خبرگان عصای شکسته بسته خامنه‌ای خلیفه ارتجاع

خبرگان عصای شکسته بسته خلیفه ارتجاع

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

ششمین اجلاس از دورةکنونی خبرگان ارتجاع روز سه شنبه در ساختمان مجلس سنای رژیم شاه تشکیل شد و مثل همیشه طی دو روز با یک مشت حرف و تعدادی سخنرانی و دست آخر با یک بیانیة پایانی به انجام رسید. تنها خاصیت این حرفهای بی‌خاصیت آن است که می‌شود از خلال آنها برخی از مهمترین دغدغه‌ها و بحرانهای رژیم را دریافت. گزارشی در این باره:

خبر و نظر


خبرگان ارتجاع در نشست دو روزة خود بیش از هر چیز وحشتش از شرایط انفجاری جامعه را با پوشش دلسوزی برای معیشت مردم بارز کرد. مجری: ششمین اجلاس دوره پنچم خبرگان رهبری در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. در جلسه صبح امروز بعد از سخنان رئیس مجلس خبرگان حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بهعنوان نایب‌رئیس اول انتخاب شد.خبرگان عصای شکسته بسته خلیفه ارتجاع

همچنین با توجه به مسائل معیشتی مردم وضع اقتصادی کشور با حضور وزیر اقتصاد بررسی شد و آقای دژپسند به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. گزارشگر: اقتصاد کشور و معیشت مردم مهمترین دستور کار اجلاس خبرگان. آیتالله جنتی در افتتاحیه این اجلاس در سخنانی با یادآوری و قدردانی از حضور حماسی ملت در راهپیمایی ۲۲بهمن با بیان این‌که همه باید قدردان این ملت باشیم بر ضرورت گره‌گشایی مسئولان از مشکلات معیشتی جامعه تأکید کرد.

خدمت به مردم


جنتی: لازم است همه مسئولان ما بدون استثنا هر کاری می‌توانند در خدمت به این مردم شریف بکنند. گزارشگر: رئیس مجلس خبرگان همچنین با اشاره به بیانیه مهم مقام معظم رهبری با عنوان گام دوم انقلاب خواستار توجه ویژه مستمر و مطالعه جامع آن به منظور استفاده در برنامهریزیهای کشور شد.

جنتی: ما از همه اولاء هستیم بر این‌که بتوانیم این بیانیه را هم تشریح بکنیم هم دعوت بکنیم برای این‌که این بیانیه باید تحقق پیدا بکند عینیت پیدا بکند. اقدام دیگر این نشست انتخاب رئیسی جلاد به عنوان نایب رئیس اول خبرگان ارتجاع بود که به نظر می‌رسد نمایشی در همان راستای انتصاب او به عنوان رئیس دستگاه قضاییه خامنه‌ای است، برای این که نشان دهد نظام در خط برخورد با مفسدان اقتصادی است

گزارشگر: آیتالله جنتی اشاره‌ای هم به انتصاب رئیس جدید قوه قضاییه کرد. جنتی: از کارهایی که جناب آقای رئیسی باید بکنند برخورد با دانه درشت هاست برخورد بشه با همه اونهایی که مجرم هستند و اونها که زمینه جرم را فراهم کردند». گزارشگر: در اجلاس امروز حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با راًی اعضا بهعنوان نایب‌رئیس اول مجلس خبرگان انتخاب شد.

کار انقلابی


رئیس قوه قضاییه هم در حاشیه اجلاس از برنامه هایش برای تحول قضایی گفت: ابراهیم رئیسی: مجموعه دستگاه قضایی در اولین فرصت بعد از معارفه داشتم از اونها خواستم که در یک کار انقلابی و جهادی حرکتی کنند برای این‌که پروندههای معوقه را ما بتوانیم انشاالله به روز و بهنگام برسانیم.

رئیسی و د یگر سردمدران خبرگان سعی کردند این باصطلاح دغدغه‌مندی در مورد معیشت و فقر و فلاکت مردم را در اظهارات خود بگنجانند و وحشتزدگی خود را دلسوزی وانمود کنند: رئیسی:‌ آقایون علمای بلاد هستند. ملجا و پناه مردم هستند می بینند از نزدیک مشکلات مردم رو مشکل بیکاری، فقر و گرانی‌ها آگاهی دارند و آن را درک می‌کنند و در اینجا با حساسیت و دغدغه مندی مساله رو دنبال کردند».خبرگان عصای شکسته بسته خلیفه ارتجاع

خبرگان ارتجاع در بیانیة پایانی خود هم به موضوع وخامت اوضاع اقتصادی توجه نشان داد و با مشتی الفاظ بی‌خاصیت باصطلاح راه حل ارائه داد. در بخشی از این بیانیه آمده است : هم اکنون در اقتصاد ایران مشکلاتی وجود دارد که با تقویت نگاه به درون، مدیریت جهادی و خودباوری، همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی بدون داشتن رویکرد برون¬گرایی، می‌توانیم آنها را حل کنیم».

پیوستن به اف ای تی اف


در این بیانیه به مبرمترین بحران رژیم هم که پیوستن به لایحة FATF است اشاره شده و با بیانی دو پهلو و ظاهر باصطلاح تند و رادیکال، اما در واقع به نوعی برای تصویب این لوایح چراغ سبز نشان داده و گفته است: « پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیونهای بین‌المللی مانند پالرمو، CFTو غیره اگر به قصد گرفتن بهانه از دشمن باشد، خطای استراتژیک محسوب می‌شود.

مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر لزوم عدم انفعال و رعایت اصول عزت، حکمت، مصلحت و تهدیدزدایی در عرصه تعامل بین المللی، از قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهد نسبت به نفی سلطه و خطر نفوذ بیگانگان در حوزه تعاملات استراتژیک مالی و غیر مالی جمهوری اسلامی با همپیمانان خود دقت لازم را مبذول دارند و مراقب توطئه های دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.»

گفتگوی سیاسی


روز گذشته خبرگان ارتجاع در پایان اجلاس دو روزه‌شان یک بیانیه صادر کردند و امروز پنجشنبه سر قبر خمینی و سپس پیش خامنه ای رفتند. بیانیة خبرگان و حرفهای خامنه ای حاوی نکات قابل توجهی در مورد وضعیت کنونی رژیم آخوندی است. ما گفتگوی امروز را به آن اختصاص داده ایم و همراه هستیم با رضا هفت برادران.

س: اصلی ترین نکات خامنه ای در اظهارات امروز پنجشنبه خطاب به خبرگان ارتجاع چه بود؟


ج: غیر از یک مورد که ابراز نگرانی در مورد بحران درونی و جنگ باندی داشت، اصل حرفش را تحت عنوان «نوع و چگونگی مواجهه نظام و افراد مؤثر با چالشها و حوادث» مطرح کرد و گفت که نظام با «یازده دوگانه» در امور مختلف مواجه بود. خامنه ای این یازده دوگانه را به این ترتیب ردیف کرد: رویکر «فعال» و چاره جویانه در مقابل برخورد انفعالی و بر تحرکی. مواجهة ابتکاری و مواجهة عکس العملی در قبال دشمن.خبرگان عصای شکسته بسته خلیفه ارتجاع

مواجهة مأیوسانه و مواجهة امیدوارانه. مواجهه از روی ترس و مواجهه با دلیری و شجاعت. مواجهه با «حز و تدبیر» در مقابل مواجهه از روی «سهل اندیشی و سهل انگاری». نگاه جامع به تهدیدها و فرصتها و نگاه یک جانبة صرف به تهدیدها و فرصتها. شناخت واقعیت میدان یا نشناختن واقعیات. مواجهة مبتنی بر مدیریت و کنترل احساسات و مواجهه با رهاشدگی احساسات. رعایت ضوابط و حدود شرعی و رعایت نکردن این موارد

بهره گیری از تجربه ها در مقابل دوبار از یک سوراخ گزیده شدن. حمله به یکدگیر و مقصر جلوه دادن دیگری در مقابل پرهیز از درگیری داخلی. خامنه ای هم چنین به وحشتی که سراپای نظام رو گرفته اعتراف کرد و گفت: «نباید در مقابل حوادث دچار ترس و دلهره شد».

همین طور نسبت به بحران درونی رژیم هشدار مجدد داد و گفت: «مرزبندی با دشمن مهم است اما افراد در داخل به بهانة اختلاف نظر دشمنی نکنند». خامنه ای حتی به دلواپسان باند خودش هم به نحوی هشدار داد و گفت: «نباید بخاطر تعصب بیجا علیه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب کرد».

اف ای تی اف


در مورد بحران اف ای تی اف که سراپای نظام رو در بر گرفته هم گفت: «وقتی فلان کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلالها و دیدگاههای خود را مطرح می کنند دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیفتند».

«ضرورت بسیج حداکثری نیروها در مقابل تهاجم حداکثری دشمن» و «پرهیز از غفلت از ذکر و یاد پروردگار» هم دو نکتة پایانی حرفهایش بود که هردو نکته در نشان دادن وضعیت وخیم نظام خیلی گویا است. هر وقت خامنه ای از ذکر و دعا حرف می زند معلوم است که می خواد با این حرفها دلگرمی بدهد و دلهای ریزشی را آرام کند. این خلاصه یی از حرفها و اظهارات خامنه ای بود.

س: شما از این اظهارات و ارائه این همه دوگانه توسط خامنه ای چه نتیجه یی می گیرید؟


ج: اولا باید بگویم بیان یازده دوگانه گذشته از پوشال بافیها که کار همیشگی خامنه ای وسایر سردمداران نظام است، در واقع تئوریزه کردن بن بست و گیر کردن بر سر دو راهی توسط خامنه ای بود. خیلی خوب آمد و دوگانه گویی را که تاکنون کار همیشگی اش در هر به صحنه آمدنی بوده است، رسمی و نهادینه کرد و گفت که در تمامی بحرانهایی که نظام با آنها مواجه است یا به قول اون چالشهای گریبانگیر نظام،‌ با یک دو راهی مواجه است که پا گذاشتن در هرکدام آنها برایش خطرهای جدی دارد. این شاهکار جدید خامنه ای که به این ترتیب با تئوریزه کردن بن بست خیال خودش را راحت کرد و البته در بین این یازده دوگانه، بن بست اصلی نظام یا دوراهی اصلی را که بر سرآن در گل مانده است را هم مشخص کرد.

همین طور حرفهایش چه همین اعتراف به دوگانه ها و یا اعتراف به بن بست عمیق و چه نکات دیگری که گفت در واقع به نمایش گذاشتن وضعیت وخیم نظام در همة زمینه ها بود. مثلا برای چهارمین بار متوالی در به صحنه آمدنش طی یکی دو ماه اخیر به سردمداران و کارگزاران تا بسیجیان و ریزشیهایش گفت نترسید نترسید.
هم چنین هشداری که نسبت به بحران درونی به هر دو باند داد قابل توجه بود.

س: منظورتون اون جاست که گفت« دوطرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند؟»


ج: بله این یکی از موارد این هشدار در حرفهای خامنه ای بود. دو کلمة بعدش بیشتر واقعیت را نشان می دهد. در ادامة همین جمله یی که شما گفتن اضافه کرد دو طرف که منظور همین دو باند اصلی درون رژیم است، دو طرف نباید به جان هم بیفتند. دقت کنید: می گوید به جان هم نیفتین. این حرف نشان می دهد که جنگ باندی از حرف و سخن و اتهام زنی متقابل که می گوید گذشته است و به رویارویی در حد به جان هم افتادن رسیده است.

س: شما گفتید که در بین یازده دو گانه بن بست اصلی را هم سراند یا جاسازی کرد؟ درسته؟ کدام بود؟


ج: یکی از این موارد وقتی بود که به «نگاه جامع به تهدیدها و فرصتها» و «نگاه یکجانبه‌ی صرف به تهدیدها و یا فرصت ها» پرداخت. در این جا خودش گفت: «یک نمونه برای این دوگانه، موضوع نحوه مقابله با دشمنی امریکا است که می توان تهدیدها و فرصتها را با هم دید و یا اینکه فقط تهدیدها و یا فقط فرصتها را دید که هریک از این دو نوع برخورد، قطعاً پیامدها و آثاری دارد».خبرگان عصای شکسته بسته خلیفه ارتجاع

یعنی این دوگانه را گیرکردن بر سر دو راهی زهرخوری و کوتاه آمدن یا ایستادگی و انقباض ترسیم کرد و عمق ناتوانی و در گل ماندگی و بن بست نظام در این زمینه را این طوری بیان کرد: «در مسائل داخلی، دشمن و دنباله های او تلاش زیادی می کنند تا جایگاه خودی را ضعیف و جایگاه دشمن را قوی نشان دهند و در نهایت اینگونه القاء کنند که کشور با مشکلات لاینحل فراوانی مواجه شده و امکان هیچ اقدامی نیز وجود ندارد».

ملاحظه می کنید چگونه بی راه حلی و بن بست و نداشتن امکان هیچ گونه اقدامی را توضیح می دهد. در یک قسمت دیگر از حرفهایش ضمن اعتراف به انزوای جهانی رژیم تحت عنوان «صف آرایی مستکبران در مقابل انقلاب اسلامی» گفت: «ما باید کاری کنیم که دشمنان حتی به فکر تحریم و اقدام نظامی و دیگر اقدامات نیفتند اما اگر هم افتادند باید کاری کنیم که سرکوب و دچار شکست شوند».

اما این که چه کار باید کرد؟ معلوم نیست. ظاهراً این را به ایادی وامانده و بیچارة خود سپرد!


یا در مورد برجام که هنوز جنازه‌اش روی دست رژیم است، گفت: « تجربه اخیر مربوط به برجام و تعهداتی که آمریکایی‌ها باید انجام می دادند اما زیر آن زدند، در برابر دیدگان ما است و باید در برخورد با آمریکا و جبهه مقابل، از این تجربیات استفاده شود». اما این که معنی استفاده از تجارب چیست؟ آیا باید از برجام بیرون آمد؟ آیا باید با اروپاییها ادامه داد و این که چه کار کرد؟ باز هم تعیین تکلیف نکرد.

کما این که خبرگان ارتجاع هم که از خود خامنه‌ای خط و ربط گرفته بودند، در بیانیة خودشان و همچنان که در این گزارش هم که الان پخش شد در مورد برجام همین زبان دوگانه را به کار گرفت و با لفاظی که در وهلة اول به نظر می‌رسد علیه اف‌ای‌تی‌اف و تصویب لوایح آن موضع گرفته‌اند، اما در واقع راه را برای تصویب آن هم باز گذاشتند.

من اگر بخواهم یکی یکی تمام موارد تعیین تکلیف نشده و باصطلاح دوگانه را در حرفهای خامنه‌ای بشمارم، وقت برنامه اجازه نمی‌دهد. اما به طور خلاصه خامنه‌ای در صحبت امروز خودش بن‌بست همه‌جانبة نظام و دوگانه‌گویی‌های معمول خودش را تئوریزه و توجیه یا در واقع نهادینه کرد و همچنان نظام واماندة خودش را در حیرانی و بلاتکلیفی گذاشت.

مطالب مرتبط:

مجلس خبرگان، ابراهیم رئیسی از قاتلین قتل‌عام ۶۷ را بعنوان معاون اول خبرگان انتخاب کرد

خبرگان، عصای شکسته بستهٔ خلیفهٔ ارتجاع - سخن روز ۲۳اسفند ۹۷
لطفا به اشتراک بگذارید: