انتخاب رئیسی افتادن به ته دره انزوا و محکومیت

انتخاب رئیسی افتادن به ته دره انزوا و محکومیت

گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

موضوعی که در بحث و گفتگوی امروز به اون می‌پردازیم، تشدید انزوای سیاسی و تحریمهای اقتصادی رژیمه. در روزهای اخیر با موارد متعددی از موضعگیری دولتها و نهادها و مجامع بین‌المللی علیه رژیم مواجه هستیم که به نظر می‌رسد موج جدیدی از انزوای سیاسی در صحنة منطقه‌یی و بین‌المللی و تحریمهای اقتصادی را متوجه رژیم کرده و سردمداران رژیم و بخصوص خود خامنه‌ای را به واکنش و آه و فغان واداشته است، ابتدا گزارشی در این باره

خبر و نظر


خلیفة ارتجاع روز گذشته در دیدار با اعضای خبرگان ارتجاع از انزوای سیاسی و تحریمهای اقتصادی رژیم به شدت آه و ناله کرد و در حالی که پیش از این تحریمها را بی‌اهمیت می‌شمرد و آنها را موجب رشد نظام قلمداد می‌کرد، این بار تحریمها را حوادث تلخ نامید و گفت: بالاخره هر کشوری، هر جامعه‌ای حوادثی دارد؛ این حوادث بعضاً حوادث خوب است، بعضاً حوادث تلخ است، بعضاً فشار هست -فرض کنید ما دچار تحریمیم، دچار تهاجم فرهنگی هستیم و از این قبیل چیزها، تهاجم حدّاکثری دشمن، به بسیج حدّاکثری نیروها احتیاج دارد.در قعر دره انزوا و محکومیت

امروز تهاجم دشمن حدّاکثری است؛ یعنی از همه‌ی امکانات و وسایلشان دارند استفاده میکنند؛ در درجه‌ی اوّل آمریکایی‌ها، در حاشیه و ذیل آنها صهیونیست‌ها یعنی حکومت صهیونیستی؛ و در کنار و پشت سر آنها هم عموماً غربی‌ها و همه‌ی اروپایی‌ها. حالا الان مثلاً فرض کنید در اروپا منع خرید نفت بعضی از کشورهای اروپا هم از طرف آمریکا برداشته شده امّا از ما نفت نمیخرند؛ خب این دشمنی است دیگر؛ یعنی این هیچ وجه دیگری ندارد؛ منتها این یک نوع دشمنی است، یک نوع خاصّ دشمنی است؛ بسیجِ حدّاکثری کرده‌اند؛ بارها آمریکایی‌ها تکرار کردند که تحریمی که ما علیه ایران وضع کردیم، شدیدترین تحریم در طول تاریخ است، راست هم میگویند.

اگر چه خامنه‌ای به شدت انزوا و تحریم رژیم اعتراف می‌کند، اما عمدتاً می‌کوشد از یک سو آن را سیاسی و اقتصادی و از سوی دیگر منشأ آن را صرفاً آمریکا جلوه دهد؛ اما در حال حاضر بخش مهمی از محکومیت رژیم ناشی از کارنامة سیاه این دیکتاتوری ضدبشری در نقض حقوق بشر است.

تصویب قطعنامه


از جمله روز گذشته، ۲۳ اسفند اعضای پارلمان اروپا در استراسبورگ با تصویب قطعنامه‌ای از رژیم آخوندی خواستند از فشار بر کسانی که از مبارزات زنان برای حقوق خود دفاع می‌کنند و نیز کسانی که دست به اعتراض صلح‌آمیز علیه حجاب اجباری زده‌اند دست بردارد.

اعضای پارلمان اروپا از تمام کشورهای اروپایی که نمایندگی سیاسی در ایران دارند خواسته‌اند که از اهرم‌های دیپلماتیک برای حمایت از مدافعان حقوق بشر استفاده کنند. این اعضا هم‌چنین از ایران خواسته‌‌اند مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگارانی را که به خاطر دفاع از حق آزادی بیان محکوم و مجازات شده‌اند، به فوریت آزاد کند.

اعضای پارلمان اروپا هم‌چنین به نقل از سازمان دفاع از حقوق بشر در ایران به شمار بالای اعدام‌ها در این کشور اشاره کرده‌اند. ایران در سال گذشته میلادی دومین کشور در اجرای مجازات اعدام در جهان بوده است. چهاردهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشور‌های سازمان همکاری اسلامی، بدون حضور علی لاریجانی ، در پایتخت کشور مراکش، برگزار شد.

محمد قریشی نیاس، دبیرکل اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، درباره غیبت رژیم ایران در این کنفرانس با بیان این که: «غیبت هیئت ایرانی، خارج از اراده خود بود.» در واقع فاش کرد که دولت مراکش به عنوان میزبان این کنفرانس، مانع از حضور هیأت رژیم در کنفرانس شده است.

عدم انجام سفر


سایت حکومتی فرارو ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد که برخی گزارش‌های عربی حاکی از آن است که هئیت رسمی ایران از ۲۳ نفر متشکل بود و قرار بود این هیئت به مراکش سفر کند. اما سفر هیئت ایرانی انجام نشد. گفته می‌شود که در اوایل هفته جاری یک هئیت ایرانی متشکل از نیرو‌های امنیتی و نمایندگان مجلس ایران به شهر الدار البیضاء (کازابلانکا) مراکش رفت، اما مراکش... از ورود برخی مقامات امنیتی ایران به خاک خود جلوگیری کرده است».در قعر دره انزوا و محکومیت

در رویدادی دیگر، سخنگوی وزارت خارجة آمریکا در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات اخیر آقای سیستانی در ملاقات با روحانی که از عملکرد ضد حقوق بشری حشدالشعبی و شبه‌نظامیان دست نشاندة رژیم در عراق ابراز نگرانی کرد، گفت: گزارش حقوق بشر (وزارت خارجة آمریک) خودش بیانگر این است که ما نسبت به هر نقض حقوقی از جانب نیروهای مسلح فرقه گرا عمیقا نگران هستیم. بسیاری از این نیروهای مسلح با (رژیم) ایران همسو هستند.

مسئولیت مشترک


به همین دلیل ایران در این نقض حقوقهای آنها مسئولیت مشترک دارد. ایران از این گروهها استفاده کرده است که امنیت، ثبات و حق حاکمیت عراق را متزلزل کند. قاسم سلیمانی و نیروی قدس وی فعالانه پیگیر این هستند که از این نیروها استفاده کنند تا مردم عراق را مرعوب سازند و اختیارات قانونی دولت منتخب عراق را تضعیف کنند. معاون فرمانده نیروهای حشد الشعبی ابو مهندس در یک پیام ویدئویی وفاداری خود را نه به عراق... بلکه به قاسم سلیمانی اعلام میکند.

از سوی دیگر، دولت آمریکا همچنان مجدانه در جهت قطع صادرات نفت رژیم حرکت می‌کند. در همین رابطه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته طی سخنانی در کنفرانسی که در مورد سیاستهای نفتی آمریکا درهوستون تگزاس برگزار شده بود، گفت : ما در ماه های اخیر به شدت تلاش کردیم تا صادرات نفت خام ایران را کاهش دهیم تا جمهوری اسلامی را متقاعد کنیم که با شهروندانشان رفتار درستی داشته باشند.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم که در اون به برخی موارد اخیر که حاکی از تشدید انزوای سیاسی و محکومیتهای بین‌المللی رژیم بود، اشاره شده بود،‌ آن چنان که دیروز هم خامنه‌ای در قسمتهایی از سخنرانی خودش خطاب به اعضای خبرگان ارتجاع به اونها اشاره کرده بود. گفتگوی امروز ما با احمد گل‌افشار به این موضوع و موقعیت کنونی رژیم در عرصة منطقه‌یی و بین‌المللی اختصاص دارد. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: در این گزارشی که دیدیم شاهد موارد مختلفی از محکومیت رژیم و تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی بودیم، آیا یک روند عادی است یا می‌شه گفت که با موج جدیدی مواجه هستیم؟


ج: بله واقعاً این یک موج است، موجی در پی امواج قبلی و به نظر من دارای وجوهی بیشتر و عمیقتر از امواج قبلی است. به این معنی که دارای وجوه سیاسی، اقتصادی و هم شامل محکومیتهای حقوق بشری است و هم تمام اینها که اشاره کردم، در روزهای اخیر موارد متعددی خیلی بیشتر از این چیزی که در این گزارش (البته به دلیل محدودیت وقت) آمده بود، هم در زمینة بین‌المللی و هم در عرصه بین‌المللی نمود و ظهور دارد.در قعر دره انزوا و محکومیت

س: شما به محکومیتهای حقوق بشری اشاره کردید و گفتید که مواردش طی روزهای اخیر خیلی بیشتر بوده، در این زمینه موارد جدید چی بوده؟


ج: در همین هفته ما چهلمین اجلاس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در ژنو را داشتیم، که در آن جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارش خودش در مورد استمرار نقض فاحش حقوق بشر توسط رژیم قرائت کرد که این گزارش هم در همان جلسه واکنش شدید و مستأصلانة نمایندة رژیم را به دنبال داشت که سوز و گداز می‌کرد که منابع این گزارش تماما متکی به داده‌های مجاهدین و مقاومت ایران است و هم سردمداران و ایادی و رسانه‌های رژیم هم خیلی نسبت به آن واکنش نشان دادند که نشان می‌داد رژیم چقدر از بابت آن سوخته است.

مثلاً آخوند آملی لاریجانی رئیس سابق قضاییه خامنه‌ای در جلسة معارفة رئیسی جلاد به عنوان رئیس جدید قضاییه در این مورد و بخصوص از اعتبار و موقعیت بین‌المللی مجاهدین آه و فغان کرد و گفت: ادعاهای آقای حقوق‌بشری علیه جمهوری اسلامی واقعاً چیز عجیبی است آنها می‌روند اتهامات (مجاهدین) را می‌آورند لیست می‌کنند علیه جمهوری اسلامی، آخر این چه جور قضاوتی است. گزارشگر می‌آید مصاحبه می‌کند و هر آنچه که املا کردند همه را بیان می‌کند».

وضعیت حقوق بشر


همزمان با اجلاس شورای حقوق بشر، یک کنفرانس هم در مقر اروپایی ملل متحد برگزار شد که به طورخاص وضعیت حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت فاشیسم دینی حاکم بر ایران را مورد توجه قرار داده بود. باز در همین روزها، گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا دربارة نقض حقوق بشر در ایران را داشتیم که در آن به قتل‌عام۶۷ هم اشاره شده بود و در آن به موارد متعدد نقض حقوق بشر اشاره شده بود.

همچنین قطعنامة‌ پارلمان اروپا را داشتیم که در آن از رژیم خواسته شده بود که به نقض حقوق بشر پایان بدهد و از تمام کشورهای اروپایی هم که با رژیم رابطه دارند خواسته شده بود که از اهرمها و امکانات دیپلوماتیکی که دارند در جهت فشار آوردن به رژیم و حمایت از مردم ایران استفاده کنند.

س: شما به انزوای منطقه‌یی رژیم هم به عنوان یکی از وجوه این موج جدید اشاره کردید، در این زمینه موارد جدید چی بوده؟


ج: یکی از موارد که در این گزارش هم آمده بود ممانعت از شرکت رژیم در نشست اتحادیه بین المجالس اسلامی در مراکش بود. این در حالی است که رزیم در دورة گذشته ریاست این کنفرانس را به عهده داشت و قاعدتا می‌بایست حضور می‌داشت و طبق پروتکل ریاست را تحویل مراکش می‌داد. قابل توجه است که در این کنفرانس، رژیم آخوندی و دخالتهای جنگ افروزانه و تروریستی‌اش یکی از محورهای بحث بود.در قعر دره انزوا و محکومیت

جالب این است که رژیم در قبال این مسأله حداقل واکنش را داشته و تنها بعضی سایتها به راه ندادن رژیم اشاره کرده‌اند و تا الان هیچ موضعگیری رسمی نداشته و ترجیح داده حتی‌الامکان آن را به روی خود نیاورد. موضوع دیگری که طر د و انزوای منطقه‌یی رژیم را خیلی برجسته می‌کند، سفر اخیر روحانی به بغداد و پیامدها وبازتابهای آن است.

یک پیروزی


رژیم در تبلیغات خود چنین جلوه می‌دهد که گویا این سفر یک پیروزی بوده در حالی که روحانی در این سفر تودهنی‌های محکمی هم از طرف مقامهای رسمی عراق، هم از طرف رسانه‌ها و افکار عمومی این کشور و هم بخصوص از آقای سیستانی دریافت کرد.

از یک طرف رئیس جمهور عراق در قبال موضع روحانی که خواستار حمایت عراق از رژیم در مناقشه‌اش با عربستان و امارات، بر بیطرفی کشورش در رابطه با درگیریهای منطقه‌ای و بین المللی تاکید کرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت:‌ نمیخواهیم که عراق میدان درگیری منطقه‌ای یا بین المللی باشد».

در ملاقات روحانی با آقای روحانی هم که رسانه‌های حکومتی حتی یک کلمه دربارة محتوای این دیدار صحبت نکرده و نمی‌کنند. آقای سیستانی به دخالتهای رژیم و شبه‌نظامیان دست نشاندة رژیم و حشدالشعبی که رژیم آن را با الگوی بسیج ضدمردمی در عراق درست کرده اعتراض کرده و گفته است که سلاح بایستی در اختیار ارتش و ارگانهای رسمی دولتی عراق باشد. در رسانه‌ها و افکار عمومی هم بخصوص به ملاقات روحانی با تعدادی از شیوخ و رؤسای قبایل عراق که امری به کلی خلاف عرفهای سیاسی و دیپلوماتیک است اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند این دخالت آشکار و گستاخانة رژیم در امور داخلی عراق است.

س: این موج جدید انزوا، آیا پیامدهای مادی هم داشته و داره یا صرفاً محکومیتهای سیاسی بوده؟


ج: بله این را در تشدید تحریمهای اقتصادی و نفتی بخصوص خیلی به وضوح می‌توان دید. همین عراقی که الان صحبتش هست، به رغم تبلیغاتی که رژیم در مورد بستن قراردادهای اقتصادی و توافقات بانکی می‌کند، پیش از این صراحتاً اعلام کرده که حاضر نیست مقررات تحریمهای آمریکا علیه رژیم را نقض کند و این قراردادهایی که رژیم دربارة آنها تبلیغات می‌کند صرفا روی کاغذ است.

در رابطه با اروپا هم خامنه‌ای در سخنان دیروز خود صراحتاً آهو ناله کرد و گفت:‌ « در حالی که منع خرید نفت بعضی از کشورهای اروپا هم از طرف آمریکا برداشته شده امّا از ما نفت نمیخرند» و بعد اعتراف می‌کرد که این تحریمها شدیدترین تحریمها در طول تاریخ بوده از بسیج حداکثری که در برابر رژیم شکل گرفته و از تلخی آن می‌نالید و یادش رفته بود که قبلاً رجز می‌خواند که این تحریمها هیچ اثری ندارد و موجب اتکای ما به خودمان و تقویتمان می‌شود.

س: این انزوا و تشدید تحریمها که اشاره می‌کنید، در داخل رژیم چه پیامدها و آثاری داشته؟


ج: آثارش را از یک طرف در هراس و وحشت روزافزونی که تمام رژیم را فراگرفته می‌توان دید کما این که باز هم خامنه‌ای در صحبت دیروز خودش برای چندمین بار به ایادی رژیمش می‌گفت نترسید، ناامید نباشید و می‌گفت «چرا انسان باید مأیوس باشد؟».در قعر دره انزوا و محکومیت

در نمایش جمعه‌‌های امروز هم ما از زبان گماشته‌های خامنه‌ای عیناً همین حرفها را شنیدیم که به زبان معکوس حاکی از نهایت وحشت وهراسی بود که بر رژیم سایه انداخته است. مثلاً علم الهدی در نمایش جمعة مشهد گفت: « ما باید به خدا اعتماد کنیم از هیچ چیز نترسیم نیاییم بگوییم آقا دشمن به ما پیشنهاد داده بیایید یک کنوانسیون را تصویب کنید با دست و پای خودتان بیایید وسط دام من ما هم بترسیم بگیم این کار را بکنیم و آقای مسئول ما بگوید که برای این‌که آمریکا بهانه نگیرد، آقا ما خدا داریم ما امام زمان داریم»

دعوای فزاینده


اثر و بازتاب دیگر این انزوا و این تحریم، همچنان که علم الهدی هم می‌گوید همین جنگ و دعوای فزاینده‌یی است که در رژیم و در تمام زمینه‌ها شاهدش هستیم روز به روز هم بیشتر می‌شود. این جنگ و جدال هم در بلاتکلیفی در مورد لوایح اف‌ای‌تی‌اف خودش را نشان میدهد و هم در دست رو کردن دزدی و غارت همدیگر که آخرین نمونة آن پروندة اختلاس و دزدی ۶.۶ میلیارد یوروی در پتروشیمی است.

اینها تازه مواردی است که از پشت پرده بیرون می‌افتد و به رسانه‌ها راه پیدا می‌کند. در یک کلام، بر اثر این ضربات سیاسی و اقتصادی و البته بر مبنای وضعیت اجتماعی و مقاومت سراسیر مردم، رژیم در حال تکه پاره شدن است و این راه سرنگونی به دست مردم به‌پا خاسته و در رأس آنها کانونهای شورشی را هر چه هموارتر می‌کند.

مطالب مرتبط:

پیامدهای طرد و انزوای سیاسی در درون حکومت آخوندی

خامنه‌ای: موافقان و مخالفان کنوانسیونها به جان هم نیفتند
لطفا به اشتراک بگذارید: