This browser does not support the video element.

ابراز نگرانی جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران

ابراز نگرانی جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران


در جلسه روز دوشنبه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در ژنو، جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، طی سخنانی نسبت به اعدامها فزاینده بویژه نوجوانان و نقض حقوق بشر توسط حکومت آخوندی ابراز نگرانی کرد.

رحمان جاوید گزارشگر جدید سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران

گزارش:

در جریان برگزاری چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، ضمن ارائه آخرین گزارش خود به شورای حقوق بشر گفت: بسیاری از مردم ایران نگرانیهایشان را از طریق تجمعات اعتراضی، تظاهرات و اعتصابها ابراز می‌کنند. اقشار مختلف از رانندگان کامیون گرفته تا معلمان و کارگران کارخانه‌ها در سراسر کشور دست به اعتراض زده‌اند. به دلیل افزایش چالشها، نگرانیها نسبت به نقض حقوق‌بشر از جمله آزادی تجمعات و گردهمایی افزایش یافته است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: نمونه‌های نگران‌کننده ارعاب، دستگیری، پیگرد قانونی و بدرفتاری با مدافعان حقوق‌بشر، وکلا و فعالان حقوق کارگری نشان‌دهنده واکنش افزایش یابنده و سخت‌تر رژیم ایران است. دستگیریها با روند غیرقانونی و بر اساس اتهامات کلی، شکنجه و بازجویی در شرایط نامناسب و خودداری از ارائه امکانات پزشکی کافی به زندانیان ادامه دارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار آزادی کسانی که به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیر دستگیر شده‌اند، گردید.

وی هم‌چنین در سخنرانی خود به وضعیت نامناسب زندانیان دو تابعیتی و سرکوب اقلیتهای قومی و مذهبی اشاره کرد.

جاوید رحمان درباره زندانیانی که بهنگام دستگیری زیر سن قانونی بوده اند گفت: از سال ۲۰۱۳ دست‌کم ۲۱ کودک محکوم به اعدام شده و حداقل ۳۳ کودک اعدم شده‌اند. ۸۵نفر از این افراد نیز در انتظار اعدام در زندان به‌سر می‌برند.

در این اجلاس، نماینده رژیم رکوردار اعدام در جهان، با وقاحت تمدید ماموریت گزارشگر ویژه را رد کرد و گفت:

ما متاسفیم که یکی از منابع اصلی اسناد گزارشگر ویژه همچنان همان گروه تروریستی است که مدتهای مدید توسط حامیانش بعنوان اپوزیسیون و مدافعان حقوق بشر شناخته شده است.

اعدام و شکنجه در ایران را متوقف کنید، گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد


در اجلاس شورای حقوق‌بشر نمایندگان شماری از کشورها و سازمانهای غیر دولتی نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران تحت‌حاکمیت آخوندها ابراز نگرانی کردند. ، نماینده سازمان غیردولتی سودوین درباره انتصاب آخوند جلاد ابراهیم رئیسی به ریاست قضائیه آخوندی گفت: ما نسبت به انتصاب هفته پیش ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس قوه قضاییه عمیقا نگران هستیم. رئیسی نقش محوری در اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ایفا کرد، که مصداق جنایت علیه بشریت است. انتصاب وی معافیت از مجازات در سیستم قضایی رژیم را مجسم میکند و ما بیم داریم که این می تواند تنها به نقضهای بیشتر حقوق بشر منجر شود.

وی افزود: بیش از ۶۰۰۰ حکم اعدام بین ۲۰۰۹تا ۲۰۱۸ تحت ریاست رئیس قبلی قوه قضاییه صادق لاریجانی به اجرا در آمده است. که حداقل ۴۷ نفر نوجوان بودند. نماینده سازمان حقوق بشری سودوین همچنین نسبت به دستگیری مدافعان محیط زیست، ابراز نگرانی کرد و شکنجه افرادی که بطور خودسرانه دستگیر شده اند و سرکوب و سانسور اینترنت ، دستگیری روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر را محکوم کرد.

نماینده فرانسه در شورای حقوق بشرگفت: وضعیت حقوق‌بشر در ایران هم‌چنان بحرانی است. فرانسه موضع ثابت خود علیه اعدام را در هر زمان و شرایطی تصریح می‌کند. وی اعدام نوجوانان توسط رژیم آخوندی را محکوم کرد.

نماینده سوئیس گفت: سوئیس هم‌چنان نگران وضعیت حقوق‌بشر در ایران است و زندانی شدن وکلا، مدافعان حقوق‌بشر و محیط‌زیست و همچنین خبرنگاران را نفی می‌کند و خواستار آزادی فوری این زندانیان است. .

خبرهای مرتبط:

جاوید رحمان گزارشگر حقوق بشر،اعدام کودکان نقض قوانین جهانی توسط ایران

لطفا به اشتراک بگذارید: