پیامدهای طرد و انزوای سیاسی در درون حکومت آخوندی

پیامدهای طرد و انزوای سیاسی در درون حکومت آخوندی

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

سخنان امروز روحانی در جریان سفرش به استان گیلان و در لاهیجان که ضمن وارونه‌گوییهای بسیار برای قدرتمند جلوه دادن رژیم و رو به راه نشان دادن اوضاع، فاش کرد که خامنه‌ای از پذیرش مسئولیت در قبال شرایط کنونی خودداری کرده و مسئولیت را به خود او سپرده است. ابتدای این ویدئو گزارشی در این باره تنظیم شده است:

خبر و نظر


روحانی در جریان سفر خود به استان گیلان و طی یک سخنرانی در لاهیجان، به شرایط به شدت خطرناک رژیم اعتراف کرد و در حالی که این شرایط را با شرایط جنگ مقایسه می‌کرد، گفت:«ما در شرایط عادی و معمولی نیستیم ما در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ روانی هستیم نباید باور ما باشد ما در یک میدان نبرد در برابر دشمن ایستادگی می‌کنیم»

«خب در میدان جنگ ما نیاز به یک فرمانده میدان جنگ داریم من از اردیبهشت خدمت مقام معظم رهبری هم در یک جلسه خصوصی دو نفره و هم در یک جلسه ای که مسئولین عالی‌رتبه هم حضور داشتند گفتم شرایط امروز ما شرایط جنگ روانی دشمن با ما جنگ اقتصادی است و در مرحله جنگ کشور نیاز به یک فرمانده دارد و همه مسئولین و همه ارکان و همه مردم در کنار هم با یک فرماندهی واحد باید کار خود را پیش ببرند تا دشمن را وادار به شکست کنند.

پیشنهاد من این بود که خدمت ایشان گفتم خود جنابعالی به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی فرماندهی جنگ را به عهده بگیرید و همه ما دولت و سایر قوا و همه مسئولین در خپیامدهای طرد و انزوای سیاسی در درون حکومت آخوندیدمت شما خواهیم بود و راه را و مسیر را آنطور که شما هدایت می کنید ادامه دهیم ایشون در جواب فرمودند هم شرایط شرایط جنگ است و من قبول دارم و همین جنگ نیاز به فرمانده دارد من قبول دارم و فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور کشور باشد

روحانی در عین حال با وارونه‌گویی مضحکی تلاش کرد خروج آمریکا از برجام را پیروزی رژیم و شکست آمریکا که موجب طرد و انزوای آمریکا از جامعة بین‌المللی جلوه دهد. «ما را تحریک می‌کردند تا ما اولین نقض کنندة معاهدات خود باشیم، در این مسیر ناموفق بودند. تلاش کردند در این تحریم دنیا را همراه خود کنند و کاری کنند که دیگر کشورها با آنها همراه شوند. در این مرحله هم دشمن ناموفق بود. هیچ یک از قدرتهای دنیا یعنی اروپا در برابر نقشة کاخ سفید سر فرود نیاوردند».

«دشمن فکر می‌کرد با تحریم مرحلة اول و دوم مقاومت مردم را با شکست مواجه می‌کند. ما نه تنها ملت ما در برابر آن ایستادگی کرد، بلکه انواع توطئه‌های بعدی آنها هم به دست نمایندگان این ملت خنثی شد». «تلاش کردند در اجلاس ورشو، جهان را علیه ایران تحریک کنند، آنجا هم دچار شکست شدند».

آخوند روحانی در قسمت دیگری از سخنان امروز خود از این که رژیم در سال ۹۷ سرنگون نشده ابراز خوشحالی کرد و آن را پیروزی و موفقیت رژیم قلمداد کرد. وی در حالی که رژیم را ملت ایران می‌نامید، گفت: دشمنان ما می‌خواستند امسال را سال شکست ملت ایران و پیروزی خود قرار دهند،‌ اما ملت بزرگ ما در تمام مراحل سخت امسال در برابر فشارهای دشمنان این سرزمین ایستادگی کردند».

ادعای پیروزی در برجام در حالی است که خامنه‌ای طی سخنانی خطاب به اعضای دولت روحانی، برجام را شکست خوانده و به آنها گوشزد کرده اند که مراقب باشند این شکست در ارتباط با اروپا که همدست آمریکاست، تکرار نشود.

در همین رابطه روزنامة سیاست روز در شمارة امروز خود طی مقاله‌یی با عنوان « برجام هنوز درس عبرت نشده است!»می‌نویسد:

اروپا برای همکاری با ایران سه شرط گذاشته است،‌ موشکی،‌ منطقه‌ای و به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل،‌ برای اجرای اینستکس نیز پیوستن ایران به اف.ای.تی.اف را شرط کرده است،‌ با این شروط آیا برجام نباید درس عبرت برای همگان باشد؟». در همین حال روز گذشته مایک پمپئو وزیر خارجة امریکا، به طور جداگانه با لودریان وزیر خارجه فرانسه و جرمی هانت وزیر خارجة انگلستان دربارة رفتارهای شرورانة رژیم ایران گفتگو و رایزنی کرد.

پالادینو معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دو توئیت از مضمون این گفتگوها خبر داد و نوشت: وزیر خارجه آمریکا با جرمی هانت درباره مقابله با رفتارهای بدخواهانه رژیم ایران، اطمینان از پیشرفت در سوریه و پیگیری هدف خلع سلاح اتمی کره شمالی صحبت کرد. پالادینو همچنین خبر داد که پمپئو و لودریان وزیر خارجه فرانسه درباره تلاش‌های جهانی در جنگ برای شکست داعش، بخصوص در عراق و سوریه بحث کردند. وزیر خارجه آمریکا همچنین تلاش فرانسه برای مقابله با اقدامات تروریستی مورد حمایت ایران در اروپا و خاورمیانه اشاره کرد.

رسانه‌های خبری در ارتباط با این خبر خاطرنشان می‌کنند، اگر چه یکسال پیش اروپا و آمریکا بر سر خروج از اختلاف نظر داشتند اما در ماههای اخیر موضع اروپا با آمریکا درباره فعالیتهای بی ثبات کننده رژیم ایران نزدیک شده است. در همین حال آمریکا نسبت به خبر انتصاب آخوند جلاد ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوة قضاییه رژیم واکنش نشان داد و آن را یک رسوایی خواند.

رابرت پالادینو معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در یک پیام توییتری نوشت: ابراهیم رئیسی که در قتل‌عام زندانیان سیاسی دست داشت، به عنوان رئیس جدید دستگاه قضایی ایران انتخاب شد. این یک رسوایی است. پالادینو افزود: «این رژیم با برگزاری محاکمه‌های غیرعادلانه و وضعیت غیرانسانی در زندان‌ها، روند قانونی را به سخره گرفته است. ایرانیان شایسته بهتر از این رژیم هستند!»

گفتگوی سیاسی


در این گزارش که قسمتهایی از حرفهای روحانی نقل شده بود، روحانی حرفهای مختلفی زد و بعضی جاها هم در تناقض با هم بود. در عین این که وانمود می‌کرد که رژیم در عرصة بین‌المللی پیروز شده و تونسته آمریکا رو صحنه‌های مختلف شکست بده، اما اعتراف کرد که شرایط رژیم عادی نیست و در حال گذراندن یک جنگ خیلی سخت اقتصادی و جنگ روانی است و دربارة‌ فرماندهی این جنگ هم ادعای جدید و عجیبی رو مطرح کرد. کلاً این سخنرانی سؤالها و ابهامات زیادی رو مطرح می‌کند، ما در گفتگوی امروز خودمون با علیرضا معدنچی امیدواریم بتونیم به این سؤالها و ابهامها جواب بدیم. با ما همراه باشید.

س: روحانی حرفهای مختلف و گاه متناقضی زد. بالاخره حرف اصلیش در سخنرانی امروز چی بود؟


ج: به نظر من مهمترین حرفش آنجا بود که راجع به مذاکره و مصالحه با آمریکا حرف زد و گفت: « ما در یک اختلاف نظری نیستیم امروز با آمریکا که نه قابل مذاکره باشد نه قابل مصالحه باشد». معنی سادة این حرف این است که اختلافات قابل مذاکره و مصالحه است. اما این حرف با مقدمه‌اش در تناقض است که گفت: اختلاف ما با آمریکا بر سر این است که به ما می‌گوید برگردید به ۴۰سال قبل و ما میگیم برنمی‌گردیم.پیامدهای طرد و انزوای سیاسی در درون حکومت آخوندی

یعنی در مقدمه از غیر قابل حل بودن مشکل صحبت می‌کند و در ادامه از امکان پذیر بودن مذاکره و مصالحه! آیا این صرفا یک اشتباه لپی است یا عمداً روحانی چنین لحنی و چنین زبان دوگانه‌یی را به کار گرفته است؟ در روزهای آینده بیشتر روشن میشود. به هر حال روحانی در همین سخنرانی هم از برجام دفاع کرد و آن را پیروزی توصیف کرد. کما این که باند او هم در جریان کشمکشها از برجام و از مذاکره و مصالحه دفاع می‌کنند و ان را تنها راه حل می‌دانند.

س: معنی این که خامنه‌‌ای گفته فرماندهی جنگ با رئیس جمهور باید باشد، چیست؟ آیا این حرف جدی است یا تعارف؟


ج: اولا ما که خبر نداریم پشت پرده چه بوده و چه گذشته است؛ اما مهم این است که فرماندهی دست خامنه‌ای یا دست روحانی؟ چه فرق می‌کند، در شرایط بن‌بست و در حالی که جلو راه خمینی یک صخرة سنگی بزرگ ظاهر شده، چه فرقی می‌کند که چاقو دست کدامشان باشد. در هر حال قادر به بریدن نیستند. بنابراین به جای این که بپرسیم که این حرفها جدی است یا واقعی؟ باید پرسید که عملی است یا غیرعملی؟

تا آنجا که به روحانی و باند او برمی‌گردد خیلی روشن است و آنها هم پنهان نمی‌کنند که می‌خواهند مسیر برجام را که همان مسیر مذاکره و چانه‌زنی است، ادامه بدهند و بارها هم روحانی و هم ظریف بر این تأکید کرده‌اند. اما نمی‌توانند تضمین بدهند که از این مذاکره چیزی عاید رژیم می‌شود. اما از طرف دیگر دلواپسان هم صحبت از ایستادگی می‌کنند و این که مذاکره یعنی تسلیم و آن را ممنوع می‌دانند، اما آنها هم نمی‌توانند هیچ راه نجاتی نشان بدهند.

بله روحانی گفت: در میدان جنگ ما نیاز به یک فرمانده میدان جنگ داریم من از اردیبهشت خدمت مقام معظم رهبری هم در یک جلسه خصوصی دو نفره و هم در یک جلسه ای که مسئولین عالی‌رتبه هم حضور داشتند گفتم شرایط امروز ما شرایط جنگ روانی دشمن با ما جنگ اقتصادی است و در مرحله جنگ کشور نیاز به یک فرمانده دارد و همه مسئولین و همه ارکان و همه مردم در کنار هم با یک فرماندهی واحد باید کار خود را پیش ببرند تا دشمن را وادار به شکست کنند.

پیشنهاد من این بود که خدمت ایشان گفتم خود جنابعالی به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی فرماندهی جنگ را به عهده بگیرید و همه ما دولت و سایر قوا و همه مسئولین در خدمت شما خواهیم بود و راه را و مسیر را آنطور که شما هدایت می کنید ادامه دهیم ایشون در جواب فرمودند هم شرایط شرایط جنگ است و من قبول دارم و همین جنگ نیاز به فرمانده دارد من قبول دارم و فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور کشور باشد».

س: شما می‌گویید در مرحله عمل و اجرا، به دلیل بن‌بست فرقی نمی‌کند که چاقو دست خامنه‌ای باشد یا روحانی، اگر این طور باشد، پس چرا روحانی آمده چنین حرفی را مطرح می‌کند؟پیامدهای طرد و انزوای سیاسی در درون حکومت آخوندی


ج: تا آنجا که به اعلام و جدای از اجرا و گامهای عملی برمی‌گردد، به هر حال روحانی در اینجا صحنه را به دلخواه خودش چیده و به نظر می‌رسد که در جنگ قدرت با دلواپسان یک گام پیش گذاشته، اما این که بتواند این مسیر را ادامه بدهد یا نه؟ تردید جدی وجود دارد. چون مدتهاست که روحانی از طرف عناصر باند خودش هم زیر ضرب است که خط و اهداف این باند را پیش نمی‌برد و بخصوص در دور دوم ریاستش اساساً و عملاً در خط خامنه‌ای حرکت کرده و مجیزگوی خامنه‌ای بوده است.

س: این که می‌گویید روحانی صحنه را چیده، آیا معنی‌اش این است که راه حل مذاکره و سازش، اگر نگوییم به کرسی نشسته، لااقل یک گام پیش رفته؟


ج: نه من چنین نظری ندارم، فکر می‌کنم بیشتر بن‌بست بارز شده است. بخصوص وقتی در نظر بگیرید که در همین شرایط اظهارات 8ماه پیش خامنه‌ای را که علنی نشده بود، علنی کرده‌اند و لابد با اهدافی این کار را کرده‌اند. اما جالب است که خامنه‌ای در همین اظهارات هم من این که برجام را شکست می‌داند و اروپا را همدست و همداستان آمریکا قلمداد می‌کند، اما باز هم با دوگانه گویی می‌گوید اروپاییها خبیثند اهل خدعه هستند اما در عین حال رابطه خود را با آنها ادامه بدهید. بنابراین حرفهای روحانی بیش از پیش بن‌بست را برجسته می‌‌کند.

مطالب مرتبط

تشدید انزوا در آستانه کنفرانس ورشو

تاثیرات تحریم‌ها و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره
لطفا به اشتراک بگذارید: