، این بود که آخوند آملی لاریجانی گفته که نامه‌یی به خامنه‌ای نوشته و درخواست کرده که رئیس جدید قوة قضاییه زودتر از موقع مقرر معرفی و اعلام بشه.

س: چرا رژیم یا بهتره بگیم خلیفة ارتجاع به این شیوة تدریجی متوسل شده؟ چه ملاحظه‌یی در کاره؟


ج: بله این اعلام تدریجی بخصوص وقتی بارزتر می‌شه که در موارد قبلی که خلیفة ارتجاع می‌خواست رئیس قوة قضاییه رو منصوب بکنه، مثل سایر انتصابها، خیلی سریع و با یک فرمان این کار رو انجام می‌داد. خب به این جهت این بار خامنه‌ای این قدر با حزم و احتیاط دارد عمل می‌کند که در جریان انتخابات نمایشی سال۹۶، وقتی که نقشه کشیده بود که رئیسی رو به جای روحانی از صندوق دربیاورد.انتصاب رئیسی جلاد و بن‌بست سرکوب

به یمن افشاگریهای مجاهدین و مقاومت ایران در مورد سوابق رئیسی جلاد چنان فضایی در جامعه ایجاد شد که حتی روحانی هم که خودش در تمام جنایتها و اعدامهای رژیم نقش اول رو داشته برای بهره‌برداری تبلیغاتی و سوار شدن بر این موج اجتماعی آمد و آن جملة معروف را گفت که کسانی در این ۳۸سال بجز اعدام و زندان کار دیگری بلد نیستند و لابد یادتان هست که چه غوغایی در رژیم بپا شد و جنبش دادخواهی خون شهیدان و زندانیان سیاسی قتل‌عام شده در سال ۶۷چطور در داخل و خارج کشور اوج گرفت و چه پیامدهایی داشت و چطور در نهایت منجر شد به شکست و سوختن این مهرة جنایتکار و در واقع شکست خود خامنه‌ای.

بنابراین خامنه‌ای که حساسیت جامعه را می‌داند و همچنین می‌داند که منصوب کردن این جلاد شناخته شدة قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در صحنة بین‌المللی هم، چه بازتابهایی خواهد داشت، تلاش کرد با این شیوة گام به گام و تدریجی حساسیتها را کاهش بدهد و از وارد آوردن شوک خودداری کند.

س: اگر خامنه‌ای می‌داند که آوردن رئیسی چنین بهای سنگینی برایش دارد، خب چه اصراری بر آوردن او دارد؟ آخوند جنایتکاری که بی‌دنده و ترمز حکم اعدام و دست و پا بریدن صادر بکنه و امضا بکنه که در این رژیم کم نیست.


ج: سؤال خوبی است، بله واقعیت این است که از این قبیل جلادان و جنایتکاران در این رژیم فت و فراوان است؛ ممکن است ابتدا این تصور ایجاد شود که خامنه‌ای با آوردن رئیسی می‌خواهد سرکوب را تشدید کند، اما به نظر من واقعیت عکس این است، خامنه‌ای چون به دلیل همان فضای اجتماعی و بین‌المللی دستش در سرکوب بسته است و از این که هر اقدام سرکوبگرانه ممکن است جرقه‌یی باشد برای مشتعل کردن تمام جامعه و فعال شدن آتشفشان قیام، بنابراین خیلی حواسش جمع است که بیگدار به آب نزند و از هر اقدامی که منجر به انفجار مردم به جان آمده شود اکیدا خودداری کند.

در همین گزارشی هم که دیدیم دست بستگی رژیم در سرکوب اجتماعی به خوبی بارز بود؛ از جمله در دپو کردن گشتهای ارشاد و این که خودشان اعتراف می‌کنند دیگر دورة این چیزها گذشته و جامعه به شدت نسبت به این قبیل سرکوبگریها حساس است و واکنش منفی نشان می‌دهد.

ارعاب


بنابراین خامنه‌ای از قضا رئیسی جلاد شناخته شده را می‌آورد که با او حفرة سرکوب را پر کند؛ با چی؟ با ارعاب! درست همان طور که با اعدام مجرمین عادی، سعی می‌کند جو رعب در جامعه ایجاد کند. بنابراین آوردن رئیسی نه یک اقدام تهاجمی بلکه یک اقدام تدافعی و ناشی از ضعف مفرط او و وحشتش از واکنشهای اجتماعی و شعله کشیدن قیام است.

اجازه بدهید در اینجا با یک نمونه و مثال دیگر این نکته را قدری روشنتر کنم. این روزها وقایعی در رژیم اتفاق می‌افتد که فی‌نفسه چندان اهمیتی ندارند، اما علامتی و نشانه‌یی از یک واقعیت بسیار مهم است. مثلاً استعفا و پس گرفتن استعفا از جانب ظریف به خودی خود هیچ اهمیتی ندارد و فکر نمی‌کنم چیزی را هم در رژیم تغییر بدهد.

اما علامت و نشانه‌یی است از بحران بسیار حاد و عمیق درونی رژیم. اینجا هم رفتن آملی لاریجانی از قوة قضاییه و آمدن رئیسی به خودی خود اصلاً امر مهمی نیست ولی به ترتیبی که می‌بینیم، علامتی است از بن‌بست رژیم در سرکوب که در حالی که به شدت و مثل هوا به آن نیاز دارد، اما در عین حال و به شدت هم از آثار و عواقب آن وحشت دارد و با فیگورهایی که در آخوند رئیسی متبلور است تلاش می‌کند این ضعف و وحشت را بپوشاند و علامت معکوس بدهد.

س: خب مخاطب این پیام ارعاب که اشاره کردید کیه؟ خامنه‌ای چه کسی و چه جریانی رو می‌خواد مرعوب بکنه؟انتصاب رئیسی جلاد و بن‌بست سرکوب


جواب: در یک کلام مخاطب این اقدام، قیام‌آفرینان و جوانان به‌پاخاسته و کانون‌های شورشی است؛ اما کور خوانده است نسل جوان ایران آگاهتر از آن است که در پس این قبیل ژستها صورت زار و نزار رژیم را نبیند؛ چرا که آنها این ضعف و فرسودگی نیروی سرکوبگر رژیم را هر روز در صحنه می‌بینند و چه بسا شخصاً هم تجربه کرده باشند که وقتی در برابر نیروهای سرکوبگر رژیم می‌ایستند، چطور آنها با زبونی پا به فرار می‌گذارند و از رویارویی با مردم و جوانان بخصوص وقتی تعدادشان زیاد است، پرهیز می‌کنند.

این خطی است که مشخصاً به نیروهای سرکوبگر داده شده که موقع مواجهه با جمعیت از برخورد و درگیری خودداری کنند و عقب‌نشینی کنند. حرفهایم را خلاصه می‌کنم: آوردن آخوند رئیسی علامت نهایت ضعف و وحشت رژیم است و رژیم با او که داغ ننگ قتل‌عام۶۷ را در پیشانی دارد. می‌خواهد رعب ایجاد کند، چون به طور واقعی در امر سرکوب در بن‌بست است.

مطالب مرتبط

توئیت سخنگوی مجاهدین به واکنش رئیسی و جهانگیری در ۲۲ بهمن به مجاهدین

قطعی شدن ریاست ابراهیم رئیسی جلاد بر قضاییه خامنه‌ای
لطفا به اشتراک بگذارید: