بن بست تن دادن به اف.ای.تی.اف و وضعیت کیش و مات

بن بست تن دادن به اف.ای.تی.اف و وضعیت کیش و مات


گزارشی در باره کشمکش درونی حکومت آخوندی در بن بست تن دادن به اف ای تی اف

به دنبال درماندگی مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب لوایح اف ای تی اف، سرکردگان باند غالب نظام تلاش میکنند، این تعلل وتأخیر را نوعی تلاش برای امتیاز گرفتن از جامعه بین المللی و اروپا قلمداد کنند.

دراین رابطه پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: « رفتارFATF اگر مثبت باشد می‌تواند روی تصمیم مجمع تاثیرگذار باشد. موضوع بعدی رفتار اروپایی‌هاست. ما فعلا که از رفتارآنها راضی نیستیم.»

نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع هم مدعی است که به تعویق انداختن تعیین تکلیف لوایح « با هدف سنجش ارادة‌ اروپایی ها» بوده است. وی تصریح کرد: « تصمیم جمهوری اسلامی در مورد لوایح پالرمو وCFT به رفتار اروپایی‌ها به عنوان طرف مقابل بستگی دارد لذا اراده طرف مقابل در نوع تصمیم‌گیری ما تاثیر دارد».

اما از سوی دیگر، مهره های باند روحانی این تاکتیک تعلل و زمان خریدن را خطرناک دانسته و نسبت به عواقب خطرناک آن برای تمامیت نظام هشدار می دهند.

محمد محمودی یک کارگزار سابق رفسنجانی در این مورد نوشت: « شکل تاخیر در اعلام تشخیص مصلحت و موکول کردن آن به رفتار کشورهای خارجی -در موضوع لایحه پالرمو به طور خاص اتحادیه اروپا- ابتکار عمل را در این زمینه به طرف مقابل می‌دهد و در واقع تشخیص مصلحت را در وضعیتی منفعلانه به چگونگی رفتار آنها گره می‌زند!» وی در ادامه افزوده است: « به نظر می‌رسد در موضوع لایحه پالرمو روند تشخیص مصلحت دچار نوعی اختلال ماهوی و شکلی گردیده و نه تنها با بن‌بست‌شکنی عاجل، روح وحدت را در فضای داخلی ندمیده بلکه پیام اتحاد در تصمیم‌گیری‌های کلان و استراتژیک نظام را هم به دنیا مخابره ننموده است و با انتشار اظهار نظرهای متفاوت، تعویق تصمیم‌گیری و در نهایت تاخیر در تشخیص مصلحت، فضایی شبه بن‌بست و مبهم را در فضای داخلی و خارجی ایجاد کرده که قطعا در آینده جنگ اقتصادی ناجوانمردانه آمریکا علیه کشورمان به مصلحت ما نخواهد بود».

مطهرنیا یک کارشناس باند روحانی نیز با طرح این سوال که:‌ « آیا FATF وضعیتی است که می‌توان جز «آری یا نه» پاسخی دیگر به آن داد؟» پاسخ داد « به نظر می‌رسد که اینگونه نیست. بنابراین «تصمیم‌گیری تاخیری» در وضعیت کیش و مات صورت می‌پذیرد و از این منظر موجب می‌شود تا رقبا به این ادراک دست پیدا کنند که سیستم در گرفتن تصمیم با اختلال اراده درونی رو‌به‌روست و در وضعیتی قرار گرفته که اگر بپذیرد باید بسیاری از مسائل و هزینه‌ها را برای خود هموار کند و اگر نپذیرد باید مسائلی از نوع دیگر را متحمل شود».

این کارشناس حکومتی، با اشاره به اینکه نظام به دنبال «فضایی است که اصطلاحا مطرح می‌شود از این ستون به آن ستون فرج است»، خطرناک بودن این تاکتیک را گوشزد کرده و با توجه به ضرب الاجل اف ای تی اف هشدار می دهد: « در آخرین وقت های موجود در باب این تصمیم نهایی خود» باید «بله یا نه را بگویند، آنجاست که باید انتخاب بزرگی میان بد و بدتر صورت گیرد و آنجاست که دیگر انتخاب خوب یا قدرتمندانه‌ای وجود نخواهد داشت». این کارشناس حکومتی در باره به تله افتادن رژیم و ضرب الاجل زمانی اف ای تی اف، تاکید می کند :«فرصت دادن‌های مجدد با توجه به تنظیم زمانی که در ارتباط با ایران در دستور کار قرار گرفته تنظیم شده و متوجه ایجاد اجماع بین‌المللی بیشتر علیه ایران شده است»

نکته شایان توجه دیگر این که درماندگی نظام ولایت فقیه در بن بست اف ای تی اف درحالیست که رسانه های حکومتی از تنگ ترشدن حلقة انزوای رژیم خبر داده و از جمله نوشته اند: «چهار کشور اروپایی برنامه توسعه موشک‌های بالستیکی رژیم و انتقال موشک‌ها به گروه‌های نظامی سایر کشور‌ها را نمی‌پذیرند. اروپایی‌ها انجام گفتگو با نظام را به رها کردن موشک‌ها مشروط کرده‌اند و این امر را به اطلاع طرف ایرانی هم رسانده‌اند»

خبرهای مرتبط :

مهلت ۴ ماهه برای ایران در مورد اف.ای.تی.اف و واکنش کیهان خامنه‌ای

تعلل در پذیرش لوایح اف.ای.تی.اف امری تاکتیکی یا استیصال

 
لطفا به اشتراک بگذارید: