بحران در حوزه قم و شکاف در پایه‌های نظام

بحران در حوزه قم و شکاف در پایه‌های نظام

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

در برنامة تیک تاک امروز، می‌پردازیم به این که آتش بحران در رژیم چطور به حوزة قم هم گسترش پیدا کرده و پایه‌های رژیم آخوندی و نظام ولایت فقیه در کانونی‌ترین پایگاهش یعنی حوزة قم را به لرزه در آورده، آن چنان که شکافهای عمیقی که در آن ایجاد شده، دیگر قابل پنهان کردن نیست. روز یکشنبة گذشته ۱۲ اسفند گروهی از آخوندها و طلاب در مدرسة فیضیة قم تجمع کردند و باسر دادن شعارهایی که اساسا علیه دولت روحانی و باند اصلاح طلب بود، در بیانیة تهدیدآمیزی با عنوان «قم آمادة قیام علیه نفاق» در واقع باند رقیب را تهدید کردند.

به نظر می‌رسد که این همان جریانی است که در مرداد ماه گذشته با برپایی تجمع و تظاهراتی در مدرسة فیضیه با شعار «ای آن که مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» روحانی را به حذف فیزیکی تهدید کردند. در گزارشی که الان از نظرتون می‌گذره، نگاهی داریم به بحران کنونی در حوزه و در درون رژیم:

خبر و نظر


خلیفة ارتجاع طی دیدار با گروهی از آخوندها و طلاب حکومتی در روز ۱۳ اسفند یعنی یک روز پس از تجمع جنجالی آخوندها و طلاب باند خامنه‌ای صورت گرفته، اما دیروز با ۴روز تأخیر منتشر شده، رهنمودهایی به طلاب طرفدار خود داد. خامنه‌ای بحران در حوزه قم و شکاف در پایه‌های نظامبا اعتراف به وجود بحران در حوزه‌ها و با بیان این که اگر طلبه یا آخوند حوزه به نظام (که او آن را انقلاب می نامید) معتقد نباشد، به درد نمی‌خورد، گفت: « مواظب باشید جهت‌گیری انقلابی، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ جهت‌گیری انقلابی. طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد.

اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. اینکه بنده میگویم حوزه‌ی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند».

جهت گیری انقلابی


مواظب باشید جهت‌گیری انقلابی، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ جهت‌گیری انقلابی. طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد.

اینکه بنده میگویم حوزه‌ی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند.

مخالفت با تفکر منحوس


بحران در حوزه‌ها و از یک سو زمزمه‌های مخالفت با تفکر منحوس ولایت فقیه و از سوی دیگر ریزش نیروهای رژیم در حوزه چنان است که حتی در نمایشهای جمعه هم انعکاس یافته است. روز گذشته آخوند صدیقی امام جمعة نمره موقت خامنه‌ای در تهران در این باره به بحران باصطلاح فرهنگی که دامن حوزه را هم گرفته اعتراف کرد و گفت: «اگر حوزه‌ها کساد بشود، بدانید دین کساد می‌شود و بدانید دشمنان شما برای از بین بردن معنویت و اتحاد و اخلاق و عفت و حجاب و امانت و صداقت و همة ارزشها برنامه دارند.

نقشه دارند شبکههای اجتماعی، ماهواره‌ها و از اینها بدتر نفوذیها در تمامت عرصههای فرهنگی ما در عرصه سینما، در عرصه تئاتر در رسانه‌ها و در بعضی از دانشگاهها و مدارس آموزش و پرورش، معلمینی گاهی بعضی اساتیدی در کنار اساتید معتکف ما هیأت علمی متدین ما داریم کسانی که در کرسی حقوق به احکام اسلام میتازند جریانهای فمینیستی رو تقویت می‌کنند با رفتارشون اسلام را بد جلوه میدهند».

ریزش نیرو


آخوند صدیقی در ادامه از ریزش نیروها در حوزه و کمبود آخوند معتقد به نظام ناله و فغان کرد و به طور خنده داری گفت که خانواده‌ها موظفند یک پنجم اعضای خانواده را به حوزه‌های آخوندی بفرستند!بحران در حوزه قم و شکاف در پایه‌های نظام

همه اینها در گرو همتی است که شما ۸ سال جنگ را اداره کردید حالا بیایید تو این جنگ فرهنگی جنگ علم علیه جهالت جنگ معنویت علیه ظلمات وسوسه‌ها حضور پیدا کنید و به تعبیر مرحوم آیتالله مجتهدی تهرانی خمس بچه یتان را بدهید به امام زمان برادران عزیز مان در آموزش و پرورش در دانشگاهها چکار کنند برای امام زمان نیرو کم داریم امام زمان ما غریب است (آیه) این از (نامفهوم) اموری است که امروز جبهه فرهنگی از ما قربانی میگیرد».

شایان ذکر است که آخوند اعرافی امام جمعة نمره موقت قم نیز روز گذشته به این بحران نیرویی رژیم در حوزه‌ها اشاره کرد و گفت: «از جوانان مستعد درخواست می‌شود برای ورود به حوزه‌های علمیه ثبت نام کنند و حوزه‌های علمیه از آن مردم هستند و به حضور جوانان خوش استعداد و علاقمند نیاز داریم.».

عمق بحران


اما عمق بحران در حوزه‌ها عمیقتر از ریزش و کمبود نیروست. این بحران، طی روزهای اخیراً یک بار دیگر با تجمعی از جانب آخوندها و طلبه‌های که گردانندگانش آن را هزاران نفر توصیف کردند، از پرده بیرون افتاد. این تجمع در روز یکشنبه ۱۲ اسفند برگزار شد و در آن گروهی از طلاب و آخوندهای باند خامنه‌ای، به بهانة حمایت از بیانیة موسوم به «گام دوم» خامنه‌ای در مدرسة فیضیة قم تجمع کردند و شعارهایی به حمایت از خامنه‌ای سر دادند و بیانیة تهدیدآمیزی با عنوان «قم آمادة قیام علیه نفاق» که در واقع علیه روحانی و لاریجانی بود منتشر شد که به جنجال و بحران جدیدی در رژیم تبدیل شده است.

در برابر این تهاجم باند خامنه‌ای در حوزه، آخوندهای باند رقیب نیز به مخالفت برخاسته‌اند. آخوند فاضل میبدی عضو مجمع مدرسین حوزه با ابراز در گفتگو با انتخاب نگرانی از عواقب این قبیل حرکتها گفت: «دستگاه های رسمی باید تلاش زیادی برای شناختن ‏سر نخ این گروه از خود نشان بدهند و ریشه شان را بخشکانند. اینکه چرا تا به حال چرا برای مقابله با تندروها عمل لازم انجام نشده، سوالی است که واقعا جوابی برای آن نمی توان پیدا کرد.

سایت انتخاب که اظهارات فاضل میبدی را منعکس کرده، خود در قالب سؤال اظهار نظر می‌کند که اگر گروهی که پشت این تجمع قرار دارند جوابی قانع کننده برای شعار «استخر فرح ‏در انتظارت» می گرفتند، الان به خودشان اجازه اعلام قیام در قم نمی دادند.

آخوند غرویان یکی دیگر از آخوندهای همسو با روحانی هم طی مطلبی در روزنامة حکومتی اعتماد نوشت: « حوزه علمیه همانطور که از نامش مشخص است، حوزه علمیه است و نه امنیه لذا اگر قرار باشد برخوردی صورت بگیرد یا مقابله‌ای شود باید این مقابله از طریق نهادهایی که برقراری امنیت بر عهده آنهاست، پیگیری شود».

گفتگوی سیاسی


در گزارشی که از نظرتون گذشت، وجود بحران در رژیم و به تک و تا افتادن ولی فقیه و گماشته‌هاش به خوبی نمایان بود، اما این که مضمون این بحران چیه؟ چه ابعادی داره؟ معنی و مضمون حرفهای خامنه‌ای و گماشته‌هاش مثل آخوند صدیقی چیه؟ سوالاتی است که ما در گفتگوی امروز خودمون با علیرضا معدنچی امیدواریم بتونیم به اونها جواب بدیم. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: مضمون حرفهای خامنه‌ای که بعد از ۴روز منتشر شده و ما در این گفتگو قسمتی از اون رو شنیدیم،‌چی بود؟


ج: اظهارات خامنه‌ای چند محور داشت. اول این به وجود بحران در حوزه اعترف کرد. تحت این عنوان که کسانی که در داخل حرف میزنند، کار میکنند، اظهاراتی میکنند که با گرایش انقلابی مغایر است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر که مغایر با گرایش انقلابی است، دارند ضربه‌ی به امید امّت اسلامی میزنند، این ضربه‌ی به آنها است و خیانت میکنند. بنابراین حرکتتان حرکت انقلابی باشد». قبلاً هم خامنه‌ای بارها گفته بود که حوزه باید انقلابی بماند.بحران در حوزه قم و شکاف در پایه‌های نظام

دوم این که از آرزوها و سوداهای خام خود برای بسط ولایتش به شرق تا غرب عالم حرف زد و گفت:‌ الان تقریباً همه‌ی این کشورهای اسلامی از شرق تا غرب همین جور هستند؛ از اندونزی و مالزی و مانند اینها بگیرید تا آفریقا. مردم چشمشان به اینجا است؛ دنیای اسلام امروز نیاز دارد به این حرکت انقلابی ما.

سوم این که نیروهای خودش در حوزه گوشزد کرد که: اینکه بنده میگویم حوزه‌ی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند... بایددشمنانمان را بشناسیم، اگر نه، کشور به رکود خواهد انجامید و مغلوب سیاستها و گرایشهای دشمنان این ملّت و دشمنان اسلام خواهد شد.

س: حرف خامنه‌ای در این سخنرانی این بود که حوزه باید انقلابی باشد، شما چطور از آن وجود شکاف و بحران را نتیجه می‌گیرید؟


ج: وقتی خامنه‌ای می‌گوید حوزه باید انقلابی باشد. یعنی زیر هژمونی و سلطة من باشد، یا به قول گماشته‌های خامنه‌ای امثال احمد خاتمی یا آخوند مصباح یزدی که در تجمع روز یکشنبة گذشته هم سرمدار بودند، عده‌یی در حوزه از پایین ترین تا بالاترین سطوح ضد ولایت هستند و باز به گفتة آنها یک جریان سکولار در حوزه وجود دارد.

که من به چند مورد آن در اینجا اشاره می‌کنم: آخوند عبداللهی عضو خبرگان ارتجاع نیز در روز ۲۱اسفند به انزوای خامنه‌ای در حوزه‌ها اذعان کرد و گفت:«تفکر سکولاری آفت حوزه انقلابی است اگر نماینده‌ای انقلابی نباشد و غیر انقلابیها وارد مجمع طلاب شوند، باید منتظر کسانی باشیم که دارای تفکر سکولار هستند و قصد دارند مسائل حوزه را از انقلاب و حکومت جدا کنند. اینها افرادی هستند که توجهی به سنتهای حوزه ندارند».

آخوند مصباح‌ یزدی در روز ۲۲اسفند ۹۶ برای ترساندن مخالفان خامنه‌ای در حوزه‌ها به آنها تلویحا نفرت مردمی از نظام ولایت را یادآوری کرده و خاطرنشان نمود مخالفت با «ولایت فقیه» یعنی « تیشه به ریشه زدن». و بالاخره آخوند جنتی رئیس خبرگان ارتجاع در روز ۲۴اسفند۹۶ به امواجی که علیه «ولایت فقیه» و مخالفت با شخص خمینی و خامنه‌ای بپاخاسته اذعان کرد و گفت:«موج‌هایی آمده‌اند تا آثار امام را کم رنگ کنند و ما باید این موج ها را بشکنیم. هر چه داریم از ولایت فقیه است و باید این روحیه را زنده نگهداریم.

س: شما گفتید که خامنه‌ای از یک طرف خواب جهانگشایی می‌دید و از این که مردم در شرق و غرب جهان، چشمشان به این نظام است، صحبت کرد و از طرف دیگر گفتید که موقعیت خامنه‌ای در حوزة قم متزلزل است،‌ این تناقض را چطور توضیح می‌دهید؟


ج: این سوداها و این ادعاها در واقع انعکاس شکست و بحران درونی است. اصلاً این شعارهای شرق و غرب عالم را مسلمان می‌کنیم و تا رفع فتنه از عالم که از زمان خمینی باب شد، به خاطر این بود که خمینی قادر نبود انرژی عظیم آزاد شده در انقلاب ضد سلطنتی را در جهت پیشرفت واقعی به کار بگیرد و به همین جهت آنها را در تنور جنگ ضدمیهنی ریخت و راه صدور ارتجاع و تروریسم را در پیش گرفت.بحران در حوزه قم و شکاف در پایه‌های نظام

حالا که بعد از ۴۰سال بحرانهای گریبانگیر رزیم به کنونی‌ترین پایگاه رژیم یعنی حوزه‌های آخوندی رسیده و پایه‌های نطام در حوزه را از هم شکافته، دوباره خامنه‌ای به تاخت و تاز خیالی در شرق و غرب عالم روی آورده است و می‌گوید: . امروز نگاه اسلام به مجموعه‌ی جمهوری اسلامی است؛ من به شما عرض بکنم. الان در دنیای اسلام گرایش به احیای اسلام و به زندگی اسلامی به معنای واقعی خیلی زیاد است.

دشمنان نمی گذارند


مردمی که، ملّتهایی که سرخورده شده‌اند از این تمدّنهای مادّی غربی و شرقی، به اسلام گرایش دارند منتها ملجأیی، مرجعی، شاخصی، ستونی که به او تکیه کنند، کسی که به او مراجعه کنند ندارند؛ لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی یک نگاه واقعی است؛ این وجود دارد. البتّه دشمنها نمیگذارند.

کدام دشمن است که نمی‌گذارد. این در واقع حاصل یک نبرد بی‌امان ۴۰ساله بین مردم و مقاومت ایران و فاشیسم دینی و ضد اسلامی ولایت فقیه است که البته به بهای بسیار سنگین و به یمن رهبری پاکباز و ذیصلاح این مقاومت، رژیم را در دنیا افشا کرده‌اند و آن را در تمام دنیا منفور کرده‌اند. ولی بیان این سوداهای خام ضمن آن که شکست خامنه‌ای و رژیم را بارز می‌کند یک بار دیگر ماهیت این رژیم که بر اساس صدور ارتجاع و تروریسم بنا شده را در معرض دید همگان قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط:

تشنج در حوزه علمیه قم به مثابه سرایت آتش به عصاره رژیم

آشفتگی در تشکیلات آخوندی
لطفا به اشتراک بگذارید: