بیانیه اتحادیه اروپا گامی دیگر در تشدید فشارها

بیانیه اتحادیه اروپا گامی دیگر در تشدید فشارها

گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

موضوع برنامة تیک تاک امروز انتشار بیانیة اتحادیة اروپا همزمان با اجلاس وین از یک سو و واکنش رژیم به مواضع اروپا و مشخصاً اظهارات روحانی در سخنرانی‌های اخیرش در گیلان است. روز گذشته یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان رژیم و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست هلگا اشمید معاون موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت پنج ساعت در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد. در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر شد که بازتاب زیادی در رژیم داشت؛ ابتدا توجه شما را به گزارشی در این باره جلب می‌کنم:

خبر و نظر


عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجة رژیم یش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با بیان اینکه هر سه ماه یک‌بار این نشست برگزار می‌شود اما به خاطر مسائلی که وجود داشت در برگزاری آن تاخیر ایجاد شد، گفت: :در بحث رفع تحریم‌ها با خروج آمریکا از برجام، روند با مشکلات متعدد رو‌به‌رو شده است.

عراقچی با بیان این که ما هنوز نمی‌دانیم اینس‌تکس چطور می‌خواهد کار کند و مشکل‌گشا باشد. افزود:‌ «البته تحریم‌های آمریکا موانع بسیار زیادی را ایجاد کرده است. با این حال مهم این است که اراده سیاسی در

بیانیه اتحادیه اروپا گامی دیگر در تشدید فشارها

بین کشورهای عضو برجام برای مقابله با این موانع وجود دارد. کار آسانی نیست اما ما مشغولیم و ابتکارات متعددی را با کشورهای عضو برجام در حال پیگیری هستیم و در کمیسیون مشترک هم این مسائل مورد بحث قرار می‌گیرد».

روزنامة حکومتی جهان صنعت (۱۶اسفند) از باند اصلاح طلبان دربارة اظهارات عراقچی نوشت: « با وجود گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تضمین اروپا برای تامین منافع اقتصادی ایران به منظور حفظ این توافق همچنان همکاری‌های دو طرف با اما و اگر همراه است. اروپا را‌ه‌اندازی اینستکس یا سازوکار ویژه مالی را مشروط به پذیرش لوایح مرتبط با FATF کرده است».

اما خشم و سرخوردگی از مواضع جدید اروپا بسیار شدید است. کیهان خامنه‌ای (۱۶اسفند) در این باره می‌نویسد: « اتحادیه اروپا که تنها در یک قلم در برجام به ایران بدهکار است، در بیانیه‌ای گستاخانه از خروج آمریکا از برجام صرفا ابراز تأسف کرده و با لحنی طلبکارانه به ایران دستور داده است که باید یکطرفه تعهدات برجامی خود را ادامه دهد!».

بازدید از سایتها


کیهان ضمن ابراز خشم قسمتهایی از بیانیه اتحادیة اروپا را نقل کرده و از جمله خاطر نشان می‌کند که در این بیانیه بر اهمیت اعطای دسترسی از سوی ایران به «تمامی سایت‌ها و اماکنی که آژانس نیاز به بازدید از آنها دارد» تأکید کرده؛ ضرورت پایبندی دقیق تهران به تمامی تعهدات هسته‌ای خود، از جمله رعایت سقف ۱۳۰ متریک تن آب سنگین و همکاری کامل و به موقع با آژانس از طریق اجرای توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی را مورد تأکید قرار می‌دهد و تصویب پروتکل الحاقی برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و تصویب زودهنگام پروتکل الحاقی از سوی ایران را ضروری دانسته است.

روزنامة وطن امروز (۱۶اسفند) نیز در مقاله‌یی با عنوان «سر کاری» با اشاره به این حرف عراقچی که «ما هنوز نمی‌دانیم INSTEX چگونه کار می‌کند و چگونه می‌تواند مشکل‌گشا باشد» می‌نویسد:‌ «بیانیه اتحادیه اروپا گامی دیگر در تشدید فشارها

برخی کارشناسان این پیشنهاد ۳ کشور اروپایی به ایران را یک طراحی برای خروج آرام اروپا از برجام نیز ارزیابی کرده‌‌‌اند. کارشناسان می‌گویند اروپایی‌ها در عمل از برجام خارج شده‌‌اند اما در مواضع خود، همچنان خودشان را به برجام وفادار اعلام می‌کنند».

وطن امروز می‌افزاید:‌ « با این سیاست اروپا، عملا هیچ امیدی نباید به این کشورها داشت و از هم‌اکنون شمارشگر اعلان مرگ برجام به‌کار افتاده است و ایران باید به سرعت در سیاست‌‌های خود بویژه تغییرات سیاست‌‌گذاری اقتصادی و نیز تعهدات برجامی تجدیدنظر کند»

در مقابل یکی از کارشناسان باند اصلاح طلب به نام علی بیگدلی با اشاره به این که « برخی معتقدند از این کنفرانس وین که انجام شده است نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود» افزود: «به هر حال در کنفرانس وین که در واقع آخرین اتمام حجتمان با اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام است، نباید مساله فوری حاصل شود، چرا که در هر حال آنها هم انتظاراتی از ما دارند و ما هنوز آن انتظارات را برآورده نکرده‌ایم.

انتظارات اروپا


بیگدلی با اشاره به برآورده نشدن انتظارات اروپا از ایران ادامه داد: بنابراین دولت ایران هم نباید انتظار داشته باشد یک معجزه در این کنفرانس که بین ایران و ۴+۱ انجام شد، اتفاق بیفتد. بیگدلی تاکید کرد: از نشانه‌ها هم مشخص است که این مذاکره هم آنچنان موفقیت‌آمیز نیست. به همین دلیل به نظر می‌رسد آقای ظریف خود به این کنفرانس نرفته و آقای عراقچی به جای او شرکت کرده است».

فشارهای جدید اروپا به رژیم همزمان است با موضعگیری جدید وزیر خارجة آمریکا؛ روز گذشته مایک پمپئو طی پیامی خطاب به مردم ایران، از حقوق بشر مردم ایران حمایت کرد و گفت:‌ « آنچه مامی خواهیم کش

وریست که مردم آن سخن بگویند . آنچه ما بدنبال آن هستیم روندی است که صدای مردم ایران شنیده شود و تغییر در مسیر رژیم ایران ایجاد شود . یک ارزیابی اساسی جدید در باره آن چیزی که دهه هاست، چهل سال است که باعث این فاجعه در کشوری شده است که زمانی واقعاً ثروتمند و شکوفا بود».

گفتگوی سیاسی


گزارشی که شنیدیم اساساً به بیانیة اتحادیة اروپا در رابطه با نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان رژیم با اتحادیة اروپا از و گروه ۱+۴ اختصاص داشت. اما همزمان با این، ما شاهد چند سخنرانی روحانی طی دیروز و امروز در سفرش به استان گیلان بودیم که طبق معمول این سفر رو بهانه‌یی کرده که مواضع رژیم رو به گوش طرف حسابهای خارجی برسونه. گفتگوی امروز ما با احمد گل‌افشار به همین موضوع اختصاص دارد با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: در بیانیة اتحادیة اروپا که الان هم در این گزارش شنیدیم، تأکید شده که رژیم به تعهدات خودش در قبال آژانس عمل کرده و در این رابطه از پایبندی رژیم استقبال شده، ام در عین حال شاهد هستیم که بخصوص رسانه‌های باند خامنه‌ای واکنش غیظ آلودی نسبت به این بیانیه نشان داده‌اند؛ چرا؟


ج: این که اتحادیة اروپا تأیید کرده که رژیم به تعهداتش در قبال آژانس پایبند بوده و دست از پا خطا نکرده که چیزی به کیسة رژیم نمی‌ریزد؛ تا آنجا که سازوکار اروپایی و اینس‌تکس برمی‌گردد که عراقچی گفته ما هنوز نمی‌دانیم اینس‌تکس چطور می‌خواهد کار کند و مشکل‌گشا باشد. و گلایه کرد که خواست ما از اروپایی ها این هست که خیلی جدی تر در این عرصه وارد بشوند.بیانیه اتحادیه اروپا گامی دیگر در تشدید فشارها

اما اگر به مطالب رسانه‌های باند خامنه‌ای نگاه کنید می‌بینید که آنها خشم و غیظشان از چیست. مثلاً وطن امروز (۱۶اسفند) نوشته: عراقچی که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۱+۴ در وین به سر می‌برد، می‌گوید قرار است در این نشست محتوای بسته نفت در برابر دارو و غذا مورد بررسی قرار گیرد.

این روزنامه سپس ساز و کار اروپا را توهین به مردم ایران دانسته و نوشته: «پیشنهاد ۳ کشور اروپایی به ایران را یک طراحی برای خروج آرام اروپا از برجام نیز ارزیابی کرده‌‌‌اند. کارشناسان می‌گویند اروپایی‌ها در عمل از برجام خارج شده‌‌اند اما در مواضع خود، همچنان خودشان را به برجام وفادار اعلام می‌کنند. و اضافه می‌کند: « تروئیکای اروپایی به دنبال آن است تا از طریق اتلاف وقت و معطل نگه داشتن ایران پای برجام، با سیاست ترامپ برای افزایش فشارهای تحریم بر مردم ایران همراهی کند».

خروج از برجام


کیهان خامنه‌ای هم نوشته: « اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گستاخانه از خروج آمریکا از برجام صرفا ابراز تأسف کرده و با لحنی طلبکارانه به ایران دستور داده است که باید یکطرفه تعهدات برجامی خود را ادامه دهد!». و اضافه می‌کند: « اتحادیه اروپا در این بیانیه، ضمن یادآوری پایبندی ایران به مفاد برجام گفته که ایران «باید» این کار را ادامه دهد: «طبق تأییدات آژانس در ۱۴ گزارش متوالی، ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود که در معرض نظام جامع راستی‌آزمایی و نظارت آژانس قرار دارد ادامه داده و باید این کار را ادامه دهد».

کیهان همچنین با غیظ می‌نویسد که در بیانیه اروپا دانه دانه تعهدات رژیم در برابر آژانس مثل دسترسی به همة سایتها و محدودیتهای مربوطه و ضرورت تصویب پروتکل الحاقی قید و تاکید شده و همچنین از این که تحریمهای حقوق بشری دوباره تمدید شده سوز و گداز شده است.

خوب است در رابطه با این اشارة‌ کیهان، این نکته را اضافه کنم که به موازات اجلاس وین، اتحادیه اروپا تحریم ناقضان حقوق بشر در ایران را یکسال دیگر تمدید می‌کند. تحریم اتحادیه اروپا شامل ۸۲تن از فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و قضات و دادستانهای جنایتکار رژیم آخوندی می شود. تمدید این تحریمها رسما توسط اجلاس وزیران اتحادیه اروپا در هفته‌های آتی تصویب می شود.

س: چرا روحانی در سفرش به گیلان که مرتب طی دیروز و امروز چند سخنرانی داشته و امکان موضعگیری داشته، به این موضوع، یعنی بیانیة اتحادیة اروپا نپرداخته است؟


ج: بله روحانی به موضوع اتحادیة اروپا اشاره نکرده چون لابد به نفعش نبوده، ولی دیروز در لاهیجان بر برجام به عنوان یک دستاورد تاکید کرد و از مذاکره و مصالحه حرف زد و بعد در شورای اداری استان هم این موضوع را با صراحت بیشتری تکرار کرد. اجازه بدین من قسمتهایی از حرفهای او را بازگو کنم:

امروز روحانی در جلسة اداری استان گیلان با تأکید بر اینکه واضح است که روزهای سختی برای کشور پیش رو داریم اما راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد، گفت: در سفر به نیویورک در سال ۹۶مقامات دولت آمریکا ۸ بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشتند و در سال ۹۷نیز ۵ رهبر دنیا واسطه ملاقات شدندو ما نشان داده ایم هم اهل مذاکره ایم و هم از میدان جنگ ترسی نداریم.». این را شما بگذارید در کنار حرف دیروز او در سخنرانی‌اش در لاهیجان که:‌ «ما در یک اختلاف نظری نیستیم امروز با آمریکا که نه قابل مذاکره باشد نه قابل مصالحه باشد».بیانیه اتحادیه اروپا گامی دیگر در تشدید فشارها

البته همچنان که دیروز در مقدمة این جمله به طور متناقضی گفت: اختلاف ما با آمریکا بر سر این است که به ما می‌گوید برگردید به ۴۰سال قبل و ما میگیم برنمی‌گردیم». امروز هم از دخالتهای رژیم در کشورهای منطقه و مشخصاً سوریه و عراق دفاع کرد و در حالی که تلاش می‌کرد صورت نظام را با سیلی ادعای پیروزی در سوریه و عراق سرخ نگه‌دارد، گفت که رژیم قدرت بزرگ در منطقه است.

قدرت اول


بگذریم که قبلاً روحانی گفته بود که به جای این که در فکر قدرت اول منطقه شدن باید به قدرتمند شدن منطقه فکر کنیم، اما به نظر من این حرفها برای بالانس کردن حرفهایش در مورد مذاکره و مصالحه بود. کما این که خیلی صریح گفت: «ما نیز اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم و به دلیل تخصص در این حوزه با قدرت اعلام می‌کنم ترسی از میز مذاکره نداریم... و از میز مذاکره بحث حقوقی و جنگ ترسی نداریم».

و بعد هم این نکته را گفت که مبنای رابطه ما با دنیا منفعت مشترک است و قطعاً یک رابطه یک طرفه نبوده و باید در مراودات با کشورهای دنیا منفعت یکدیگر در نظر گرفته شود وگر نه این مسیر ادامه‌دار نیست». منظورش این بود که اگر می‌خواهیم چیزی به دست بیاوریم، باید یک چیزی هم بدهیم.

این حرف روحانی را یکی از کارشناسان باند او به نام بیگدلی خیلی صریح گفته وی با اشاره به اجلاس وین و توقعات رژیم از اروپا گفت:‌ «آنها هم انتظاراتی از ما دارند و ما هنوز آن انتظارات را برآورده نکرده‌ایم. برآورده نشدن انتظارات اروپا از ایران ادامه داد: بنابراین دولت ایران هم نباید انتظار داشته باشد یک معجزه در این کنفرانس که بین ایران و ۴+۱ انجام شد، اتفاق بیفتد». البته روشن است که روحانی در این مورد تصمیم گیرنده نیست و آن کسی که باید تصمیم نهایی را بگیرد،‌ خامنه‌ای است و خامنه‌ای هم همچنان سکوت کرده

س: معنی این حرف روحانی و بخصوص ارتباطش با حرفهای دیروز که گفت خامنه‌ای فرماندهی جنگ اقتصادی را به او سپرده چیه؟ آیا اصلاً ارتباطی دارد؟


ج: جدای از این تعارفات، خود روحانی و ظریف بارها گفته‌اند که بدون اجازه و دستور خامنه‌ای هیچ کاری نکرده و نخواهند کرد. این حرف هم مثل همان حرف قبلی روحانی است که گفت خامنه‌ای بارها هم به طور خصوصی و هم در جمع مسئولان نظام گفت که با اف‌ای‌تی‌اف مخالفتی ندارم هست. معنی مشخص این حرفها این است که خامنه‌ای خودش قادر به تصمیم گیری نیست. حتماً در مورد این حرفهایی که روحانی در سخنرانی‌های دیروز و امروزش گفته، چراغ سبز خامنه‌ای را داشته است. اما اینها هنوز نشان نمی‌دهد که خامنه‌ای در این زمینه تصمیمی گرفته است.



مطالب مرتبط:

اتحادیه اروپا، وزیر کشور سوریه و ۶ وزیر دیگر را به لیست تحریمهایش افزود

شرکت هیات رژیم ایران در نشست مشترک کمیسیون برجام در وین و درماندگی و بحران درونی
لطفا به اشتراک بگذارید: