چهارشنبه سوری آتشین کابوس هیولای ظلمت

چهارشنبه سوری آتشین کابوس هیولای ظلمت

گزارش و گفتگو با مهدی عقبایی

در برنامة تیک تاک امروز، می‌پردازیم به جشن ملی آتش و کارزار چهارشنبه سوری آتشین در سراسر کشور که یک بار دیگر هراس و وحشتی رو امسال بیش از سالهای گذشته گریبانگیر رژیم کرده. آن چنان که تمام دستگاه سرکوب و ارگانهای مختلف اطلاعاتی و امنیتی رژیم برای مقابله با آن بسیج شده‌اند.

در این رابطه همایشی با شرکت بالاترین سرکردگان نیروی انتظامی و آخوند منتظری دادستان کل کشور برگزار شده و همچنین سرکردگان نیروی انتظامی و دژخیمان دستگاه قضایی در استانهای مختلف یک به یک به صحنه می‌آیند تا با چنگ و دندان نشان دادن مردم و جوانان را مرعوب کنند. ابتدا گزارشی در این باره:

خبر و نظر


همایش فرماندهان رؤسای و مدیران فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با حضور دادستان کل کشور برگزار شد سردار رحیمی در این همایش از تشدید برخورد با برهم زنندگان نظم عمومی و آسایش مردم در چهارشنبه آخر سال خبر داد.

چندین انبار را در این بخش پلمب کردیم موادشان را نگهداری کردیم و انشاءالله منهدم خواهد شد طبیعتاً ما در چهار شنبه آخر سال با همآهنگی بسیار خوبی که با دستگاه قضایی کردیم با قدرت و قاطعیت اگر بخواهند به خطر بیندازند ما منتظر برخورد شدید پلیس باشند.چهارشنبه سوری آتشین کابوس هیولای ظلمت

هیچ گاه پلیس مخالف شادی مردم نیست طبیعتاً انجایی که یک گروهی و یا افرادی بخواهند آرامش و امنیت جامعه را بهم بزنند نظم عمومی را بهم بزنند برای مردم مشکلاتی ایجاد بکنند اینجا پلیس به هیچ عنوان ساکت نخواهد نشست و قاطعانه با این قبیل افراد برخورد خواهد شد.

پاسدار ایوب سلیمانی جانشین سرکردة ناجا هم از آماده‌باش نیروی انتظامی برای تامین امنیت رژیم خبر داد و با وحشتزدگی به فراخوان سازمان مجاهدین خلق در رابطه با چهارشنبه سور و اعلام هفتة اعتراض و آتش علیه اهریمنان عمامه دار گفت: «در جریان هستیم بعضی‌ها فراخوان‌هایی زدند که ما حواسمان به آنها هم هست و به استان‌ها نیز ابلاغ کرده‌ایم که مراقب افرادی که قصد برهم زدم آرامش و سواستفاده از این فضا را دارنذ، باشند».

مانور نوروزی


سرکرده نیروی انتظامی استان گلستان، پاسداری به نام جاویدان هم گفت: مانور نوروزی پلیس گلستان آغاز شده و همه نهادهای تخصصی وکلانتری و پاسگاهها به حالت آماده‌باش خواهند بود. وی افزود: همیشه مجاهدین و معاندین سعی داشتند برای رسیدن به اهداف خود از ایام خاص استفاده کنند. برای برقرای امنیت از ظرفیت بسیج و پلیسهای افتخاری استفاده خواهیم کرد.

سرکردگان نیروی انتظامی و دژخیمان قضایی خامنه ای، در وحشت از تبدیل آن به حرکتهای اعتراضی مردمی، تهدیدات سرکوبگرایانه را افزایش داده‌اند. دادستان رژیم در استان اردبیل دژخیمی به نام عتباتی نیز گفت: با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال اقدامات کنترلی با نظارت بر صنوف تشدید شده و نمایندگان شورای تأمین استان در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی عملیات مانیتورینگ و بازدیدهای میدانی خاص و مستمر خود را ادامه داده و با کوچک‌ترین نقض قوانین برخورد خواهند کرد.

پاسدار معصوم بیگی سرکرده نیروی انتظامی استان اصفهان گفت: هماهنگی مناسبی برای همکاری با دادستان اصفهان صورت گرفته است تا افرادی که در چهارشنبه پایان سال با رفتارهای نامناسب امنیت را به خطر می‌اندازند تا پایان تعطیلات در بازداشت باشند.

پاسدار افتخاری سرکرده پلیس فتا در هرمزگان گفت: اقدامات انتظامی در فضای سایبری آغاز شده و با شناسایی سایت ‌های فعال در زمینه آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره و فروش این مواد در فضای سایبری، برای گردانندگان این سایت‌ها و کانال‌ ها تشکیل پرونده می شود. خانواده ‌ها باید مراقب فرزندان خود باشند

مانور آمادگی


با وجود همه تهدیدها و هشدارهای سرکردگان نیروی انتظامی و مهره‌های قضایی رژیم، بطحایی وزیر آموزش و پرورش رژیم در صفحة اینستاگرام خود با نگرانی اعلام کرد: در مانور آمادگی مقابله با مخاطرات حریق و پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال شرکت کردم و به پویش «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» پیوستم.

رژیم برای مقابله با جشن چهارشنبه سوری، در سطح مدارس کشور دست به نمایشاتی تحت عنوان مانور مقابله با خطرات آتش سوزی دست زده تا دانش‌آموزان را بترساند. علاوه بر این سلسله نمایشاتی را تحت عنوان «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» در سراسر کشور به اجرا در آورده است.چهارشنبه سوری آتشین کابوس هیولای ظلمت

در همین رابطه حمید کربلایی حسنی، سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اراک طی گفتگو در رسانه‌های حکومتی منعکس شده گفت:کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک را سازمان‌های آتش نشانی کشور رقم زدند و با توجه به اینکه ما در ستاد استقبال از نوروز تا الان شش گروه مختلف نمایشی را هماهنگ کردیم برای آموزش‌های شهروندی و آگاهی رساندن به مردم عزیز که این طرح در سطح شهر در حال اجرا می باشد.

کربلایی حسنی افزود: یک گروه پرفورمنس که نوع خاصی از اجرای نمایشی هست و صامت می‌باشد در قسمت‌های مختلف شهر این طرح را اجرا می‌کنند و پیام‌هایی مرتبط با چهارشنبه سوری خطرناک و ایمنی به شهروندان میدهند. وی ادامه داد: روز‌های قبل این گروه‌های نمایشی در حوزه آموزش ترافیک و ایمنی در قسمت‌های مختلف شهر فعالیت داشتند و از امروز تا چهارشنبه آخر سال طرح نمایشی نه به چهارشنبه سوری خطرناک با شعار‌های مختلف را خواهیم داشت.

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، اولین سؤالی که با دیدن این گزارش به ذهن آدم می‌رسه اینه که چرا رژیم این قدر سرآسیمه و وحشتزده است؟ آیا اقدامات پیشگیرانة امسال متفاوت و بیشتر از سالهای گذشته است؟ آیا رژیم اون طور که ادعا می‌کنه اوضاع جامعه رو در کنترل و در قبضة خودش داره؟ آیا با آرایش و چیدمان جدیدی که خامنه‌ای در دستگاه سرکوب خودش به عمل آورده، امسال بگیر و ببند خاصی در رابطه با چهارشنبه سوری درکار خواهد بود؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگو با مهدی عقبایی امیدواریم بتونیم به اونها جواب بدیم.

س: با این گزارشی که دیدیم، آیا می‌شه گفت اقدامات پیشگیرانة رژیم نسبت به سالهای گذشته تفاوتی داره و آیا افزایش و تشدیدی مشاهده می‌شه؟


ج: آنچه که به خوبی از این گزارش برمی‌آید که البته فقط به موارد روزهای اخیر این گزارش اشاره کرده بود، رژیم خیلی سرآسیمه و وحشتزده است که از جمله در همین همایش بالاترین سرکردگان نیروی انتظامی با دادستان رژیم این وحشت رو به خوبی می شه دید همین طور در به خط شدن و یکایک به صحنه آمدن تمام سرکردگان نیروی انتظامی و قوة قضاییه که سعی کردن با چنگ و دندان نشان دادن جوانان رو مرعوب بکنند.

علاوه بر اینها با تبلیغات زیاد در رسانه‌ها صحبت از برگزاری کلاس ایمنی در رابطه با چهارشنبه سوری می‌کنند تا بچه‌ها رو بترسونند. قائم مقام وزیر آموزش وپرورش هم از برگزاری مانور در رابطه چهارشنبه سوری آتشین کابوس هیولای ظلمتبا چهارشنبه سوری و گفته بود در همین رابطه بخشنامه ای را به مدارس سراسر کشور ابلاغ کردیم. علاوه بر اینها یکی از سرکردگان نیروی انتظامی که رئیس پلیس پیشگیری هست، صحبت از راه اندازی ایستگاههای ایست و بازرسی در چهارشنبه سوری کرده.

همین مزدور ابراز وحشت کرده بود از اینکه ممکنه مردم و جوانان راهبندان ایجاد بکنند و گفته بود: «پلیس پیشگیری، به هیچ وجه چنین اجازه ای به جوانان نخواهد داد. یک کار دیگری که امسال کردند استفاده از پلیس افتخاری است؛ یعنی استفاده از عناصر بسیج و سپاه با لباسهای پلیس و تحت عنوان پلیس افتخاری برای جلوگیری از تجمعات اعتراضی در چهارشنبه سوری که نشان می‌دهد رژیم به لحاظ نیرویی هم در چهارشنبه سوری کم آورده است.

از دیگر اقدامات رژیم راه اندازی کمپین نه به چهارشنبه سوری است که با تبلیغات بسیار در رسانه‌های خودش و در فضای مجازی سعی می‌کنه به آن دامن بزنند. خب همة اینها با این طول و عرض که بعضی از اونها جدید هست و در سالهای گذشته نبود، حاکی از ترس و وحشت شدید و بیش از پیش رژیم است.

س: شما به اظهارات سردمداران رژیم اشاره کردید و از این اظهارات ترس و وحشت شدید رژیم رو نتیجه‌‌گیری کردید، اما اینها همه صحبتشون اینه که اوضاع را در کنترل خودمون داریم؛ چطور شما وحشتزدگی رو از این حرفها نتیجه می گیرید؟


ج: خیلی طبیعی اس که اینها برای سرپوش گذاشتن بر وحشت خود، آن را وارونه جلوه بدهند و وانمود کنند که بر اوضاع مسلطند، اما این اقدامات که من تنها به گوشه‌های از اونها اشاره کردم. این طور دست به دامن شدن به خانواده‌ها که جلو فرزندان خود را بگیرند نشانة چیست؟

خب رژیم تلاش می‌کند که با این گفتار درمانی‌ها و تبلیغات از ترساندن از خطرات آتش سوزی تا تهدید جوانان به بگیر و ببند تا پخش فیلمهای سینمایی پرطرفدار در شب چهارشنبه سوری و بسیاری تمهیدات دیگر جلو برگزاری چهارشنبه سوری را که سالهاست از یک جشن ملی به یک کارزار ملی و از صحنة رویارویی توده‌های وسیع مردم با رژیم تبدیل شده بگیرد.چهارشنبه سوری آتشین کابوس هیولای ظلمت

چون در صحنة عمل، یارای رویارویی با جمعیتهای بزرگ جوانان را ندارد و از طرفی می‌داند که دست زدن به سرکوب عریان هزینة سنگینی برایش دارد. اوج وحشت رژیم را در اظهارات جانشین سرکردة نیروی انتظامی می‌شود دید که با اشاره به فراخوان سازمان مجاهدین و بدون این که جرأت به زبان آوردن نام مجاهدین را داشته باشد گفته: «در جریان هستیم که بعضی‌ها فراخوان‌هایی داده‌اند و ما حواسمان به آنها هست و به استان‌ها نیز ابلاغ کرده‌ایم که مراقب افرادی که قصد برهم زدم آرامش و سواستفاده از این فضا را دارند، باشند».

روشن است که هر گونه اشاره‌یی به مجاهدین ولو که صراحتاً کلمة مجاهدین را حتی با همان فرهنگ منحط خودش به زبان بیاورد، اصلاً مطلوب رژیم و به نفع رژیم نیست، رژیم در این گونه مواردسعی می‌کند اصلاً به روی خودش نیاورد، باید دید که تا چه اندازه احساس خطر کرده که ناچار شده همین اندازه هم بروز دهد.

س: با آنچه که گفتید و با توجه به تهدیدها و خط و نشان کشیدنهای سرکردگان نیروهای سرکوبگر و امنیتی رژیم آیا یک بگیر و ببند جدی در چهارشنبه سوری امسال در راه است؟


ج: اگر چه این رژیم یک رژیم فاشیستی و وحشی است و سرکوبگری با ذات آن سرشته و به اعتراف خود روحانی «جز زندان و اعدام هیچ چیز دیگری بلد نیست» اما به دلیل مجموعة شرایط و بخصوص وحشتی که از فضای انفجاری جامعه دارد، به شدت در به کار گیری اهرم سرکوب دست بستگی دارد و در واقع با بن‌بست مواجه است.

اجازه بدهید به یک نمونه از خود رژیم اشاره کنم. در متنی که توسط رسانه‌های رژیم منعکس شده و گویا اصل آن از روزنامة حکومتی شهروند دیروز (۲۴اسفند) است، نویسندة مطلب با تأکید بر این که «مخاطب اصلی این یادداشت مسئولان کشور هستند» آنها را از هر گونه دخالتی که به گفتة خودش ناخواسته مساله را سیاسی کند نهی کند و می‌گوید: « مردم در برابر این اقدامات واکنش نشان خواهند داد.

نویسندة مطلب با تلاش بر این که موضوع را فرهنگ و سنت و عادت ملی جلوه دهد، اما در واقع به رویارویی مردم با رژیم در تمام این زمینه‌ها اذعان میکند و می‌نویسد: «فرهنگ و سنت تاریخی مردم چیزی نیست که به دستور دولت‌ها و از بالا تغییر کند». و بعد با اشاره به شکست رژیم در مقابله با چهارشنبه سوری می‌افزاید: « در دهه‌های گذشته نیز خواستیم تمامی مظاهری را که اسلامی ‏نمی‌دانیم برچینیم ولی این نیز نتیجه معکوس داد... همان‌هایی که در ‏عاشورا سینه‌زنی می‌کنند، چه بسا در چهارشنبه‌سوری و سیزده به‌در نیز حاضر می‌شوند‎.چهارشنبه سوری آتشین کابوس هیولای ظلمت

نویسندة مطب به شکست تبلیغات رژیم هم اعتراف می‌کند و می‌نویسد: « ادبیات مسئولان در بروز شدت عمل علیه کسانی که آسایش مردم را در جشن‌های چهارشنبه‌سوری پایان‌‬ سال مختل می‌کنند، ‏نمونه‌ای از این تصور نادرست است که گویی این مراسم درونی شده از سوی مردم نیست».

تلاش شکست خورده


باید گفت همین اعترافها هم تلاش شکست خورده‌یی است برای آن که صورت مسأله اصلی جامعة ایران را تحریف کند و آن را از رویارویی مردمی که از هر بهانه‌یی در جهت نشان دادن خشم و کین خود از این رژیم استفاده می‌کنند را به مقاومت فرهنگی با اندیشة ارتجاعی رژیم تنز دهد.

در حالی که اگر پای مقاومت، پای عطش سوزان مردم به آزادی، پای مجاهدین و امسال بخصوص پای کانون‌های شورشی در میان نبود، رژیم آن قدر احمق نیست که مثلاً به مخالفت با سنت چهارشنبه سوری برخیزد. در سالهای گذشته هم تلاشهای مذبوحانه‌یی به عمل می‌آورد که آتش بازیها را در پارکها و اماکن کنترل شده برگزار کند و یا آن را به طرف سنتهای متروک و بی خطر مثل قاشق زنی و غیره سوق بدهد.

من می‌خواهم روی شرایط ویژة امسال تاکید کنم که یک جلوة آن این است که کانونهای شورشی در سه هفته گذشته (از ۲۰فوریه ۲۰۱۹) بیش از ۱۰۰رشته آکسیون ضد اختناق، برغم تدابیر شدید سرکوبگرانه در شهرهای مختلف کشور برگزار کردند. و این علاوه بر شعارنویسی‌ها و دیوارنویسی‌های گسترده‌یی است که کانونهای شورشی و هواداران مجاهدین در سراسر کشور با آن فضای اختناق رژیم را در هم می‌شکنند. بنابراین باید واقعاً به رژیم حق داد که در آستانة سال98 که خلیفة ارتجاع هم آن را یک سال ویژه اعلام کرده و به نیروهایش آماده باش داده، این چنین وحشتزده باشد.

مطالب مرتبط:

نزدیک شدن چهارشنبه سوری آخر سال و افزایش تهدیدات سرکوبگرانه رژیم ایران

زوزه‌های احتضار و وحشت از سرنگونی در سیرک سراسری جمعه
لطفا به اشتراک بگذارید: